۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت

 

موقعیت جهانی اسلام با وقوع انقلاب، دچار تحول شد و اسلام از چهاردیواری و حبس مساجد و حسینیه‌ها بیرون آمد و به‌عنوان یک قدرت برهم زننده معادلات سیاسی جهانی، دنیا را برهم زد.

 

 

به گزارش Alamolhoda.com، آیت‌الله علم‌الهدی صبح امروز در آئین تجلیل از ممتازین آموزشی و پژوهشی حوزه علمیه خراسان که در مدرسه علمیه عالی نواب برگزار شد با بیان این‌که عنوان «رسول» یک عنوان جریانی است، اظهار کرد: اینکه خداوند در آیه‌ای می‌فرماید «وَلِکُلِّ أُمَّةٍ رَّسُولٌ» یعنی جامعه‌ای فاقد این جریان در بین جوامع بشری وجود ندارد.

 

ایشان با تأکید بر این‌که همه جوامع انسانی دارای یک جریان رسالت از طرف خدا هستند، ادامه داد: رسول، صرفاً کسی که عنوان شخص خاص مأمور و موظف از طرف پروردگار به‌عنوان مخاطب وحی، نیست بلکه یک عنوان جریانی است؛ یعنی جریان رسالت از طرف ذات مقدس پروردگار در هر قوم و هر امتی، وجود دارد.

 

امروز جریان رسالت الهی، روحانیت است

 

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با بیان این‌که سرنوشت هر امت، رابطه مستقیم با جریان رسالت الهی دارد، خاطرنشان کرد: سرنوشتی که جامعه درنتیجه قضاوت حق و اجرای عدل الهی در فرجام زندگانی با آن روبه‌رو بوده، تنها با آمدن این رسالت و وجود جریان رسالت الهی قابل تحقق است.

 

ایشان، جریان رسالت الهی را عنصر سازنده هر جامعه دانست و تصریح کرد: امروز در امت انسانی ما، جریان رسالت در حقیقت روحانیت است زیرا رسالت هدایتی پروردگار که با سرنوشت این امت و جامعه رابطه مستقیم دارد، به‌وسیله روحانیت رقم می‌خورد.

 

آیت‌الله علم‌الهدی تأکید کرد: مسئله قابل‌توجه این است که حوزه رسالت و گستره رسالت الهی، در تطبیق مستقیم با خصوصیات و جزئیات زندگی اجتماعی آن مردم است یعنی تحولاتی که در جهت رشد فکری، علمی و اجتماعی به جوامع دست می‌دهد، باید در گسترش دادن جریان رسالت منطبق با گستره رشد علمی و فکری زندگی مردم نیز رخ دهد.

 

تفاوت نقش حوزه‌های علمیه قبل و بعد از انقلاب اسلامی

 

ایشان با اشاره به اینکه روحانیت امروز با روحانیت چند قرن گذشته متفاوت است، متذکر شد: حوزه‌های علمیه امروز حتی با حوزه‌های علمیه قرن قبل در مقام ایفای رسالت الهی در جامعه بسیار متفاوت است و رسالتی که امروز در هدایت اجتماعی جامعه دارد، با قبل انقلاب کاملاً متفاوت است.

 

امام‌جمعه مشهد ادامه داد: انقلاب اسلامی صرف‌نظر از واژگونی یک نظام و رژیم و به وجود آوردن یک نظام دینی و شرعی در عرصه کشور، یک تحول در جریان زندگی اجتماعی امت بود، یعنی امروز وابستگی مردم به دین، رابطه مردم با مسائل دینی و وجود دین در شئون زندگی اجتماعی مردم به‌هیچ‌وجه با گذشته قابل‌مقایسه نیست.

 

ایشان تصریح کرد: بااینکه انقلاب ما اسلامی است، اما باید توجه داشت اسلامی بودن به‌عنوان یک پسوند انقلاب که جهان را متوجه دین کرده، نیست، بلکه خود اسلام را نیز از نظر موقعیت اجتماعی و جهانی متحول کرد.

 

تحول موقعیت جهانی اسلام با وقوع انقلاب اسلامی

 

آیت‌الله علم‌الهدی با تأکید بر این‌که اسلام همان اسلام، پیغمبر همان پیغمبر، قرآن، همان قرآن نازل شده بر رسول‌الله(ص) و حلال و حرام الهی همان است، خاطرنشان کرد: اما موقعیت جهانی اسلام با وقوع انقلاب، دچار تحول شد و اسلام از چهاردیواری و حبس مساجد و حسینیه‌ها بیرون آمد و به‌عنوان یک قدرت برهم زننده معادلات سیاسی جهانی، دنیا را برهم زد.

 

ایشان با بیان اینکه معادلات سیاسی دنیا قبل و بعد از پیروزی انقلاب یکی نبود، خاطرنشان کرد: با تغییر و دگرگونی که در جهان به وجود آمد، امروز گسترش اسلام، حفاظت و پاسداری از این مرام و آیین و در کنار آن ایستادن با گذشته متفاوت است.

 

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: امروز که استکبار و الحاد به این نتیجه رسیده است که با حضور این ایدئولوژی نمی‌تواند موقعیت استکباری خود را در دنیا گسترش دهد، نگهبانی از این اسلام که همه دنیا را به‌هم‌ریخته بسیار دشوارتر است.

 

ایشان با اشاره به اینکه روزی دنیای استکبار درصدد بود که در آن بخش از اسلامی که با توسعه استکبار منافات ندارد، سکوت کند و بی‌تفاوت باشد، تصریح کرد: استکبار آن روز راضی شده بود، اسلام غیر منافی با حاکمیت استکبار در دنیا باقی باشد، اما استکبار امروز به این نیز قانع نیست و می‌گوید این هم باید براندازی شود.

 

اسلام مطلوب استکبار، اسلام داعش است

 

آیت‌الله علم‌الهدی تصریح کرد: آن اسلامی که مطلوب استکبار بود، اسلام کنار نشسته بی‌آزار بود، اما اسلام مطلوب امروز استکبار، اسلام داعش است، اسلامی که پیر و جوان را بکشند، انسان کشی به نام اسلام ایجاد کنند و دنیا نسبت به اسلام نفرت پیدا کنند.

 

ایشان اظهار کرد: روحانیت به‌عنوان جریان رسالت هدایت الهی نمی‌تواند در مقابل این قضیه بی‌تفاوت بایستد، نگاه کند و بگوید همان‌طور که ما طلبه و روحانی 50 سال گذشته بودیم، امروز نیز همان کار را انجام دهیم، در حوزه بنشینیم و به خواندن فقه و اصول و مباحث عادی اکتفا کنیم، جدای از مسئله روز و همه موقعیت‌ها، زندگی طلبگی خود را در محدوده آخوندی ادامه دهیم.

 

هدف دشمن، براندازی مرزدار اندیشه و فکر اسلامی است

 

ایشان تأکید کرد: با این وضعیت نمی‌توانیم پاسدار اسلام باشیم، چراکه هدف دنیا براندازی اسلام است و مسئله براندازی کردن تنها مسلمان کشی نیست، براندازی اسلام یعنی براندازی از درون فکرها، اندیشه‌ها و مغزهایی که پاسداری و حفاظت از مرزهای اسلام است و همان حوزه علمیه است.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: اگر بنا شد در گوشه‌ای آقای طلبه عبای خود را به سر بکشد و به انقلاب رو نکند، در واقع به اسلام رو نکرده و اگر به انقلاب پشت کند، یعنی به اسلام پشت کرده است.

 

ایشان گفت: حوزه انقلابی یعنی حوزه‌ای که توجه خاص به وضعیت اسلام امروز در کشور و موقعیت جهانی داشته باشد و خود را برای خدمت به این اسلام و این موقعیت آماده کند.

 

بدون توجه به موقعیت امروز اسلام، نمی‌توانیم حوزه انقلابی داشته باشیم

 

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با تأکید بر اینکه بدون توجه به موقعیت اسلام نمی‌توانیم حوزه انقلابی داشته باشیم، افزود: باید وضعیت برنامه‌ریزی‌ها، مدیریت‌ها و فعالیت‌های شما در همین مسیر باشد چراکه سرباز به‌دردبخور امام زمان آن کسی است که کاری کند که استکبار حتی فکر نزدیک شدن به اسلام را نکند، نه اینکه نگذارد نزدیک شود، حتی فکر نزدیک شدن را هم به فکر خود راه ندهد.

 

ایشان گفت: اگر بنا شد در زندگی امروز به تمام علوم معمول و منقول مسلط باشیم، اما در یک لحظه پاسداری دین، آقا لبخند نزنند، در عمر خود مغلوب و شکست‌خورده‌ایم.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی