۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت

تفسیر آیات اجتماعی هفدهم بهمن 92

پنجشنبه, ۱۷ بهمن ۱۳۹۲، ۰۸:۵۵ ق.ظ

فلاح هم مربوط به شخص است و هم مربوط به جامعه اما صلاح مربوط به شخص است

جامعه دینی با جامعه لائیک فرق دارد در جامعه لائیک مردم بر اساس نیاز به هم به صورت اجتماعی زندگی می کنند اما جامعه دینی یک انگیزشی دیگر نیز لازم دارد لذا جامعه تاسیسی است و آن انگیزش هدف خداگونگی و خدا محوری است

تفسیر آیات اجتماعی ، مدرسه نواب


آیت الله علم الهدی در ادامه ی تفسیر آیات اجتماعی قرآن کریم به ادامه ی تفسیر سوره ی حشر پرداخته و افزودند: آیات اجتماعی قرآن دردو سوره آمده است سوره مبارکه حشر و سوره مبارکه حجرات ودر سایر سوره های قرآن هم آیات اجتماعی آمده است.


دریافت
مدت زمان: 20 دقیقه 36 ثانیه



ایشان در ادامه بیان داشتند: آیه شریفه9 سوره مبارکه حشرمربوط به جریان انصار است . در آیه شریفه قبل (آیه هشت) وی‍ژگیهای مهاجرین بیان شده است و در این آیه خصائص انصار بیان می شود آیات سیاسی مربوط به مدیریت جامعه دینی است وآیات اجتماعی مربوط  به خود جا معه دینی است  خصوصیات جامعه دینی در مهاجرین بیان شده است. درآیه مربوط به انصار ویژگیهای که  خداوند برای انصار بیان فرموده است که موجب تبیین جامعه دینی می شود.
آیت الله علم الهدی درادامه با اشاره به دو نکته افزودند: توجه به دو نکته در اینجا مهم است، نکته اول اینکه چرا خداوند در آیه 8 این سوره از مهاجرین تصریح به نام مهاجرین کرده است اما از انصار در آیه بعدی تصریح به نام انصار نفرموده است . وچرا با استناد به آخر آیه 8 مهاجرین را صادقین می نامد اما از انصاربه مفلحون یاد می کند ؟اما چرا از مهاجرین تصریح به نام آنها شده واز انصار نشده به دلیل اینکه ماهیت و شخصیت انصار را در جامعه دینی بیان می کند.
ایشان تاکید کردند: انسانها چون در یک بستر اجتماعی متولد می شوند وزندگی می کنند بر حسب شرائط زندگی و اقتضائات اجتماعی  جامعه تشکیل می شودلذا به همان جامعه متعلق هستند  مثلا" کسیکه در جامعه کفر بدنیا آمده مقهور همان جامعه است اما آیا در جامعه دینی هم همینطور است ؟ جامعه دینی با جامعه لائیک فرق دارد در جامعه لائیک مردم بر اساس نیاز به هم به صورت اجتماعی زندگی می کنند اما جامعه دینی یک انگیزشی دیگر نیز لازم دارد لذا جامعه تاسیسی است وآن انگیزش هدف خداگونگی وخدا محوری است چه برای جامعه حاضر وچه برای نسلهای بعدی . و مفلحون سرنوشت جامعه دینی است فلاح هم مربوط به شخص است و هم مربوط به جامعه اما صلاح مربوط به شخص است.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی