کربلا، تقابل جریان «دنیا محور» و «خدا محور» بود
مراسم تاسوعا حسینیه شهیدی ـ امام حسین تلاش کردند مردم جریان را نه شخصی ببینند و نه موقعیت قدرتیابی و فرصتطلبی بلکه دو جریان این واقعه را ببینند که یک جریان محور زندگیاش دنیا و محور جریان دیگر، خداپرستی و عبودیت حق است.
به گزارش Alamolhoda.com، آیتالله سید احمد علمالهدی صبح امروز در مراسم عزاداری تاسوعای حسینی در حسینیه شهیدی مشهد، با بیان اینکه امروز توجه دلها به خط و راه سیدالشهدا است، اظهار کرد: وجود مقدس ابی عبدالله در فرمایشی، نسبت به عناصر ناپاک و جریانات آلوده سیاسی که در خط مقابله با امام حسین برآمدند، دارند که انگیزه آنان از این کار را روشن میسازد.
ایشان افزود: اینطور نبوده که در هزار و سیصد و نود سال پیش، انسانهای بدی بودند که عزیزان پیغمبر را کشتند و اینهمه جنایت انجام دادند بلکه این حوادث از دو جهت مورد توجه است، یک جهت از نظر ظلم و جنایتی که به عزیزترین عزیزان پیغمبر صورت گرفت و جهت دوم، انگیزه این اقدام.
نماینده ولیفقیه در خراسان رضوی خاطرنشان کرد: سیدالشهدا (ع) در فرمایشات خود سعی داشتند ثابت کنند جریان کربلا جریان شخصی نیست، یک طرف امام حسین و عزیزان پیغمبر و یک طرف، ابن زیاد، عمر سعد و طرفدارانش قرار دارند، قصه کربلا یک داستان جریانی است.
ایشان با بیان اینکه این دو جریان اختصاص به همان زمان و مکان ندارد، گفت: این دو جریان در همه زمانها وجود خواهد داشت و همیشه در مقابل هم صفآرایی خواهند داشت و برخوردها بروز میکند.
آیتالله علمالهدی ادامه داد: یک طرف، جریانی است که بهعنوان جریان منفور، مورد انزجار از طرف شما قرار گرفته است، جریانی است که بنده دنیا است و عمر سعد، ابن زیاد، شبث بن ربعی و شمر بهعنوان نماد این جریان مطرح است.
ایشان با بیان اینکه همه انسانها میتوانند در قالب دو جریان بروز پیدا کنند، گفت: همه انسانها بر حسب شرایط زندگی در یکی از این دو جریان حضور خواهند داشت، جریان منفور، مورد انزجار، حسین کش و جانی، جریانی است که مؤلفهاش را امام حسین، دنیادوستی و رفاهطلبی بیان میکنند.
عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: مردم عامی، تودهای و مردمی که تحت هیچ تربیت و آموزش خاصی قرار ندارند، نظام اندیشه، فکر و حرکت آنان، بندگی دنیا است یعنی تمام محور زندگی، نفس کشیدن و روز را به شب رساندن آنان، زندگی کردن در دنیا است.
ایشان به تعبیری از امام حسین (ع) نسبت به کافران و دشمنان اسلام اشاره و ابراز کرد: ایشان فرمودند دین برای این افراد بهعنوان لعق در دهان آنان است؛ لعق، نرمه غذایی است که بین دندان میماند و در نهایت میکند و متعفن میشود.
آیتالله علمالهدی افزود: سیدالشهدا تعبیر میکنند که برخورد لشکر عمر سعد و یزید با دین، برخورد با آن نرمه غذایی است که لای دندان گندیده و متعفن شده است، یا را بیرون میاندازد و یا اگر فرو ببرد، در بین غذای دیگری آن را پایین میدهد، یعنی دین برای آنان موضوعیت ندارد.
ایشان با بیان اینکه سیدالشهدا تأکید داشتند کربلا بهعنوان یک قصه تاریخی و افسانهای مطرح نشود، گفت: یعنی به صورتی در نیاید که مردم قصه و تاریخش را بگویند و بر حسب عواطف خود بر یک مظلوم دوران قبل اشک بریزند؛ کربلا را جریانی تعریف کردن که در زندگی مردم جریان دارد و انتها ندارد.
نماینده ولیفقیه در خراسان رضوی با تأکید بر اینکه کربلا درگیری دو جریان سیاسی نبود، تصریح کرد: امام حسین تلاش کردند مردم جریان را نه شخصی ببینند و نه موقعیت قدرتیابی و فرصتطلبی بلکه دو جریان این واقعه را ببینند که یک جریان محور زندگیاش دنیا است و محور جریان دیگر، خداپرستی و عبودیت حق است.
ایشان با بیان اینکه امام حسین از جریان «دنیا محور» به توده تعبیر میکنند، افزود: وقتی حق در اقلیت که قرار میگیرند، چون هدفشان خداست، در دفاع از دین خدا و مقابله با انحصارطلبی جریان دنیا محور میایستند، در این ایستادگی، غلبه و پیروزی در ظاهر نیز برایشان مطرح نیست.