گاهی صدها عمل عبادی کار تضرع در درگاه خدا را نمیکند
خطبه اول ـ گاهی نقش یک تضرع و زاری در درگاه خدا، از صدها رکعت نماز و عمل عبادی بیشتر است، یعنی با یک دلدادگی خدا، عرض حاجت و ناله به درگاه پروردگار، ارتباط انسان با خدا آنچنان قوی میشود که با صدها رکعت نماز و عبادت، نمیشود.
به گزارش Alamolhoda.com، آیتالله علمالهدی ظهر امروز در خطبه اول نماز جمعه این هفته، 5 آبان ماه مشهد مقدس در حرم امام رضا (علیهالسلام)، با بیان اینکه کلام ما در خطبه اول، در موضوع شیطان شناسی از قرآن بود، اظهار کرد: سخن ما به اینجا رسید که شگرد شیطان تنها در حوزه آرایشگری و عرصه تزیین است.
ایشان ادامه داد: شیطان آرایشگری میکند و تزیین میکند اعمال و یا جریانات را و راه اغوای او، تزیین و آرایشگری است؛ در قرآن در خصوص انواع آرایشگری و تزیین شیطان، 7 آیه را بیان کرده است که نوع اول آرایشگری شیطان که تزیین در برابر نفس و جلوه دادن جریانهای غریزی و نفسانی است، بیان شد.
نماینده ولیفقیه در خراسان رضوی به دومین آیه مربوط به آرایشگری شیطان اشاره کرد و گفت: دومین آیه که ذات مقدس پروردگار در نوع دوم آرایشگری و زینت شیطان بیان میکند، آیه 43 از سوره انعام است، «فَلَوْلا إِذْ جَاءَهُمْ بَأْسُنَا تَضَرَّعُوا وَلَکِنْ قَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَزَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطَانُ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ»، مورد دومی از مواردی که شیطان آرایشگری میکند، آنجایی است که برای انسان از طرف خدا جادهای باز میشود که به خدا بازگردد و در حال فرار از شیطان منصرف بشود و به طرف خدا بیاید، انسان برای پیشگیری برگشت بنده به طرف خدا، مشغول زینت و آرایشگری میشود.
مشکلات زندگی انسان برای توجه او به خدا است
ایشان خاطرنشان کرد: پروردگار در برابر غفلتی که به بندگانش دست میدهد، خدا را فراموش میکنند و از ذات مقدس پروردگار، عنایات و فضل خدا یادشان میرود و رابطهشان را با خدا به هم میزنند، خداوند در عرصه زندگانی آنان مشکلاتی به وجود میآورد که در برابر این مشکلات، وقتی راه چاره را بر خودشان بسته میبینند، به طرف خدا بیایند، در درگاه خدا تضرع کنند و این بنده از خدا فراموش کرده، کارش بهجایی برسد که برای درمان مشکل و حل سختی که در زندگانیاش پیشآمده است، یک «یا الله» بگوید و به خدا نزدیک بشود.
امام جمعه مشهد مقدس با بیان اینکه خداوند انسان نافرمان را به فقر اقتصادی و بیآبرویی مبتلا میکند، تصریح کرد: جادهای که خدا برای بازگشت او به طرف خود باز کرده است، « بَأْسَا» و «ضَّراّء» است، در آیه قبل از این آیه، ذات مقدس پروردگار به این نکته تصریح میکند و میفرماید «وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا إِلَىٰ أُمَمٍ مِّن قَبْلِکَ فَأَخَذْنَاهُم بِالْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ یَتَضَرَّعُونَ»، ای پیغمبر، ما پیغمبرانی قبل از تو بهسوی مردم فرستادیم که متذکر آنان بشوند، خدا را به آنان معرفی کنند اما وقتی تمرد کردند، «بِالْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ»، آنان را دچار «ِْبَأْسَاءِ وَضَّرَّاءِ» کردیم، «بَأْسَاءِ» به معنای فقر اقتصادی، جنگ و حوادث طبیعی، «ضَّرَّاءِ» هم عبارت است از بیآبرویی و جهل، نتیجه این شود شاید اینها در خانه خدا بیایند و در نتیجه تضرع برای حل مشکلاتش، رابطه آنان با خدا اصلاح شود و به عرصه بندگی در درگاه خدا برگردند.
گاهی صدها عمل عبادی کار تضرع در درگاه خدا را نمیکند
ایشان اضافه کرد: گاهی یک تضرع و زاری در درگاه خدا، نقشش از صدها رکعت نماز و عمل عبادی بیشتر است، یعنی با یک دلدادگی خدا، عرض حاجت و ناله به درگاه پروردگار، ارتباط انسان با خدا آنچنان قوی میشود که شاید با صدها رکعت نماز و عبادت مراسمی نشود چنین ارتباطی با خدا برقرار کند.
آیتالله علمالهدی افزود: گاهی رابطه انسان با عبادت با خدا برقرار نمیشود اما با یک دلدادگی، چنان وابستگی بین انسان و خدا ایجاد میشود که شاید با سالها عبادت نیز چنین وابستگی ایجاد نمیشد؛ همینجا یکی از جایگاههای آرایشگری و زینت شیطان است، اینجایی که گرفتاری، سختی و پریشانی میخواهد بنده را به درگاه خدا برگرداند، این بنده در مقابل همه پریشانیها در چنگ شیطان قرار میگیرد و آنی که غیر خدا بهعنوان حلال مشکل او و بهعنوان چاره درد او هست، آن غیر خدا را پیش او زینت و آرایش میدهد که چرا به خودت اعتماد نداری، چرا خودت را نادیده گرفتی؟ چرا توسل به آن آدم زورمند را به یاد نمیآوری؟ اینها را زینت میدهد که آدم بهجای اینکه برای حل مشکلش به سراغ خدا برود و با یک «یا الله» به درگاه خدا برود، به سمت نافرمانی، گناه و جنایت افزونتر و حل مشکل از طریق غیر خدا میرود.
راه آرایشگری شیطان برای انسانهای قسیالقلب باز است
ایشان با تأکید بر اینکه راه تزیین گناه برای انسانهای قسیالقلب هموار است، تصریح کرد: در این آیه، این نوع زینت و آرایشگری شیطان که وسایل مادی را برای انسان زینت میدهد، امکانات شخصی و ارتباطات فامیلی را زینت میدهد، در مسیر راهزنی، دزدی و جنایت کردن را زینت میدهد، آیا این زینت کردن و آرایشگری نسبت به همه انسانها و در همه موارد است؟ خداوند در این آیه نکتهای اشاره میکند که آرایشگری شیطان در این موقعیت زمینه میخواهد و آن زمینهاین است که «وَلَکِنْ قَسَتْ قُلُوبُهُمْ»، دل دچار قساوت میشود، سنگدل میشود، رقت قلب از او گرفته میشود، آنجایی که انسان در مقام گرفتاریها و سختیها و رنجها اول نقطهای که به چشمش میآید، اگر از زمینه لازم برخوردار باشد، اول سراغ خدا میرود و زمینه زینت گری شیطان از بین میرود اما انسانی که دلش نرم نیست، رقت قلب ندارد، زمینههای ارتباطی با خدا در دل و قلب او وجود ندارد، اینجا « وَلَکِنْ قَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَزَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطَانُ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ»، اگر سنگدلی بر او وارد شده باشد، زمینه زینت شیطان و فراهم آوردن اعمال ناهنجار برای او فراهم میشود.
عضو مجلس خبرگان یادآور شد: آنچه زمینه تزیین شیطان را در این زمینه از بین میبرد، رقت قلب است، انسانی که با اولیاء خدا مرتبط است و اتصال قلبی با بندگان صالح خدا و اولیا پروردگار دارد، قلبش قسی نیست، اینکه تا یک کلمه میگویی «السلام علیک یا اباعبدالله»، دلت تکان میخورد و اشکت جاری میشود، قلبی است که زمینه تزیین شیطان در این قلب از بین رفته است، قلبی است که جاده ارتباطیاش با خدا مسدود نشده است و چون این دل قسی نیست، شیطان زمینه تزیین ندارد، تا بچهاش ناخوش میشود، میگوید یا ابالفضل، بچهام را نجات بده.
ایشان اضافه کرد: دلهایی که این رشته ارتباطیشان قطعشده، قلبهایی که این دندانه وصل را با خدا ندارند و این زمینه عاطفی بین آنان اولیاء خدا نیست، زمینهای دارد «وَزَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطَانُ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ»، شیطان نمیگذارد این جاده به طرف خدا باز شود؛ برادران و خواهران، قدر عشقی که در دلتان نسبت به اولیاء خدا هست را بدانید.
مشروح خطبه اول
دریافت
مدت زمان: 22 دقیقه 39 ثانیه