۱۴۰۳ پنجشنبه ۲۹ شهریور

جلسه ی پنجاه و سوم درس حوزه

يكشنبه, ۱ دی ۱۳۹۲، ۰۹:۵۹ ق.ظ

فرائد الاصول ، باب شکیات

درس حوزه، حرم مطهر رضوی
ادامه تنبیه دوم یکی از احتمالات درمسئله این است که احتیاط جایز و جاری است وعبادت احتیاطی را به قصد اوامری مثل فاتقواالله مااستطعتم انجام دهد



مصنف : در اینجا اشکال دور پیش می آید . امتثال امر تقوی – متوقف است بر – انجام احتیاط واین انجام احتیاط متوقف بر قصد تقوی است . مگر اینکه بگوییم احتیاط در اینجا به معنای نفس عمل و بدون نیاز به قصد امر تقوی است  لذا مجتهد هم به استحباب فلان عمل عبادی فتوی می دهد ( بدون اینکه مقلد اطلاع از وجود ویا عدم امر به آن عبادت داشته باشد ) اما اگر مراد از احتیاط در اینجا انجام عمل با قصد امر باشد مجتهد نمی تواند برای مقلد فتوی به استحباب آن بدهد چون امری در مورد آن وجود ندارد تا قصد امر در آن عمل انجام گیرد ولذا اگر بخواهد فتوی بدهد باید قید کند که این عبادت را رجاء وبه احتمال مطلوبیت انجام دهید
احتمال دیگر : اگر احتیاط را به خاطر ورود حدیث ضعیفی صورت می گیرد می توان آن عبادت را به قصد امر وارد شده در اخبار من بلغ انجام داد

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی