۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

     

 شرایط زندگی سیاسی اجتماعی امام هادی(ع) در وضعیت سختی قرار داشت که با شرایط زندگانی سیاسی اجتماعی امروز ما تطبیق می کند و همان سیره ایشان امروز برای ما حجت است.

به گزارش Alamolhoda.com، آیت الله علم الهدی شامگاه جمعه با حضور در مؤسسه خیریه انصارالهادی مشهد، در مراسم عزاداری هیأت این مؤسسه خیریه به ایراد سخنرانی پیرامون فرارسیدن سالروز شهادت امام هادی(ع) پرداخت.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: بر سر زبان همه ما شیعیان جریان دارد که به مقوله امامت ائمه 12 گانه مان به عنوان یکی از اصول دین معتقد هستیم و اگر از ما بپرسند «امام اول شما کیست؟» از امیرالمؤنین(ع) یاد می کنیم. آیا این تعبیر، تعبیر درستی است در حالی که در حقیقت امام در زمان ما فقط وجود مقدس امام زمان(عج) هستند و ائمه پیش از ایشان برای مردم همان زمان ها امام بودند؟ به چه مناسبت برای نمونه می گوییم «امام هادی(ع) امام دهم شیعیان هستند»؟

وی در پاسخ به این پرسش اظهار کرد: تعبیر مذکور نه در مقام تسامح است و نه در مقام اغراق و مبالغه. بلکه امام هادی(ع) با وجود این که اجرای جریان امامت شان مربوط به 12 قرن گذشته بوده است، امام ما نیز هستند چرا که ما در تمام شئون زندگی تابع معارف عالیه ایشان هستیم و تمام تعالیمی که ائمه پیش از امام زمان(عج) داشتند نیز در زندگی ما مؤثر است. پس ما به جز امام زمان خودمان به 11 امام دیگر نیز اقتدا می کنیم و دستورات آن ها راهنمای ما در عرصه زندگی است.

سیره سیاسی امام هادی، حجتی برای شرایط سیاسی امروز شیعیان است

آیت الله علم الهدی خاطرنشان کرد: حجیت امام معصوم(ع) یک حجیت سه بعدی است که در قول، فعل و تقریر وجود دارد. رفتار، اعمال و سیره ائمه معصوم(ع) برای ما حجت است و باید دقت کنیم که رفتار ایشان در موقعیت های اجتماعی و سیاسی و نیز موقعیت های فردی و خانوادگی نصب العین ما قرار گیرد.

امام جمعه مشهد مقدس افزود: شرایط زندگی سیاسی اجتماعی امام هادی(ع) به عنوان یک حجت بالغه الهی، در وضعیت سختی قرار داشت که با شرایط زندگانی سیاسی اجتماعی امروز ما تطبیق می کند و همان رفتار و سیره ای که امام هادی(ع) نشان دادند امروز برای ما حجت است.

وی یادآور شد: آن چه در دوران ائمه معصوم(ع) می گذشت، به گونه ای نبود که بگوییم مسائل که میان اهل بیت(ع) و جریانات امام ستیز آن زمان، یعنی بنی امیه و بنی عباس به وقوع پیوسته، اختلافات شخصی و تباری بود و بر اساس برخوردهای سیاسی بین دو خط و جریان شکل گرفت. افرادی که در زمان قیام سیدالشهدا(ع) از ملحق شدن به قیام ایشان خودداری کردند به خاطر همین پندار غلط بود که گمان می کردند دو جریان سیاسی در برابر یکدیگر قرار گرفته اند و مسأله مورد اختلاف آن ها نوعی رقابت سیاسی است.

مبارزات ائمه(ع) با خلفای اموی و عباسی در حد رقابت سیاسی نبود

آیت الله علم الهدی در تبیین سخنان خود گفت: به فرموده خود معصومان(ع) قیام آن ها در حد منافسه و رقابت سیاسی نبود بلکه تمام حرکات شان برای نشان دادن معارف دین خدا به مردم بوده است تا مفاسد از زندگی مردم ریشه کن شود و این منطق در سیره تمام معصومان(ع) از جمله امام هادی(ع) وجود داشت.

نماینده مجلس خبرگان رهبری افزود: از لحظه اولی که رهبری از خط امامت منحرف شد، تمام حکومت هایی که روی کار آمدند، نقطه اصلی سنگلاخ سر راه حکومت خود را مسأله تشیع و امامت می دانستند و از تمام توانمندی شان برای براندازی شیعه استفاده می کردند و بنا داشتند این تفکر از میان مردم برداشته شود که حاکم در امت اسلامی خلیفه پیامبر(ص) است و خلیفه ایشان کسی جز معصوم نمی تواند باشد.

ولایت فقیه عامل مشروعیت نظام اسلامی است

وی تصریح کرد: در امت اسلامی چه در یک بخش کوچک مثل یک مملکت و چه در تمام امت اسلام، هر رهبری غیر از مقام امامت و ولایت معصوم(ع)، انحراف، طاغوت و کفر است و مبنای اعتقادی ما در انقلاب اسلامی نیز همین مسأله است. یعنی تنها دندانه وصل مشروعیتی که این حکومت را به عنوان حکومت شرعی معرفی می کند، وجود حجت امام زمان(عج) در رهبری امت است.

آیت الله علم الهدی اظهار کرد: اگر مسأله ولایت فقیه را که به عنوان حجت امام زمان(عج) جامعه ما را رهبری می کند، از این نظام جدا کنید، این نظام یک نظام طاغوتی شده و با نظام ستمشاهی فرقی ندارد چرا که اگر حاکمیت و رهبری متعلق به خدا و وجود مقدس معصوم(ع) نباشد، فرقی ندارد که حکومت به شیوه دموکراتیک صورت گیرد و یا شاهنشاهی. هر دو این ها اگر غیر ولایی باشد، طاغوت است.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی یادآور شد: این که شنیده اید متوکل عباسی بارگاه سیدالشهدا(ع) را خراب کرد و حتی می خواست آثار قبر را از بین ببرد، نشان دهنده دشمنی او با تفکر شیعی است. متوکل حساب کرده بود که مسأله امام حسین(ع) نقطه ای محوری برای تجمع این اندیشه است و جمع شیعه با این تفکر که «متوکل طاغوت است و جامعه تحت حکومت او جامعه کفر است» باید از بین برود.

وی با اشاره به نقطه مشترک عصر امام هادی(ع) با شرایط امروز، افزود: شیعه هراسی در زمان امام هادی(ع) اوج گرفت و از همین رو تعبیری که امیرمؤمنان(ع) از این دوران پیشگویی کردند، این بود که در وصف متوکل فرمودند «تاسعهم اکفرهم» یعنی نهمین خلیفه عباسی کافرترین آن ها است.

آیت الله علم الهدی با بیان این که دوستان و دشمنان امام هادی(ع)، ایشان را مانند امام جواد(ع) «ابن الرضا(ع)» خطاب می کردند، این لقب را دارای یک پیام مهم دانست و گفت: تا زمان امام رضا(ع) جریان امامت به عنوان جریانی در برابر خلافت مطرح بود و به عنوان یک دکترین سیاسی قرار داده نشده بود اما امام رضا(ع) آن را به عنوان یک تز، اندیشه و دکترین سیاسی مطرح کردند. از این منظر به امام جواد، امام هادی و امام عسگری(ع) ابن الرضا می گفتند که آن ها ادامه دهنده این اندیشه هستند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی