۱۴۰۳ يكشنبه ۱۶ ارديبهشت

 

آنجایی که درصدد تجربه‌آموزی و درس گرفتن از جریان عاشورا هستیم، باید به صفحه سفید توجه کنیم اما توجه به صفحه سیاسی و ظلمانی کربلا برای عبرت‌آموزی از نظر ما لازم و ضروری است.

به گزارش Alamolhoda.com، آیت‌الله علم‌الهدی ظهر امروز در مراسم عزاداری ظهر تاسوعا در حرم امام رضا (علیه السلام) با بیان اینکه عاشورای امام حسین(ع) یک برگ دو صفحه بود که یک صفحه آن شفاف و نورانی و یک صفحه آن تاریک و ظلمانی است.

ایشان ادامه داد: گاهی گرایش‌ها و توجه‌ها معطوف به صفحه نورانی کربلاست درحالی‌که توجه به صفحه سیاسی و ظلمانی کربلا نیز لازم است، آنجایی که درصدد تجربه‌آموزی و درس گرفتن از جریان عاشورا هستیم، باید به صفحه سفید توجه کنیم اما توجه به صفحه سیاسی و ظلمانی کربلا برای عبرت‌آموزی از نظر ما لازم و ضروری است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی خاطرنشان کرد: هرگاه بخواهیم در زندگی خود مظهری برای ظلم و نابکاری معرفی کنیم، می‌گوییم فلانی مثل شمر است، یعنی آنان به‌عنوان نماد سنگدلی، کفر و سنگدلی معروف هستند، باید توجه داشت فقط عمر سعد و شمر که در کربلای 61 هجری قمری حضور داشتند و این جنایت‌ها را انجام دادند، نماد جنایت نیستند بلکه این نماد در هرزمانی وجود دارد.

ایشان افزود: باید بررسی کرد چه مؤلفه‌هایی در آن نماد بود و شمر را به‌عنوان نماد کفر و جنایت قرار داد، اگر این مؤلفه‌ها در او وجود داشت، او هم شمر است؛ توجه به مؤلفه‌هایی مهم است که او را به‌عنوان نماد جنایت و کفر در جایگاه شمر قرار می‌دهد.

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان اینکه اگر در زندگی نشانی از آن مؤلفه‌ها دیدیدم، به‌جای حسینی شدن به سمت یزیدی شدن حرکت کرده‌ای، گفت: چطور عبیدالله زیاد توانست شهری را که 20 سال پایگاه امیرالمؤمنین بوده تغییر دهد و از این شهر، لشکر 120 هزار نفره به‌عنوان لشکر حسین کش صادر شود؟ لشکری که به جنگ امام حسین آمد، سربازان دوره دیده در یک پادگان نظامی نبودند بلکه همه این افراد از مردم بودند؛ یعنی مردم کاسب، بازاری و کشاورزی که در کوفه زندگی می‌کردند، شدند لشکر 120 هزار نفره که امام حسین را کشتند.

ایشان خاطرنشان کرد: جمعیت سرآغاز حسین کش، از یک عده خوارج شکل گرفت که با امیرالمؤمنین (ع) سوءسابقه داشتند و دشمنی امیرالمؤمنین را در سر داشتند، عبیدالله زیاد این خوارج را منسجم کرد و نقطه اولیه لشکر عمر سعد شدند، دسته دومی که لشکر عبیدالله را شکل دادند، کسانی بودند که منتظر به قدرت رسیدن یک جریان سیاسی برای به قدرت رسیدن خود بودند، پس‌ازاین دو دسته، بقیه مردم را تهدید کرد.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با تأکید بر اینکه تاسوعا و عاشورا، تجدید خاطره یک اتفاق بد نیست، تصریح کرد: امام حسین(ع) قصد داشتند مواجهه مردم با عاشورا مانند یک تاریخ مطرح نشود زیرا مسئله یک شخصی و رقابت سیاسی نبوده، اینکه دو قدرت در مقابل هم بایستند، در مقام قدرت‌یابی برآمدند، به جنگ رسیدند و یک طرف شکست‌خورده؛ برخورد دو جریان است که برای همه زمان‌ها به وجود می‌آید و در همه مکان‌ها وجود دارد.

ایشان یادآور شد: کربلا یک انقلاب زنده است، دلدادگان سیدالشهدا کسانی بودند که دل‌های خود را روی زره بسته بودند تا ضربه‌ها را دریافت کند؛ شهادت هدف نیست، 120 نفر سپاه سیدالشهدا مقصدشان شهادت بود و هدفشان مقابله با کفر و حکومت نا حق طاغوتی بود.

آیت‌الله​ علم‌الهدی اضافه کرد: امام حسین (ع) می‌فرماید قیام کردیم تا معالم دین را برگردانیم که در رأس آن رسول اکرم است که امیرالمؤمنین را جای خود قرار داده، می‌خواهیم اصلاح را در بلاد اسلامی ایجاد کنیم تا مردم تابع خط مستقیم وحی پیغمبر شوند، قداره‌کش‌ها، دنیاطلب‌ها و پرخورهای جامعه به جان بدبخت‌های جامعه نیفتند و آنان را تکه‌تکه کنند، هدف این بود و شهادت ابزار آن.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی