۱۴۰۳ شنبه ۰۳ آذر

جلسه ی شصت و چهارم درس حوزه

سه شنبه, ۲۴ دی ۱۳۹۲، ۱۰:۱۲ ق.ظ

فرائد الاصول ، باب شکیات

قول اول اباحه است دلیل بر اباحه چیست ؟ ادله نقلی کل شی لک حلال – و- ماحجب الله علمه عن العباد . وجوب وحرمت پوشیده شده علمش از بندگان : کل شی مطلق حتی یرد فیه نهی . عمده دلیل قبح عقاب بلا بیان است ( دلیل عقلی )

جلسه ی شصت و چهارم درس حوزه ، مسجد گوهرشاد


دریافت
مدت زمان: 40 دقیقه 21 ثانیه

ادامه مسئله اول : دوران امر بین محذورین از جهت فقدان نص  در مسئله شش قول است . واین اقوال در جایی است که هر یک از وجوب وتحریم ومورد شک توصلی باشد اما اگر مورد شک تعبدی باشد دیگر این اقوال مطرح نیست چرا که مخالفت قطعیه ایجاد می شود در توصلی یا فاعل است یا تارک لذا مخالفت قطعیه ایجاد نمی شود

قول اول اباحه است دلیل بر اباحه چیست ؟ ادله نقلی کل شی لک حلال – و- ماحجب الله علمه عن العباد . وجوب وحرمت پوشیده شده علمش از بندگان : کل شی مطلق حتی یرد فیه نهی . عمده دلیل قبح عقاب بلا بیان است ( دلیل عقلی )

اشکال : کل شی مطلق حتی یرد فیه نهی وامر: ما در این شبهه علم اجمالی داریم به جنس تکلیف پس این روایت به درد این مطلب نمی خورد شیخ می فرماید : اگر علم تفصیلی به ورود یکی از امر ونهی داشته باشد درست است نه علم اجمالی

چرا در اینجا قبح عقاب بلا بیان  است آیا به خاطر احتمال حرمة است یا جهل به اصل وجوب ؟ علت تامه برای قبح عقاب بلا بیان جهل است

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی