۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

ادامه ی تفسیر سوره ی" القارعه"

چهارشنبه, ۲ بهمن ۱۳۹۲، ۰۶:۵۰ ب.ظ

پیغمبر )ص( معنای قیامت و "قارعه" را فهمید اما این برای بشر قابل تصورنیست
قیامت تنها با وحی قابل درک است و با این رابطه ی پیغمبر(ص)  با خدا  مسائل برایش قابل درک و فهم است و تفاوت علم با وحی همین است چون علم بر پایه ی حدس است. پیغمبر معنای قیامت و "قارعه" را فهمید اما این برای بشر قابل تصور و تصویر سازی نیست چون آخرت قابل تصور نیست و این بخاطر درک ناقص ماست.
ادامه ی تفسیر سوره ی"قارعه"، مهدیه مشهد
آیت الله علم الهدی در ادامه ی تفسیر چهارشنبه شب ها در مهدیه ی مشهد در تفسیر سوره ی"قارعه" بیان کردند: بحث تفسیری ما به بحث در مورد سخ آیه ی اول این سوره و خصوصا آیه ی آخر اس که از جلسه ی قبل باقی ماند. در معنای "قارعه" نکاتی عرض شد اما نکته در اینجا تکرار "قارعه" در یک آیه است.



ایشان در ادامه بیان داشتند: مفسرین "قارعه" ی اول را اشاره به نام قیامت دانستند و "ما القارعه" در مقام تعظیم و تفخیم قیامت است. اما برخی مفسرین با تحلیل زیباتر آن را در مقام ترساندن است چون اولین بار خبر از یک چیز است و دوم برای آگهی دادن از ترس و خطر است.


آیت الله علم الهدی در تبیین بحث "قارعه" افزودند: مسئله ی چرخ زمان در نظر خداوند در عرصه ی خلقت با اشراف کامل حق بر تمام هستی همه ی هستی را یکی می بیند. اما در " وما ادریک ما القارعه" درایت با علم و فهم فرق دارد، آنچه با معلومات ذهنی ما حاصل شود فهم است اما درایت فهمی است که از روی دقت و مطالعه حاصل می شود.


ایشان در ادامه تاکید کردند: این نشان از این است که قیامت اصلا برای ما قابل فهم و تحقیق و بررسی نیست. مفسرین در تفسیر این آیه گفتند تو نمی دانی معنای واقعی قیامت چیست و این ادبیات محاوره ای است. قیامت از نظر علمی به عنوان فرضیه توجیه پذیر و قابل محاسبه است. اما چه اتفاقی در آن می افتد؟


آیت الله علم الهدی در پاسخ به سوال بالا بیان داشتند: این سوال با ابزار علمی قابل محاسبه  و فهم نیست. این با وحی قابل درک است و با این رابطه ی پیغمبر(ص)  با خدا  مسائل برایش قابل درک و فهم است و تفاوت علم با وحی همین است چون علم بر پایه ی حدس است. پیغمبر(ص) معنای قیامت و "قارعه" را فهمید اما این برای بشر قابل تصور و تصویر سازی نیست چون آخرت قابل تصور نیست و این بخاطر درک ناقص ماست.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی