۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين

 

نه با کسی دشمن و نه رقیب هستیم، من در سن 75 سالگی چه رقابت و برخوردی با جوانانی می‌توانم داشته باشم که حتی به سن نوه من هستند!؟

 

به گزارش Alamolhoda.com، آیت‌الله علم‌الهدی پیش از ظهر امروز در دیدار صمیمی با نخبگان علمی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در این دانشگاه، ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع دانشجویان این دانشگاه، اظهار کرد: حضور در جمع شما فرهیختگان برای من فرصتی است تا از فیوضاتشان استفاده کنم.

 

ایشان با بیان این‌که مسئله دیدارهای دانشگاهی من در ذهن برخی عزیزان ایجاد سؤال کرده بود، عنوان کرد:بنده از روز اولی که برحسب دستور مقام معظم رهبری به‌عنوان امام‌جمعه این شهر به مشهد آمدم، به دانشگاه و حوزه توجه خاصی نشان دادم زیرا در حکم ایشان به تجربیات دانشگاهی من اشاره‌شده بود و در توجه به فعالیت‌های دانشگاهی و حوزه، امر خاصی صادر فرموده بودند.

 

ایشان در خصوص این دیدارهای دانشگاهی، ادامه داد: طبیعی است دانشگاه مادر و رسمی در خراسان، دانشگاه فردوسی است که باسابقه‌ترین دانشگاه استان به شمار می‌رود، دانشگاه در این استان تنها این دانشگاه نیست اما رسمیت و مادری این دانشگاه نسب به دانشگاه‌های استان وجود دارد که البته با برخی بی‌مهری‌های دانشگاهیان نیز مواجه شدیم.

 

برخی بی‌مهری‌ها باعث حضور کمتر در دانشگاه‌ها شد

 

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان این‌که برخی جریان‌ها که در دانشگاه نفوذ داشتند، در ورود به دانشگاه را برای من بستند، گفت: در دانشگاه برای ورود دانشجویان، در کنکور وجود دارد و برای استاد، جریان هیأت علمی، اگر کسی غیرازاین افراد بخواهد وارد دانشگاه شود، در مخصوصی لازم دارد و این در مخصوص باید باز شود، متأسفانه این در برای من باز نشد، در مقام گله گذاری نیستیم اما با همین کیفیت، اقدام قطعی کردم و با دوستانی که در وزارت علوم و دانشگاه‌ها داشتم، طرح تأسیس یک پژوهشکده در دانشگاه فردوسی ارائه کردیم که با مسائلی همراه بود

 

ایشان ادامه داد: این‌که می‌گویید «بعد از 12 سال به دانشگاه آزاد آمدی»، کم‌لطفی است، اولین جلسه رسمی دانشگاهی من در دانشگاه آزاد برگزار شد، جلساتی با این شکل تشکیل نشده بود اما به مناسبت‌های مختلف و به‌دفعات زیاد به دانشگاه آزاد آمده‌ایم اما نقطه مقابل آن نیز وجود دارد؛ با توجه به این‌که برنامه ما، برنامه بازی بوده، گروه‌ها و تشکل‌های دانشجویی آمده‌اند و مکرر و در موارد و مواقع گوناگون در خدمتشان بوده‌ایم، برخی از تشکل‌ها از این فرصت استفاده نکرده‌اند.

 

پذیرفتن دروغ دیگران، ظلم به من است

 

آیت‌الله علم‌الهدی در ادامه پاسخ به سؤالات دانشجویان در خصوص نحوه موضع‌گیری‌های مختلف، عنوان کرد: بنده آدم زنده هستم و حرف می‌زنم، قلم دارم و مطالبی هم می‌نویسم، این‌که در فضای مجازی، سایت‌ها و پایگاه‌های اطلاعاتی به اسم من حرفی بزنند و آن به‌عنوان حرف من بپذیرید، به بنده دو ظلم شده است، اول این‌که قیمومیت ظالمان بر من هست که به آن رسمیت بخشیدید و دوم، حرف‌های ظالمانه علیه من را پذیرفته‌اند.

 

ایشان ادامه داد: گفتند شما گفتید در مشهد هتل‌سازی، ساخت مراکز تفریحی و توسعه برنامه گردشگری نباشد، این را من نگفتم، سایت‌ها و پایگاه‌های دشمن‌وار از قول من گفتند و دروغ گفتند، یا تهمت‌زده‌اند و یا دروغ گفتند؛ اخیراً وقتی از حرف‌های من  موضوعی برای سوءاستفاده درنمی‌آید، حرف می‌سازند و از قول من منتشر می‌کنند همچون «تو گفتی گردوخاک خوزستان عذاب الهی است» یا «اگر بعضی‌ها با مدافعان حرم هم‌بستر شوند، به بهشت می‌روند» و ازاین‌دست دروغ‌ها.

 

پذیرفتن حرف دیگران در برابر حرف من، خلاف روحیه علمی و تحقیقی شماست

 

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با بیان این‌که در بیان شایعات و انتشار دروغ به نام دیگران، قلم دست دشمن است، گفت: این‌که شما یک حرف را به نقل از من از دیگران می‌پذیرید و از زبان خودم نمی‌پذیرید، خلاف روحیه علمی و تحقیقی شماست

 

ایشان افزود: اگر آنچه را از من شنیدید در سایت من دیده باشید، بنده با کمال خضوع و تواضع جوابگو هستم اما آنچه افراد به من دروغ و تهمت بسته‌اند را باید از سایت من پیگیری کنید، تمام سخنرانی‌ها، نماز جمعه و مواضع من در این سایت موجود است.

 

این حرف را نزده‌ای اما به تو می‌آید!

 

آیت‌الله علم‌الهدی به بیان خاطره‌ای از انتقال اشتباه سخنان خود پرداخت و اظهار کرد: وقتی آقای جلیلی دبیر شورای عالی امنیت کشور بودند به من زنگ‌زده‌اند و گفتند این مطالبی که شما در نماز جمعه می‌گویید، بار امنیتی در کشور دارد و ابراز ناراحتی کردند؛ گفتند شما در نماز جمعه گفتید «بی‌حجاب نجس العین» است! آقایی به مجلس خبرگان آمده و در دفتر آقای روحانی گفته فلانی در نماز جمعه گفته «بی‌حجاب نجس العین» است، آقای روحانی ناراحت شدند و در شورای عالی امنیت ملی این موضوع را مطرح کرده و از من خواستند به شما منتقل کنم که پاسخ دادم «من گفتم وهابی نجس العین است نه بی‌حجاب».

 

ایشان ادامه داد: بعد از مدتی، آن آقا به مشهد آمد، از او در مورد این حرفش توضیح خواستم و در پاسخ گفت: «این حرف را شما نزده‌ای اما به شما می‌خورد که این حرف را گفته باشی!».

 

قبر فردوسی را باید خراب کنید!

 

آیت‌الله علم‌الهدی در خصوص اظهارات خود پیرامون فضای زیارتی و گردشگری مشهد، خاطرنشان کرد: من در سخنان خود گفته‌ام «مشهد فضای گردشگری نیست، فضای زیارت است» و در مقام تحلیل، گفتم اصطلاحات بار فرهنگی دارد، وقتی یک اصطلاح را در موقعیتی مطرح کردید، باید ملتزم بار معنایی آن نیز باشید؛ اگر یکجا گفتید مرکز گردشگری، باید بار فرهنگی آن را هم بپذیرید اما این‌که بگویم باید قبر فردوسی را خراب کنید، دروغ است، اصلاً این مسائل مطرح نیست.

 

ایشان در خصوص جناح‌بندی‌های سیاسی موجود در کشور، گفت: بنده جناح‌گرا نیستم ولی در برابر جناح‌ها بی‌تفاوت هم نیستم؛ مسائل سیاسی همچون مسائل علمی و فکری است، قرار نیست هرکه من را قبول ندارد بی‌دین باشد، خیلی از افراد اصولگرا هستند و بنده را قبول ندارند، قبول داشتن من اصول دین نیستم که همه مرا قبول داشته باشند، با خیلی از عزیزان از نظر مبنا یکی هستیم اما درروش تفاوت داریم.

 

اگر من را قبول ندارید، چرا عداوت و دعوا می‌کنید؟

 

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی خاطرنشان کرد: اگر بنا شد کسی مرا قبول نکرد یا من کسی را قبول نکردم،نباید دعوا کنیم، نباید  یقه هم را بگیریم. با خیلی از آقایان ممکن است زاویه سیاسی داشته باشیم، نظر متضاد هم داشته باشیم اما قرار نیست باهم دشمنی کنیم.

 

ایشان در پاسخ به نقدی پیرامون حضور محدود تشکل‌های دانشجویی در تریبون نماز جمعه، با بیان این‌که از جناح خاصی دفاع نکردم، افزود: مقام معظم رهبری فرمودند «تریبون نماز جمعه باید در اختیار تشکل‌های دانشجویی باشد»، با هماهنگی تشکل‌ها با ستاد نماز جمعه و شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، برخی تشکل‌های دانشجویی در نماز جمعه سخنرانی می‌کنند اما اگر بنا شد یک جریان سیاسی سکولار بخواهد از تریبون نماز جمعه استفاده کند، نمی‌شود، تریبون نماز جمعه یک مسئله ساده شهروندی نیست.

 

نمی‌توان تریبون نماز جمعه را در اختیار تشکل‌های لیبرال قرار داد

 

آیت‌الله علم‌الهدی در تبیین این سخن خود، عنوان کرد: یکی می‌گوید بنده «لیبرال دموکرات مسلمان» هستم، خب این فرد سنخیتی با نماز جمعه ندارد که بخواهد فرصت سخنرانی از تریبون آن را داشته باشد؛ رهبری جریان‌ها را به خودی و غیرخودی تقسیم کردند؛ کسانی که رهبری و نظام را قبول ندارند یا زاویه دارند، سنخیتی با نماز جمعه ندارند، این‌که بنده از یک جریان خاصی حمایت کرده‌ام یا جریان دیگر را سرکوب کرده‌ام، حرف‌های فضای مجازی است.

 

ایشان به یکی از خطبه‌های نماز جمعه خود در ایام انتخابات سال 88 اشاره و تصریح کرد: در سال 88 و در شب شام غریبان حضرت زهرا(سلام‌الله علیها)، یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری کارناوال انتخاباتی راه انداخت، در نماز جمعه نگفتم متعلق به کدام کاندیدا هستند، اسم نبردم اما گفتم این کار در شب شهادت صدیقه طاهره درست نیست اما فردای آن روز طرفداران آن کاندیدا به‌شدت اعتراض کردند و گفتند می‌خواهیم جلوی دفتر امام‌جمعه تحصن کنیم!

 

اگر کسی گناه مسلمی انجام داده و مردم هم می‌فهمند، من بگویم اشکالی ندارد!؟

 

آیت‌الله علم‌الهدی ادامه داد: رؤسای ستادهای این آقا آمدند جلسه گرفتند و گفتند شما چرا این حرف را زدی؟ به آنان گفتم من از شخصی اسم نبردم، سخنرانی من موجود است و می‌توانید گوش کنید، آنان گفتند شما که میگویی، مردم می‌فهمند چه کسی بود! اگر کسی گناه مسلم انجام داده و مردم هم آن را می‌فهمند، من بگویم اشکالی ندارد!؟ طرفداران آن آقا این کار را انجام ندادند؟ من امام‌جمعه این شهر هستم، در مقابل این کارناوال سکوت کنم؟

 

ایشان اضافه کرد: بنده حتی در اظهارنظر شخصی نیز این احتیاط را می‌کنم که به‌صراحت از کسی حمایت نکنم ولی بنده به‌عنوان آرم یک اندیشه سیاسی مشخص و بیش از 50 سال سیاستمدار و سیاست شناس هستم، می‌شود اندیشه سیاسی خود را کنار بگذارم؟ هر جریانی با من سنخیت داشت و همخوان است جذب می‌شود و مردم هم آن جریان را از ما می‌شناسند.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان وقتی این‌که تهمت می‌زنند و اهانت می‌کنند، گناه من چیست، گفت: مواضع من، حمایت از یک جناح یا سرکوب جناح دیگر نیست همان‌طور که از هر جناح و جریانی برای ملاقات از ما وقت می‌خواهند و باهم ملاقات می‌کنیم.

 

با افرادی که سن نوه‌ام هستند، چه رقابتی دارم؟!

 

ایشان با اشاره به رقابت‌های سیاسی و برخی روش‌های غیراخلاقی و نادرست، گفت: فکر می‌کنیم من در 75 سالگی به دنبال چه هستم؟ بنده اصول‌گرا نیستم، «اصل گرا» هستم، یک اصل بیشتر نداریم و آن اصل ولایت‌فقیه است، تخصص من فقه است و در تخصص و مطالعه خود به حکومت فقیه رسیدم، مبدأ مشروعیت نظام را ولایت‌فقیه می‌دانم، اگر ولایت‌فقیه در حکومت نباشد، حکومت طاغوت است ولو همه مردم به آن رأی بدهند، تا پای جان پایش ایستاده‌ایم اما نه با کسی دشمن و نه رقیب هستیم، من در سن 75 سالگی چه رقابت و برخوردی با جوانانی می‌توانم داشته باشم که حتی به سن نوه من هستند!؟

 

آیت‌الله علم‌الهدی گریزی به حوزه هنر و ابهامات ایجادشده در این حوزه زد و اظهار کرد: من هم همچون شما دانشجویان معتقد هستم هنر مظلوم است اما باید ببینید مبدأ مظلومیت هنر کجاست؟ مبدأ مظلومیت، هنر «مصادره شدن» آن است، تمام جریان‌های هنری از موسیقی، شعر، نقاشی و سینما ابزاری هستند برای تعالی ابزار انسانی و اسلامی، هنر کنار علم، بال دوم در تکامل انسانی است.

 

علم بدون هنر و هنر بدون علم پرورش پیدا نمی‌کنند

 

ایشان افزود: اگر فکر داشتیم، فکرمان رشد کرد اما احساسمان به کمک آن نیامد، این علم دیگر فایده‌ای برای ما ندارد، هنر ابزار احساس انسان است همان‌طور که علم، ابزار فکر است و بدون هنر احساس، مسیر راه خود را پیدا نمی‌کند، در واقع احساس بدون هنر پرورش پیدا نمی‌کند.

 

هنر در طول تاریخ مصادره شده است

 

آیت‌الله علم‌الهدی اضافه کرد: بحث هنر، بحث بشریت و قرن‌های گذشته است که هنر در آن دوران مصادره شده و به ابزار لذت، هوس‌بازی و خوش‌گذرانی تبدیل‌شده است؛ موسیقی ایرانی سال‌های سال وسیله گذران بزم شاهان بوده، وقتی بنا شد هنر در مصادره هارونی قرار بگیرد که هزار و یک‌شب می‌گساری‌اش را به‌وسیله موسیقی تأمین می‌کند، معلوم است که هنر مظلوم است.

 

ایشان با تأکید بر این‌که «بنده ضد هنر نیستم حتی خود را از هنرمندان بیشتر طرفدار هنر می‌دانم »، تصریح کرد: اگر هنر در مسیر تعالی انسانی قرار گیرد، بهترین عبادت است، گاهی یک مصرع شعر کاری می‌کند که ده‌ها روایت و حدیث آن کار را نمی‌کند؛ دلیل مقابله با برگزاری کنسرت نیز همین موضوع است.

 

کنسرت، «هُنرکش» است

 

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی خاطرنشان کرد: با برگزاری کنسرت در سراسر کشور مخالفم چون کنسرت «هنر کُش» است، این‌که یک گروه موسیقی در یکجا بزند، بنوازد و بخواند، محصولش مفاسد اخلاقی یک دختر و پسر باشد، مثل «آتش زدن قرآن» است.

 

ایشان افزود: مبانی فقهی بنده برای موسیقی با امام و رهبری یکی است، بنده هم موسیقی را حرام نمی‌دانم، به برخی از آهنگ‌ها نیز گوش می‌دهم اما این‌که بگویند در این شهر شما موسیقی را برانداختی، حرف درستی نیست زیرا در این شهر حداقل 20 آموزشگاه بزرگ موسیقی فعالیت می‌کند، در دانشگاه فردوسی و دانشگاه آزاد هم کانون موسیقی فعال است، کسی هم نگفت باید تعطیل شود، من با «کنسرت» بد هستم.

 

مظلومیت موسیقی، برگزاری کنسرت در دانشگاه و بلیت‌فروشی برای آن است

 

ایشان به برگزاری برخی کنسرت‌ها در فضای علمی و فرهنگی دانشگاه‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: مظلومیت موسیقی این است که در دانشگاه کنسرت بگذارند و برای آن، بیرون از دانشگاه بلیت بفروشند!

 

بی‌حجابی، توهین به مقام زن در جامعه است

 

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که با بی‌حجابی مخالف هستم چون تضییع حقوق زن است، خاطرنشان کرد: معتقدم بی‌حجابی توهین به زن و ضایع شدن حرمت اوست، چرا یک خانم باعفت باید خود را در معرض چشم مردان هوس‌باز چشم‌چران قرار دهد که شخصیت خود را از بین ببرد؟ بی‌حجابی توهین به مقام زن در جامعه است؛ اگر کسی با بی‌حجابی مخالف است، می‌شود زن‌ستیز؟ حقوق زن را نادیده گرفته؟ کسانی که با حقوق من با زنان محشور هستند، از این سخن تعجب می‌کنند؛ آن روزی که جوانان دوره ما زن‌ستیز بودند من به‌عنوان یک «زن‌ذلیل» می‌شناختند!

 

ایشان در خصوص سند روایی روایت «بین الجبلین روضه من روضه الجنه»، با بیان این‌که برای این روایت، اسنادی وجود دارد، عنوان کرد: با وجود تشکیک‌ها به این روایت، از آن گذشتیم، در آیه قرآن که بحثی وجود ندارد، خداوند در آیه اول سوره اسراء می‌فرمایند «سُبْحانَ الَّذی أَسْری بِعَبْدِهِ لَیْلاً مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَی الْمَسْجِدِ الْأَقْصَی الَّذی بارَکْنا حَوْلَهُ»، خدا مسجدالاقصی را با حریم و با برکت معرفی می‌کند، مسجدالاقصی تنها آن بنا نیست بلکه اطرافش را «بارَکْنا حَوْلَهُ» نام می‌برند، می‌شود امام رضا (علیه‌السلام) حریم نداشته باشد؟

 

 

حرم امام رضا (علیه‌السلام) حریمی دارد

 

آیت‌الله علم‌الهدی ادامه داد: ما با هر فکر و بینشی، قرآن را قبول دارید، اینجا حرم امام رضا است و حریم دارد، شما خیلی از کارهایی که در شهر انجام می‌دهید در حرم انجام نمی‌دهید و این یعنی حریم؛ این‌که می‌گویند اگر قرار است موضوعی اجرا شود، باید در مجلس شورای اسلامی تصویب بشود، یعنی مبانی دینی که مجلس تصویب نشده را نباید اجرا کنیم؟ این‌طور نیست، ما باید اصل مبانی دینی را بگیریم و به آن عمل کنیم.

 

ایشان ادامه داد: از بنده پرسیدند اگر آقای رییسی رییس‌جمهور شود، کنسرت در کشور تعطیل می‌شود؟ گفتم خیر، کنسرت «هنجارمند» می‌شود؛ شما برگزاری کنسرت در دیگر کشورها را بررسی کنید، کنسرت ابزار هنر است نه ابزار تفریح و عیش و نوش اما در کشور ما کنسرت به چنین فضایی تبدیل‌شده است.

 

آیت‌الله علم‌الهدی در مورد مباحث مطرح‌شده در خصوص آستان قدس و ارتباط با خود، گفت: نماینده ولی‌فقیه، مدیریت حوزه علمیه خراسان و تولیت آستان قدس، سه مقام بود که در شخصیت آیت‌الله طبسی بود و به سه شخص واگذار شد، هر یک وظایف خود را دارد و تولیت نیز تمام مسؤولیتش به یک شخص است.

 

در آستان قدس نه مسؤولیتی دارم و نه مشاور تولیت هستم

 

ایشان با تأکید بر این‌که من در آستان قدس هیچ مسؤولیتی ندارم، افزود: به‌صرف این‌که تولیت، داماد بنده است، نمی‌توانم در مسائل این مجموعه نظری بدهم، بنده نه حکمی در این مجموعه‌دارم و نه ایشان من را به‌عنوان مشاور انتخاب کرده‌اند.

 

آیت‌الله علم‌الهدی در خصوص مسائل طرح‌شده پیرامون عدم شفافیت آستان قدس، خاطرنشان کرد: آیت‌الله طبسی 3 هکتار زمین خرابه را تحویل گرفت، آن زمان بسیاری از شما در دنیا نبودید، آن‌قدر کثافت روی سنگ‌های اطراف زمین حرم را گرفته بود که رنگش به سیاه تبدیل‌شده بود اما روزی که جنازه آیت‌الله طبسی را وارد حرم کردند، 53 هکتار زمین و دستگاه‌های مجهز با این نظافت و بهداشت درآمده بود.

 

توسعه 50 هکتاری آستان قدس، نتیجه شفافیت آستان قدس است

 

ایشان افزود: با این حجم توسعه حرم، نمی‌شود گفت خوردند، بردند و چاپیدند، آستان قدس در زمان تحویل گرفتن آیت‌الله طبسی با همین موقوفاتی که وجود دارد، به همه بانک‌ها بدهکار بود اما نتیجه آن شفاف است؛ مسائلی هم در آستان قدس صورت گرفته که از 4، 5 سال پیش به این‌طرف ایجاد شد درست زمانی که ایشان بیمار شدند، مرحوم طبسی با همان بیماری روزانه 12 ساعت کار می‌کردند اما از وقتی بیمار شدند، خرابی‌هایی در آستان قدس ایجاد شد که از معجزه علی بن موسی‌الرضا، محل خرابی‌ها مشخص است.

 

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی اضافه کرد: در 6 ماه گذشته، آیت‌الله رییسی محل خرابی را پیدا کردند، معرفی شدند، افرادی را گرفتند، تعدادی شناسایی شدند و عده‌ای هم فرار کردند؛ بنای آیت‌الله رییسی این است که سالانه بیانیه مالی بدهند و موضوع را روشن کنند.

 

محور فعالیت آستان قدس در ابلاغ رهبری، رسیدگی به مستضعفین است

 

ایشان افزود: محور فعالیت آستان قدس در ابلاغ رهبری، رسیدگی به مستضعفین است، این‌که با ایام انتخابات مواجه شده، نمی‌شود بگویند کاری انجام نده، کشور «سیاست زده» همین است، اگر انجام نده می‌گویند چرا انجام نداد، اگر انجام دهد می‌گویند انتخاباتی است!، مبالغی هم که برای این عزیزان هزینه شده از بیت‌المال نیست، اموال حضرت رضا است که در مسیر محرومیت‌زدایی با حکم رهبری در حال هزینه کرد است.

 

آیت‌الله علم‌الهدی خاطرنشان کرد: در این کشور هیچ سمتی و هیچ قدرتی بالاتر از تولیت آستان قدس نیست، ایشان مدعی است که ده سال در بازرسی کل کشور بودم و تمام نقطه‌ها و خلأهای جریان‌های اجرایی را می‌دانم، یک سال در محرومیت‌زدایی عمل کرده‌ام، می‌بینم خیلی از محرومیت‌زدایی‌ها با رفع خلل و فرجی که در سیستم اجرایی وجود دارد می‌تواند حل شود و ایشان احساس کرد باید وارد شود.

 

ایشان افزود: این‌که افرادی از دیوار کنسولگری بالا رفتند من هم اعتراض دارم، اما من را هم محکوم کردند! این درست نیست هرکسی هر کاری انجام داد، بنده محکوم شوم! خلاف قانون برای ما در هیچ کجای کشور قابل‌قبول نیست.

 

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی به بیان این‌که دانشجویان می‌توانند با دستگاه علمی آستان قدس مرتبط شوند، گفت: آقای رییسی معاونت علمی در آستان قدس تأسیس کرده که در ادامه آن، بناست دانشگاه امام رضا (علیه‌السلام) به‌عنوان یک دانشگاه جامع تغییر کرده و دانشکده علوم پزشکی آن نیز تأسیس شود، این معاونت از حضور دانشگاه‌ها استقبال می‌کنند.

 

امروز نقش علما، هدایت مردم به اصل موضوع انتخابات است

 

ایشان افزود: انتخابات امروز ما با اول انقلاب فرق می‌کند، انقلاب که پیروز شد انتخابات به شکل غبارآلودی در آمده بود که علما و روحانیون برای روشنگری وارد عرصه شدند اما امروز مردم با شناخت و بصیرت وارد عرصه می‌شوند، انتخاب افراد به‌صورت تصادفی انجام نگرفته؛ انتخابات یک قیم ندارد که بگویم به فلانی رأی دهید و به فلانی رأی ندهید، می‌خواهند انتخابات جدی باشد و رأیشان یک رأی جدی باشد.

 

آیت‌الله علم‌الهدی خاطرنشان کرد: مردم چه اصلاح‌طلب و چه اصولگرا دین‌دارند و دینشان را می‌خواهند، امروز نقش علما این است که مردم را به اصل قضیه هدایت کنند نه جریانی خاص.

مشروح سخنان

بخش اول



دریافت
مدت زمان: 15 دقیقه 41 ثانیه

 

 

بخش دوم



دریافت
مدت زمان: 4 دقیقه 10 ثانیه

 

 

 

بخش سوم



دریافت
مدت زمان: 9 دقیقه 36 ثانیه

 

 

بخش چهارم


دریافت
مدت زمان: 3 دقیقه 41 ثانیه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی