۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت

ادامه ی تفسیر اجتماعی

پنجشنبه, ۲۶ دی ۱۳۹۲، ۰۹:۲۱ ق.ظ

اگر افراد با تقوی بودند اما در اجتماع بی تقوی زندگی میکردند عذاب الهی بر آنها نازل می شود

در واقع مطلوب تقوی اجتماعی است اگر ما در جامعه با تقوی زندگی کنیم زندگی مطلوب است وشدید العقاب بودن خداوند آنها را می گیرد شدید العقاب بودن خداوند نتیجه بی تقوی بودن اجتماع است . تقوی جمعی هم این است که خلاف امر الهی در آن انجام نگیرد

ادامه ی تفسیر آیات اجتماعی قرآن کریم، مدرسه ی نواب

آیت الله علم الهدی در ادامه تفسیر آیات اجتماعی قرآن به ادامه ی تفسیر سوره ی حشر پرداخته و افزودند:در بحث آیه "فی" ضمیرهای جمع که در آیه هفت آمده جمع مخاطب است امر هم امر به جمع است . در واقع مطلوب تقوی اجتماعی است اگر ما در جامعه با تقوی زندگی کنیم زندگی مطلوب است اگر افراد با تقوی بودند اما در اجتماع بی تقوی بودند عذاب الهی بر آنها نازل می شود و شدید العقاب بودن خداوند آنها را می گیرد شدید العقاب بودن خداوند نتیجه بی تقوی بودن اجتماع است . تقوی جمعی هم این است که خلاف امر الهی در آن انجام نگیرد . در زمان جاهلیت سفایا و هوایا که بعد از جنگها بدست می آمد مخصوص رئیس قبیله بود سفایا ( زیباترین کنیزها . یا بهترین غنائم . یا طلا وجواهرات ) هوایا ( یک چهارم غنائم جنگی )



ایشان در ادامه بیان داشتند:آیه "فی" که بر پیامبر نازل گردید بعضی از اصحاب اعتراض کردند وگفتند همان رسم جاهلیت باشد و با موضوع فی مخالفت نمودند آخر آیه 7 سوره مبارکه حشر جواب بر این گفتار آمده است . امام صادق (ع ) می فرماید درمورد ذیل آیه هفت سوره مبارکه حشر خداوند هر چه به حضرت سلیمان داد به او فرمود از این "اتی"  که بر تو شده است هم شخصا می توانی استفاده کنی و هم به دیگران ببخشی اما پیامبر اکرم (ص) تمام داریی خود را برای دیگران استفاده می کند اگر نسبت به حضرت سلیمان مردم مطالبه می نمودند  اشکالی وارد نبود اما برای پیامبر (ص)  این مطالبه وارد نیست.
آیت الله علم الهدی در تبیین این بحث افزودند: نکته قابل توجه اینکه این جمله ایهام دارد نسبت به حوادث آینده یعنی در آن زمان نسبت به مسئله فی هیچ اعتراضی نشد اما بعد از پیامبر ( ص) اعتراض کردند مانند مسئله فدک لذا آخر آیه خطاب به این افراد است ان الله شدید العقاب  برای آنها آمده است. اما بعضی ازمفسرین می گویند : وما اتکم الرسول یک حکم عام است ومورد هم مخصص وارد نیست هر چه پیامبر (ص) به شما دستور داد یا هر چه پیامبر به شما داد .ذیل آیه مخصوص فی نیست و عام است
ایشان در بیان نکته ای دیگر در این بحث افزودند: نکته دیگر اینکه عده ای از مفسرین این آیه دلالت بر عصمت پیامبر (ص ) دارد اینکه هر چه پیامبر به شما امر کرد انجام دهید وهر چه دستور به ترک داد ترک کنید هرچه یامبر ( ص) گفت انجام دهید. نکته مهم اینکه ذیل این آیه دلالت می کند تمام اوامر و نواهی پروردگار همه آنها در قرآن نیامده و شما مسائل شرعی را فقط از پیامبر (ص ) بپذیرید

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی