۱۴۰۳ يكشنبه ۲۳ ارديبهشت

     

 اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی عزت و عظمت چشمگیری را برای دین و اسلام در برابر کفر جهانی به وجود خواهد آورد.

به گزارش Alamolhoda.com، آیت الله علم الهدی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی شامگاه چهارشنبه در ادامه سلسله جلسات تفسیر هفتگی قرآن کریم که با محوریت موضوعی «مهدویت» در محل مهدیه مشهد برگزار می شود، به بیان نکات تفسیری آیات هفتم و هشتم سوره مبارکه انفال پرداخت.

وی گفت: آیات شریفه «وَ إِذْ یَعِدُکُمُ‌ اللَّهُ‌ إِحْدَى‌ الطَّائِفَتَیْنِ‌ أَنَّهَا لَکُمْ‌ وَ تَوَدُّونَ‌ أَنَ‌ غَیْرَ ذَاتِ‌ الشَّوْکَةِ تَکُونُ‌ لَکُمْ‌ وَ یُرِیدُ اللَّهُ‌   أَنْ‌ یُحِقَ‌ الْحَقَ‌بِکَلِمَاتِهِ‌ وَ یَقْطَعَ‌ دَابِرَ الْکَافِرِینَ‌لِیُحِقَ‌ الْحَقَ‌ وَ یُبْطِلَ‌ الْبَاطِلَ‌ وَ لَوْ کَرِهَ‌ الْمُجْرِمُونَ» مربوط به جنگ بدر است که قبل از برقرار شدن آن، مسلمانان در شرایط پس از هجرت مکه به مدینه بودند و مورد تهدید شدید کفار قریش بودند.

وی خاطرنشان کرد: مسلمانان در شرایط آن روز فاقد هرگونه امکاناتی بودند و انصار یثربی پیامبر(ص) نیز افرادی بی بضاعت بودند که شغل آن ها زراعت برای یهودیان بود.‌ از طرف دیگر مهاجرانی که همراه پیامبر(ص) به مدینه آمده بودند نیز افرادی بودند که همه دارایی خود را در مکه رها کرده بودند و حتی غذای روزمره خود را به سختی تأمین می کردند. در طرف مقابل کفار در کانون قدرت شبه جزیره عربستان قرار داشتند و از ثروت کلان و تجهیزات نظامی بسیار مهم برخوردار بودند.

شرایط امروز مسلمانان به مراتب بهتر از صدر اسلام است

آیت الله علم الهدی پیروزی مسلمانان با عده قلیل در برابر لشکر کفار را یک الگوی تاریخی قلمداد کرد و افزود: شرایط امروز ما در برابر استکبار جهانی نسبت به شرایط مسلمانانی که در اوضاع آن روز در برابر کفار قرار داشتند، قابل مقایسه نیست. آن ها به مراتب ضعیف تر و کفار قریش هم از نظر ثروت و امکانات جنگی به مراتب نیرومندتر بودند. مسلمانان در چنین شرایطی قدرت خود را در برابر قدرت قریش ناچیز می دانستند و آماده از دست دادن همه چیز خود بودند.

امام جمعه مشهد مقدس در تشریح جزییات جنگ بدر یادآور شد: پیامبر(ص) برای ایجاد احساس توانمندی در وجود مسلمانان، دستور استنقاض اموال مسلمانان از کاروان قریش که از شام به مکه باز می گشت را صادر فرمودند. برخی از دشمنان اسلام در مقام تحلیل این قیام مسلمانان، آن را به راهزنی تعبیر می کنند؛ در حالی که مسلمانان به عنوان باز پس گیری اموال غصب شده شان توسط قریش، به سراغ قافله ای رفتند که مربوط به همان غاصبان بود.

وی افزود: لشکری از مکه برای حفاظت از این قافله به راه افتاد و با وجود این که ابوسفیان، قافله سالار آن کاروان، مسیر قافله را از راه یثرب تغییر داده بود، سران قریش تصمیم گرفتند به جنگ با مسلمانان بپردازند و در کنار چاه بدر دو لشکر به یکدیگر رسیدند. خداوند در آیه مذکور درباره این تقابل می فرماید «خدا به شما غلبه بر یکی از دو طائفه را وعده داد.» منظور از دو طائفه، قافله ابوسفیان و لشکری بود که برای دفاع از این قافله اعزام شده بود.

توسعه دین باید محور تمام فعالیت های جامعه دینی باشد

آیت الله علم الهدی اظهار کرد: قرآن کریم در ادامه آیه می فرماید «وَ تَوَدُّونَ‌ أَنَ‌ غَیْرَ ذَاتِ‌ الشَّوْکَةِ تَکُونُ‌ لَکُمْ‌» یعنی «شما دوست داشتید که بر قافله مسلط شوید» و شرایط این غلبه را «غیر ذات الشّوکه» بیان می کند؛ یعنی تسلط مسلمانان بر این قافله زحمت چندانی نداشت و از منفعت اقتصادی نیز برخوردار بود اما اراده خداوند این بود که احقاق حق کند و دنباله کفار نیز بریده شود.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: این آیه یک راهبرد سیاسی به ما می دهد که در اسلام بنای هر اقدام سیاسی یا نظامی این است که حرکت در خط توسعه دین و معارف آن باشد؛ نه در خط توسعه دنیا و زندگانی و آبادانی دنیوی. خداوند می خواست در سایه این اقدام مسلمانان عزت اسلام و سرنگونی کفر اتفاق بیفتد؛ یعنی قدرتی برای آن ها ایجاد شود که در برابر کفار جلوه کند و از طرف دیگر دنباله کفر از بین برود.

تبیین اهداف جنگ بدر بر اساس آیات قرآن کریم

وی تصریح کرد: اگر روزی جامعه دینی ما در حرکات سیاسی یا نظامی خود در خطی حرکت کند که فقط توسعه رفاهی برای جامعه اتفاق بیفتد، این حرکات دینی نخواهد بود چرا که در آن ها قصد قربت وجود ندارد. ما باید در تمام حرکات خود به این مسأله توجه کنیم که در نتیجه اقدامات ما، دین چقدر حاکم می شود و اسلام چقدر توسعه پیدا خواهد کرد؟

آیت الله علم الهدی یادآور شد: با کشته شدن گردن کشان و سران قریش در جنگ بدر، قدرت اسلام و مسلمانان در تمام شبه جزیره عربستان به گونه ای جلوه کرد که از آن پس دیگر کسی جرأت جنگ با مسلمانان را نداشت چرا که در این جنگ 313 نفر از مسلمانان بر لشکر انبوهی از کفار غلبه پیدا کرده بودند. از همین رو خداوند در پایان آیه هفتم می فرماید «یُرِیدُ اللَّهُ‌ أَنْ‌ یُحِقَ‌الْحَقَ‌ بِکَلِمَاتِهِ‌ وَ یَقْطَعَ‌ دَابِرَ الْکَافِرِینَ‌» یعنی به اراده پروردگار ریشه کفر قطع شد.

هدف از سیاست های اقتصاد مقاومتی، توسعه اسلام و اقتدار مسلمانان است

نماینده مجلس خبرگان رهبری ضمن تأکید بر لزوم توجه به توسعه دین در سیاستگذاری های جامعه اسلامی، طرح «اقتصاد مقاومتی» را مصداق آشکار این رویکرد دانست و گفت: اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی که الگو و طرح رهبر معظم انقلاب در برابر تهاجم اقتصادی غرب است، علاوه بر باز کردن گره های اقتصادی کشور، عزت و عظمتی برای دین و اسلام در برابر کفر جهانی به وجود خواهد آورد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اراده خداوند مبنی بر «احقاق حق» و «ابطال باطل» به صورت ریشه ای در روایات به ظهور امام زمان(عج) تعبیر شده است. طبق روایات، آیه هفتم سوره انفال در مقام بیان این حقیقت است که مسأله مقابله با کفار که برای اولین بار در جنگ بدر صورت گرفت، تا زمان ظهور امام زمان(عج) ادامه دارد و پیروزی نهایی آن به دست مبارک ایشان اتفاق خواهد افتاد

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی