۱۴۰۳ يكشنبه ۱۶ ارديبهشت

اعتکاف فرصتی برای تدبر انسان در مسیر صحیح زندگی است

چهارشنبه, ۲۳ فروردين ۱۳۹۶، ۰۱:۰۳ ب.ظ

   

اعتکاف فرصتی برای تدبر در انتخاب مسیر زندگی است، در حال اعتکاف بهترین عبادات این نیست که خود را خسته کنید، نمازهای طولانی بخوانید؛ بلکه مهم این است که عبادت در انسان حال ایجاد کند و به نقطه ای برسید که خود را در محضر خدا احساس کنید و در عبادات خود احساس کنید خداوند مخاطب شماست و این همان نقطه تجلی ذات مقدس پروردگار است.

 به گزارش Alamolhoda.com، آیت الله علم الهدی ظهر امروز با حضور در مسجد امام رضا(ع) دانشگاه فردوسی مشهد در جمع دانشجویان معتکف در این مسجد به ایراد سخنرانی پرداخت.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی اظهار کرد: معمولا خط زندگی ما د رتمام عرصه عمر از وابستگی ها و دلدادگی ها آغاز می شود و با وجود این که افراد چنین می پندارند که برخی شرایط و ظرفیت های زندگی تمام پهنه عمر انسان را شکل می دهد، ما به افرادی برخورد می کنیم که در ابتدای جوانی از ظرفیت های بالایی در عرصه ی مادی یا معنوی برخوردار بوده اند اما در دوران  عمر تمام آن ظرفیت ها را به کلی از دست دادند و در جریانی خلاف آن ظرفیت ها قرار گرفتند.

آیت الله علم الهدی افزود: بسیاری از انسان ها ابتدائا در یک خانواده مرفه و مجهز به تمام امکانات زندگی کرده اند اما در دوران عمر از مرحله میانسالی به بعد با فقر و تنگدستی و سقوط مادی و اقتصادی روبرو شده و زندگانی تلخی را در بحبوحه فقر گذراندند. برعکس افرادی هم بوده اند که در ابتدای زندگی منشأ رشد آن ها خانواده ای فاقد تمام امتیازات و ظرفیت های مادی بوده و زندگی را از صفر شروع کرده اند اما در ادامه عمرشان در یک نقطه اوج از قدرت و ثروت قرار گرفته اند.

امام جمعه مشهد مقدس با بیان این که رشد معنوی انسان از این منظر در تشابه با رشد مادی او قرار دارد، خاطرنشان کرد: برخی چنین می پندارند که شروع زندگی در یک خانواده متدین و متعبد و بهره برداری از ظرفیت های موجود در یک بستر رشد دین مدار در موفقیت آنها آنچنان مؤثر است که زندگی آینده آن ها را رقم می زند. بنده نمی خواهم بگویم معنوی بودن کانون خانواده در رشد معنوی انسان بی تاثیر است اما این مسأله عامل قطعی دین مداری نیست.

وی ادامه داد: انسان به هر جریانی وابسته شود، در همان جریان رشد پیدا می کند و توسعه زندگی او به آن جریانی که واردش شده اختصاص می یابد و در نتیجه کیفیت زندگی آینده او بر اساس آن رقم خواهد خورد. وقتی بنا شد انسان در ابتدای زندگی با وابستگی و دلدادگی به خدا زندگی را شروع کند، طبیعی است که رشد و توسعه او در این مسیر در حوزه عبودیت و بندگی خدا و حائز شدن تمام مزایای بندگی خواهد بود.

آیت الله علم الهدی یادآور شد: مسأله اعتکاف عبادتی است که برای انسان دلدادگی و وابستگی به وجود می آورد. واژه اعتکاف در ادبیات عرب به معنای «اقبال پذیری» است. یعنی یک جریان درونی در باطن شما که جریان ارتباطی نامرئی و غیر قابل تصویر در درون شما است و شما را به خدا وصل می کند، تولید جرقه ای در باطنِ فکر و مغز شما کرده و شما به خدا روی آورده اید و این اقبال به پروردگار را در این جریان اعتکاف پذیرا شده اید. اگر چنین واقعیتی در عرصه زندگانی انسان در ابتدای جوانی رخ بدهد، برای باقی عمر خط ساز خواهد شد.

وی با اشاره به این که اعتکاف فرصتی برای تدبر در انتخاب مسیر زندگی است، گفت: در حال اعتکاف بهترین عبادات این نیست که خود را خسته کنید، نمازهای طولانی بخوانید؛ بلکه مهم این است که عبادت در انسان حال ایجاد کند و به نقطه ای برسید که خود را در محضر خدا احساس کنید و در عبادات خود احساس کنید خداوند مخاطب شماست و این همان نقطه تجلی ذات مقدس پروردگار است.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: اعتکاف به معنای دور شدن از اجتماع برای رسیدن به خدا و انزواطلبی نیست، چرا که اگر اینطور بود نمی گفتند انسان در مساجد که مرکز رفت و آمد و برگزاری نمازهای جماعت است معتکف شود، سعادت انسان هیچگاه در انزوا و گوشه نشینی نیست و انسان نمی تواند خدا را در گوشه تنهاییِ خود پیدا کند. خلوت انسان با خدا در بین جمع است.

آیت الله علم الهدی تأکید کرد: اسلام دین فعالیت است، دین سیاست و در جمع بودن است، بخش عمده رشد ما در عبودیت و بندگی خدا در زندگی اجتماعی و در کشاکش مسائل سیاسی است، در تحصیل رضای خدا در عرصه فعالیت های اجتماعی است؛ گاهی رضای خدا در اجتماع طوری تحصیل می شود که با میلیون ها رکعت نماز به دست نمی آید

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی