۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت

 

به‌زودی آمیختگی فرهنگی، در حوزه علم و فکر نیز تقویت می‌شود زیرا حوزه علمی و حوزه دینی از هم جدا نیست، دو حوزه آمیخته باهم است که اگر این دو را از هم جدا ببینیم، نتیجه‌اش همان تفکر سکولاریسم است.

 

 

به گزارش Alamolhoda.com، آیت‌الله علم‌الهدی امروز در «نشست هم‌اندیشی وحدت حوزه و دانشگاه» که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد مقدس برگزار شد، بابیان این‌که اصطلاح وحدت حوزه و دانشگاه، ابتکار شخص امام راحل است، اظهار کرد: تمام اصطلاحاتی که امام خمینی (ره) ابتکار کردند، در حقیقت خطی ثابت در ایجاد یک گفتمان برای حفظ اصول انقلاب بود.

 

ایشان با تأکید بر این‌که بیان اصطلاحات از سوی امام راحل، یک توصیه نیست بلکه خطی گفتمانی در حفظ اصول انقلاب اسلامی است، خاطرنشان کرد: دلیل این‌که وحدت حوزه و دانشگاه یک خط گفتمانی برای حفظ اسلامی‌شد، آغاز خط تخریب تمدن اسلامی با سکولار سازی علم، تعلیم و تربیت بود.

 

اولین گام غرب در نابودی تمدن اسلامی، سکولارسازی علم است

 

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی بابیان این‌که دنیای غرب برای مسلط شدن بر همه منابع دنیا و سلطه تمدن غربی بر جوامع، نیاز به از بین بردن تمدن اسلامی داشتند، خاطرنشان کرد: اولین کاری که برای نابودی تمدن اسلامی در حدود 200 سال قبل شروع کردند، سکولار سازی علوم آموزشی بود.

 

ایشان افزود: پس از شکل‌گیری رنسانس علمی در غرب و رشد علوم تجربی و پیشرفت آنان در این حوزه، علوم تجربی را در فلسفه، علوم انسانی، جهان‌بینی و جهان‌شناسی گره زدند و برای این‌که این گره در ایران نفوذ پیدا کند، مسئله را در فکر سیاسیون دوره قاجار وارد کردند.

 

آیت‌الله علم‌الهدی اضافه کرد: غربی‌ها دلیل پیشرفت خود را کنار زدن دین و کلیسا را عامل پیشرفت و دستیابی به تکنولوژی معرفی کردند و به قاجاریان فهماندند برای پیشرفت، باید مسجد را کنار بزنید.

 

ایشان به شکل‌گیری اولین نهاد علمی سکولار در کشور اشاره کرد و گفت: اولین نهاد علمی سکولار در کشور، دارالفنون بود که متأسفانه برخی از مؤسسان آن، جزو گروهی بودند که برای عذرخواهی مرگ گریبایدوف به روسیه سفر کرده و تحت تأثیر جریان سکولار سازی قرار گرفتند؛ اولین کسانی که به‌عنوان مسؤول این دارالفنون انتخاب شد، میرزا ملکم خان بود که مسیحی بود، مسلمان و بعد مرتد شد و دوم، آخوندزاده که از شخصیت‌های برجسته بی‌دین سازی بود.

 

تأسیس دانشگاه برای سکولار کردن علوم

 

امام جمعه اضافه کرد: این دو نفر را به‌عنوان مسؤول قرار دادند تا دین به‌هیچ‌وجه به دارالفنون نفوذ پیدا نکند، این تخریب، تخریب تمدن اسلامی و عمدی صورت گرفت که مسئله فناوری و علم را از مبانی دینی جدا کنند.

 

ایشان به تأسیس دانشگاه توسط رضاخان اشاره کرد و اظهار کرد: رضاخان در تأسیس دانشگاه روی این مسئله توجه داشت و کار به جایی رسید که هرگونه مظهر دینی در دانشگاه از بین رفت؛ آقای حداد عادل تعریف می‌کرد «یک روز نمازم داشت قضا می‌شد، توی دانشگاه دنبال جایی بودم نماز بخوانم و کسی نبیند من نماز می‌خوانم!» مسئله سکولار سازی دانشگاه تا این نقطه پیش رفته بود.

 

دغدغه دینی اساتید جوان، حاصل وحدت حوزه و دانشگاه است

 

عضو مجلس خبرگان رهبری بابیان این‌که نمی‌توان گفت از روزی که امام راحل «وحدت حوزه و دانشگاه» را مطرح کردند، هیچ کاری انجام‌نشده، خاطرنشان کرد: احساس درد و دغدغه‌ای که امروز اساتید جوان دانشگاه از دین دارند، نتیجه همین وحدت حوزه و دانشگاه است، یعنی از وضعی که برای نماز خواندن در دانشگاه دنبال فضای پنهان بودیم، به این شرایط رسیدیم.

 

آیت‌الله علم‌الهدی با تأکید بر این‌که وحدت علمی تنها یک بخش از وحدت حوزه و دانشگاه است، تصریح کرد: امروز فرهنگ حوزوی به شکل خوبی در دانشگاه نفوذ کرده و در مقابل نیز فرهنگ دانشگاه در حوزه‌ها نفوذ پیدا کرده است، دانشگاه‌های ما امروز تبدیل به یک عبادت گاه شده است و حوزه‌ها نیز با نرم‌افزارها و تخصصی شدن رشته‌های تحصیلی، بخشی از این وحدت به شمار می‌روند.

 

ایشان افزود: رشد ما در عرصه وحدت حوزه و دانشگاه از روزی که امام راحل این اصطلاح را مطرح فرمودند رشد خوبی بوده اما ایده‌آل نیست؛ همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، رشد حوزه و دانشگاه باید آرمانی باشد، این حالت مطلوب و ارزشمندی است.

 

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی بابیان این‌که توانستیم آمیختگی فرهنگی بین حوزه و دانشگاه ایجاد کنیم، افزود: این‌که بگویند در دانشگاه فساد و بی‌دینی است، این موضوع رو به صعود است یا افول؟ دانشگاه را با 20 سال پیش مقایسه کنید، چه زمانی در محیط دانشگاه و در ایام ماه رجب اعتکاف برپا می‌کردید و این تعداد از دانشگاهیان معتکف می‌شدند؟ این‌ها آثار وحدت حوزه و دانشگاه و آمیختگی فرهنگی این دو جریان است که تااندازه‌ای جلو رفتیم.

 

وی اضافه کرد: ان‌شاءالله به‌زودی این آمیختگی در حوزه علم و فکر نیز تقویت می‌شود زیرا حوزه علمی و حوزه دینی از هم جدا نیست، دو حوزه آمیخته باهم است که اگر این دو حوزه را از هم جدا ببینیم، نتیجه‌اش همان تفکر سکولاریسم است.

 

آیت‌الله علم الهدی خاطرنشان کرد: 37 سال از شهادت شهید مفتح می‌گذرد، امروز در شرایطی مراسم گرامیداشت وحدت حوزه و دانشگاه را برپا می‌کنیم که آمیختگی عمیق بین جامعه دانشگاهی  و حوزوی احساس می‌کنیم که 37 سال قبل این احساس را نداشتیم؛ این موفقیت را با حرکت اساتید حوزه و دانشگاه به دست آوردیم.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی