۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين

 

تمام نکته‌ای که امروز در فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی با آن روبرو هستیم، همسان‌سازی جریان‌های سیاسی با جریان مشروعیت نظام و چهره متصل به مبدأ مشروعیت نظام که مقام ولایت امام زمان باشد، است.

 

 

به گزارش Alamolhoda.com، آیت‌الله علم‌الهدی امروز در مراسم عزاداری شهادت امام محمدباقر(علیه‌السلام) در حرم امام رضا (علیه‌السلام)، ضمن تسلیت شهادت امام محمدباقر(علیه‌السلام)، اظهار کرد: در مسئله تحلیل زندگی و سیره ائمه معصومین (علیه‌السلام)، آموزه‌ها و راهبردهایی برای زندگانی فردی و اجتماعی ما وجود دارد.

 

ایشان ادامه داد: مواضعی که امام (علیه‌السلام) در موقعیت‌های مختلف سیاسی داشتند به‌عنوان یک راهبرد در زندگانی ما در حوزه سیاسی اجتماعی نصب العین قرار می‌گیرد که ما برحسب موضع امام در موقعیت زندگی خودمان که مشابه همان موقعیت امام هست، عمل کنیم و گاهی از اوقات این نکته‌های سیاسی تحلیلی سیره امام (علیه‌السلام) برای ما نقش عبرت دارد.

 

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی افزود: در سیره سیاسی امام باقر(علیه‌السلام)، وضعیت و موقعیتی که پیش آمد برای ما مشخص‌کننده یک شگرد شیطانی است که در هر زمانی در عرصه مقابله با امامت و ولایت ممکن است به‌وسیله جریان‌های سیاسی رخ بدهد و ما بایستی با بصیرت و توجه کامل این موقعیت را در جامعه خودمان رصد کنیم.

 

ایشان به موقعیت امامت امام محمدباقر(علیه‌السلام) زمان امام باقر، نزدیک به انقراض قدرت بنی‌امیه و سقوط این جریان فاسق غاصب شیطانی در عرصه حکومت و قدرت بود، در این شرایط، طبیعی بود وقتی بنا شد جریان حاکم و غاصب اموی رو به ضعف بگذارد و موقعیت نفوذ سلطه خود را در کشور از نظر سیاسی از دست بدهد، گرایش حق پرستانه و حقیقت یابانه، آنان را به طرف امامت و ولایت هدایت می‌کند.

 

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به گرایش مردم به وحی و ولایت به‌عنوان جریان متصل به وحی، گفت: در این شرایط، خلفای غاصب سعی داشتند نسبت به امام باقر دو عمل انجام دهند؛ اول این‌که نسبت به ایشان قداست زدایی کنند یعنی آن قداستی که در وجود مقدس امام وجود دارد و دل‌ها، مغزها و فطریات را متوجه ایشان کرده است، از امام زدوده شود.

 

ایشان به دومین حرکت بنی‌امیه برای کنار زدن جریان امامت از جامعه اشاره کرد و ادامه داد: آنان درصدد «عادی‌سازی» امام در عرصه امامت برآمدند که این توطئه نیز در جریان منحرف کردن اسلام از خط امامت و ولایت در زمان امیرالمؤمنین اتفاق افتاد

 

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی به تشریح عملکرد سقیفه در رقیب سازی برای ولایت پرداخت و عنوان کرد: روزی که پیغمبر(صلوات‌الله علیه) در غدیر خم، امام علی(علیه‌السلام) را به‌عنوان جانشین خود معرفی کردند، منطق رسول‌الله این بود که «من کنت مولاه و هذا علی مولاه»؛ آن روز در هیچ فکری خطور نمی‌کرد ولایت پیغمبر اکرم(صلوات‌الله علیه) و مولویت رسول‌الله قابل‌رقابت باشد به همین جهت، بزرگ‌ترین شگرد ناپاک شیطانی که حزب 25 نفره از آن روز انجام داد، این بود که علی(علیه‌السلام) را تبدیل به شخصیتی قابل‌رقابت کرد.

 

ایشان افزود: این‌که می‌شود یک جریان دیگر با علی(علیه‌السلام) به‌عنوان رهبری رقابت کند به این دلیل بود که اگر علی(علیه‌السلام) قابل‌رقابت شد، می‌شود مردم را با تزویر به صحنه آورد و هر جریانی را به جای امیرالمؤمنین جا انداخت، مسئله غصب خلافت از همین نقطه شروع شد.

 

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان این‌که همین شگرد شیطانی برای قداست زدایی از مام محمدباقر(علیه‌السلام) نیز پیش‌گرفته شد، خاطرنشان کرد: خلیفه دستور داد تا امام باقر(علیه‌السلام) و امام صادق(علیه‌السلام) را از مدینه به شام بیاورند، آن روز که امام باقر(علیه‌السلام) با همراهی امام صادق(علیه‌السلام) وارد شام شدند، هشام بن عبدالملک در میدان تیراندازی مشغول مسابقه تیراندازی بود، امام که وارد شدند خلیفه دستور داد امام(علیه‌السلام) را با هدف قداست زدایی و قابل‌رقابت بودن در یک مسابقه تیراندازی به میدان تیراندازی بیاورند.

 

ایشان ادامه داد: ایشان با توجه به تزویر دستگاه خلافت، تیر و کمان را گرفتند، تیراندازی کردند و همه تیرها را در مرکز هدف در دنباله تیر قبل زدند، آنان دیدند این میدان به میدان ارائه توان و فن‌آوری امام تبدیل‌شده، مسابقه را خاتمه دادند.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به تکرار این وضعیت در شرایط امروز، تصریح کرد: امامت امروز در جامعه ما در شکل نمایندگی و حجتش اجرا می‌شود، مسئله قداست مطرح نیست بلکه مسئله مشروعیت مطرح است؛ اگر بناست حاکمیتی مشروعیت پیدا کند، بدون حجت امام زمان، حاکمیت غصبی و نامشروع است اما اگر بنا شد چهره‌ای به‌عنوان دندانه وصل مشروعیت حکومت به مقام امامت مطرح شود، قداست زدایی و عادی‌سازی نسبت به او و او را در عرصه رقابت‌های سیاسی مثل یک جریان سیاسی قرار دادن، دنباله همان شگرد شیطانی است.

 

ایشان خاطرنشان کرد: امروز جریانات سیاسی می‌خواهند قداست را از چهره مشروعیت بزدایند؛ در بحران‌های سیاسی که پیش می‌آید، نمی‌شود جریان رهبری را با یک جریان سیاسی مقابل قرار داد و او را در عرصه رقابت آورد.

 

آیت‌الله علم‌الهدی با تأکید بر این‌که چهره مشروعیت نظام قابل‌رقابت با جریان‌های سیاسی نیست، یادآور شد: تمام نکته‌ای که امروز در فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی با آن روبرو هستیم، همسان‌سازی جریان‌های سیاسی با جریان مشروعیت نظام و چهره متصل به مبدأ مشروعیت نظام که مقام ولایت امام زمان باشد، است.

 

ایشان تصریح کرد: امروز در زندگی اجتماعی قرار گرفتیم که اگر بنا شد مبانی فکری و اعتقادی خودمان را در عرصه سیاست و مسائل اجتماعی نادیده بگیریم، خیلی راحت از حوزه شیعه‌گری، ایمان و مذهب خارج می‌شویم، این‌طور نیست که هرکسی در عرصه سیاست با هر اندیشه و بینشی بتواند میدان‌داری کند.

 

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در میدان سیاسی عرصه باز است اما اگر بنا شد جریان‌ها در عرصه رقابت با مبدأ مشروعیت نظام قرار بگیرند و عادی‌سازی کنند، طبیعی است نظام مشروع نخواهیم داشت، مشروعیت به معنای شرعی بودن نظام به‌کلی از بین رفته و زدوده می‌شود همچون همه نظام‌های لیبرال دموکراسی که در سایر کشورهای دنیا است.

 

انتهای پیام/

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی