۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت

نماز جمعه یازدهم بهمن 92

جمعه, ۱۱ بهمن ۱۳۹۲، ۰۵:۰۷ ب.ظ

امروز ماهواره خانواده ها را دارد به آتش می کشد.

این هنرمند هایی که هی سر دست می گیریم بال بالشون می کنیم . 35 سال از این انقلاب گذشته ، یک یک این ها برای این انقلاب در عرصه ی هنر چه کردند ؟ مجموعه ی فیلم هایی که در مجموعه ی هنر برای انقلاب ساخته شده  از بیت المال مسلمین و از بودجه ی این کشور استفاده شده ، چند درصدش متعلق به انقلاب و اسلام بوده است ؟

خطبه های نماز جمعه ، حرم امام رضا (علیه السلام)

خطبه ی اول

دریافت

 

خطبه ی دوم

دریافت

 

بخش عربی از خطبه ی دوم

دریافت

 

آیت الله علم الهدی ظهر امروز در خطبه های نماز جمعه مشهد در محضر امام هشتم علی ابن موسی الرضا (علیه آلاف التحیة و الثناء) پس از توصیه همه نماز گزاران به تقوای الهی اظهار داشت : فردا سر آغاز دهه ی مبارکه فجر است. دهه ی مبارکه ی فجر در هرسال تحقق یک دعوت الهی را برای امت اسلام مشخص می کند .

ایشان در ادامه به تفسیر آیه از قرآن کریم در این خصوص پرداخت که : ذات مقدس پروردگار به حضرت موسی دستور می دهد بر حسب ایه ی شریفه ی قرآن ، " ولقد ارسلنا موسی بآیاتنا ان اخرج قومک من الظلمات الی النور و ذکرهم بایام الله ان فی ذالک لآیات لکل صبار شکور" در این جا بعد از فرمان خروج و قیام به موسی در برابر فرعون و نجات بنی اسرائیل فرمانی که از ناحیه ی حق برای نجات بنی اسرائیل به عنوان رسالت موسی نسبت به قومش از طرف خدا نازل شده است "و ذکرهم بایام الله " موسی بنی اسرائیل را به ایام الله تذکر بده . ایام الله را برای قوم خودت یادآوری کن " ان فی ذالک لآیات لکل صبار شکور " خود این که ایام الله را برای مردم یادآوری کنی ، این نشانه هایی است برای مردمی که اهل صبر و اهل شکرند. پس یادآوری ایام الله یک امر لازم است و در عرصه ی زندگی ما در این قرن ، برجسته ترین ایام الله که محقق شده است دهه ی مبارکه ی فجر ، از دوازدهم بهمن تا بیست و دوم بهمن است.

آیت الله علم الهدی بیان اینکه جریاناتی که در این ده روز در سال 57 گذشت . در عرصه ی زندگانی اجتماعی امت اسلام در قرن های اخیر عمر ملت مسلمان ایران بی نظیر و بی سابقه بوده است. تا کید کرد : این که در این ده روز چی گذشت ؟ صورت جریان ها خیلی برای شما گفتنی نیست . چون اولا بخش عمده ای از شما برادران و خواهران خودتون حماسه آفرین های آن روزها بودید و آن روز ها را به یاد دارید. بیان آنچه گذشته ، برای شما تازگی ندارد. آن نسلی هم که در آن روز نبودند یا یادشون نمیاد . این برنامه های صدا و تصویری که مشخص کننده جریان ها و حوادث آن ایام هست بطور کامل صورت جریان را برای همه ترسیم می کند. آن چیزی که برای ما مهم است به عنوان بیان در خطبه ی نماز جمعه و توجه دادن شما برادران و خواهران محتوای ان روزها بود نه صورت جریان. در ان قضایا در عمق مردم چی گذشت در آن ده روز ؟ و اصلا جامعه ی اسلامی و دینی ما در آن چند روز چه حالی داشت ؟ چه وضعی داشت ؟ این مهم است ما بدانیم برای خودمان یادآوری بشود و برای نسلی که آن روز را درک نکرده اند آن ها هم محتوای جریان را بدانند نه صورت جریان را.

آیت الله علم الهدی در ادامه در تبیین محتوای جریان دهه فجر انقلاب اسلامی بیان داشت : محتوای جریانی که در ان روزها سپری شد و آن چیزی که در راس همه بود یک حالت امید عمیق در دل های همه ی مردم نسبت به خدا تحقق پیدا کرد. یک اعتماد عجیبی به خدا پیدا کرده بودند از هیچی نمی ترسیدند . از هیچی باک نداشتند . و نسبت به آینده ی کشور آینده ی جامعه ، حتی آینده ی زندگی خودشون اصلا جز به عنایت خدا به هیچ چیزی نمی اندیشیدند. این کارگران و کارمندانی که اعتصاب کرده بودند . این بازاری هایی که دکان ها را بسته بودند . این جریان هایی که منابع رزق و معیشت خودشون را تعطیل کرده بودند . کشوری که از نظر نفت ، از نظر مواد سوخت ، از نظر موقعیت های مختلف ، نیازهای گوناگون ، واقعا به یک مشکلات پیچیده ای دست به گریبان شده بود . کسی فکر نمی کرد خوب آینده ی زندگی ما چی می شود ؟ حا لا که سر کار نرفتیم ، این ماه حقوق نگرفتیم ، ماه قبلشم حقوق نگرفتیم ، ماه بعدشم حقوق نمی گیریم ، در امدی هم نداریم رزق زن و بچه مون چی می شه ؟ حالا که در دکون بستیم بیشتر از یک ماه و تعطیل کردیم بازار را ، زندگی ما ، کار ما به کجا می رسد؟ اصلا مردم نسبت به آینده ی خودشون ، آینده ی زندگی شون ، جریان روزمره شون ، فکر نمی کردند. همه وابسته به خدا بودند . همه اعتماد به خدا و اتکال به خدا . یک چنین اعتقادی نسبت به خدا در هیچ زمانی بصورت جمعی در مردم ما محقق نشده بود . که در این ده روز محقق شد. بی خودی این ده روز را ایام الله نمی گویند ؟!

نماینده مردم در مجلس خبرگان در ادامه ی تبیین محتوای دهه ی فجر ضمن اشاره به نکته ی دوم بیان داشت : نکته ی دوم اینکه در مقابل مسائل مختلف کانه ترس و احساس ضعف از این مردم گرفته شده بود. از هیچی نمی ترسیدند. می دید جلاد ستمشاهی شربنل دستش است ، مسلسل دستش است دارد گذاشته روی رگبار دارد می زند. این گلوله است. این تیر بار است. می دید جز سینه ی خشک هیچ چیز ندارد می رفت جلو. اصلا وحشت نداشت. ترس از مردم گرفته شده بود. بابا جانتو می گیرند . خوب بگیرند. روز بیست و یک بهمن که امام فرمان دادند بیایید تو خیابان ها ، در آن زمان ما ساکن تهران بودیم. در آن خیابان های  جنوب شهر در یک مسجدی امام جماعت بودم عرض کردم به مسجدی ها امام فرمودند بیایید تو خیابان . ما از مسجد هم بریم تو خیابان نماز جماعت برگزار کنیم. خوب ما رفتیم وسط خیابان نماز جماعت خواندیم به این هوا که همان صف های مسجد در خیابان شکل بگیرد . وقتی در خیابان ایستادیم . در یک مسیر طولانی خیابان جمعیت به صف ایستاد . شاید کسانی که اصلا اهل نماز جماعت نبودند آمدند در صف نماز جماعت ایستادند. از پشت سر هم همه ی این ها را به رگبار بستند. گلوله ها از بالای سر ما رد می شد و در عین حال مردم در نماز ایستاده بودند. بچه های کوچک ایستاده بودند. زنها هم ایستاده بودند. اصلا ترس در مردم نبود . وحشت در مردم حاکم نبود.

امام جمعه ی مشهد در بیان نکته ی سوم اظهار داشت : خصوصیت سومی که در این محتوا بود توجه به ارزشهای دین بود. اصلا در چشم مردم جز دین هیچ چیز ارزش نداشت. مسئله منع بی حجابی نبود. و مسئله حجاب هم نبود . خوب دوره ی ستمشاهی قبل از انقلاب بی حجابی فاحشی حاکم بود. حتی زنهای بی حجاب دیگر با آن بی حجابی نمی آمدند وسط خیابان. یک مقدار خودشون نمی آمدند . یک مقدار جرات نمی کردند. اطلا مردم جز به ارزشهای دین به هیچ چیز توجه نداشتند. پول ، ثروت ، مقام ، اتومبیل آخرین سیستم ، حتی کسانی که ماشین های گران قیمت داشتند سوارش نمی شدند. چون اصلا از ارزش ساقط شده بود. توجه مردم فقط به ارزشهای دین بود. کسی بهشون نمی گفت که زنها باید با حجاب باشند. زن بد حجاب نمی دیدید. کسی به جوان ها نمی گفت به دختر نا محرم نگه نکنید. کانه اصلا یک رابطه ی عظیم صمیمیت برادر و خواهری بین جوان ها و دخترها و زنهای جوان هست که اصلا به مخیله ی جوان نگاه خائنانه به یک زن و دختر خطور نمی کند. اینقدر توجه عمیق و شدید به ارزشهای دین. تنازل شدید معیار ها و ارزش های مادی و سقوط تجمل گرایی و تجمل پرستی ها . کسی با قیافه ی سانتال مانتال تو خیابان دیده نمی شد چون این ارزش نداشت در چشم مردم. تمام مظاهر تجمل پرستی و ماده پرستی از چشم مردم افتاده بود. آدمهای خیلی با شخصیت ، جوان های خیلی با امکانات و رفاه ، لباسها ی ساده و معمولی ، انگار همه هم لباس شده بودند. همه هم رنگ شده بودند. فقرا و اغنیاء همه در یک شکل در آمده بودند. هیچ جریانی هم مردم را به این طرف هدایت نکرده بود. به خودی خود زندگی مردم در این ده روز این بود.

آیت الله علم الهدی در ادامه ی تبیین محتوای دهه ی فجر در نهایت به ویژگی ولایت مداری مردم اشاره دارد و می گوید : همه ی مقام ولایت را مثل نگینی در بر گرفته بودند. امام در احاطه ی بدن های مردم در خیابان های ایران و محله های جنوب شهر نبود. امام در احاطه ی دل های مردم بود. ان چیزی که در عمق جان مردم بود. این بود که این ها قربانی بشوند امام بماند. اصلا ایستادگی مردم در پای ولایت به خودی خود یک نمایشی داشت که تا مرز فدایی شدن ، تا مرز قربانی شدن پای امام بایستند و امام باشد. این حالت را مردم پیدا کرده بودند در آن ده روز .

آیت الله علم الهدی ضمن انتقاد از شیوه ی گرامی داشت این ایام الله اظهار داشت : آن چیزی که مهم است این است که حالا بعد از 35 سال ما می خواهیم آن روز ها را به عنوان دهه فجر امروز برای مردم منعکس کنیم. برای نسلی که آن روز را درک نکرده و این خصوصیات را در آن روز لمس ننموده است. ما چطوری باید منعکس کنیم ؟ با جشنواره ی موسیقی ؟ با جشنواره ی فیلم ؟ در تمام این ده روز هیچ کس ساز نزد تو خیابان ها راه بیافتد ! هیچ مزقونی نبود . مطرب ها هم راه نیافتادند. در طول این ده روز مسئله ای ما به عنوان میدان و جولانگاه هنر نداشتیم . جز هنر دینی ، آن سرود های اصیل انقلابی که هنرمندان متدین می ساختند. مردم را به حرکت و نشاط در می آورد . از هنر غیر دینی چیزی نمی دیدید. عزیزان ، برادران ، خواهران ، این برای ما قابل توجیه نیست که ما امسال بعد از سی و پنج سال (فقط امسال نیست . سال قبل هم همینطور . سال قبلشم همینطور . بنده هرسال این نکات را می گویم باز هم خواهم گفت ) می خواهیم دهه ی فجر را به نسلی که آن روز را ندیده است می خواهیم با جشنواره ی موسیقی و تار و تنبور و جشنواره ی فیلم و جشنواره ی هنر بفهمانیم. این ها که آن موقع جایی نداشتند .

نماینده مردم در مجلس خبرگان تاکید کرد : در جشنواره فیلم فجر ، این فیلم هایی که برنده شدند. این فیلم هایی که به عنوان فیلم فجر دارند اکران می شوند. کجای اینها به انقلاب مربوط است؟ چند تای این فیلم ها به اسلام و نظام و انقلاب و ترویج انقلاب ارتباط دارد؟ این هنرمند هایی که هی سر دست می گیریم بال بالشون می کنیم . 35 سال از این انقلاب گذشته ، یک یک این ها برای این انقلاب در عرصه ی هنر چه کردند ؟ مجموعه ی فیلم هایی که در مجموعه ی هنر برای انقلاب ساخته شده  از بیت المال مسلمین و از بودجه ی این کشور استفاده شده ، چند درصدش متعلق به انقلاب و اسلام بوده است ؟ این واقعیت ها را ما باید بدانیم. آقا ریشه ی فرهنگ دین دارد زده می شود در این مملکت. هر جریان مدیریت فرهنگی که می آید می گوییم دریغا از دیروز ما. و امروز ما بد تر از دیروز ما.

آیت الله علم الهدی در ادامه اظهار داشت : امروز ماهواره خانواده ها را دارد به آتش می کشد. ماهواره و پایگاه های اطلاع رسانی ترویج فسق و فجور دارد خانواده ها را متلاشی می کند. و چرا خانواده ها و مردم به دنبال ماهواره می روند ؟ مروج ماهواره در این کشور کیست ؟ مروج ماهواره این است که یک هنرمندی که در پرونده اش ضد انقلاب است . فتنه گر بوده است . از خارج سرویس می گرفته است . او را سر دست می گیرید . جریان جاسوس پروری اسکار به او جایزه می دهد . او را می آورید در رسانه های داخلی کشور علم می کنید. در برابر بینش این پسر ، این دختر معصوم جوان آنقدر هنر و هنرور را جلوه می دهید که می گوید اگر هنر این است و این فضیلت است . خوب آن هنرمند هالیوودی از این هنر مند ایرانی ما که ماهر تر است . آن بازیگر امریکایی که از این بازیگر برجسته تر است چرا به سراغ او نرود و به سراغ ماهواره نرود ؟ این پرونده های طلاق را در دادگاه بررسی کنید ببینید چه خیل عظیمی از این طلاق ها عامل و منشا اصلی اش ماهواره بوده است.

امام جمعه ی مشهد بیان داشت : وقتی بنا شد در ترویج هنرمند و هنر دین را معیار قرار نمی دهیم . فضیلت اخلاقی را معیار قرار نمی دهیم . خدمت این هنر را در دین ملاک قرار نمی دهیم. یک آقای هنرمند سینه سوخته ی با صفایی که همه ی وجودش را وقف دین کرده است زیبا ترین فیلم ها و سریال های دینی را ساخه و پرداخته که در اکثر بلاد اسلامی دارد ترویج می شود . این آقا را می آوریم کنار یک هنرمندی که مروج فحشا بوده است . و هنر مندی اش را در پای ترویج فسق و فجور ریخته . به هر دو ما یک سیمرغ می دهیم. و هردو را کنار هم قرار می دهیم. برادران ، خواهران ، این ها فاجعه است. در مقابل این فاجعه باید بی تفاوت بود؟ باید ساکت بود؟ اگر هم یک کسی حرف زد باید به او انگ افراطی زد؟ انگ تند رو زد؟ انگ ضد اعتدال زد؟ این درسته واقعا؟ آن چیزی که دهه ی فجر را برای ما دهه ی فجر کرد. شب بیست و یکم یک چوب دستی تو دست بچه های ما نبود در مقابل مسلسل دشمن و شب بیست و دوم تو مسجد ها مثل هیزم اسلحه ریخته بودند. آن چیزی که باعث این شد دین مردم بود. ایمان مردم بود. مسلمانی مردم بود. و مقاومت مردم در پای مظهر ولایت اهل البیت ولی فقیه زمان و امام بزرگوارو قهرمان ما بود. این ها را ما ترویج نکنیم . یک آقایی که می آید و در یک مسئولیتی قرار می گیرد. فکر می کند در این کشور قشر بی دین و لائیک یک خیل عظیمی هست و فکر می کند یک ظرفیت بی دین جامعه را به استخدام خودش در بیاورد . شروع کند بی دینی را ترویج کردن . و ضد ارزشها حرف زدن و مدیریتش را بر اساس ضد ارزش ها قرار دادن.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی