۱۴۰۳ پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت

زیارت اربعین درس امروز انقلاب ما است

پنجشنبه, ۱۸ آبان ۱۳۹۶، ۱۰:۰۹ ق.ظ

     

ما امام حسین(ع) را فراموش نمی‌کنیم، باید در این پهنه 40 روزه دقت کنیم و برای انقلابی که امروز داریم درس بگیریم، باید درس بگیریم که تا کجا دربرابر کمبودها و نارسایی‌ها بایستیم و تا کجا دربرابر دشمن قد خم نکنیم. می‌روید سر میز با دشمن می‌نشنید و با او معامله می‌کنید که بازار کار و لقمه نان آماده برایتان فراهم شود؟ این یعنی به استیصال رسیده‌اید و وقتی دشمن این را ببیند بیشتر فشار می‌آورد.

به گزارش Alamolhoda.com، آیت الله علم الهدی،ظهر امروز در مراسم ویژه اربعین که در رواق امام خمینی(ره) در حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار شد، ضمن تسلیت اربعین سید و سالار شهدا، اظهار داشت: گاهی از اوقات عمیق و وابسته به سیره اهل بیت (ع) در هاله‌ای از تردیدهای عاطفی و احساسی، واقعیت اثرگذاری خود را در سازندگی ملت و امت از دست می‌دهد و ما نسبت به  اثربخشی این واقعیت‌ها  برای تربیت انسان‌ها، غافل می‌شویم.
وی ادامه داد: چرا روز اربعین در مسیر فرهنگ شیعه باید گرامی داشته شود تا جایی که گرامیداشت روز اربعین به عنوان علامت شیعه و مؤمن در لسان معصوم (ع) معرفی شود؟
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با اشاره به اسارت اهل بیت سیدالشهدا(ع) گفت: اثربخشی این اسارت در شام معلوم شد و در مدت کوتاهی اسارت اهل بیت سیدالشهدا(ع) در شام تبدیل به بزرگداشت ایشان شد.
 آیت الله علم الهدی با بیان اینکه مستمعان روضه اسرای شام به نکته‌های جانسوز قضیه توجه دارند، اما آن برنامه‌های بلند، طولانی و پراوجی که از نظر انقلابی جامعه شام را زیرورو کرده است، مورد توجه قرار نمی‌دهند، متذکر شد: شما شنیده‌اید که آن‌ها را در میان خرابه شام جا دادند، خرابه‌ای که نه سقف داشت، نه چراغ و نه فرش داشت. 84  زن و بچه را جای داده بودند، اولا خرابه که می‌گویند به ذهن آدم، ویرانه‌ای می‌آید که در و دیوارش به هم ریخته، چهاردیواره‌ای خرابه‌ای که سقف ندارد، اما وجود این خرابه در کنار قصر شام معنا ندارد، این طور نبوده است.
وی ادامه داد مردم شام که اینها را ندیده بودند وقتی مشاهده کردند، اهل بیت امام حسین(ع) در این چنین زمین بی‌در، دیوار و دروازه‌ای قرار دارند، بچه‌ها به بچه‌ها، زن‌ها به زن‌ها و مردها به امام سجاد(ع) مراجعه کرده و از وضعیت آنها سوال می‌کردند، رابطه مردم شام با اینها برقرار بود، اینطور نبود.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی تصریح کرد: اهل بیت (ع) در شام وضعیت خاصی داشتند که شام را زیرورو می‌کرد، اصلا یزید نمی‌توانست اهل بیت (ع) را در شام نگه دارد و این وضعیت پس از شهادت حضرت رقیه(س) دختری که مردم شام او را به شیرین زبانی و فصاحت می‌شناختند، برای یزید بغرنج‌تر شد.
 آیت الله علم الهدی بیان کرد: گاهی اوقات احساسات عمیق درباره اهل بیت(ع) سبب می‌شود تا واقعیت‌های اثربخشی که در تربیت انسان‌ها از ایشان باقی مانده است، در هاله‌ای از ابهام قرار گیرد.

وی با بیان اینکه با وجود ارتباط عاطفی شدید میان اهل بیت امام حسین(ع) و آن حضرت، حرکت خاندان نبوت در شام و در روز اربعین در کربلا، حرکت های عاطفی محض نبوده، گفت: زمانی که یزید در دربار شام به سربریده امام حسین(ع) چوب می زد، حضرت زینب(س) نگفت نزن، دیگران به یزید گفتند که به لب هایی که پیامبر(ص) بر آنها بوسه گذاشته، با چوب نزن، اما حضرت زینب(س) خطاب به یزید فرمود، هر قدمی هم که برداری نمی‌توانی یاد ما و وحی خداوند را نابود کنی.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: در این شرایط، باوجود رابطه عاطفی که بین حضرت زینب(س) و برادر بزرگوارش، حجت خداوند و امام زمانش وجود دارد، اما زینب(س) وظیفه دارد حرفی بزند که دنیا را تکان دهد.
 آیت الله علم الهدی تأکید کرد: جایی که پای انقلاب‌سازی و روشنگری ملت‌ها و امت‌ها به میان می‌آید، در مأموریت اسارت، عاطفه را نادیده می‌گرفتند و حرف می‌زدند.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی به سخنان حضرت رقیه(س) در کنار سربریده پدر اشاره کرد و گفت: سخنان آن حضرت به قدری عمیق و اثرگذار بود که تاریخ 1400 ساله آن را ثبت کرده و حتی کسانی که همان لحظه بر این اسرا و بدن شهدا سنگ می زدند، با حرف‌های حضرت رقیه(س) به گریه افتادند و به پهنای صورت اشک می‌ریختند.
کاروان اسرا برای انقلاب سازی به کربلا برگشتند
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با تأکید بر اینکه هدف اهل بیت امام حسین(ع) پس از واقعه عاشورا از آن حرکت‌ها و سخنرانی‌ها، فقط بیان عواطف نبوده، بیان کرد: این طور نبود که عواطف جلوی حرکت اهل بیت را بگیرد.
 آیت الله علم الهدی با بیان اینکه اهل بیت سیدالشهدا(ع) پس از شام، به جای اینکه به مدینه بروند، به کربلا بازگشتند، گفت: اینکه بگوییم می‌خواستند ببیند سرنوشت بدن‌های شهدا چه بوده، تحلیل قضیه از نظر عاطفی است، اما اهداف دیگری هم داشتند، آنها به کربلا رفتند تا انقلاب برپا کنند.
وی ادامه داد: روز عاشورا  جنگی نابرابر میان 120 هزار نفر و 120 نفر برپا شد، بازماندگان واقعه عاشورا نباید اجازه می‌دادند که این قیام در همان کربلا تمام شود، آنچه در روز عاشورا رخ داد، زد و خورد بود که باید به شکل انقلابی درآید که تا آخرین روز انقلاب که ظهور آخرین فرد کربلا است، همه ملت‌ها را زیرورو کند.
امام جمعه مشهد با تأکید بر اینکه این انقلاب باید همه جمعیت‌ها و همه کشورها را در دنیا و در طول تاریخ زیرورو کند، تصریح کرد: نباید کربلا در جنگ نابرابر در کربلا و پس از آن سخنان انقلابی حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) و دیگر اسرا در شام به پایان برسد، مسئله انقلاب‌سازی است و بسیاری از نکته‌های انقلاب‌ساز کربلا برای ما تحلیل نشده است.
وی بیان کرد: وقتی امام سجاد(ع) به مدینه برگشتند، آن حضرت در دروازه این شهر ماجرای کربلا و شام را برای مردم بازگو کردند، مردم هم فقط گریه کردند و فقط یک نفر از آنها گفت، ننگ بر ما که حسین(ع) و فرزندان پیامبر(ص) به شهادت رسیده‌اند و ما زنده ماندیم.
 آیت الله علم الهدی ادامه داد: مردم مدینه دربرابر ماجرای کربلا همین قدر واکنش نشان دادند، اما امام زین العابدین(ع) ماجرا را تمام نکرد و تا دوسال حاضر نشد در میان مردم مدینه زندگی کند.
وی افزود: آن حضرت تا دو سال در چادری در بیابان‌های اطراف مدینه زندگی کرد و از زندگی ما مردم این شهر اعراض کرد، چراکه مردم مدینه انقلاب نکردند و زیرورو نشدند.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی خاطرنشان کرد:  آن جریان جنگ نابرابر در کربلا را به عنوان یک انقلاب و دگرگون‌سازی نه تنها برای مردم همان زمان، بلکه به صورت انقلاب همه مردم جهان در طول تاریخ تبدیل کردند.
وی بازگشت کاروان اسرا به کربلا را به دلیل تجدید حیات عاشورا دانست و متذکر شد: به کربلا برگشتند تا به یک مسئله درگیری روح ببخشند و آن را به یک انقلاب مبدل کنند.
زیارت اربعین گزارش عملیات کاروان اسرا در کوفه و شام است
 آیت الله علم الهدی به سخن امام حسن عسکری(ع) مبنی براینکه زیارت اربعین نشانه شیعه بودن است اشاره کرد و گفت: چرا نمی‌گویند زیارت سیدالشهدا و زیارت عاشورا علامت شیعه بودن است؟ آنچه در  روز عاشورا  اتفاق افتاد، به مراتب مهم تر و جانسوزتر از اربعین بوده است، اما چرا زیارت اربعین است که علامت شیعه بودن قرار گرفته است.
وی به این سوال پاسخ داد و گفت: چون زیارت عاشورا در حقیقت توجه کردن به مصائب اهل بیت و شهادت سیدالشهدا(ع) و یاران آن حضرت است، اما زیارت اربعین این بوده که انسان را به اتفاقاتی که در این 40 روز افتاده، می‌اندازد.
امام جمعه مشهد ادامه داد: در اربعین مشخص شده که آن جان دادن‌ها و شهادت‌ها به کجا انجامید و چه نتیجه‌ای داد، وقتی اهل بیت(ع) در اربعین به کربلا برگشتند، کنار قبور عزیزانشان گزارش می‌دادند که در این 40 روز برآنها چه گذشته است، در اربعین تحلیل 40 روزه یک انقلاب را مرور کردند.
زیارت اربعین درس امروز انقلاب ما است
وی تأکید کرد: در اربعین فقط بیان مظلومیت و مصیبت دیدن نبود، دگرگون‌سازی بود، آنها در اربعین گزارش دادند که کوفه‌ای که برای منافع زندگی خود یک لشکر 120 هزار نفره در مقابل امام حسین(ع) ایجاد کردند، ننگ به وجود آوردند، حضرت زینب(س) با سخنرانی کوتاه تمام تبلیغاتی را که معاویه علیه علیه اهل بیت(ع) و امیرالمؤمنین(ع) دشمن اهل بیت(ع) در 20 سال در شام انجام داده بود، از بین برد و شام را دگرگون کرد.
 آیت الله علم الهدی تصریح کرد: روز اربعین بیان عملیاتی و قهرمانی، مقاومت، شجاعت و مقابل دشمن مقاومت کردند و ابتکار عمل را به دست گرفتن در یک پهنه 40 روزه است و به همین دلیل بوده که امام حسن عسکری(ع) می‌فرماید، زیارت اربعین نشانه شیعه بودن است.
وی با بیان اینکه ما حسین(ع) را فراموش نمی‌کنیم، باید در این پهنه 40 روزه دقت کنیم و برای انقلابی که امروز داریم درس بگیریم، گفت: باید درس بگیریم که تا کجا دربرابر کمبودها و نارسایی‌ها بایستیم و تا کجا دربرابر دشمن قد خم نکنیم.
امام جمعه مشهد ادامه داد: می‌روید سر میز با دشمن می‌نشنید و با او معامله می‌کنید که بازار کار و لقمه نان آماده برایتان فراهم شود؟ این یعنی به استیصال رسیده‌اید و وقتی دشمن این را ببیند بیشتر فشار می‌آورد.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی تأکید کرد: امام عسکری(ع) می‌فرمایند، بروید زیارت اربعین بخوانید و از یک دختر چهارساله یاد بگیرید و همین مقاومت را در مقابل دشمن از خودتان نشان دهید.
آیت الله علم الهدی گفت: اهل بیت امروز به کربلا برگشتند و از این زمان کربلا تجدید شد.

وی اضافه کرد: گاهی اوقات احساسات عمیق درباره اهل بیت(ع) سبب می‌شود تا واقعیت‌های اثربخشی که در تربیت انسان‌ها از ایشان باقی مانده است، در هاله‌ای از ابهام قرار گیرد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی