۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت

 

خطبه اول ـ ما خداباوریم اما گاهی از اوقات دلدادگی ما به آرایشگری شیطان و تزیین او طوری می‌شود که خداباوری را فراموش می‌کنیم، اگر فراموش کردیم دیگر در برابر آرایشگری شیطان اراده و قدرت تصمیم‌گیری نخواهیم داشت.

 

به گزارش Alamolhoda.com، آیت‌الله علم‌الهدی پیش از ظهر امروز در خطبه اول نماز جمعه این هفته، 22 اردیبهشت‌ماه در حرم امام رضا (علیه‌السلام)، با اشاره به موضوع مورد بحث در خطبه اول، اظهار کرد: کلام ما در خطبه اول درباره شیطان شناسی از قرآن بود که به آیه «یا بنی‌آدم لا یَفْتِنَنَّکُمُ الشَّیْطانُ کَما أَخْرَجَ أَبَوَیْکُمْ مِنَ الْجَنَّةِ یَنْزِعُ عَنْهُما لِباسَهُما لِیُرِیَهُما سَوْآتِهِما إِنَّهُ یَراکُمْ هُوَ وَ قَبیلُهُ مِنْ حَیْثُ لا تَرَوْنَهُمْ إِنَّا جَعَلْنَا الشَّیاطینَ أَوْلِیاءَ لِلَّذینَ لا یُؤْمِنُونَ» رسیدیم.

 

ایشان ادامه داد: عرض شد در این آیه سه نکته وجود دارد، نکته اول و دوم در هفته‌های گذشته بحث شد و سخن امروز ما در نکته سوم، مربوط به جمله ذیل آیه است «إِنَّا جَعَلْنَا الشَّیاطینَ أَوْلِیاءَ لِلَّذینَ لا یُؤْمِنُونَ».

 

امام‌جمعه مشهد مقدس بابیان این‌که انسان‌هایی که سوژه عملیات شیطان می‌شوند، خداناباور هستند، خاطرنشان کرد: نکته سوم در این است که خدا در این آیه جامعه هدف شیطان را برای انسان‌ها مشخص می‌کند، آن بخشی از انسان‌ها و عناصر بشری که سوژه عملیات شیطان هستند، خدا ناباورانند، «ما شیاطین را ولی کسانی قرار دادیم که ایمان ندارند»، خدا ناباوری باعث می‌شود انسان تحت ولایت شیطان قرار بگیرد و متولی او در زندگی، شیطان بشود؛ در نقطه مقابل خداوند در قرآن می‌فرماید «اللَّهُ وَلِیُّ الَّذینَ آمَنوا»، خدا ولی کسانی است که خداباورند.

 

شیطان، ولی افراد خداناباور است

 

ایشان تصریح کرد: وقتی در یکجا می‌فرماید «اللَّهُ وَلِیُّ الَّذینَ آمَنوا» خدا ولی مؤمنین است و در اینجا می‌گوید شیطان ولی افراد خداناباور است، نشان می‌دهد انسان در عرصه زندگانی به یک متولی نیاز دارد که شئون او در عرصه‌های فردی، زندگی خانوادگی، حیات اجتماعی و سیاسی تولیت کند، انسان بدون متولی نمی‌تواند زندگی کند، اگر خداباور شد، تولیت زندگی این انسان در دست خداست و اگر خداناباور شد، تولیت زندگی این انسان در دست شیطان است.

 

آیت‌الله علم‌الهدی یادآور شد: شیطان به سراغ همه می‌رود، چه مؤمن و چه کافر اما آنی که در مقابل تزیین شیطان و آرایشگری شیطان می‌تواند مقاومت کند، خداباور است، کسی که خدا را باور کرده جذب آرایشگری شیطان نمی‌شود اما کسی که خدا را باور ندارد، انگیزه ندارد در مقابل تزیینات شیطان مقاومت کند بلکه تسلیم شیطان در مقابل همه تزیینات و خواسته‌های شیطان می‌شود؛ اینجا دو سؤال پیش می‌آید، اول اینکه شیطان آدم را فریب داد و وادار کرد از شجره منعیه بخورد، آیا آدم که سوژه عملیات شیطان قرار گرفت، خداباور بود یا خدا ناباور؟

 

راه فریب انسان‌های خداباور، فراموش کردن پروردگار است

 

ایشان به بیان چرایی فریب انسان به دست شیطان پرداخت و گفت: آدم صفی الله است، اولین عنصر خلق‌شده دست توانمند مباشر خود خدا هست درعین‌حال، آدم فریب شیطان خورد، مسلم است آدم خداباور است، اگر خداباوری باعث می‌شود شیطان بر انسان مسلط نشود، چرا آدم فریب شیطان خورد؟ شیطان به سراغ همه می‌رود، شیطان هم می‌داند خداباوری عاملی است که انسان را تسلیم شیطان نمی‌کند، عملیات شیطانی شیطان بر خداباور اثر نمی‌گذارد و لذا برای خداباوران راهی که شیطان دارد این است که این‌ها خدا را فراموش کنند.

 

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی افزود: یکی از خصوصیات شیطان در قرآن، خناس است، در سوره ناس شما به خدا پناه می‌برید از وسواس خناس؛ قدرت شیطان در دو چیز است، یکی تزیین و آرایشگری اما در کنار آرایشگری، خناس کاری می‌کند که انسان خدا را فراموش کند؛ در سوره طاها خداوند در مورد آدم ابوالبشر می‌فرماید «وَ لَقَدْ عَهِدْنا إِلی‏ آدَمَ مِنْ قَبْلُ فَنَسِیَ وَ لَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْماً»، ما با آدم پیمان بستیم، آدم پیمان ما را فراموش کرد، عزم و اراده محکم در آدم نیافتیم، خداوند تصریح می‌کند که آدم فراموش کرد.

 

ایشان اضافه کرد: شیطان جوری تزیین و آرایش می‌کند که این انسان چنان تحت تأثیر تزیین شیطان قرار می‌گیرد که خدا را فراموش می‌کند، خداباور است ولی خدا یادش می‌رود، خداوند در این آیه می‌فرماید آدم این عهد و پیمان را فراموش کرد، یعنی درمان قطعی فریب و گرایش شیطان به انسان و انسان به شیطان است، عزم و تصمیم است، در مقابل تزیین شیطان همه انسان‌ها خواسته‌هایشان به‌طرف شیطان و تزیین شیطان می‌رود.

 

«عزم»، نقطه تمایز انسان خداباور و خداناباور

 

آیت‌الله علم‌الهدی، «عزم» را نقطه تمایز انسان‌های خداباور و خداناباور بیان کرد و گفت: فرق خداباور و خداناباور عزم است، شیطان جوری گناه را تزیین می‌کند، جوری شهوت، غرایز جنسی و روحیات را تحریک می‌کند که همه انسان‌ها در درجه اول، دل‌ها را بر حسب احساسات و غرایز جذب می‌کند اما آنی که خداباور است، وقتی دلش به‌طرف شیطان رفت، یک‌مرتبه عزم محکم، اراده فولادین به سراغش می‌آید که من خدا دارم، من خدا را باور کردم، من دلداده خدا هستم، خدا از این کاری که شیطان تزیین می‌کند بدش می‌آید، این عزم که نتیجه خداباوری است باعث می‌شود انسان سوژه عملیات شیطان قرار نگیرد.

 

ایشان اضافه کرد: نکته دوم و سؤال دوم این است که فخر رازی این مطلب را مطرح می‌کند که خداوند می‌فرماید «إِنَّا جَعَلْنَا الشَّیاطینَ أَوْلِیاءَ لِلَّذینَ لا یُؤْمِنُونَ»، ما شیطان‌ها را متولی افراد بی‌ایمان قرار دادیم، اگر شیطان به‌وسیله خدا متولی افراد بی‌ایمان شده است، بنابراین در هیچ زمان افراد بی‌ایمان، ایمان نخواهند آورد چون می‌فرماید ما شیاطین را متولی افراد بی‌ایمان قرار دادیم، معنایش این است که این آدم فاقد ایمان وقتی متولی‌اش شیطان شده، شیطان اجازه نمی‌دهد این آدم بی‌ایمان روزی ایمان بیاورد و به خدا گرایش پیدا کند درحالی‌که مقتضای عنایت و رحمت الهی، باز شدن راه هدایت برای همه است پس راه هدایت روی این بی‌ایمان بسته می‌شود اگر شیطان متولی او باشد.

 

امام‌جمعه مشهد مقدس خاطرنشان کرد: بعضی این شبهه فخر رازی را جواب دادند، گفتند انا جعلنا، جعل موردی و خاص نیست، جعل عام است، ذات مقدس پروردگار همه جریان‌های تکوینی و طبیعی و همه روابط علت و معلول‌ها را خدا به خودش نسبت می‌دهد، کارهایی که در عرصه طبیعت به‌وسیله علل ارادی صورت می‌گیرد، خدا به خودش نسبت می‌دهد، خدا جریان طبیعت را این‌گونه قرار داده، سازمان انسان را این‌طور آفریده اگر خداباور نشد، شیطان بر او مسلط شود چون ساختار طبیعی سازمان انسانی این است، خدا به خودش نسبت می‌دهد نه اینکه خداوند شخصاً، عمداً و قطعاً شیطان را بر انسان مسلط کند.

 

ایشان افزود: برای هر بی‌ایمان و خدا ناباوری راه ایمان و خداباوری بر او بسته نیست اما شیطان بر او مسلط است، سلطه شیطان طوری نیست که از او سلب اراده نشده، علت اینکه شیطان بر او مسلط شده به دلیل خدا ناباوری اوست که عالمأ خدا را باور نکرده؛ ما کجای کاریم؟ ما که خداباوریم، هم خدا را باور کردیم، هم اولیاء خدا را باور کردیم، هم حجت خدا را باور کردیم، آیا دیگر شیطان بر ما ولایت پیدا نمی‌کند؟

 

فراموشی خدا باعث بی‌اراده شدن در برابر شیطان می‌شود

 

آیت‌الله علم‌الهدی بابیان این‌که اگر خدا را فراموش کردیم، در مقابل شیطان اراده نداریم، تصریح کرد: برادران و خواهران، آن خطری که برای ما محسوس و موجود است، همان خطری است که بر آدم وارد شد، ما خداباوریم اما گاهی از اوقات دلدادگی ما به آرایشگری شیطان و تزیین شیطان طوری می‌شود که ما خداباوری را فراموش می‌کنیم، اگر فراموش کردیم دیگر در برابر آرایشگری شیطان اراده و قدرت تصمیم‌گیری نخواهیم داشت، آن زمان ما گرفتار خواهیم شد و در سلک کسانی قرار می‌گیریم که در عین خداباوری، می‌شویم خداناباور.

 

ایشان اضافه کرد: امروز روز نیمه شعبان است، صلات ظهر پرفضیلت‌ترین روزهای سال و روزهای عمر ما هست، دل‌ها آکنده از عشق و محبت مولا بقیه‌الله است، روی فرش جد بزرگوارش امام هشتم (علیه‌السلام) زانو زدیم، قلب نازنین وجود اقدس امام هشتم از عیدمان، از سرور و از سرورمان شادمان کردیم، خدایا تا روزی که ما آقا و صاحب نداریم و مولا بالای سر ما نیست، شیطان خوب می‌تواند خداباوری را از ما دور کند و دنباله‌رو شیطان شویم اما امروز روزی است که درهای رحمت و برکت تو به روی ما باز است، به گل روی مولا و صاحبمان ما را از عرصه‌های خدا ناباوری که بر اثر فراموشی خداباوری بر ما وارد شده، به خاطر امام زمان ما را از آن راه برگردان.

 

امام‌جمعه مشهد مقدس افزود: یک بچه‌ای در خیابان گمراه می‌شود، دنبال آدم‌های ناجور راه میفتد، به او می‌گویند چرا دنبال این‌ها راه افتادی و دنبال آدم نااهل را گرفتی؟ هرچه از این سؤال‌ها را بپرسید، می‌گوید من پدر ندارم، یتیم هستم، خدایا اگر این سؤال‌ها را از ما بپرسی، می‌گوییم ما آقا نداریم، صاحب نداریم، 1183 سال است که تا امروز صاحب ما در پس پرده غیبت است و دست ما و نسل‌های گذشته‌مان از دامن صاحب و اربابمان کوتاه است.

 

مشرووح خطبه اول

 


دریافت
مدت زمان: 23 دقیقه 41 ثانیه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی