۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت

     

رهبری دو معیار خودی و غیرخودی را مطرح کردند، این مرز پذیرش یا رد رهبری مرامی در امت است، در جمع خودی می‌توان اختلافات را کنار گذاشت و به وحدت رسید اما وحدت با غیرخودی معنا ندارد.

به گزارش Alamolhoda.com، آیت‌الله علم‌الهدی امشب در همایش دیده‌بان استقلال که در حسینیه قرآن و عترت مشهد برگزار شد، اظهار کرد: سیره و مسیر زندگی ما باید بر اساس سیره اهل‌بیت (ع) تنظیم شود تا اعمال ما حجت شرعی داشته باشد.

 

ایشان افزود: اگر بنا شد یک کج‌روی سیاسی در زندگی ما توسعه پیدا کرد که مبتنی بر سیره اهل‌بیت (ع) نبود و باعث شد سرنوشت اسلام و مسلمین دچار انحراف شود، در درگاه خدا حجتی نداریم و این مظلمه‌ای است که به‌هیچ‌وجه قابل جبران در عرصه قیامت نیست.

 

آیت‌الله علم‌الهدی ادامه داد: اما اگر خط سیاسی انتخاب کردیم که یک سند و سیره اهل‌بیت و معصومین داشت، این خط و روش ما مشکلاتی برای جامعه و مردم به وجود آورد، چون برگرفته از سیره معصومین است، در برابر خدا حجت داریم.

 

ایشان با بیان اینکه در موقعیت‌های مختلف، جوانان از ما می‌پرسند اعلم کیست، عنوان کرد: از ما سؤال می‌پرسند که اعلم کیست، باید گفت در شرایط امروز انتخاب اعلم معنا پیدا نمی‌کند چون مراجعی حضور دارند که هریک دارای درجه‌ای خاص هستند اما نکته مهم که باید به آن توجه کرد، این است که در مسائل اجتماعی بر شما واجب است از مقام معظم رهبری تقلید کنید.

 

در مسائل سیاسی و اجتماعی باید تنها از مجتهد جامع‌الشرایط پیروی کرد

 

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در مرحله اول، ایشان مجتهد جامع‌الشرایط است که اقامه حکم کرده و وقتی مجتهدی اقامه حکم کند، بر همه حتی مراجع تقلید نیز واجب است از او تبعیت کنند؛ پس در مسائل اجتماعی و مسائل مربوط به نظام باید از ایشان پیروی کرد.

 

ایشان به بیان دلیل پیروی در مسائل اجتماعی و سیاسی از مجتهد جامع‌الشرایط پرداخت و گفت: این‌طور نیست که بگوییم مسائل اجتماعی و سیاسی، مسائل سلیقه‌ای و نظری است، سلیقه من این است که با یک گروه باشم، چون نظر آنان را قبول دارم، دنبال سر آنان راه بیفتم و آن‌گونه عمل کنم، این انتخاب لباس نیست که سلیقه‌ای عمل کنید بلکه انتخاب راهی است که در ارتباط مستقیم با سرنوشت اسلام و سرنوشت میلیون‌ها مسلمان است.

 

آیت‌الله علم‌الهدی، حرکت برخی جریان‌های سیاسی را حق‌الناسی غیرقابل‌جبران توصیف کرد و ادامه داد: گاهی ممکن است شما یک مسیر سیاسی را دنبال کنید، پیگیری شما یک خط و جریان را حاکم کند و سرنوشت میلیون‌ها مسلمان را در معرض آسیب و زیان قرار دهد، این حق‌الناسی است که به‌واسطه آن مؤاخذه شده و مسؤول هستید.

 

همه ائمه(ع) گرفتار سکولاریسم در جامعه خود بودند

 

ایشان افزود: مسئله‌ای که ما از صدر اسلام با آن روبرو بودیم و همه ائمه در سیره سیاسی خود گرفتار آن بودند، مسئله سکولاریسم بود؛ سکولاریسم تنها این نیست که بگوییم دین از سیاست جداست، این یک اصل برای این تفکر است اما ابعاد سکولاریسم بعد از رحلت پیامبر(ص) اجرا شد.

 

آیت‌الله علم‌الهدی خاطرنشان کرد: حرف پیامبر(ص) در غدیر خم، معرفی به‌عنوان خلافت و جانشین خود نبود، حرفش این بود که رهبری اسلام باید در خط وحی تداوم داشته باشد، اداره جامعه اسلامی به‌وسیله مدیری که در مدیریت اقتصادی، سیاسی و امنیتی تجربه دارد، کفایت نمی‌کند بلکه مدیریت جامعه سیاسی باید به‌وسیله فردی که در همه این مدیریت‌ها وارد است و «رهبر مرامی» اسلام نیز هست، صورت گیرد.

 

مسئله امامت تنها اقتصاد و سیاست نیست

 

ایشان اضافه کرد: مسئله امامت امت تنها مسئله اقتصاد و سیاست نیست، باید در خط وحی تداوم داشته باشد و تمام ابعاد امت را مدیریت کند؛ مدیریت منهای رهبری مرامی، مدیریت سکولار و لائیک است.

 

آیت‌الله علم‌الهدی به مسائل مطرح‌شده در ثقیفه اشاره کرد و گفت: در ثقیفه بحث بر اینکه چه کسی خلیفه باشد نبود، حرف این بود که هر آنچه در دین است در قرآن هست اما آنچه به مدیریت امت مربوط است، به خود امت مربوط است و به دین ارتباطی ندارد.

 

اگر اداره اسلام غیر از وحی باشد، اسلامی می‌شود تز قدرت و حکومت

 

ایشان ادامه داد: علت قیام صدیقه اطهر(س)، احقاق حق امیرالمؤمنین(ع) نبود، این نبود که بخواهند فدک خود یا حق خلیفه منصوب پیامبر را احقاق کنند، مسئله او در مبارزاتی که انجام دادند، تثبیت خود اسلام و اساس دین است؛ اگر اداره اسلام خارج از جریان وحی قرار بگیرد، دین ساقط می‌شود و کار به‌جایی رسید که اسلام شد تز قدرت و حکومت و شخصیت مکتبی اسلام از بین رفت.

 

نماینده ولی‌فقیه به نحوه انتخاب و پذیرش حکومت جامعه اسلامی از سوی یک جریان سیاسی اشاره کرد و گفت: کار به‌جایی می‌رسد که مردم می‌گویند «حالا که قدرت دست این آقاست، او را انتخاب کنیم ببینیم چه می‌شود»، اتفاقی که در فضای سیاسی امروز کشور نیز رخ می‌دهد، ما دنبال رهبری مرامی هستیم، رهبری سیاسی جدای از رهبری مرامی نیست؛ اگر جوری احساس کنیم که امروز قدرت دست کسی است، پس همان باشد، می‌شود کار بنی‌امیه و بنی‌عباس!

 

ایشان تصریح کرد: آنچه در سایه امامت امام جعفر صادق(ع) شکل گرفت این بود که با انجام فعالیت‌های فرهنگی، توانستند اسلام را به‌عنوان تز مکتب، قدرت فکر و حاکمیت عقیده و ایمان به عرصه بیاورند؛ پیش از آن، تبدیل به تز قدرت شده بود که امپراتوری دیگری در برابر دو امپراتوری ایران و روم شکل بگیرد.

 

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان اینکه امام صادق(ع)، رقیب سیاسی حکومت بنی‌عباس نبود، اظهار کرد: امام صادق (ع) با تز فکری عقیده، مکتب و حاکمیت فکر اسلامی وارد فضای سیاسی شدند و دنبال کردن این اندیشه به معنای عزل حکومت از بنی‌عباس بود زیرا مبنای حکومت آنان بر اساس قرآن، وحی و از مبانی فکری و فقهی نبود.

 

یک مرجع دینی انقلاب کرد تا رهبری امت با رهبر مرامی باشد

 

ایشان با بیان اینکه انقلاب اسلامی را یک لیدر لائیک یا شخصیت سیاسی ولنگاری که جدای از دین باشد، راه نینداخت، خاطرنشان کرد: یک مرجع تقلید انقلاب کرد تا رهبری امت یک رهبری مرامی باشد، هر جریان مسؤولی باید در سایه رهبری مرامی باشد و اصل رهبری به‌وسیله رهبری مرامی صورت بگیرد، اصلی که امام صادق(ع) بنیان‌گذاری کردند و پای آن جان دادند.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه آمدیم و با جان دادن انسان‌های متدین، این اندیشه را شکل نظام و حکومت دادیم، تصریح کرد: با این کار، مردم‌سالاری دینی را به دنیا نشان دادیم که مردم‌سالاری در سایه رهبری مرامی است، در سیاست نیز باید دنبال همین باشیم، هر جریانی که با این مبنا و اصول در هر شکلی بخواهد با این مبنا مقابله کند، چه در داخل و چه در خارج باید با آن بجنگیم.

 

موضع مقابله با مخالفان رهبری مرامی و استکبار، یکی است

 

ایشان با تأکید بر اینکه موضع‌گیری ما با تضعیف‌کننده جریان رهبری مرامی با موضع‌گیری نسبت به استکبار یکی است، عنوان کرد: رهبر انقلاب چند سال پیش در دوره اصلاحت بحث خودی و غیرخودی را مطرح کردند، این مرز همین اعتقاد است که آیا قبول دارد مدیریت جامعه در سایه رهبری مرامی و سایه ولایت است یا نه.

 

آیت‌الله علم‌الهدی اضافه کرد: در بینش مدیریتی و اداره جامعه، هرکسی این بحث را قبول دارد می‌شود خودی اما هرکسی که حتی نماز می‌خواند، روزه می‌گیرد، در برنامه صبحگاهی زیارت عاشورا بخواند و سفر کربلا برود، عنصر غیرخودی است، شیعه نیست چون مبنای شیعه بودن را قبول ندارد؛ هر مبنا و برنامه‌ای باید در چارچوب رهبری مرامی باشد.

 

وحدت با غیرخودی معنا ندارد

 

ایشان افزود: وحدت در سایه خودی شکل می‌گیرد نه با غیرخودی؛ تشکل ما، جمعیت ما، پسند، سلیقه و روش ما اختلاف دارد، آن را حل می‌کنیم اما با خودی‌ها، وحدت با غیرخودی معنا ندارد.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: این نظام، سالم‌ترین نظام هست و در این حاکمیت و مدیریت، بیش از هر حاکمیت و مدیریتی حقوق مردم رعایت خواهد شد؛ اگر بنا شد یک‌طرف بایستم، ژست دموکراتیک به خود بگیرم و نسبت به اتفاقات بی‌تفاوت باشم تا کسی با من کاری نداشته باشد و نفوذ و شخصیت من در همه‌جا تثبیت‌شده باشد، نمی‌توانم اسم خود را مسلمان معتقد بگذارد.

 

ایشان اضافه کرد: عبارت اشتباهی بین بزرگان رایج است که «حب مقام حرام است و حفظ مقام واجب»، این حرف بوی شرک می‌دهد، حفظ مقام واجب است برای حفظ جایگاه شخصی خودم که کجا قرار دارم، چه جایگاه شخصیتی دارم اما امام صادق(ع) با آن شخصیت و عظمت فکری در دنیای اسلام، به دنبال چنین چیزی نبود.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی