«گفتمان انقلاب اسلامی» باید مدل مدیریت اجرایی کشور شود نه گفتمان «سکولار وابسته به دیگران»
گرامیداشت شهید مطهری ـ بحث ما گفتمان است که میگوییم جریانی که میخواهد مدیریت کشور را عهدهدار شود، باید جریان «گفتمان انقلاب اسلامی» باشد نه گفتمان «سکولار وابسته به دیگران».
به گزارش Alamolhoda.com، آیتالله علمالهدی پیش از ظهر امروز در مراسم گرامیداشت استاد شهید مرتضی مطهری و پاسداشت مقام معلم در شهرستان فریمان، با تبریک میلاد مسعود امام زینالعابدین (علیهالسلام)، اظهار کرد: خاطره استاد بزرگوار و معلم شهید آیتالله مطهری در خاک پاک زادگاهش گرامی میداریم.
ایشان ادامه داد: امیدوارم خداوند متعال توفیق رهروی راه این معلم شهید بزرگوار را به همه معلمان انقلابی ما عنایت بفرماید و در صراط مستقیم و خط استوار گفتمان انقلابی شهید مطهری، نسل امروز را که تقریباً چهارمین نسل انقلاب است، پرورش بدهند و اینها را در عرصههای مختلف انقلابی گری بسازند.
آیتالله علمالهدی، شخصیت شهید مطهری را دارای گستردگی دانست و گفت: شخصیت با عظمت شهید مطهری یک واقعیت گستردهای است که بازخوانی این شخصیت در همه موقعیتهای سیاسی کشور و تمامی فراز و نشیبهایی که در عرصه اجتماعی داریم بهعنوان تابلویی آموزنده در برابر دید و بینش ما نصب میشود.
شخصیت شهید مطهری، تابلوی نمایش راه و مسیر حرکت در انقلاب
ایشان بابیان اینکه باوجود گذشت 38 سال از شهادت این ذخیره ارزشمند انقلاب، تابلوی شفاف شخصیت وی در عرصههای مختلف نقش آموزشی و سازندگی ایفا میکند، خاطرنشان کرد: امتیاز استاد شهید در بین همه معلمان این است که هر معلم، معلم زمان خود و آموزشدهنده و پرورشدهنده نسل موجود آن دوران است ولی استاد شهید معلمی است که 38 سال از شهادت جانگداز او میگذرد و امروز برای نسلی که آن جمال نافذ را ندیده و محضر پرفیض آن استاد را درک نکرده، میتواند با نگاه در تابلوی شخصیت این معلم بزرگوار در امروز درس بگیرد و راه و مسیر حرکتی خود در این انقلاب را تشخیص دهد.
آیتالله علمالهدی با تأکید بر اینکه باید در هر زمان و عصر، از شخصیت گسترده روحانی و دینی شهید مطهری بازخوانی جدیدی داشته باشیم، عنوان کرد: خداوند در سوره احزاب میفرماید: «الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَیَخْشَوْنَهُ وَلَا یَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَکَفَى بِاللَّهِ حَسِیبًا»، افرادی که رسالات الهی را تبلیغ میکنند از احدی نمیترسند، خشیت آنان منحصراً از خداست و حسابگر آنان هم ذات مقدس پروردگار است»، افراد با خواندن این آیه بهعنوان شعار، شجاعت، شهامت و صلابت مبلغ استشهاد میکنند.
ایشان به پیام و هدف این آیه اشاره و خاطرنشان کرد: مبلغ رسالات الله نباید از جو حاکم جامعه که برخلاف احکام خدا و ارزشهای دینی منافات دارد، هراس داشته باشد و باید با تمام قدرت در مقابل آن بایستد؛ این اصل بهعنوان اصل اصلی تبلیغ در قران یادشده است.
شکلگیری دو جریان تحجر و روشنفکر در مبارزات انقلابی
آیتالله علمالهدی بابیان اینکه نکته مهم در شخصیت شهید مطهری، تحلیل دوران فعالیت علمی، آموزشی، تعلیمی، تربیتی و انقلابی استاد شهید است، تصریح کرد: با اوجگیری انقلاب مقدس اسلامی و طی شدن مسیر انقلاب در طی 15 ساله بین شروع نهضت امام و پیروزی انقلاب، جامعه دینی ما به دو بخش منفصل شد، یک بخش، تحجر و بخش دوم، بخش روشنفکری بود.
ایشان ادامه داد: جامعه دینی ما به یک عدهای که در قالب تحجر قرار گرفتند و در وضعیت سنتی و آیین سنتی از هر تحول و تنوع فکری و انقلابی دینی جلوگیری میکردند و جریان روشنفکری که بهعنوان جریان تحولخواه انقلابی در جامعه دینی مشخصشده بود اما دچار انحراف شده بودند، تقسیم شد.
نماینده ولیفقیه در خراسان رضوی افزود: در بخش متحجر جامعه دینی در سالهای بین 48 تا 57 که انقلاب به پیروزی رسید، در بخش متحجر جامعه دینی متأُسفانه تحریف حاکم شده بود، آنان برای حفظ اصول ارزشی سنتی کمکم جریانهای دینی را دچار تحریف کردند؛ در بخش روشنفکری و تحولخواه انقلابی جامعه نیز جریان انحراف حاکم شد چون نسبت به تمام ارزشهای سنتی دینی بدبین شده بودند، از خیلی اصول ارزشی و عقاید دین گذشتند، عبور کردند و منحرف شدند.
تحریف سنتها و ارزشهای دینی توسط متحجرین
ایشان بابیان اینکه شهید مطهری بهعنوان جریان دینمدار، مسلمان و پایبند به جریان سنت و وابستگی به عترت پیامبر، بین این دو جریان قرار گرفت، خاطرنشان کرد: آنطرف ارزشهای دینی را بر آن پندار باستانی و سنتی نگری تحریف کردند، اینطرف نیز یک جریان روشنفکری انقلاب تحولخواه که به تمام سنت دینی بدبین شده بود، اصول دینی را زیر پا گذاشت به مسخره گرفت و بسیاری از شخصیتهای دینی را زیر پا گذاشت، در مقابل استاد شهید قرارگرفته بود.
آیتالله علمالهدی افزود: این دو جریان دو ضربه بر پیکر اسلام وارد کرد، ضربه اول اینکه داشت اسلام را مشوه میکرد و دوم، جامعه دینی را از حرکت در تحول انقلابی باز داشت و جامعه را راکد کرد؛ جریان تحجر، روشنفکرها را به انحراف متهم میکردند و هر حرکتی که در خط انقلاب بود همچون درگیری با نظام جائر و حرکت به سمت تحول سیاسی را انحراف میدانستند چون خواسته جریان روشنفکری بود.
ایشان بابیان اینکه ساواک در تشدید اختلافات بین جریان سنتی و روشنفکر اسلامی در کشور نقش مؤثری ایفا کرد، گفت: جریان روشنفکری دینی نیز اصول عقاید و باورهای دینی را زیر سؤال میبرد چون تحجر و ضدانقلاب به این مسائل وابسته بود و دراینبین، ساواک بازیگری مهمی را انجام میداد، برای اینکه انقلاب امام را بایکوت و متوقف کند، بر اتهام جریان روشنفکری در مقابل جریان سنتی میافزود که باعث رکود انقلاب میشد.
دامن زدن به انحرافات جریان روشنفکر و سنتی برای ایجاد رکود در انقلاب
آیتالله علمالهدی تصریح کرد: از آنطرف برای اینکه جریان انقلابی رشد نکند، انحرافات روشنفکری را دامن میزد و دراینبین بسیاری از شخصیتهای بزرگ دینی که میشد وارد انقلاب شوند و انقلاب را احیا کرده و پیش ببرند را متهم میکرد، بدنام میکرد و جریان روشنفکری را علیه اینها تحریک میکرد.
ایشان اضافه کرد: اگر بنا بود یک مقاله از یک آقای روشنفکری که موردتوجه بسیاری از جریانهای دانشگاهی آن روز بود، نوشته میشد، ساواک سعی میکرد این حرف را توسعه و ترویج کند، فایده این حرف این بود که جریان روشنفکر تحولخواه علیه یک مرجعیت بزرگ شیعه همچون مرحوم آیتاللهالعظمی میلانی تحریکشده و از آنطرف نیز سنتیهای متدین ارزش خواه وقتی میدیدند یک مرجع تقلید موردحمله قرارگرفته، علیه او قیام کنند.
نماینده ولیفقیه به نقش شهید مطهری در مقابل این دو جریان و تحرکات ساواک اشاره و اظهار کرد: تنها چهره درخشانی که در این گردوغبار ظاهر شد، از همهچیز خود گذشت و با فداکاری وارد میدان شد، استاد شهید مطهری بود؛ او در سه جنبه مبارزه میکرد، در جهت جلوگیری از تحریف جریانهای سنتی مقابله میکرد تا جایی که ایشان را به ولنگاری، ضعف دینی و بیعقیدگی متهم میکردند ولی او از آبرو و حیثت علمی خود با آن مقام بالای علمی و معرفتی گذشته بود، وسط میدان میجنگید.
ایستادگی شهید مطهری در برابر انحراف دو جریان تحجر و روشنفکری
ایشان افزود: از آنطرف هم جریان روشنفکری دینی آن روز که دچار انحراف شده بود، با انحرافات آنان نیز مبارزه میکردند، تأسیس حسینیه ارشاد تهران بهوسیله ایشان انجام شد، پای بسیاری از عناصر و عوامل روشنفکر را ایشان وارد حسینیه ارشاد کردند اما وقتی دیدند پایگاه تحقیقات انحرافات جریانهای روشنفکری نیست، آنجا را ترک کردند.
آیتالله علمالهدی بابیان اینکه ایستادگی آیتالله مطهری در برابر این دو انحراف به نقطهای رسید که از سوی دو جریان محکوم و متهم میشد، گفت: کار بهجایی رسید که شهید مطهری هم بهوسیله جریان سنتی ارزشی متهم بود و هم بهوسیله جریان روشنفکری دینی ایشان متهم بود تا بهجایی که وقتی با مارکسیستها و کمونیستها مقابله میکرد و میجنگید، جریان روشنفکری بر حسب انحرافاتی که داشت استاد را متهم میکرد که جریان مارکسیستی یک جریان ضد شاه و انقلابی است.
شهید مطهری برای اولین بار جریان نفاق در انقلاب را کشف کرد
ایشان افزود: جریان نفاق و التقاطی بودن نفاق را اولین نفر استاد مطهری کشف کرد، آن روز منافقین در زندانهای شاه بهعنوان الگوها و اسوههای جهاد فی سبیل الله و حرکت انقلاب مطرح بودند، زمانی که حکم اعدام حنیف نژاد، شریف زادگان و برادران رضایی را بی دادگاه شاه صادر کرد که اینها را منحرف کند، بسیاری از اساتید حوزه علمیه قم و بزرگانی از علما خانوادههای خود را به منزل آیتالله شریعتمدار متحصن شوند تا با ارتباطی که با دربار داشت، ایشان را وادار کنند و عفو اینها را بخواهند و اعدام نشوند
عدم شناخت نفاق از سوی برخی بزرگان و روحانیان پیش از پیروزی انقلاب
عضو مجلس خبرگان رهبری به عدم شناخت صحیح نفاق از سوی برخی بزرگان و روحانیان پیش از پیروزی انقلاب اشاره و عنوان کرد: در چنین موقعیتی استاد مطهری کتاب شناخت حنیف نژاد را منتشر کرد و گفت اینها منافق و مشرکاند؛ در جمعی که حتی بزرگان روحانیت خانوادههای خودشان را فرستادند آنجا، یکی از بزرگانی که در صراط مبارزه بود و سنگ زیرین آسیاب مبارزات انقلاب حساب میشد، سه روز از زندان خارجشده بود، خانم خود را فرستاد جزء متحصنین در خانه آقای شریعتمدار متحصن شود که این سه نفر از اعدام نجات بدهند.
ایشان تصریح کرد: در چنین وضعی استاد مطهری آمد وسط میدان و گفت اینها مشرک و منافقاند که تفکر مارکسیستی قائلاند، الآن ما لعنت میکنیم منافقین را اما در آن شرایط و جو یک عمامه به سر بیاید وسط میدان و اعلام کند اینها مشرک و منافقاند، این چقدر ازخودگذشتگی و حرکت مجاهدانه بود؛ ساواک متوجه شد یک عالم پرفضیلت دارای ریشه علمی، در حال حل کردن انحراف روشنفکری و تحریف دینمدار سنتی است و بهزودی این دو جریان را به هم متصل میکند، ساواک شهید مطهری را گرفت، ایشان را به زندان انداختند، ممنوع المنبر کردند، جلسات را تعطیل و اطرافیان را نیز به زندان انداختند، در این حال با ساواک هم مقابله میکردند.
آیتالله علمالهدی، مصداق آیه «الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَیَخْشَوْنَهُ وَلَا یَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَکَفَى بِاللَّهِ حَسِیبًا» را شهید مطهری دانست و اظهار کرد: اولین نفری که بهعنوان استوانه انقلاب هدف گلوله داغ شد، شهید مطهری بود زیرا او را در توسعه انقلاب خطرناک میدیدند.
شهید مطهری، قدرت تبدیل انقلاب اسلامی به «گفتمان انقلاب اسلامی» بود
ایشان یادآور شد: کرد: در 12 اردیبهشت سال 58 اولین چهرهای که نشان گرفتند، استاد شهید مرحوم آیتالله مطهری بود به خاطر اینکه حساب کردند پس از پیروزی انقلاب، انقلابی گری مهم نیست، با عوض شدن شرایط و اوضاع جهان، این انقلابیها غیرانقلابی میشوند و مهم نیست اما چیزی که مهم است، گفتمان شدن انقلاب و ادامه پیدا کردن آن بهصورت گفتمان است، تنها قدرتی که میتوانست انقلاب را گفتمان کند و گفتمان انقلاب را توسعه دهد، شهید مطهری بود.
راه ماندگاری انقلاب اسلامی، تبدیل انقلاب به گفتمان و توسعه آن است
امام جمعه مشهد مقدس اضافه کرد:استکبار با خود حساب کرد اینها انقلابیاند، دو روز دیگر اقتصاد و شرایط کشور عوض میشود، نسلهای جدید روی کار میآیند و انقلابی بودن تمام میشود اما اگر انقلاب بهصورت گفتمان تبدیل شود، دیگر نمیتوان آن را تغییر داد و همه نسلها تحت تأثیر این گفتمان قرار میگیرند به همین جهت ایشان را هدف قرار دادند چون شهید مطهری را عنصری دیدند که هم گفتمان ساز است و هم در اصول و ارزشهای انقلاب تنزل نمیکند.
ایشان افزود: شورای انقلاب تشکیل شد و مهندس بازرگان حکم نخستوزیری خود را از امام گرفت، قرار شد اعضای دولت را انتخاب کند، در جلسه انتخاب هیأت دولت، استاد شهید مطهری در مقابل معرفی آقای سید جوادی بهعنوان وزیر ایستاد، شهید بهشتی، مقام معظم رهبری و آیتالله هاشمی نیز در حمایت از ایشان ایستادند و با وزیر شدن او مخالفت کردند؛ شهید مطهری گفت «وقتی ساواکیها ریختند در خانه دکتر سید جوادی، در داخل یخچالش بطری عرق درآوردند»، این فرد نمیتواند وزیر نظام اسلامی باشد، ایستاد و اجازه نداد چنین فردی جزء کابینه شود.
جریان «گفتمان انقلاب اسلامی» باید مدیر اجرایی کشور شود نه «سکولار وابسته به دیگران»
آیتالله علمالهدی بابیان اینکه هنوز خط گفتمان، آراء و نظرات شهید مطهری در دهان بچههای انقلابی است، خاطرنشان کرد: دعوای امروز ما بر سر قدرت نیست، بحث امروز ما شهید مطهری و فکر اوست، بحث ما گفتمان است که میگوییم جریانی که میخواهد مدیریت کشور را عهدهدار شود، باید جریان گفتمان انقلاب اسلامی باشد نه سکولار با گفتمان وابسته به دیگران.
ایشان افزود: میگوییم کسی که میگوید «همهچیز مال اسلام است»، مدیریت باید «مدیریت اسلامی» باشد و این مدیریت میتواند «معیشت مردم» را اداره کند، اشتغال بیافریند، اقتصاد را اصلاح کند و نگاهمان به داخل کشور است، مدیریت اجرایی کشور را به دست گیرد نه کسی که در تلویزیون داد بزند و بگوید باید سرمایهگذار خارجی بیاوریم، این منطق و گفتمان غیرانقلابی است، این تفکر نباید رأس قدرت اجرایی کشور باشد.
آیتالله علمالهدی اضافه کرد: سرزمین فریمان، شهید مطهری پرورش داده، این مملکت نخبهای همچون شهید مطهری دارد که بعد از گذشت 38 سال از شهادتش تفکر او در ذهن جوانان تازه است، در رأس قدرت اجرایی کشور باید گفتمان انقلاب قرار بگیرد نه کسی که از الآن بگوید بدون ورود سرمایهدار خارجی مشکل ما حل نمیشود.
ایشان افزود: مگر قرارگاه خاتمالانبیا عسلویه را نساخت؟ مگر دست قطر را نبست؟ مگر نیروهای داخلی نبودند؟اینهمه سرمایهگذار خارجی آمدند در عسلویه و دیگر مجموعهها، چه کردند که قرارگاه خاتم نتوانست؟ رقابت شخصی را قبول نداریم چون قدرتیابی و محکوم است، رقابت شخصی با الگوی غربی و رقابت در قدرت بهکلی مردود است.
نماینده ولیفقیه در خراسان رضوی خاطرنشان کرد: ما جامعهای انقلابی و ولایتمدار هستیم، رهبری میفرمایند «حوزه انقلابی، دانشگاه انقلابی، مدیر انقلابی، سپاه انقلابی، مجلس انقلابی، ارتش انقلابی و ...» به همین جهت گفتمان انقلاب باید در جامعه ما حاکم باشد، اگر این گفتمان حاکم شد انقلاب میتواند مسیر خود را ادامه دهد و نقطه هدفی آن که ظهور و فرج بقیهالله است، حاصل شود.
ابزار توسعه و رشد انقلاب اسلامی، حاکمیت گفتمان انقلاب بر کشور است
ایشان یادآور شد: ابزار توسعه و رشد این خط برای انقلاب ما تا رسیدن به این نقطه، حاکمیت گفتمان انقلاب است که نمودار و نماد بسیار شفاف آن، تابلوی علمی و فکری شهید مطهری است.