۱۴۰۳ چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت

 

اعتکاف برای جوانان یک دلدادگی و وابستگی است که برای آنان در عرصه زندگی «خط ساز» است و برای میان‌سالان، فرصتی جهشی برای ایجاد یک تحول در عرصه بندگی خداست.

 

به گزارش Alamolhoda.com، آیت‌الله علم‌الهدی امروز در جمع معتکفین در مسجد گوهرشاد در حرم امام رضا (علیه‌السلام)، اعتکاف را زمینه توجه خدا به انسان دانست و اظهار کرد: حضور در عالی‌ترین و ارزشمندترین موضع و موقعیت دلدادگی به ذات مقدس پروردگار و متجلی‌ترین مظاهر عبودیت و بندگی خدا را به شما تبریک عرض می‌کنم.

 

ایشان ادامه داد: اصل مسئله اعتکاف از نظر لغت به معنای «اقبال پذیری» است، ذات مقدس پروردگار به شما توجه کرد، این توجه و اقبال الهی را پذیرفتید، زمینه حرکت شما به‌طرف خدا و روی‌آوری‌تان به عبودیت و بندگی پروردگار فراهم شد و این زمینه را قبول کردید، این ماهیت اعتکاف است.

 

آیت‌الله علم‌الهدی بابیان این‌که حضور شما در اعتکاف، یک فرصت و زمینه برای توجه به خدا در زندگانی شماست، گفت: اعتکاف از دو نگاه قابل‌تأمل است، در زندگی عزیزان جوان اعتکاف در آغاز زندگی، یک دلدادگی و وابستگی است که برای آنان در عرصه عمر خط ساز است و برای عزیزان میان‌سال و بزرگ‌سال، فرصتی جهشی برای ایجاد یک تحول در عرصه بندگی خداست.

 

ایشان خاطرنشان کرد: مهم این است که جوانان از مسئله اعتکاف به‌صورت یک سرآغاز حرکتی خط ساز در زندگی برداشت کنند و بزرگ‌سال و میان‌سالان از اعتکاف به‌عنوان یک فرصت برای جبران گذشته و تحول در حوزه عبودیت و بندگی خدا بهره‌برداری کنند.

 

آیت‌الله علم‌الهدی به آیه 26 سوره حج اشاره و عنوان کرد: ذات مقدس پروردگار در این آیه، معتکف را در کنار «الرُّکَّعِ السُّجُودِ» قرار می‌دهد، «وَ طَهِّرْ بَیْتِیَ لِلطّائِفِینَ وَ الْقائِمِینَ وَ الرُّکَّعِ السُّجُودِ»، خداوند به ابراهیم و اسماعیل دستور می‌دهد خانه مرا برای سه دسته آماده کنید، دسته اول طواف کنندگان؛ طواف یک حرکت نمادین است که ما در مناسک حج برای یک واقعیت در عبودیت و بندگی خدا انجام می‌دهیم، این‌که حاجی 7 دور، دور کعبه طواف می‌کند، نه آن کعبه و سنگ‌ها خصوصیتی دارد و نه آن چرخش هفتگانه، «کعبه آن سنگ نشان است که ره گم نشود»، کعبه درواقع یک نماد است.

 

ایشان افزود: در عرصه عبودیت پروردگار، خداوند باید طوری معبود بنده قرار گیرد که خدامحور باشد، انسان با تمام شئونش در چرخش خدا باشد و در زندگی او قرار گیرد، دسته دوم کسانی هستند که این‌چنین خدا را عبادت می‌کنند؛ خداوند می‌گوید بنده خالص من بنده‌ای است که در همه زندگانی‌اش با من خلوت می‌کند و محرم او در هر راز و رمزی من هستم.

 

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: دسته سوم، «الرُّکَّعِ السُّجُودِ» هستند؛ بزرگ‌ترین رکن تواضع در برابر خدا و عبودیت خدا، رکوع و سجده ما هست، انسان در ارتباطی که در هر نماز با خدا برقرار می‌کند، نقطه اوج این ارتباط آنجایی است که در برابر خدا به خاک می‌افتد و خود را در برابر خدا هیچ فرض می‌کند، این انسان نقطه اوج عبودیتش، بندگی خدا است.

 

ایشان عنوان کرد: اگر بنده‌ای این سه خصوصیت را پیدا کرد، می‌شود عبد خالق، نماد و تجلی عبودیت پروردگار که در همین اعتکاف است؛ قدر این عبادت را بدانید که مرحوم مقدس اردبیلی می‌فرمایند «اعتکاف خودش عبادت است، مقدمه عبادت نیست، اعتکاف ظرف عبادت هم نیست بلکه خود عبادت است».

 

آیت‌الله علم‌الهدی به اهمیت و جایگاه اعتکاف اشاره و خاطرنشان کرد: این‌که از همه دل می‌بریم و از همه جدا می‌شویم، اوج بندگی خدا و عبودیت پروردگار است، این برای شما جوانان سرآغازی است که در زندگی شما خط ساز است تا در زندگی به غیر خدا توجه نکنید، عرصه زندگی شما با غیر خدا همراه نباشد و خودتان را در محضر خدا احساس کنید.

 

ایشان یادآور شد: اعتکاف نمادی است که نشان می‌دهد خدایی بودن انسان یعنی چه، اگر انسان در زندگی «خدایی» شد، همه‌چیزش را پای خدا می‌ریزد و همه‌چیزش را برای خدا می‌خواهد، اولیاء خدا زندگی‌شان این‌چنین بود.

 مشروح بیانات


دریافت
مدت زمان: 22 دقیقه 41 ثانیه

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی