۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت

 

زن در موقعیت‌های اجتماعی سیاسی از دیدگاه اسلام دارای وظایف و تکالیفی است که باید به آن وظایف آشنا باشد.

 

 

به گزارش Alamolhoda.com، آیت‌الله علم‌الهدی امروز در اجتماع «رهروان زینبی» که در پایانه معراج برگزار شد، با بیان اینکه اجتماع شما راهبرد خاص در جریان جهاد انقلاب و آموزش قطعی از زینب کبری (سلام‌الله‌علیه) است، اظهار کرد: زنان تحصیل‌کرده همچون شما به دنبال این هستند که فعالیت‌های اجتماعی زنان را توسعه دهند و این درست است، موقعیت زن در کانون خانواده تعریف می‌شود، اما در موقعیت‌های سیاسی و اجتماعی نیز دارای وظایفی است.

 

ایشان افزود: پایگاه فعالیت و اثربخشی زنان در کانون خانواده و ساختن انسان است اما زنان بر حسب توانمندی‌ها و استعدادها در موقعیت‌های ویژه‌ای باید انجام وظیفه کنند.

 

امام جمعه مشهد تصریح کرد: با وجود اینکه معلم آسمانی زنان، جایگاه اصلی زن را در کانون خانواده قرار می‌دهد اما حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیه) در یک موقعیت خاص که وظیفه جهادی بر عهده زن است، ظهور پیدا می‌کنند.

 

ایشان با بیان این‌که موقعیت‌های اجتماعی وجود دارد که تنها نقش‌آفرین آن، زنان هستند، خاطرنشان کرد: توسعه جایگاه فعالیت اجتماعی و سیاسی زنان را باید از زینب کبری (سلام‌الله‌علیه) یاد گرفت، چراکه طبق فرموده پیامبر دو قائمه سبب حفظ کیان اسلام شد، قائمه اول ثروت و فعالیت‌های حضرت خدیجه (سلام‌الله‌علیه) و قائمه دوم، شمشیر برنده امیرالمؤمنین (علیه السلام)؛ حضرت زینب آمیخته‌ای از این دو بود.

 

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: زینب تشکیل‌شده از کلمه «زین» و «اب» به معنای زینت پدر است؛ یعنی حضرت زینب (سلام‌الله‌علیه) به‌عنوان اکسیر نقش‌آفرینی در کربلا و وابسته به سیدالشهدا بود.

 

آیت‌الله علم‌الهدی تصریح کرد: امیرالمؤمنین هنگام ازدواج حضرت زینب، شرط عقد گذاشتند که هر زمان سیدالشهدا (علیه السلام) عازم سفر شدند ایشان نیز همراه سیدالشهدا باشد زیرا پیش‌بینی حضرت علی (علیه السلام) در نقش‌آفرینی ایشان در سفر کربلا بود.

 

ایشان با تأکید بر اینکه حضور زنان همچون مردان در صحنه انقلاب و عرصه‌های سیاسی و اجتماعی امر لازمی است‌، گفت: زنان باید در عرصه‌های انقلاب، سیاست و اجتماع ظاهر شوند و برای همین در انقلاب کربلا زینب باید حضور پیدا می‌کرد.

 

امام جمعه مشهد مقدس افزود: اینکه قیام امام به‌صورت یک انقلاب عام اجتماعی در کشور در‌آمد به دلیل فصل اسارت اهل‌بیت (علیه السلام) با مدیریت زینب کبری بود و به عبارتی، نقش اسارت اهل‌بیت (علیه السلام) در قیام امام بسیار مهم بود.

 

ایشان با بیان اینکه فصل اول انقلاب کربلا شهادت بود، تصریح کرد: فصل دوم این انقلاب اسارت اهل‌بیت (علیه السلام) بود که اگر با مدیریت حضرت زینب نبود، کربلا، عاشورا و آموزه‌های انقلابی و مقاومت‌های قوی و صبوری‌های دشمن‌شکن و همگانی کردن ظلم به همه اندیشه‌ها میسر نمی‌شد.

 

آیت‌الله علم‌الهدی ادامه داد: این جمله که «کربلا در نینوا می‌ماند اگر زینب نبود» واقعیتی است که نقش‌آفرینی حضرت را در فصل اسارت را در برابر فصل شهادت تبیین می‌کند‌.

 

ایشان با بیان اینکه اصل ابتکار در این فصل در دست زینب کبری (سلام‌الله‌علیه) بود و دشمن انفعال عمل داشت، گفت: آن‌ها می‌خواستند اهل‌بیت را تحقیر کنند اما با راهبری حضرت زینب (سلام‌الله‌علیه) مقاومت و قدرت اهل‌بیت بیشتر نمایان می‌شد.

 

امام جمعه مشهد با بیان اینکه نقش‌آفرینی یک زن در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی باید شبیه نقش‌آفرینی حضرت زینب (سلام‌الله‌علیه) باشد، گفت: نقش‌آفرینی یک زن باید در عرصه‌های اجتماعی این‌گونه باشد که مانند ایشان 40 روز یک کاروان را به‌گونه‌ای مدیریت کرد که همگان انگشت‌به‌دهان ماندند و اگر ایشان نبود کربلا در تمام اعصار ماندگار نمی‌شد.

 

ایشان خاطرنشان کرد: ملاک برای توسعه تحرکات اجتماعی زنان را فعالیت‌ها و رفتار حضرت زینب (سلام‌الله‌علیه) قرار دهید و پیرو آن نقش‌آفرینی خود را ایجاد و اجرا کنید.

 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی