۱۴۰۳ يكشنبه ۲۳ ارديبهشت

برائت از مشرکان در حج ابراهیمی عمل دینی و قرآنی است

چهارشنبه, ۱ شهریور ۱۳۹۶، ۰۷:۵۸ ب.ظ

     

مسأله برائت از مشرکین در بیابان عرفات یک کار سیاسی نیست؛ بلکه دستور خود پیامبر(ص) بوده و کاری است که امیرمؤمنان(ع) انجام دادند؛ اما متأسفانه برخی از افراد که خود را پیرو امیرمؤمنان(ع) هم می دانند، حاضر به انجام کاری که ایشان انجام داده اند، نیستند.

 به گزارش Alamolhoda.com، آیت الله علم الهدی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی شامگاه چهارشنبه در ادامه سلسله جلسات هفتگی تفسیر قرآن کریم که با محوریت موضوع «مهدویت» در محل مهدیه مشهد برگزار می شود، به بیان نکات تفسیری آیات ابتدایی سوره مبارکه توبه پرداخت و اظهار کرد: خداوند متعال در ابتدای این سوره، برائت و بیزاری خود و رسول اکرم (ص) را از مشرکین اعلام می کند.

وی با اشاره به شأن نزول این آیات، خاطرنشان کرد: مفسران زمان نزول این آیات را در سال نهم هجرت، یعنی یک سال قبل از حجه الوداع می دانند که در آن زمان، هنوز پیرایه های نادرست زمان جاهلیت در مناسک حج مشرکان وجود داشت و مشرکان و مسلمانان مناسک حج را به اتفاق یکدیگر به جای می آوردند. مشرکان بر این باور بودند که هرکس مناسک خود را با یک لباس انجام دهد، آن لباس بر او حرام می شود و تا آخر عمر نباید آن لباس را بپوشد.

امام جمعه مشهد ادامه داد: در چنین شرایطی، مسأله اجاره دادن لباس برای حج رواج پیدا کرد؛ به گونه ای که اگر کسی توان مالی برای اجاره لباس نداشت، باید به صورت عریان مناسک را انجام می داد و کار به جایی رسید که روزی یک زن به صورت عریان برای انجام مناسک وارد مسجدالحرام شد و مردان برای در اختیار گرفتن او به سمتش هجوم آوردند. وقتی خبر این اتفاق فجیع به پیامبر اکرم(ص) رسید، آیات اول سوره مبارکه توبه نازل شد.

آیت الله علم الهدی در تبیین اهم مسائل مطرح شده در این آیات شریفه، گفت: خداوند در این آیه ابتدا از بیزاری خود و رسولش از مشرکان سخن می گوید و سپس می فرماید آن عده از مشرکانی که با پیامبر(ص) پیمان داشتند، 4 ماه فرصت دارند که در مکه باقی بمانند. در ادامه فرمان جنگ با مشرکان اعلام شد.

امام جمعه مشهد مقدس افزود: پیامبر اکرم(ص) ابوبکر را مامور رساندن این آیات به اهالی مشرک مکه کردند که در همین میان بار دیگر بر پیامبر(ص) وحی شد که «ای رسول خدا یا خود این امر را به انجام برسان و یا یکی از اهل بیت عصمت و طهارت را بفرست.» پیامبر(ص) طبق این وحی امیرمؤمنان(ع) را به دنبال ابوبکر فرستاد تا ادامه مأموریت را ایشان به ثمر برساند.

وی در پاسخ به این سؤال که «چرا پیامبر(ص) از ابتدا دستور ابلاغ این آیات را به امیرمؤمنان(ع) ندادند تا ابابکر برنگردد؟»، اظهار کرد: مردم مکه از امیرمؤمنان(ع) بغض داشتند؛ چرا که ایشان بزرگان قریش را کشته بود و بت های آن ها را به زیر کشانده بود.

آیت الله علم الهدی خاطرنشان کرد: امیرمؤمنان(ع) در مسجد الحرام ایستادند و شمشیر را از غلاف کشیدند و ضمن خواندن این آیات اعلام کردند «از این لحظه کسی حق طواف برهنه در دور مکه را ندارد و مشرکین باید حداکثر پس از 4 ماه از مکه خارج شوند.» این سخنان امیرمؤمنان(ع) در روز عید قربان در کنار مسجدالحرام اعلام شد.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با بیان این که یکی از واقعیات حج ابراهیمی مسأله برائت از مشرکان است، تصریح کرد: مسأله برائت از مشرکین در بیابان عرفات یک کار سیاسی نیست، بلکه دستور خود پیامبر(ص) و کاری است که امیرمؤمنان(ع) انجام دادند اما متأسفانه برخی از افرادی که خود را پیرو امیرمؤمنان(ع) هم می دانند، حاضر به انجام کاری که ایشان انجام داده اند، نیستند.

وی تصریح کرد: برائت از مشرکین یک واقعیت به صورت شعار و اعلام است و بر مسلمانان واجب است که طبق این آیات، «مرگ بر آمریکا» را اعلام کنند. این اعلام بیزاری تکلیف ماست؛ نه این که به اقتضای سیاست های روز باشد و همه باید توجه داشته باشند که برائت از مشرکین یک عمل دینی و قرآنی است

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی