۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت

 

ما نرفتیم آمریکا را دعوت کنیم، او به دنبال سرکوبی ما است و ما باید در مقابل او بایستیم، آنان درصدد براندازی ما برآمدند، ما نیز می‌جنگیم و دفاع می‌کنیم.

 

 

به گزارش Alamolhoda.com، آیت‌الله علم‌الهدی امروز در همایش فصلی روحانیون مستقر خراسان رضوی و روحانیون حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه امام رضا (علیه‌السلام)، با بیان این‌که امیدواریم خداوند همه ما را در خط خدمت خالصانه و مخلصانه تبار رسول‌الله و اهل‌بیت پیغمبر موفق بدارد، اظهار کرد: خداوند به ما فرصتی عنایت کرده که بتوانیم با استفاده از آن، وسیله هدایت و رشد امت را فراهم آوریم.

 

ایشان با اشاره به این‌که مفسران قرآن در بستر اجتماعی و سیاسی خاصی بودند که از قران برداشتی مستند به روایت، لغت و یا جریان ادبی داشتند، ادامه داد: ما که امروز در بستر خاص اجتماعی قرار داریم و با جریان‌های مختلفی روبرو هستیم، وقتی همان آیه را بخوانیم، صرف‌نظر از آن تفاسیر، با تأمل بیشتری در جریان ادبی و اسرار و رموز در لغات قرآن، شاید بتوانیم نکاتی را برداشت کنیم که گذشتگان ما این نکات را برداشت نکردند.

 

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با اشاره به آیاتی از سوره یاسین در مقام تبیین اثرگذار تبلیغ، خاطرنشان کرد: خداوند در آیات این سوره به دو شکل تبلیغ اشاره می‌کند، دو نفر در مقام تبلیغ کار را به دعوا کشاندند و با زور قصد هدایت داشتند اما نمی‌شود برای تبلیغ با کسی دعوا کرد که او را دعوت و جذب کند.

 

ایشان ادامه داد: کیفیت تبلیغ آنان این بود که خواستند با برخورد، کار خود را پیش ببرند، با برخورد نمی‌شود کار را پیش برد چون شما برای جذب به سمت او رفتید تا دل و قلب او را در تصرف خود دربیاورید، به این شکل نمی‌توانید آن دل را جذب و در صراط مستقیم هدایت کنید.

 

آیت‌الله علم‌الهدی به نحوه توصیه خدا به حضرت موسی و هارون اشاره و تصریح کرد: شما به‌طرف فرعون می‌روید، در مقام برخورد با او مواجه نشوید، با نرم‌خویی و اخلاق جاذبه‌دار با آنان برخورد و با نطق و استدلال آنان را جذب کنید، پس از آن، حق، توحید و بندگی خدا را به آنان انتقال دهید.

 

ایشان با تأکید بر این‌که تبلیغ با برخورد به نتیجه نمی‌رسد، تصریح کرد: سبک دوم تبلیغ، با منطق و استدلال انجام می‌شود، ابتدا دل را جذب و مغز را مجاب می‌کند، اندیشه و فکر را جهت می‌دهد و بعد از جهت‌دهی اندیشه و فکر، مسئله دعوت را مطرح می‌کند.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: خصوصیت مبلغین اول به‌عنوان فرستاده و صاحب جایگاه یک جریان وابسته به خدا برای تبلیغ وارد شدند، یعنی از اول با ادعای رسالت آمدند، مردم هیچ‌وقت آنان را قبول نمی‌کنند؛ مردم با ادعا ما را نمی‌پذیرند، از موضع امتیاز و شخصیت ویژه وارد شدن، پذیرش روحانیت را از بین می‌برد.

 

ایشان بر لزوم انجام اعمال تبلیغی همراه و همگام با مردم، گفت: یک مبلغ باید از جنس و تبار مردم باشد، خود را همراه آنان بداند تا موردپذیرش مردم قرار گیرد، یک تافته جدا بافته از مردم نمی‌تواند مردم را هدایت کنند؛ عده‌ای یا از موقعیت اجتماعی و سیاسی و از موضع قدرت نگاه می‌کنند و یا از نگاه علمی از بالا به مردم نگاه می‌کنند، این روش غلط است.

 

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به جایگاه روحانیت و لزوم ساده زیستی این قشر جامعه برای تحقق هدایت امت، عنوان کرد: موفق‌ترین روحانیان، روحانیان بی خرج برای مردم هستند، کسی که بگوید زندگی، ماشین، حقوق و دریافتی من مطرح است، هیچ‌گاه در مردم جای خود را پیدا نمی‌کند، یعنی آنکه به‌عنوان روحانی برای تبلیغ بین مردم می‌رود، اول باید بی خرج باشد.

 

ایشان با بیان این‌که پول با آخرت قابل‌جمع نیست، گفت: اگر پول به سمت یک روحانی آمد یقیناً آخرتش از بین می‌رود، اگر می‌خواهد آخرت داشته باشد، نباید زندگی‌اش با آلاف و الوف بگذرد، کسانی که از ابتدا فکرشان این است که با آخوندی به‌جایی برسند، بدبخت‌ترین انسان‌ها هستند.

 

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی خاطرنشان کرد: زن و بچه اگر دیدند شما دلداده و دل‌باخته پیغمبر (صلوات‌الله‌علیه) و اهل‌بیت پیغمبر (علیه‌السلام) هستید، اول حامیان شما خواهند بود، با ناداری تو و همه‌چیز زندگی‌ات کنار می‌آیند اما اگر دیدند به دنبال پول و جمع‌کردن دنیا هستی، اولین کسانی که از تو فاصله می‌گیرند، همین خانواده هستند.

 

ایشان افزود: می‌توانید نوکر یا کارمند امام زمان (علیه‌السلام) باشید؛ کارمند سر ماه حقوقش را می‌گیرد و صاحب‌کار او به زندگی‌اش کاری ندارد، بچه‌اش مریض شود یا مشکلی پیش بیاید به او کار ندارد اما نوکر ساعت کار ندارد، هر وقت لازم باشد حضور دارد و در مقابل، صاحب‌کار همه زندگی او، خانواده، مشکلات و خواسته‌های او را اداره می‌کند.

 

آیت‌الله علم‌الهدی اضافه کرد: خداوند به موسی گفت تو و هارون پیش فرعون بروید و با کلام نرم با او برخورد کنید، یعنی از موضع قدرت برخورد نکنید اما در مقابل می‌گویند اگر قرار است قول لیّن داشته باشیم، پس معنی «مرگ بر آمریکا» چیست؟

 

ایشان یادآور شد: موسی را خدا به‌طرف فرعون فرستاد تا او را دعوت کنند، ما نرفتیم آمریکا را دعوت کنیم، او به دنبال سرکوبی ماس است و ما باید در مقابل او بایستیم، آنان درصدد براندازی ما برآمدند، ما نیز می‌جنگیم و دفاع می‌کنیم؛ موضع دفاع با موضع دعوت متفاوت است.

 

امام‌جمعه مشهد مقدس خاطرنشان کرد: در سنگر دفاع باید مجاهدانه دفاع و قوی برخورد کرد؛ خصوصیت ما این است که در شهر، جامعه و مردم، مردم تبار خودمان را به حق دعوت کنیم اما یک کار دیگر ما، دفاع در مقابل دشمن، استکبار و جریان‌هایی است که عامل دشمن هستند.

 

ایشان تصریح کرد: یک آقا پسر و دختر خانم جوان که راه را متوجه نیست، باید با نرمش و تابلوی توده‌ای وارد شویم و او را دعوت کنیم اما زمانی، جریانی در مقام ترویج فسق و فجور می‌خواهد دین را از زیر پای مردم جمع کند، باید با آن برخورد کرد و جنگید، اینجا جای قول لیّن و از موضع پایین برخورد کردن نیست، مسئله جنگ و مقابله با دشمنان خدا است.

 

آیت‌الله علم‌الهدی یادآور شد: اگر در استکبارستیزی مقاومت نکنیم و در مقابل توطئه‌های دشمن که می‌خواهد سفره دین را از زیر پای مردم جمع کند، ایستادگی نکنیم، دشمن بر ما مسلط می‌شود.

 

ایشان گفت: امروز باید با دو نمایش و دو شکل ظاهر شویم، یک چهره ارشاد و هدایت مردم که با قول لیّن به‌عنوان عنصر هماهنگی با مردم عمل کنیم اما زمانی نقطه برخورد با دشمن، عناصر و عوامل کارمند دشمن است، در این نقطه باید با دومین چهره یعنی چهره مبارز ایستادگی کنیم، اگر محکم برخورد نکنیم، اسلام و ارزش‌های اسلامی را در جامعه ما از بین می‌برند و سفره دین را از زیر پای مردم می‌کشند.

 

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی خطاب به روحانیون حاضر در این همایش، عنوان کرد: باید رزمنده محکم و با صلابت باشید؛ در امربه‌معروف و نهی از منکر باید توجه داشته باشیم که اگر در مقابل منکرات شرعیه سکوت کنیم و بی‌تفاوت باشیم، در حقیقت خیانت به امام زمان و بقیه‌الله است، سرباز برای جنگیدن است، نیامده برای صرفاً دعا کردن، امروز در جنگ قرار داریم و آنجایی که باید به‌طرف هدایت مردم بروید، با تابلوی توده و هماهنگی عمومی با عامه مردم وارد شوید.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی