جلسه ی سوم درس حوزه
فرائد الاصول ، تنبیهات شبهه ی محصوره
حال اجتناب یا به خاطر اینکه در حرام واقعی قرار نگیریم مولی عقاب نمی کند چون تحزیر از حرام واقعی محقق است و یا به خاطر این باشد که امر مولی موضوع قرار گیرد. پس - امر مولی حذر کردن از حرام واقعی عقاب ندارد(اقوی نظر مرحوم شیخ ) خود مشتبه ملاک باشد اینجا دو صورت دارد 1- دوعقاب دارد در صورت برخورد با حرام واقعی 2- یک عقاب دارد در صورت برخورد نکردن حرام واقعی
جلسه ی سوم درس حوزه ، مسجد گوهرشاد
دریافت
مدت زمان: 40 دقیقه 5 ثانیه
تنبیه دوم شبهه محصوره : چون از نظر موافقت یکی هستند لذا اجتناب از اطراف آن واجب است که به دو صورت قابل تصور است حال اگر یک طرف شبهه را مرتکب شدیم (استعمال یکی از دو ظرف مشتبه )و بعد معلوم شد که اتفاقا" حرام نبوده است وحرف مولی را اطا عت نکر ده ایم و استعمال کرده ایم .در اینجا دو قول است 1- قول اول : امر مولی را چون عمل نکرده ایم عقاب می کند2- قول دوم : عقاب می کند زیرا ما حرامی را نخورده ایم
حال اجتناب یا به خاطر اینکه در حرام واقعی قرار نگیریم مولی عقاب نمی کند چون تحزیر از حرام واقعی محقق است و یا به خاطر این باشد که امر مولی موضوع قرار گیرد. پس - امر مولی حذر کردن از حرام واقعی عقاب ندارد(اقوی نظر مرحوم شیخ ) خود مشتبه ملاک باشد اینجا دو صورت دارد 1- دوعقاب دارد در صورت برخورد با حرام واقعی 2- یک عقاب دارد در صورت برخورد نکردن حرام واقعی
وجوب اجتناب از مشتبهین در حقیقت حکم عقل است واگر شرع هم حکم کرده از باب کلی حکم بالعقل حکم باالشرع است بر فرض دلیل شرعی داشتن وجوب از باب ارشاد است یعنی از باب ارشاد و اینکه مرتکب به حرام نشویم شرع سخن می گوید وامر مولی نیست .به دلیل روایت اترکوا ما لا باس و روایت پیغمبر (ص) که می فرمایند من ترک شبهات نجی من المحرمات نتیجه ارتکاب شبهه وقوع در حرام است
اشکال : همه اجماع دارند که در سفر اگر ظن معتبر به ضرر بوداقدام به آن ظن معتبر حرام است و......