۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين

 

خطبه دوم ـ هفته کارگر گذشت، همه دارند از کارگر تعریف و تجلیل می‌کنند، کارگران را جمع می‌کنند، سخنرانی می‌کنند که باید حقوق کارگر پرداخت شود، بعد هم پاسخی به او نمی‌دهند، این بزرگ‌ترین مصیبتی است که برای اسلام احساس می‌کنیم.

 

به گزارش Alamolhoda.com، آیت‌الله علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه دوم نماز جمعه این هفته، 15 اردیبهشت‌ماه در حرم امام رضا (علیه‌السلام)، با اشاره به هفته گرامیداشت مقام معلم و روز بزرگداشت مقام کارگر، اظهار کرد: ایام مقارن است با هفته تکریم معلم، قشر زحمت‌کش انسان ساز و گرامیداشت مقام کارگر، استوانه و رکن رکین اقتصاد و زندگی و معیشت جامعه ما.

 

ایشان ادامه داد: تکریم و بزرگداشت از این دو قشر عزیز، مسئله مهم و لازم است، این دو قشر مثل دو ستاره در آسمان ما می درخشد، نسلی را پرورش می دهند که تعیین کننده همه ترقیات و پیشرفت های آینده مادی و معنوی ما هستند، چرخه اقتصاد را به حرکت در می آورند و پیشرفت جامعه تأمین می‌شود ولی امسال این مسئله بسیار مایه تأسف است.

 

مظلومیت کارگران معدن در سالروز گرامیداشت مقام ارزشمند آنان

 

آیت‌الله علم‌الهدی به حادثه انفجار معدن زغال سنگ زمستان یورت آزادشهر در استان گلستان اشاره و عنوان کرد: در سالگرد تکریم کارگر در هفته کارگر که باید مقام کارگر مورد بزرگداشت قرار بگیرد، جمعی از کارگران مظلوم معدن زمستان یورت در نتیجه یک انفجار در تهاجم گاز متان از دست رفتند؛ مظلوم ترین قشر کارگر، کارگر معدن هست و در بین کارگران معادن، مظلومترین قشر کارگران معادن، کارگران معادن زغال‌سنگ هستند که این‌ها واقعأ مظلوم هستند.

 

17 ماه حقوق معوق برای زحمت‌کش‌ترین کارگران معدن

 

ایشان با اشاره تعویق 17 ماهه پرداخت حقوق به کارگران معدن زمستان یورت، خاطرنشان کرد: در هفته کارگر که ایام بزرگداشت این قشر فعال زحمت‌کش هست، خانواده‌های این‌ها با اجساد بی‌جان فرزندان خود بعد از چند روز مقابل می‌شوند و نکته دیگر، وضعیت خاص کارگران معدن زمستان یورت است؛ آنان در زمستان 94 به خاطر این‌که یک سال حقوق به این‌ها نرسیده بود دست به تحصن زدند و روی پلاکاردی نوشته بودند «ما یک سال است حقوق نگرفتیم، نمی‌توانیم نان برای خانواده بخریم»، یک کارگر حقوق خودش را نگرفته بود، آن‌هم نه یک ماه، یک سال حقوق دریافت نکرده بود، کارگرانی که در این شرایط کار می‌کنند، 17 ماه معوقه حقوقی دارند، درست است این برخورد با کارگر؟

 

آیت‌الله علم‌الهدی یادآور شد: برادران، عزیزان، شما می‌دانید کارگر یک ماه کار کند آن‌هم در معدن زغال‌سنگ در بحبوحه گاز کشنده مرگبار متان، زحمت بکشد آن‌هم با دست‌خالی به خانه برود و الآن هم 17 ماه است حقوق معوقه دارند، بعد هم جسم بی‌جانشان از زیر آوار و تهاجم این گاز مرگ‌بار خارج می‌شود، این‌ها هم انسان هستند، بشرند، زندگی دارند، می‌خواهند زندگی کنند، چه وضع رسیدگی است؟ 38 سال از عمر انقلاب ما می‌گذرد، مدعی ارائه عدالت اجتماعی هستیم، به کجا رسیدیم؟ چه شده؟

 

شرمندگی کارگر معدن برای تهیه نان برای خانواده‌اش پذیرفته نیست

 

ایشان با تأکید بر این‌که ما شیعیان امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) هستیم که نگران گرسنگی نیازمندان بود، تصریح کرد: ما مردم متدین هستیم، هم خدا را می‌شناسیم، هم پیامبر را قبول داریم، هم امیرالمؤمنین را با آن شرایط قبول داریم که شب شام نمی‌خورد چون ممکن است در گوشه‌ای از بیابان حجاز گرسنه‌ای باشد، ما شیعه این علی هستیم و درعین‌حال کارگری که در بحبوحه گاز مرگبار متان کار می‌کند، یک سال است زحمت‌کشیده، عرق ریخته، جانش را در معرض خطر قرار داده اما نتوانسته یک‌لقمه‌نان برای خانواده‌اش ببرد، کسی هم جوابگویش نباشد و پاسخی ندهد؟!

 

در سخنرانی تجلیل می‌کنند، در عمل پاسخگو نیستند، این بزرگ‌ترین مصیبت برای اسلام است

 

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با انتقاد از دوگانگی مسؤولان در مواجهه با مقام کارگر، تصریح کرد: هفته کارگر گذشت، همه دارند از کارگر تعریف می‌کنند و تجلیل می‌کنند، همه می‌گویند حقوق کارگر باید پرداخت شود، همه سخنرانی می‌کنند، کارگران را جمع می‌کنند، خب چه شد؟ این تجلیل از کارگر است و بعد هم پاسخی به او ندهیم، این بزرگ‌ترین مصیبتی است که نه برای مسلمانان بلکه برای اسلام احساس می‌کنیم؛ برادران، خواهران، شما می‌خواهید در این مملکت که به برکت خون شهدا آزاد است، کشوری که سرنوشتتان دست خودتان است، می‌خواهید برای سرنوشتتان تصمیم بگیرید، حواستان جمع باشد چگونه تصمیم می‌گیرید.

 

دقت کنید در انتخاب بعدی، کارگران معدن با این سرنوشت دست‌به‌گریبان نباشند

 

ایشان با اشاره به انتخابات پیش رو و لزوم انتخاب فردی که دلسوز قشر زحمت‌کش کارگر باشد، عنوان کرد: اگر جوری تصمیم بگیرید که کارگر معدن زغال‌سنگ زمستان یورت با این سرنوشت دست‌به‌گریبان باشد، در درگاه خدا برای این تصمیم‌گیری جواب ندارید و شما پاسخگو نیستید، نه شما، من هم نیستم، این چه تصمیم‌گیری است؟ جوانان ما رفتند جان دادند، خون دادند، کشور را آزاد کردند سرنوشت شما دست خودتان است، می‌خواهید برای سرنوشتتان انتخاب کنید، چطور می‌خواهید انتخاب کنید؟ چشم‌بسته عشقی؟ هرچه پیش آمد خوش‌آمد؟ بی‌حساب و بی‌کتاب؟ باید بنشینید و فکر کنید.

 

آیت‌الله علم‌الهدی خاطرنشان کرد: برادران و خواهران، تمام امتیاز نظام ما شما مردمید، تمام قدرت نظام ما شما مردم هستید، امروز روی کره زمین هر نظام حکومتی در هر کشور دنیا وابسته به دو چیز است، یا «قدرت و پول یک عده سرمایه‌دار» و یا وابسته به «استکبار جهانی و آمریکا است»، تنها نظامی که وابسته به آحاد مردم است و وابسته به یکایک شما مردم است، این نظام مقدس است آن‌هم به برکت خون شهدا. «تکبیر»

 

 

 

کسانی با یک سیب‌زمینی 18 ساعت روزه‌داری می‌کنند

 

ایشان با اشاره به اهمیت و جایگاه انتخاب مردم در انتخابات پیش رو برای رفاه اقشار آسیب‌پذیر، گفت: دو هفته دیگر انتخابات است، شما برای این نظام می‌خواهید تصمیم بگیرید، هرکه پیش آمد خوش‌آمد؟ ندانسته، نفهمیده نسنجیده؟ بررسی نکرده؟ عزیزان، الحمدالله همه شما رشد دارید، همه شما تدبیر دارید، همه شما از یک موقعیت بالای فکری سیاسی برخوردارید، سرنوشت این کارگر معدن زغال‌سنگ زمستان یورت را هم در نظر بگیرید و انتخاب کنید، بر سر او چه می‌آید و چه می‌گذرد؟ مردم مستضعف و قشر آسیب‌پذیر، فقرا و ضعفا.

 

آیت‌الله علم‌الهدی یادآور شد: عزیزان، دو روز دیگر ماه رمضان است، در میان ما مردم، نمازخوان‌ها و روزه‌گیرها آدم‌هایی هستند که سحری خود را یک سیب‌زمینی می‌گذراند و 18 ساعت روزه می‌گیرند و ما مسؤولیم، این ضعفا و فقرا تکلیفشان چه می‌شود و شما می‌خواهید تصمیم بگیرید، حضور شما در صحنه بزرگ‌ترین امتیاز است که دارید تصمیم می‌گیرند.

 

استفاده از امنیت کشور برای رقابت تبلیغاتی، پیام‌آور تهدید دشمن است

 

ایشان با اشاره به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب پیرامون نهی از بهره‌گیری تبلیغاتی از امنیت کشور، خاطرنشان کرد: عزیزان ما که کاندید شده‌اند برای ریاست جمهوری باید توجه داشته باشند مقام معظم رهبری در صحبت‌های دو روز پیش خود در دیدار با کارگران فرمودند «آقایان با امنیت کشور به خاطر مسائل تبلیغاتی و کاندیداتوری بازی نکنند، امنیت کشور مسئله خطرناکی است، مسئله‌ای نیست که در بازی انتخاباتی وارد شود، اگر بنا شد بعضی‌ها بخواهند بگویند ما سایه جنگ را از سر این مملکت برداشتیم، قطب‌بندی جنگ و غیر جنگ به وجود بیاورند، این‌ها پیام‌آور تهدید دشمن هستند، تهدیدات دشمن را خواهند آورد، سایه این جنگ را در این مملکت فقط یک جریان برداشته و آن‌هم مردم هستند».

 

اگر دشمن بداند نظام با حمله نظامی ساقط می‌شود، لحظه‌ای صبر نمی‌کند

 

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با تأکید بر این‌که حضور مردم درصحنه‌های انقلاب سایه جنگ را از سر کشور دور کرده است، گفت: حضور مردم در صحنه سایه جنگ را از سر این کشور برداشته، امنیت ما معلول حضور مردم در صحنه است، شما مردم در وسط صحنه این نظام هستید، هر قدرتی در دنیا چشم بد به این نظام داشته باشد حساب می‌کند با تجهیزات نظامی این نظام می‌تواند بجنگد، با قدرت نظامی این نظام می‌تواند بجنگد، با امکانات سلاحی این نظام می‌تواند بجنگد اما با 80 میلیون آدم نفس‌کش که اگر از این‌ها یک نفر باقی بماند، این نظام قابل سقوط نیست، با این‌ها نمی‌تواند بجنگد. «تکبیر»

 

ایشان افزود: دشمنان ما عناصری هستند که 38 سال تجربه سیاسی ما در تعاملات جهانی و بین‌المللی نشان داده به‌هیچ‌وجه از یک فرصت نمی‌گذرند و به ما رحم کنند، این‌ها چنین موجوداتی هستند، سفره غذا، نهار و شام ما را هدف قرار می‌دهند آن‌وقت این‌ها بتوانند جنگ کنند و نکنند آن‌هم به خاطر یک آقا، دو آقا و یک جریان سیاسی که به آنان لبخند بزند بیاید جنگ نکنند؟ چنین چیزی ممکن است؟

 

8 سال دفاع مقدس، تجربه‌ای روشن از ناتوانی غرب در حمله نظامی به کشور است

 

آیت‌الله علم‌الهدی، تجربه 8 سال دفاع مقدس را تجربه‌ای پیش روی غرب و آمریکا برای ناتوانی در حمله نظامی به کشور دانست و عنوان کرد: اگر آمریکا در خودش این قدرت را ببیند که می‌تواند به ما حمله نظامی بکند اول صبح، حمله نظامی‌اش را تا ظهر عقب نمی‌اندازد، همان صبح حمله می‌کند، این‌ها نمی‌توانند، 30 سال است به از دفاع مقدس مثل سگ اطراف ما پارس می‌کنند و جرأت نزدیک شدن به ما را ندارند، نمی‌توانند، چرا نمی‌توانند؟ به خاطر شما مردم نمی‌توانند، شما مردم در صحنه هستید و حضور دارید، 8 سال دفاع مقدس ثابت کرده در موازنه قدرت نظامی، نیروی انسانی و قدرت نظامی این کشور و این نظام، نظامی ارتش، سپاه و نیروی انتظامی نیستند، قدرت نظامی این نظام از نظر نیروی انسانی، 70 میلیون نفس‌کش است، کجا با این قدرت می‌توانند دربیفتند و کجا می‌توانند با چنین قدرتی پیروز شوند؟ شما مردم امنیت را تأمین کردید و امنیت مال شماست.

 

حضور جوانان مدافع در عراق و شام، تأمین‌کننده امنیت داخل مرزها است

 

ایشان به ازخودگذشتگی جوانان مدافع حرم در ناامید کردن جریانات نظامی برای نفوذ به کشور اشاره و تصریح کرد: وقتی می‌بینند شما مردم به‌مجرد احساس خطری که در آدمکش‌های داعش احساس می‌کنید، بچه‌های شما از اینجا راه می‌افتند می‌روند در کویر عراق و شما یا کنار دریای مدیترانه با دشمن می‌جنگند، خیال تجاوز و خیال حضور در عرصه عداوت و دشمنی را در داخل مملکت از او سلب می‌کنند، وقتی او شکست‌خورده، از حلب سوریه فرار می‌کند و وقتی شکست‌خورده، تجهیزاتش را در موصل عراق می‌اندازد و بیرون می‌آید، فکر این‌که بیاید در ایران و عمل تروریستی انجام دهد از مغزش بیرون می‌رود، این کار را چه کسی انجام داده؟ شما مردم، بچه‌های مدافع شما، حضور شما در صحنه باعث شده بچه‌های شما بروند این حماسه‌ها را بیافرینند و دشمن ناامید شود، این تأمین‌کننده امنیت در داخل کشور است و همین، شر جنگ را از سر مردم دور می‌کند.

 

قطب‌بندی «طرفدار جنگ» و «ضد جنگ»، تهدیدی از طرف دشمن است

 

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی یادآور شد: قطب‌بندی که بگویند یک عده طرفدار جنگ و یک عده ضد جنگ و بیایند طبق این قطب‌بندی تبلیغات کنند، آراء درست کنند، این تهدیدی است که از طرف دشمن می‌شود، این پیام‌آوری تهدید دشمن به ما هست و این را هم شما مردم باید حواستان جمع باشد و عزیزان ما در موقعیت‌های کاندیداتوری به چنین کاری دست نزنند، این حرف بنده نیست، فرمایشات مقام معظم رهبری و رهنمودهای حکیمانه‌ایشان در دو روز قبل در دیدار با کارگران بوده است.

 

ایشان اضافه کرد: ان‌شاءالله بزرگواران، رهنمودهای حکیمانه مقام معظم رهبری را به گوش خواهند گرفت و شما مردم هم برحسب آن راهبرد حکیمانه‌ای که در مقام انتخاب، مقام معظم رهبری به شما دادند که اولویت قشر مستضعف و فقیر است، اولویت با اشتغال جوانان است، با همین بینش و راهبرد شما سرنوشت این کشور را رقم بزنید با حضور پربرکت و پرشور و پرهیجان خودتان در صحنه و عرصه انتخابات.

 

شرکت در انتخابات، تکلیف شرعی است که همچون «خار مسموم» در چشم دشمن فرو می‌رود

 

آیت‌الله علم‌الهدی، حضور مردم در انتخابات را به «خار مسموم» تشبیه کرد و گفت: این را بدانید شرکت در انتخابات درواقع اجرای یک تکلیف شرعی است، تکلیف شرعی ما مشارکت سیاسی برای ما به‌عنوان یک واجب شرعی است، مشارکت سیاسی حضور در صحنه انتخابات است و اگر مسلمان مکلفی بخواهد از این حضور سرپیچی کند، از تکلیف شرعی خود سرپیچی کرده و واجب شرعی را زیر پا گذاشته است، این را باید توجه داشته باشید که انجام این فریضه شرعی واجب ان‌شاءالله شور و هیجانی در مورد حضور مردم ما در صحنه انتخابات به وجود بیاورد که برای همیشه خار مسمومی در چشم دشمن بشود که دیدش را کور کند و چشم بد به ما، نظام ما، آب‌وخاک ما و عمدتاً به دین ما نداشته باشد. «تکبیر»

 

مشروح خطبه دوم


دریافت
مدت زمان: 28 دقیقه 1 ثانیه
 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی