۱۴۰۳ پنجشنبه ۲۹ شهریور

جلسه ی پنجاه و نهم درس حوزه

سه شنبه, ۱۷ دی ۱۳۹۲، ۱۰:۰۳ ق.ظ

فرائد الاصول ، باب شکیات

اخباری که دال بر وجوب احتیاط است عام است واز یک طرف اخباری وجود دارد که دال بر تخییر در تعارض نصین است عام بوسیله خاص تخصیص می خورد .

جلسه ی پنجاه و نهم درس حوزه ، مسجد گوهرشاد


دریافت
مدت زمان: 40 دقیقه 54 ثانیه

مسئله ثالثه : منشا شک در شبهه وجوبیه تعارض نصیین است .وهنا مقامات = اشاره دارد به باب تعادل وتراجیح

نظریات : در تعارض نصین یا مخیرند یا توقف یا احتیاط ( مطابق با اصل عمل شود ) تساقط نصین در جایی که یکی از نصین دال بر وجوب و دیگری دال بر غیر وجوب استآیا توقف احتیاط واجب است یا خیر ؟ معروف این است که احتیاط واجب نیست ولی محدث بحرانی واستر آبادی احتیاط را واجب می دانند . وعمده دلیل آنها هم این است که اخبار دال بر وجوب احتیاط است مثل خبر تثلیث .

اخباری که دال بر وجوب احتیاط است عام است واز یک طرف اخباری وجود دارد که دال بر تخییر در تعارض نصین است عام بوسیله خاص تخصیص می خورد .

اخباری که دلالت می کند بر وجوب توقف در متعارضین مخصوص است به صورت تمکین ( سوال از امام ) روایت عوالی اخص است و خود کتاب وصاحب  آن مجهول و ضعیف است واین روایت مخصوص ومربوط است به صورت تمکن از سوال از امام . صحیحه ابن حجاج هم مختص است به زمان ظهور امام .

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی