۱۴۰۳ جمعه ۰۷ ارديبهشت

 

خطبه اول ـ این‌که انسان در برابر انقلاب و تحولی که او را به سمت سعادت سوق می‌دهد و از فسق و عذاب نجات می‌دهد، مقاومت می‌کند، آرایشگری و زینت شیطان است.

 

به گزارش Alamolhoda.com، آیت‌الله علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه اول نماز جمعه این هفته، 17 آذرماه در حرم امام رضا (علیه‌السلام)، با بیان این‌که کلام ما در خطبه اول درباره شیطان شناسی از قران بود، اظهار کرد: عرض شد در قرآن کریم، هفت آیه وجود دارد که انواع هفتگانه تزیین و آرایشگری شیطان که عمده شگرد شیطانی در منحرف‌سازی بندگان خدا است، تبیین شده است، چهار آیه از این هفت آیه را در هفته‌های گذشته خدمت شما برادران و خواهران بیان کردیم، آیه پنجم، آیه 63 سوره مبارکه نحل «تَاللَّهِ لَقَدْ أَرْسَلْنا إِلی‏ أُمَمٍ مِنْ قَبْلِکَ فَزَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطانُ أَعْمالَهُمْ فَهُوَ وَلِیُّهُمُ الْیَوْمَ وَ لَهُمْ عَذابٌ أَلیمٌ»، قسم به خدا در امت‌های قبل از تو، پیغمبرهایی فرستادیم، رسالت‌هایی اجرا کردیم اما شیطان اعمال آنان را آرایش داد و امروز هم ولی آنان شیطان است و آنان به عذاب الیم گرفتار هستند.

 

ایشان ادامه داد: در این آیه، ابتداً خدا قسم می‌خورد «تَاللَّهِ»، آن‌هم به اسم خودش، در قرآن این نوع قسم خیلی کم داریم که ذات مقدس پروردگار به نام خودش قسم بخورد، قسم به خوردش، آسمان‌ها، زمین زیاد سابقه دارد اما این‌که خدا به نام خودش قسم بخورد در قرآن کم وجود دارد؛ اولاً چرا در چنین مطلبی خدا به نام خودش قسم می‌خورد؟ کدام موضوع از موضوعات این آیه و کدام محور این آیه ممکن است مورد انکار قرار بگیرد که خدا قسم می‌خورد؟

 

قسم خداوند به خود برای عبرت قطعی زندگی بشر

 

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با بیان این‌که خداوند برای عبرت قطعی برای بشر به نام خود قسم یاد می‌کند، خاطرنشان کرد: از این‌که خدا پیغمبرانی را قبل از پیغمبر اسلام بر امت‌های گذشته نازل کرده است، آیا در این مورد ممکن است اشخاص انکار کنند یا در محور دیگر آیه؟ در آرایشگری شیطان و ولایت امروز نزول آیه نسبت به آنان؛ در حقیقت، آنچه موردنظر پروردگار است که مردم باید باور کنند و بپذیرند به‌عنوان عبرت قطعی که ذات مقدس پروردگار بیان می‌کند، مسئله دوم هست نه مسئله اول چون هیچ‌کس وجود پیامبران، انبیاء و کتب را نسبت به امت گذشته انکار نکرده.

 

ایشان افزود: این مطلب که مردم بپذیرند در هنگام این‌که خداوند متعال یک رسالت هدایتی را برای یکجامعه نازل می‌کند، شیطان به تکاپو می‌افتد، مانع ارشاد مردم می‌شود و در مقام تحول انسان‌ها در برابر دعوت انبیاء و تذکر اولیاء خدا، انحراف قبلی و کفر و شرک قبلی را به مردم آرایش می‌دهد، مردم این نکته را باید باور کنند، این‌که خدا قسم می‌خورد برای این است که پایبندی به شرک و کفر قبلی در برابر دعوت انبیاء و تذکر اولیاء خدا، زینت و آرایشگری شیطان است چون اینجا نقطه‌ای است که انسان‌ها خیال می‌کنند خیلی مردند، خیلی پای قضایا ایستادند، وقتی یک هدایت و رسالت الهی بر آنان وارد می‌شود و زندگی مالامال تاز فسق و فجور و شرک آنان را متحول کند، مقابلش مقاومت کنند و بایستند و از اجرای هر نوع تحولی پیشگیری کنند.

 

مقاومت انسان در مقابل تحول و تغییر، آرایشگری شیطان است

 

آیت‌الله علم‌الهدی تصریح کرد: این‌که انسان در برابر انقلاب و تحول مقاومت می‌کند، آرایشگری و زینت شیطان است؛ باید به این نکته توجه کنیم که وقتی زندگی انسان مالامال از فساد شد، وقتی جریان‌های نکبت اطراف زندگی بشر را گرفت، آن هنگامی‌که بردن‌ها، خوردن‌ها، چاپیدن‌ها و تجاوزت نابکارانه یک عده قدرتمند زورمند زرمند نسبت به یک عده محروم مستضعف آسیب‌پذیر در جامعه متداول می‌شود، تحول این جامعه به‌صورتی که بالا بیاید پایین و پایین برود بالا، این تحول اسباب نجات و سعادت این مردم است و شیطان مانع می‌شود، گذشته را مقابل این‌ها آرایشگری می‌کند و جلوی تحول آنان را می‌گیرد.

 

ایشان، تحول و دگرگونی در جامعه رفاه‌طلب و عیاش را عامل سعادت و نجات آن جامعه دانست و بیان کرد: اگر این‌ها متحول شوند، جامعه دگرگون شود و سلطه جریان‌های زورمند و زرمند برداشته شود، سلطه شیطان برداشته می‌شود؛ مسئله رفاه‌طلبی، خوش‌گذرانی داشتن و از امکانات مادی بهتر و بیشتر بهره‌برداری کردن، مردمی در خط توسعه زندگانی مادی، در خط چپاول بیشتر و فزون‌خواهی زیادتر بیفتند، همه ابزار سلطه و ولایت شیطان است؛ شیطان در مقابل مردم عدالت‌طلب، مردمی که در زندگانی دنیا به‌صورت قانع به سر می‌برند و به خاطر این‌که در زندگانی مادی و اقتصادی‌شان، مشکل پیش می‌آید، با خدا درنمی‌افتد، با دشمنان خدا همدست نمی‌شوند، شیطان در چنین جامعه‌ای می‌شود بی کاره و منزوی می‌شود، کار شیطان این است که بیاید جلوی تحول را بگیرد.

 

امام‌جمعه مشهد مقدس یادآور شد: وقتی یک پیغمبر به مردم می‌گوید خدا را بپرستید و از پرستش دنیا و پول و زینت و زور کنار بیایید، اگر بنا شد این‌ها بپذیرند و کنار بیایند، دیگر شیطان در چنین جامعه‌ای کاره‌ای نیست، نمی‌تواند در این اجتماع قدمی بردارد، نردبان صعود شیطان در توسعه و اعتلای جریانات و جنایات شیطانی‌اش، پولدارها و زورمندان هستند، افراد عیاشی که می‌خواهند زندگی را توسعه دهند، آنان هستند؛ به رؤسای قبایل قریش می‌گوید اگر دنبال این پیغمبر راه بیفتید، از این ثروت، قدرت و سلطه بر عبید و اماء ساقط خواهید شد و سطح زندگی‌تان پایین می‌آید؛ به مردمی که می‌خواهند در یک تغییر و تحول، زیر و رو شوند از چنگ دشمن استعمارگر نجات پیدا کنند، به آنان زینت می‌دهد که در آرامش و رفاه زندگی می‌کنید، چرا با قدرت و زورمندها درگیر می‌شوید؟ آرامش و آسایشتان از بین می‌رود.

 

چهار تفسیر «الیَوْمَ» و ولایت شیطان بر انسان

 

ایشان اضافه کرد: خداوند نکته‌ای می‌فرماید که «فَهُوَ وَلِیُّهُمُ الْیَوْمَ»، مفسرین درباره این «الیوم»، چهار تفسیر بیان می‌کنند؛ برخی می‌گویند منظور، امروز زندگی آن انسان‌ها و امت‌هایی است که شیطان اعمال آنان را زینت داد، در دعوت انبیاء دچار تحول نشدند؛ امروز آنان کجا هستند؟ امت‌های یکه در مقابل انبیاء سرپیچی کردند، اطاعت از انبیاء نکردند، اوامر الهی را اجرا نکردند، طغیان در مقابل انبیاء الهی را مسیر خودشان قرار دادند، در ظاهر لذت، پول و قدرت داشتند اما امروز کجا هستند؟ امروز در زیر خاک و عالم برزخ گرفتارند و ولی آنان، همان شیطانی است که آن روز برای آنان زینت داد و وای به حال کسی که در عالم قبر، ولی و فریادرسش شیطان است.

 

آیت‌الله علم‌الهدی به بیان چهارمین تفسیر کلمه یوم در قرآن پرداخت و گفت: تفسیر دوم «الیوم» این است که خدا در آیه می‌فرماید کسانی که شیطان در مقابل تحول رسالت انبیاء برای آنان کفر و شرک و فسق و فجورشان را آرایش می‌دهد، دو سرنوشت دارند، یک سرنوشت دنیا و دیگری بعد از دنیا؛ در سرنوشت دنیا اربابشان شیطان است، این‌ها برده شیطان هستند، ولی‌شان شیطان است و بعد از دنیا هم «وَ لَهُمْ عَذابٌ أَلیمٌ»، از دنیا هم که چشم می‌بندند، دچار عذاب دردناک می‌شوند.

 

ایشان ادامه داد: تفسیر سوم، «الیوم، یوم القیامه»؛ یعنی این‌هایی که تابع زینت و آرایشگری شیطان می‌شوند، در روز قیامت ولی‌شان شیطان است، در عرصه دربه‌دری و فلاکت و سکر، ظاهرش این است که آنان مست از این‌طرف به آن‌طرف می‌دوند اما در واقع عذاب خدا شدید است، در چنین روزی، ولی این‌ها می‌شود شیطان، در روزی که همه دنبال روزنه نجات می‌گردند، شفیعی پیدا کنند و نجات پیدا کنند، به هر طرف می‌روند، به شیطان برمی‌خورند.

 

بی‌توجهی به آیات قرآن و احادیث، آرایشگری شیطان است

 

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی، بی‌توجهی انسان‌ها به آیات قرآن و احادیث را آرایشگری و تزیین شیطان بیان و خاطرنشان کرد: «الیوم، یوم تزیین شیطان»، این آرایشگری که شیطان در مقابل این‌ها دارد، آرایشگری از موضع بالا و قدرت است، این‌طور نیست که شیطان آنان را فریب بدهد، این‌ها برده شیطان هستند و از بالا شیطان با آنان برخورد می‌کند و جلوی تحول این‌ها را می‌گیرد؛ برادر و خواهر من، اگر بنا شد یکجا آیه قرآن خواندند، آیه و حدیث خواندند، از قبر و معاد و آخرت حرف زدند و شما را از سرنوشتتان آگاه کردند اما آنجا نگاه بسیار حقیرانه‌ای به این تذکر کردید، خودتان را در موضع قدرت و فکر دیدید و با نگاه بسیار حقیرانه‌ای به تذکر، دعوت و اندرز این بزرگ‌تر نگاه کردید، بدانید این تزیین شیطان است، بدانید آرایشگری شیطان است.

 

ایشان افزود: عده‌ای از آدم‌ها این‌طور هستند، وقتی با آنان حرف می‌زنی، آیه قرآن و حدیث می‌خوانی، از آینده و سرنوشت صحبت می‌کنی، بادی به غبغب می‌اندازد و از گوشه چشم، نگاهی مثل نگاه عاقل اندر سفیه می‌اندازد و می‌گوید ببین پول کجاست، موقعیت و قدرت کجاست، تو چه می‌گویی؟ این آدم مورد تزیین شیطان واقع‌شده، همان لحظه شیطان برایش آرایشگری می‌کند، سطح این حرف‌ها را در مقابل او پایین می‌آورد، پول، مقام، شخصیت و سیاست را ارزش می‌دهد.

 

اگر انسان بندگی خدا را فراموش کند، بنده شیطان می‌شود

 

گاهی با بعضی‌ها روبرو می‌شویم، وقتی شروع می‌کنیم از قرآن و حدیث حرف زدن، می‌بینیم به آدم نگاه می‌کنند عیناً نگاه عاقل اندر سفیه که تو چیزی از دنیا نمی‌فهمی که این حرف‌ها را می‌زنی، ببین پول کجاست، اقتصاد کجاست، مقام و سیاست کجاست، ببین چطور می‌توانی در سیاست اوج بگیری، این تزیین شیطان است؛ شیطانی که تزیین می‌کند کاملاً مسلط است، بر او ولایت دارد؛ آدم اگر عبودیت و بندگی در برابر پروردگار را فراموش کند، کاملاً بنده شیطان می‌شود.

 

مشروح خطبه اول

 


دریافت
مدت زمان: 24 دقیقه 53 ثانیه

 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی