۱۴۰۳ شنبه ۰۸ ارديبهشت

 

مراسم تاسوعا حسینیه شهیدی ـ امام حسین تلاش کردند مردم جریان را نه شخصی ببینند و نه موقعیت قدرت‌یابی و فرصت‌طلبی بلکه دو جریان این واقعه را ببینند که یک جریان محور زندگی‌اش دنیا و محور جریان دیگر، خداپرستی و عبودیت حق است.

 

به گزارش Alamolhoda.com، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی صبح امروز در مراسم عزاداری  تاسوعای حسینی در حسینیه شهیدی مشهد، با بیان این‌که امروز توجه دل‌ها به خط و راه سیدالشهدا است، اظهار کرد: وجود مقدس ابی عبدالله در فرمایشی، نسبت به عناصر ناپاک و جریانات آلوده سیاسی که در خط مقابله با امام حسین برآمدند، دارند که انگیزه آنان از این کار را روشن می‌سازد.


ایشان افزود: این‌طور نبوده که در هزار و سیصد و نود سال پیش، انسان‌های بدی بودند که عزیزان پیغمبر را کشتند و این‌همه جنایت انجام دادند بلکه این حوادث از دو جهت مورد توجه است، یک جهت از نظر ظلم و جنایتی که به عزیزترین عزیزان پیغمبر صورت گرفت و جهت دوم، انگیزه این اقدام.


نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی خاطرنشان کرد: سیدالشهدا (ع) در فرمایشات خود سعی داشتند ثابت کنند جریان کربلا جریان شخصی نیست، یک طرف امام حسین و عزیزان پیغمبر و یک طرف، ابن زیاد، عمر سعد و طرفدارانش قرار دارند، قصه کربلا یک داستان جریانی است.
 

ایشان با بیان این‌که این دو جریان اختصاص به همان زمان و مکان ندارد، گفت: این دو جریان در همه زمان‌ها وجود خواهد داشت و همیشه در مقابل هم صف‌آرایی خواهند داشت و برخوردها بروز می‌کند.
 

آیت‌الله علم‌الهدی ادامه داد: یک طرف، جریانی است که به‌عنوان جریان منفور، مورد انزجار از طرف شما قرار گرفته است، جریانی است که بنده دنیا است و عمر سعد، ابن زیاد، شبث بن ربعی و شمر به‌عنوان  نماد این جریان مطرح است.
 

ایشان با بیان این‌که همه انسان‌ها می‌توانند در قالب دو جریان بروز پیدا کنند، گفت: همه انسان‌ها بر حسب شرایط زندگی در یکی از این دو جریان حضور خواهند داشت، جریان منفور، مورد انزجار، حسین کش و جانی، جریانی است که مؤلفه‌اش را امام حسین، دنیادوستی و رفاه‌طلبی بیان می‌کنند.
 

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: مردم عامی، توده‌ای و مردمی که تحت هیچ تربیت و آموزش خاصی قرار ندارند، نظام اندیشه، فکر و حرکت آنان، بندگی دنیا است یعنی تمام محور زندگی، نفس کشیدن و روز را به شب رساندن آنان، زندگی کردن در دنیا است.
 

ایشان به تعبیری از امام حسین (ع) نسبت به کافران و دشمنان اسلام اشاره و ابراز کرد: ایشان فرمودند دین برای این افراد به‌عنوان لعق در دهان آنان است؛ لعق، نرمه غذایی است که بین دندان می‌ماند و در نهایت می‌کند و متعفن می‌شود.
 

آیت‌الله علم‌الهدی افزود: سیدالشهدا تعبیر می‌کنند که برخورد لشکر عمر سعد و یزید با دین، برخورد با آن نرمه غذایی است که لای دندان گندیده و متعفن شده است، یا  را بیرون می‌اندازد و یا اگر فرو ببرد، در بین غذای دیگری آن را پایین می‌دهد، یعنی دین برای آنان موضوعیت ندارد.
 

ایشان با بیان این‌که سیدالشهدا تأکید داشتند کربلا به‌عنوان یک قصه تاریخی و افسانه‌ای مطرح نشود، گفت: یعنی به صورتی در نیاید که مردم قصه و تاریخش را بگویند و  بر حسب عواطف خود بر یک مظلوم دوران قبل اشک بریزند؛ کربلا را جریانی تعریف کردن که در زندگی مردم جریان دارد و انتها ندارد.
 

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با تأکید بر این‌که کربلا درگیری دو جریان سیاسی نبود، تصریح کرد: امام حسین تلاش کردند مردم جریان را نه شخصی ببینند و نه موقعیت قدرت‌یابی و فرصت‌طلبی بلکه دو جریان این واقعه را ببینند که یک جریان محور زندگی‌اش دنیا است و محور جریان دیگر، خداپرستی و عبودیت حق است.
 

ایشان با بیان این‌که امام حسین از جریان «دنیا محور» به توده تعبیر می‌کنند، افزود: وقتی حق در اقلیت که قرار می‌گیرند، چون هدفشان خداست، در دفاع از دین خدا و مقابله با انحصارطلبی جریان دنیا محور می‌ایستند، در این ایستادگی، غلبه و پیروزی در ظاهر نیز برایشان مطرح نیست.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی