۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت

 

فعالان در ستاد نماز جمعه، کارگزار قرارگاه فرهنگی انقلاب وابسته به ولایت هستند زیرا باید اصرار، تأکید و پافشاری خاصی در احیای مسائل فرهنگی و ارزش‌های انقلاب در حوزه ستاد نماز جمعه داشته باشند.

 

 

به گزارش Alamolhoda.com، آیت‌الله علم‌الهدی پیش از ظهر امروز در همایش تقدیر از مدیران همراه و خادمان نهاد نماز جمعه خراسان رضوی با بیان این‌که تقابل سالگرد برپایی مؤثرترین برکت و برنامه این نظام با دهه کرامت، تقارن مبارکی است، اظهار کرد: قبل از هر چیز از مجموعه برادران و خواهران که در اجرای این فریضه الهی با اخلاص در خط عبودیت و بندگی پروردگار خدمت می‌کنند، تشکر می‌کنم.

 

ایشان ادامه داد: اخیراً در برگزاری نماز جمعه از نعمتی برخوردار هستیم که با تغییرات سازمانی و امکانات بنایی که به وجود آمده، برگزاری نماز جمعه در زیر سقف‌ها صورت می‌گیرد در توسعه فضای مصونیت نمازگزاران از آسیب سرما و گرما، اقدامات قابل‌توجهی صورت گرفته است.

 

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به حضور گسترده نمازگزاران در ایام اوج سفر به مشهد مقدس، عنوان کرد: با توسعه جمعیت که در پیک‌های زیارتی و ایام دیگر شاهد هستیم، مشخص می‌شود که فضای سقف شده جوابگوی نیاز این نماز جمعه با صلابت در سطح کشور نیست؛ امیدواریم با اقدام سریع و عاجلی که حوزه معاونت اماکن خواهد داشت، پوشش صحن جامع هرچه زودتر فراهم شود تا دغدغه حضور نمازگزاران زیر آفتاب سوزان تابستان و باد سرد زمستان حل شود.

 

ایشان خاطرنشان کرد: شما آثار و برکات نماز جمعه را در فضای انقلابی کشور، احیا و توسعه ارزش‌های انقلاب، حمایت و حفظ موقعیت نظام در فراز و نشیب‌های مختلف توجه دارید که نماز جمعه چه اثرات و برکات فوق‌العاده‌ای داشته است.

 

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با بیان این‌که رهبر معظم انقلاب مجموعه این امتیازات و برتری‌های اثرگذار در حفظ و حمایت از نظام و انقلاب را در «قرارگاه فرهنگی» خلاصه کرده‌اند، تصریح کرد: وقتی ایشان فرمودند امام‌جمعه فرمانده قرارگاه فرهنگی هر استان و هر شهرستان است، در نتیجه، ستاد و کانون برگزاری نماز جمعه عبارت است از مرکز قرارگاه، همه افرادی که در این کانون خدمت می‌کنند، کارگزار و خدمتگزار این عمل فرهنگی هستند که جامعه را به سمت‌وسوی ارزش‌ها و فرهنگ انقلاب راهنمایی می‌کنند.

 

اعضای ستاد نماز جمعه، کارگزاران قرارگاه فرهنگی انقلاب هستند

 

ایشان، فعالان در ستاد نماز جمعه را کارگزار قرارگاه فرهنگی انقلاب وابسته به ولایت خواند و افزود: آنان هم در حوزه فکر و عقیده به‌عنوان نقطه بالای مشروعیت و رهبری این نظام باید دلدادگی و وابستگی خاصی به مقام ولایت داشته باشند و هم باید اصرار، تأکید و پافشاری خاصی در احیای مسائل فرهنگی و ارزش‌های انقلاب در حوزه ستاد نماز جمعه نشان دهند.

 

آیت‌الله علم‌الهدی ادامه داد: در واقع ستادهای نماز جمعه شده مراکز تأمین فضای فیزیکی نماز جمعه و برگزاری نماز درحالی‌که این کار با فرمایش رهبری سازگار نیست؛ ایشان فرمودند نماز جمعه «قرارگاه فرهنگی» است، قرارگاه به‌جایی می‌گویند که تمام ابزار و امکانات عملیات را یک جا جمع کرده و در رأس آن فرماندهی قرارگرفته باشد که از تمام طرح‌ها، عملیات اجرایی و تمام بسته‌های اطلاعاتی دشمن که نیاز است را به دست آورده و در اجرای فرماندهی عملیات ابتکاری و دفاعی علیه دشمن، استفاده کند.

 

چرا برای کار فرهنگی به «قرارگاه» نیاز است؟

 

ایشان، دلیل استفاده رهبر انقلاب از عبارت «قرارگاه» برای انجام فعالیت‌های فرهنگی را قرار گرفتن کشور در شرایط جنگی عنوان کرد و گفت: رهبر انقلاب در فرمایشات خود فرمودند «دلیل استفاده از قرارگاه این است که الآن در حال جنگ و مبارزه‌ایم، دشمن می‌خواهد ما را براندازی و نابود کند، انقلاب و نظام ما را که وابسته به دین است می‌خواهد از بین ببرد، در حال جنگیم پس به قرارگاه نیاز داریم»، این قرارگاه کانون همه امکانات، طرح‌ها، لجستیک و برنامه‌ها است تا حرکت علیه دشمن باقدرت صورت گیرد.

 

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی تصریح کرد: اگر بنا شد ستاد نماز جمعه تشکیل شود و تنها برنامه عملیاتی نماز که شامل انتظامات صفوف و فراهم کردن امکانات برگزاری نماز است را انجام دهد، دیگر قرارگاه نیست، متأسفانه ستادهای نماز جمعه ما با همه اخلاص و فداکاری در عرصه انجام‌وظیفه در این عرصه دارند، گرفتار مشکل روزمرگی شده‌اند که البته مارهای لازمی را انجام می‌دهند اما بحث ما این است که همه ستاد نماز جمعه، این نیست

 

فلسفه تشکیل ستاد نماز جمعه، انجام کارهای روزمره نیست

 

ایشان با انتقاد از محدود شدن فعالیت‌های ستاد نماز جمعه به امور اجرایی، خاطرنشان کرد: فلسفه تشکیل ستاد، انجام کارهای روزمره نیست، رهبری فرمودند قرارگاه فرهنگی، باید مشخص شود برادران و خواهران در این عرصه قرارگاه فرهنگی چه مقدار فعالیت فرهنگی در طول هفته و حاشیه نماز جمعه دارند، یعنی یک پدافند قوی در برابر تهدیدات و تهاجم دشمن.

 

آیت‌الله علم‌الهدی ادامه داد: نمی‌توان برای برنامه‌ریزی‌های هر شهر، منتظر ارائه برنامه از سوی شورای سیاست‌گذاری مرکز استان و کشور بود، هر منطقه شرایط خاص خود را دارد و باید به‌عنوان کانون قرارگاه فرهنگی به‌طور مستقل عمل کند.

 

ایشان افزود: فعالان ستادهای نماز جمعه باید در عرصه مقابله با دشمن در حوزه قوی رسانه‌ای و از نظر ایجاد بصیرت و معرفت‌شناسی در آحاد مردم به‌خصوص در موقعیت‌های خاص جریان‌های سیاسی و اجتماعی، نقش مؤثری ایفا کرده و در مسیر بصیرت افزایی و تولید معرفت در جامعه حداکثر فعالیت را داشته باشند.

 

ستاد نماز جمعه را از بلای روزمرگی نجات دهید

 

امام‌جمعه مشهد مقدس با تأکید بر این‌که نمی‌شود نسبت به مسائل سیاسی کشور بی‌تفاوت ایستاد و تنها اجراییات نماز جمعه را انجام داد، گفت: هرکسی در هر منطقه‌ای در ستاد نماز جمعه، قرارگاه فرهنگی را ایجاد کند و ستاد نماز جمعه را از بلای روزمرگی نجات دهد.

 

انقلاب از طریق کارگزاران جوان به نسل آینده منقل می‌شود

 

ایشان به لزوم جذب جوانان به ستادهای نماز جمعه اشاره کرد و گفت: اگر کارگزار نظام ما، نسل جوان نباشد، انقلاب قابل‌انتقال به نسل سوم نیست؛ قرارگاه مرکزی جذب جوانان، ستاد نماز جمعه است زیر اگر بخواهد در همین روزمرگی کار را دنبال کند، جوانان جذب نمی‌شوند.

 

آیت‌الله علم‌الهدی افزود: نسل جوان را باید با شگرد بالای فرهنگی و توسعه فعالیت‌های فکری که در ستاد نماز جمعه تشکیل می‌دهید، جذب کنید؛ جوانان باید نشان‌دار این واقعیت شوند و از نیروی جوانی که در فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی دارند حداکثر استفاده ببرند.

 

ایشان با انتقاد از نگاه شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ برای انجام فعالیت‌های فرهنگی، اظهار کرد: همیشه شهرهای بزرگ را برای کار کردن در شهرهای کوچک الگو می‌گیریم که کاری اشتباه است، در شهرهای کوچک ظرفیت‌های فراوان برای انجام کارهای فرهنگی فراهم است که در شهرهای بزرگ امکان انجام آن نیست.

 

ظرفیت فعالیت فرهنگی شهرها کوچک بیشتر از شهرهای بزرگ است

 

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: فکر نکنید کاری که در مشهد امکان انجام ندارد، در دیگر شهرها نیز نمی‌شود، در شهرهای کوچک، دوستی‌ها، رفت‌وآمدها و ارتباط‌های خانوادگی بسیار نزدیک‌تر است، از طرف دیگر، وجود جریان‌های سنتی در این شهرها ظرفیتی است تا با تکیه‌بر این جریان‌ها، قدم‌های زیادی برداریم اما این فرصت‌ها را ازدست‌داده‌ایم.

 

ایشان افزود: ستاد نماز جمعه در واقع اداره‌کننده تمام جریان انقلاب در یک شهر است تا فرمایش رهبری که فرمودند باید قرارگاه فرهنگی تشکیل شود، تحقق پیدا کند.

 

آیت‌الله علم‌الهدی اضافه کرد: اخلاصی که در نهاد ستاد نماز جمعه وجود دارد، در هیچ نهاد و جریانی نیست زیرا کار در این مجموعه هیچ امتیاز مادی و اجتماعی ندارد.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی