۱۴۰۳ چهارشنبه ۰۲ خرداد

ملاک اعتماد به خبر، خبرنگار عادل است

دوشنبه, ۱۶ مرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۳۰ ب.ظ

   

ملاک پذیرش خبر فاسق نبودن خبرنگار است، یکی از مشکلات جامعه عدم توجه به این حکم شرعی است، حضور و مجاهده خبرنگار در بازنشر خبر به او چهره ارزشی می‌دهد و ملاک خبر او از نظر قرآن تایید می‌شود

به گزارش Alamolhoda.com ، آیت‌الله علم‌الهدی صبح  امروز در همایش خبرنگاران افتخاری ستادهای نماز جمعه که در دفتر امام جمعه برگزار شد، با بیان اینکه شما عامل توسعه مطالب خطبه‌های ائمه جمعه به مراکز خبری هستید، گفت: وقتی یک خطبه نماز جمعه در بین جمعیتی خاص انشا می‌شود، با فعالیت شما خبرنگاران در سطح گسترده‌تری باز نشر می‌شود و در سطح گسترده‌تری  تاثیرگذار است.

وی افزود: نام‌گذاری روز خبرنگار با سالروز شهید صارمی  نمایانگر حضور خبرنگار در عرصه فداکاری و ایثار است و حرفه شما نه به عنوان یک شغل و فناوری و تخصص بلکه به عنوان یک خدمت ارزشمند خالصانه در حوزه گسترش دین و ارزش‌ها و معارف دینی است.

امام جمعه مشهد با اشاره به آیه‌ای از قرآن در مورد خبر، گفت: در قرآن ملاک اعتماد و پذیرش یک خبر از خبرنگار در جامعه دینی این است که مردم حق پذیرش خبر از هر کسی را ندارند و اگر بناباشد از هر کسی خبری را بپذیرند گناه کردند.

آیت‌الله علم‌الهدی با تاکید بر اینکه مردم باید خبر را با ملاک اعتماد بپذیرند، گفت: از گذشته تا امروز عامل تخریب جریان‌های نفوذی، عملیات روانی بوده که به وسیله خبر انجام شده و برای همین خداوند اعلام خطر کرده است.

وی با بیان اینکه خداوند ملاک اعتماد خبر را خبرنگار دانسته، تاکید کرد: قرآن معتقد است که خبررسان نباید فاسق باشد و خبرنگار شرط پذیرش خبر است.

امام جمعه مشهد با بیان اینکه مردم حق پذیرش خبر از یک خبرنگار فاسق را ندارند و اگر کسی بپذیرد گناهکار است، ادامه داد: ملاک اعتماد به خبر عادل بودن خبرنگار و عدم اعتماد به خبر فاسق بودن خبرنگار است.

علم‌الهدی تصریح کرد: خبرنگار باید یک چهره ارزشی باشد و اگر یک چهره ناهنجار خبرنگار شد نمی‌توان خبر را از او پذیرفت چراکه ملاک دینی و الهی برای اعتماد به خبرنگار محقق نمی‌شود.

وی با اشاره به مراکز کفر و فسق در فضای مجازی، گفت: اگر مسلمانی معتقد به قرآن است و مبادی آداب و ارزش‌های دینی است نباید به خبرهای بی‌پایه و اساس فضای مجازی توجه کند چرا که آنچه جامعه ما را ملتهب می‌کند این است که جامعه ما ملاک دینی را در پذیرش خبر رعایت نمی‌کند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی تصریح کرد: ملاک اعتماد در جامعه به عنون یک اصل دینی توجه نمی‌شود که اگر مورد توجه قرار می‌گرفت از توسعه فضای مجازی و عملیات ‌های روانی به وجود نمی‌آمد.

آیت‌الله علم‌الهدی با تاکید بر اینکه ملاک پذیرش خبر فاسق نبودن خبرنگار است، گفت:یکی از مشکلات جامعه عدم توجه به این حکم شرعی است، حضور و مجاهده خبرنگار در بازنشر خبر به او چهره ارزشی می‌دهد و ملاک خبر او از نظر قرآن تایید می‌شود.

وی با اشاره به دو اشکال دو اشکال در پخش خطبه‌های نماز جمعه شهرستان‌ها، گفت:نکته اول این است که خطبه عین لفظ خطبه منتشر نمی‌شود و خبرنگار برداشت خود را منتشر می‌کند و این امر امنیت و اعتبار خبر را خدشه دار می‌کند.

امام جمعه مشهد با بیان اینکه اشکال دوم گزینش‌ها و تیترسازی‌ها است، گفت: گاهی محور کلام امام جمعه یک مطلبی است که چون با مذاق سیاسی یک رسانه همگون نیست، جمله‌ای را در حاشیه تیتر می‌کنند و عنوان خطبه امام جمعه مطلبی می‌شود که محور خطبه خطیب نبوده است و این امر عدم صداقت را نشان می‌دهد.

آیت‌الله علم‌الهدی گفت: گاهی افرادی با منتهی درجه خیانت حرف‌ها را تقطیع می‌کنند و جامعه را سوژه عملیات روانی خود قرار می‌دهند که این کار عین جنایت و خیانت است و آن خبرنگار فاسقی که قرآن به آن اشاره می‌کند، عنصر جناح‌گرای سیاسی است که دین را ملعبه دنیا و قدرتیابی‌ها و جنایات قرار می‌دهد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی