۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت

ستاد نماز جمعه هر شهر، قرارگاه فرهنگی آن شهر است

چهارشنبه, ۱۱ مرداد ۱۳۹۶، ۰۱:۴۵ ب.ظ

 

ستاد نماز جمعه نهادی است که باید در تمام ایام هفته مراجعه داشته باشد، جوابگوی مردم باشد و مردم در مسائلی که پیش می‌آید نسبت به مسائل دینی، شهری و اجتماعی خود ستاد نماز جمعه را مرجع بشناسند.

 

 

به گزارش Alamolhoda.com، آیت‌الله علم‌الهدی ظهر امروز در گردهمایی مسؤولان ستادهای نماز جمعه خراسان رضوی که در دفتر نمایندگی شورای سیاست گداری ائمه جمعه خراسان رضوی برگزار شد، با اشاره به اینکه قرارگاه به معنای کانون نیست، در شهرها ده‌ها کانون فرهنگی فعالیت می‌کند، اظهار داشت: بعضی از دوستانی که در دوران دفاع مقدس، جبهه را درک کردند تا اندازه‌ای به ماهیت قرارگاه آگاه هستند و به جایی می‌گویند که همه کانون‌ها آنجا جمع می‌شود، لجستیک، فرماندهی و نیروزی رزمنده همان‌جا است.

 

ایشان ادامه داد: در راستای منویات مقام معظم رهبری که فرمودند، قرارگاه فرهنگی، یعنی امکانات فرهنگی یک شهر باید در یک جا جمع شود، قرارگاه، ستاد نماز جمعه  و فرمانده آن امام جمعه است.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: آتش به اختیار، میزان توان تشکلات فرهنگی برای مقابله با تهاجم فرهنگی و ناهنجاری‌های تهدیدآمیز کشور است

 

آیت الله علم الهدی با اشاره به روزمرگی موجود در ستادهای نماز جمعه، بیان کرد: این که عرض کردم روزمرگی، یعنی در حد همان ضرورت اداره نماز دارد کار ستاد نمازجمعه می‌گذرد، این درست نیست، برای ستاد نماز جمعه، این دیگر ستاد نماز جمعه نیست، ستاد برگزاری نماز جمعه است و این وظیفه برای این نهاد درست نیست.

 

ایشان افزود: وقتی قرار است همه مشکلات فرهنگی و شهر از امام‌جمعه مطالبه شود، پس باید فرمانده قرارگاه فرهنگی امام‌جمعه باشد، یعنی همان مطلبی که رهبری فرمودند.

 

آیت‌الله علم‌الهدی بابیان اینکه کنترل ناهنجاری‌های فرهنگی در شهر باید توسط ستاد نماز جمعه صورت گیرد، خاطرنشان کرد: ستاد نماز جمعه نهادی است که باید در تمام ایام هفته مراجعه داشته باشد، جوابگوی مردم باشد و مردم در مسائلی که پیش می‌آید نسبت به مسائل دینی، شهری و اجتماعی خود ستاد نماز جمعه را مرجع بشناسند.

 

ایشان، دفتر ستاد نماز جمعه را دفتر گسترده امام‌جمعه هر شهر عنوان کرد و گفت: اگر این اتفاق رخ داد، ستاد نماز جمعه مشغول برنامه‌ریزی می‌شود و یک دستگاه نظارتی بر تمام نهادها و مردم در نارسایی‌های اخلاقی و فرهنگی چه از نظر استضعاف، فقر و محرومیتی که مردم دچار می‌شوند، شکل می‌گیرند.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: در جلسه‌ای در جمع مدیران صداوسیما گفتم شما در جامعه مرجع تراشی می‌کنید، مرجع جامعه از ابتدای انقلاب تا روحانیت مرجع جامعه بوده و مردم نیز به اهل علم مراجعه می‌کردند که چطور عمل کنیم؛ انقلاب نیز که پیروز شد، به تدبیر خاصی که امام بزرگوار داشتند و کمیته‌ها را در مساجد تشکیل دادند، برای حفظ مرجعیت روحانیت و مسجد بود.

 

ایشان ادامه داد: گفتنم شما روز عید نوروز در ساعت سال‌تحویل هفت‌سین می‌چینید که آوازه‌خوان و بازیگر در اول سال دعوت می‌کنید تا با مردم صحبت کنند، در هر برنامه ورزشکاران، هنرمندان و بازیگران قرار دارند، این‌گونه برای جامعه مرجع تراشی می کنند.

 

آیت‌الله علم‌الهدی اضافه کرد: وقتی خودمان در جامعه مرجع جامعه را معرفی نمی‌کنیم، مشخص است دیگران برای جامعه مرجع تراشی می کنند، نسل احساس می‌کند امروز مرجع اجتماعی، فلان آقا و فلان خانم است، با دست خودمان مرجعیت را صلب می‌کنیم چون خودمان به مردم رسیدگی نمی‌کنیم.

 

ایشان به اهمیت کار جهادی مسؤولان شهرستانی در ستادهای نماز جمعه اشاره و عنوان کرد: مشهد شهر بزرگ چندمیلیونی است که هزاران مسئله دارد اما در دیگر شهرها مشکلات به‌اندازه مشهد نیست، ستاد نماز جمعه به‌راحتی می‌تواند مسائل فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی جامعه را حل کند.

 

امام‌جمعه مشهد مقدس بابیان اینکه در انجام کارهای فرهنگی دچار اشتباه در مقایسه شهرها می‌شویم، اظهار کرد: ما کوچک‌ترین واحد را با بزرگ‌ترین واحد عوضی می‌گیریم، فکر می‌کنیم تمام امکانات ستاد نماز جمعه مشهد را یک شهر کوچک‌تر نیز باید داشته باشد درحالی‌که این درست نیست.

 

ایشان با تأکید بر اینکه آنجایی که تکیه‌مان به تجهیزات و امکانات بود، شکست خوردیم، ادامه داد: منطق اینکه تجهیزات نداریم پس کاری نمی‌کنیم، منطق بنی‌اسرائیل است؛ اینکه تا وقتی به یک تشکیلات می‌گویی این کار را انجام بده و بگوید ما تجهیزات و امکانات نداریم، عبارت الاخرای بنی‌اسرائیل است.

 

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی یادآور شد: باید با بُرد بندگی و اخلاصمان جلو برویم نه با پهنه‌ای از امکانات و تشکیلات که اگر نباشد، کاری پیش نرود.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی