۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين

 

خطبه دوم ـ بخشی از مردم از نشاط و شادابی زندگی در اول سال برخوردار نیستند، در مقابل اعضای خانواده‌شان نسبت به ضعف توان خرید اجناس و لوازم سال، احساس شرمندگی و خجلت می‌کنند.

 

به گزارش Alamolhoda.com، آیت‌الله علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه دوم نماز جمعه این هفته، 20 اسفندماه در حرم امام رضا (علیه‌السلام)، با اشاره به برگزاری دومین اجلاسیه دوره پنجم خبرگان رهبری، اظهار کرد: در این هفته، دومین اجلاس دوره پنجم خبرگان رهبری برگزار شد، این برگزاری اجلاس در هر شش ماه برای خبرگان، بر حب وظیفه‌ای که خبرگان بر حب وکالت و نمایندگی که از طرف مردم دارند که در حقیقت بیعت با ولایت و رهبری و بعد، دقت و مراقبت در تداوم شرایط رهبری و صیانت از ولایت و رهبری است که در سه اصل شرعی و تکلیف دینی وکالت دارند

 

با توجه به این که اجرای این سه اصل وکالت شاید خیلی نیاز به اجلاس هر شش ماه یک بار نداشته باشد، اما علت برگزاری این اجلاس برای تولید یک آرامش در دل مردم است؛ مردم بدانند نمایندگان آنان مراقب سرنوشت نظام و انقلاب‌اند و این مراقبت، یک مانور نماینده داشتن و صاحب‌کار بودن مردم در برابر این نمایندگان، هر شش ماه یک بار هست، آرامش پیدا کنند که در هیچ شرایطی، در هیچ حادثه و بحرانی که پیش بیاید اعم از فتنه‌انگیزی‌ها و توطئه‌های دشمنان یا حوادث و جریان‌های طبیعی، کشور و نظام دچار مشکل فقد رهبری نخواهد شد، این فایده این اجلاس در اصل رسالت خبرگان است.

 

حضور فقها و علمای جوان در خبرگان، امتیاز این دوره مجلس خبرگان است

 

خوشبختانه اجلاس این دفعه که برگزار شد، از یک کیفیت بیشتر و بالاتری برخوردار بود، علت آن، حضور با ارزش و درخشان و شفاف تعدادی از مجتهدان جوان در این دوره خبرگان است، جوانانی که عالم هستند، باسوادند، فقیه‌اند، مجتهد هستند، از یک روشن‌بینی و بصیرت فوق‌العاده بالایی برخوردارند، از یک نشاط و شادابی و قدرت جوانی و ابتکار فکری جوانی برخوردار هستند، این از امتیازات این دوره خبرگان است، ما در سایر دوره‌ها این‌قدر مجتهد جوان نداشتیم که خوشبختانه این دفعه داریم.

 

اجلاس از یک برکات بیشتر و بهتری برخوردار است، مسؤولیت خبرگان در حقیقت دو مسؤولیت است، یک مسؤولیت مستقیم که مربوط به صیانت از رهبری، مراقبت در تداوم شرایط رهبری در ولایت موجود و مسئله بیعت با رهبری از طرف مردم است که این وظیفه مستقیم خبرگان است اما غیرازاین، خبرگان به‌عنوان نخبگان روحانیت و به‌عنوان بالاترین جریان دغدغه مند نسبت به نظام، یک مسؤولیت در مورد پیگیری همه مسائل مربوط به نظام و همه جریان‌های سرنوشت‌ساز برای انقلاب و نظام هستند چون در بین همه نهادهای موجود در کشور، بالاترین نهاد دغدغه مند نظام، نهاد مقدس مجلس خبرگان است و لذا در این اجلاس‌ها، این دغدغه‌ها به‌وسیله نمایندگان مردم بروز داده می‌شود و درنتیجه یک جمع‌بندی برای رفع این دغدغه‌ها، هیأت رئیسه خبرگان موظف است اقداماتی را انجام دهد.

 

مردم در برابر صلابت شکنی رهبری آرام نمی‌نشینند

 

در مجموعه اظهاراتی که عزیزان، علمای اعلام و مجتهدان این دوره خبرگان در این اجلاس داشتند، در طی جمع‌بندی که به عرض مبارک رهبری هم رسید، در سه مطلب به‌عنوان دغدغه‌های بزرگ خبرگان مطرح شد؛ مطلب اول این که بعضی جریان‌ها و افراد درصدد صلابت شکنی مقام رهبری برآمدند و به‌عنوان یک دغدغه بزرگ به‌وسیله عزیزان ما در خبرگان مطرح می‌شد که به‌عنوان صیانت از ولایت و مقام معظم رهبری اعلام کردند که در برابر این صلابت شکنی‌ها آرام نخواهند نشست؛ مردم ولایتمدار این نظام و کشور در برابر صلابت شکنی رهبری آرام نمی‌گیرند. «تکبیر»

 

«معیشت» و «گذران اقتصاد مردم»، اصلی‌ترین دغدغه خبرگان رهبری

 

ایشان، مسئله معیشت و اقتصاد مردم را یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های علمای خبرگان دانست و گفت: دغدغه دومی که در این گفت‌وگوها به‌وسیله نمایندگان مردم در مجلس خبرگان اظهار می‌شد، مسئله معیشت، اقتصاد مردم و گذران زندگانی روزمره مردم مخصوصاً فقرا و قشر آسیب‌پذیر بود.

 

آیت‌الله علم‌الهدی ادامه داد: این علما نسبت به مشکلاتی که عزیزان ما در حوزه اقتصاد و معیشت دارند و مخصوصاً استیصال‌هایی که قشر آسیب‌پذیر به آن مبتلا شده‌اند، این‌ها اظهار دغدغه شدید داشتند، برادران و خواهران، این که کسبه بازار دارند اعلام می‌کنند و می‌گویند شب عید امسال ما با شب عید هرسال فرق می‌کند، سطح قدرت خرید مردم پایین آمده، بازار از یک رواج خاص شب عید برخوردار نیست و بعضی‌ها وحشت ورشکستگی و ضرر دارند

 

برخی مردم در مقابل ناتوانی خرید برای خانواده، احساس شرمندگی می‌کنند

 

ایشان افزود: در مقابل، اظهاراتی که مردم می‌کنند مخصوصاً فقرا و قشر آسیب‌پذیر در این که نمی‌توانند از یک نشاط و شادابی زندگی در اول سال و در بهار امسال بربیایند، در مقابل فرزندانشان، در مقابل همسرانشان، در مقابل اعضای خانواده‌شان نسبت به ضعف توان خرید اجناس و لوازم سال، بعضی از افراد احساس یک شرمندگی و خجلت می‌کنند.

 

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به مفاسد موجود در فضای مجازی و گرفتار کردن خانواده‌ها در فضای آلوده چنین فضایی، عنوان کرد: برخی جوانان فحشا را نگاه می‌کند، تماشا می‌کند، نه‌تنها نگاه و تماشا، نه‌تنها پیروی، اصلاً فحشا برایش ارزش می‌شود، با این چه کنند؟ چطور می‌تواند این پدر چادر به سر دخترش بکند که او در این فضای مجازی، ولنگاری و بی‌حجابی و ارتباط نامشروع با پسر جوان را به‌عنوان یک ارزش معتقد شده است؟ این آموزه‌ها نسل ما را به کجا می‌رساند؟ خانواده ما را به کجا می‌رساند؟

 

خانواده‌ها برای فضای مجازی و فرزندان خود فکری بکنند

 

ایشان ادامه داد: برادر، خواهر من، اگر یک لیوان شربت دست دختر و پسرت ببینی و همه بگویند در این لیوان استرکنی است و الان او را می‌کشد، چگونه برخورد می‌کنید؟این موبایلی که دست او است و این فضای مجازی که با او در ارتباط است، برای دین او، برای ایمان او، برای عفت او و برای عصمت و پاکی او از یک لیوان استرکنی برای او مضرتر و ناپاک‌تر است، شما یک فکری بکنید.

 

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با بیان این که برخی مسؤولان در برابر اعلام‌خطر فضای مجازی با من درگیر شدند، تصریح کرد: یعنی ما بیاییم ول‌کنیم جامعه را در دست یک فضای مجازی؟ دو سال پیش بنده این را به‌عنوان یک خطر مطرح کردم، مسئله فیلترینگ را مطرح کردم، متأسفانه برخی از دستگاه‌های مسؤول نظام تحت عنوان آزادی‌خواهی، آزادی نگری با بنده درگیر شدند، برادران، خواهران، جواب من طلبه را دادن خیلی مهم نیست اما این زهر کشنده است، جامعه را فاسد می‌کند، جامعه را آلوده می‌کند، نه‌تنها جامعه ما گرفتارش شده، حتی آن قدرت‌های ناپاک ضد انسانی که این‌ها را راه انداخته‌اند که بچه‌های ما را از ما بگیرند، خود آنان دچار این مصیبت شده‌اند و خود آنان به این مشکل گرفتارشده‌اند.

 

وعده فیلترینگ هوشمند داده‌اند اما کاری نمی‌کنند

 

ایشان با تأکید بر این که نمی‌شود در مقابل این مشکل بی‌تفاوت بایستیم، خاطرنشان کرد: می‌گوییم فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، یک مدت با فیلترینگ مخالفت می‌کردند و به‌عنوان یک فناتیک، یک ارتجاع و یک حرکت ضد آزادی مطرح می‌کردند، بعد خودشان رسیدند به عمق فساد که دیگر به جایی رسیده است که دیگر همه‌چیز را دارد می‌سوزاند، حالا هم وعده فیلترینگ هوشمند می‌دهند.

 

بیش از یک سال است وعده فیلترینگ هوشمند داده‌اند، آن را هم انجام ندادند، دنبال آن‌هم نرفتند؛ ما می‌گوییم با نیروهای ارزشمند و استعدادهای درخشان حوزه آی تی که در کشور داریم، چرا شبکه اجتماعی داخلی تشکیل ندهیم؟ چرا مشکلات و جریان ارتباطات تکنولوژیک جامعه خودمان را با یک شبکه اجتماعی داخلی حل نکنیم که مجبور باشیم به این مفاسد و آلودگی‌های نجس العین فضاهای اجتماعی و شبکه‌های اجتماعی خارجی متوسل شویم؟

 

چرا شبکه اجتماعی داخلی ایجاد نمی‌کنید؟

 

قدرتش را داریم، سرمایه‌اش را داریم، نیرویش را داریم، استعدادش را داریم، فقط یک پیگیری از طرف قدرت‌ها و مسؤولیت‌های مربوط لازم است که متأسفانه دارند شانه از زیر بار خالی می‌کنند، بودجه را مصرف می‌کنند تا کابل نوری را تا اقصا نقاط کشور برسانند که حتی جوانان یک روستا هم از این آلودگی و فساد فضای مجازی آرام نمانند اما این بودجه مصرف نمی‌شود برای این که شبکه‌های اجتماعی داخلی تهیه کنیم و نیاز مردم ما را در ارتباطات تکنولوژی از شبکه‌های اجتماعی خارج قطع کنیم، این به‌عنوان یک اشکال است؛ این بزرگ‌ترین بلای فرهنگی است که جامعه ما دچار شده است.

 

مطلب دیگر، مسئله جریان‌پایانی اجلاس خبرگان است؛ خوشبختانه اجلاس خبرگان، محور برکات و برنامه پایانی‌اش، تشرف به محضر مقدس مقام معظم رهبری و رهنمودهای خاص و حکیمانه ایشان در برابر خبرگان ملت بود؛ فرمایشاتی که مقام معظم رهبری در جلسه دیدار خبرگان در هر اجلاسی ارائه می‌فرمایند، از یک نوآوری‌های خاصی برخوردار است و از یک جامعیت ویژه که خوشبختانه فرمایشاتشان در این اجلاس به‌مراتب قوی‌تر و پربارتر از همیشه هم از نظر جامعیت و هم از نظر دقت و نوآوری در رهنمودها بود؛ معمولاً مقام معظم رهبری فرمایشاتی که می‌فرمایند، مردم خیال می‌کنند در بیانات رهبری، تکرار است؛ مثلاً می‌گویند اقتصاد مقاومتی در همه فرمایشاتشان، فکر می‌کنند توصیه به اقتصاد مقاومتی را تکرار می‌کنند، یا مسئله دشمنی با استکبار و آمریکا را مطرح می‌کنند، افراد خیال می‌کنند که مقام معظم رهبری، دشمنی با استکبار را تکرار می‌کنند و گوشزد کنند، این نیست.

 

باید نکات بیانات رهبری را درک کنیم

 

اینی که ما باید دقت کنیم در فرمایشات مقام معظم رهبری، تکرار وجود ندارد، اگر در هر زمانی درباره استکبار فرمایشی می‌فرمایند یا در مورد مسائل اقتصاد مقاومتی مطلبی را می‌فرمایند، نکته تازه‌ای را بیان می‌کنند که ما باید به آن نکته دقیقی که دوباره فرمودند توجه کنیم و اتفاقاً مطالبی که در این اجلاس مقام معظم رهبری در مورد مسئله استکبار و دشمنی آمریکا گفتند، مطالبی که درباره اقتصاد مقاومتی گفتند، مطالبی که درباره نوع مسؤولیت گفتند، از نکات تازه‌ای برخوردار بود که توجه به این نکات برای ما حائز اهمیت است، روی سه مسئله بحث کردند، مسئله مسؤولیت، دشمنی با استکبار و آمریکا و مسئله اقتصاد مقاومتی.

 

نکته‌ای که در مورد دشمنی آمریکا و استکبار بیان فرمودند که از نظر ما نکته بکر، نوآور و قابل‌توجه است، این است که این‌قدر که ما میگوییم آمریکا دشمن است، استکبار دشمن است، این‌ها دشمن با چی هستند؟ آیا این‌ها دشمن با ملت هستند؟ با این ملت دشمنی دارند؟ فرمودند نه، این ملت هم مثل همه ملت‌ها؛ فرمودند دشمن با نظام هستند؟ فرمودند با نظام هم دشمنی ندارند، نظام هم برای آنان مطرح نیست؛ آیا دشمن با اسلام‌اند؟ فرمودند با کلیت اسلام هم دشمن نیستند، خیلی کشورهای دیگر هم ادعای مسلمانی دارند، مزدور آمریکا هستند و هیچ‌گونه اظهار دشمنی هم نسبت به آنان نمی‌کنند.

 

فرمودند این‌ها با چی دشمن هستند؟ خداوند در آیه 141 سوره نساء می‌فرماید: «الَّذینَ یَتَرَبَّصُونَ بِکُمْ فَإِنْ کانَ لَکُمْ فَتْحٌ مِنَ اللَّهِ قالُوا أَ لَمْ نَکُنْ مَعَکُمْ وَ إِنْ کانَ لِلْکافِرینَ نَصیبٌ قالُوا أَ لَمْ نَسْتَحْوِذْ عَلَیْکُمْ وَ نَمْنَعْکُمْ مِنَ الْمُؤْمِنینَ فَاللَّهُ یَحْکُمُ بَیْنَکُمْ یَوْمَ الْقِیامَةِ وَ لَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکافِرینَ عَلَی الْمُؤْمِنینَ سَبیلاً»، خداوند می‌فرماید: راهی برای تسلط کافران بر مؤمنان نیست، آنان با این آیه مشکل دارند.

 

آنان با همین یک آیه دشمن‌اند، می‌گویند آیه‌های دیگر قران را بخوانید، این‌یکی را نخوانید، به آیه‌های دیگر قرآن عمل کنید، به این‌یکی عمل نکنید، احکام اسلام، نماز، روزه، توسل، مناجات و ناله به درگاه خدا، هرچه می‌خواهید انجام دهید اما به این‌یک آیه عمل نکنید، هر اسلامی که بخواهد این‌یک آیه را حذف کند و بقیه مراسم اسلامی را انجام دهد این‌ها با او بد نیستند، می‌گذارند در انگلیس و آمریکا هم‌چنین اسلام باشد.

 

اما در اسلامی که در آن ایان آیه قران است، عمل به این آیه قران است و ایستادن مقابل کفر برحسب این آیه قران است، با ایان اسلام بدند، ما انقلابی را سرپا کردیم که مسلمانان بیایند بر مبنای این آیه قرآن و تحقق آن مقابل استکبار و کفر بایستند، آنان با این دشمن‌اند لذا با اسلام ما دشمن‌اند ولی با اسلام عربستان دشمن نیستند، هرچه می‌خواهد باشد.

 

آدم را گردن می‌زند، سر از بدن آدم جدا می‌کند، سر از بدن آدم زنده جدا می‌کند، آنان با او بد نیستند، می‌گوید این اسلام است، اسلام به من گفته اگر کسی را می‌خواهید اعدام کنی، باید با حدید صورت گیرد، باید با آهن صورت بگیرد و تنها راه آن سربریدن است، کاری با او ندارند، اسلحه هم به او می‌دهند، بمب‌افکن هم به او می‌دهند، مشاوره نظامی هم به او می‌دهند، با هر کسی با این اسلام دشمن باشد، حتی با او هم می‌جنگند، با این اسلام بد نیستند، با اسلام «لَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکافِرینَ عَلَی الْمُؤْمِنینَ سَبیلاً» مشکل دارند.

 

رمز دشمنی آمریکا با انقلاب، مقابله انقلاب با استکبار است

 

این رمز دشمنی آمریکا با اسلام است و این اسلام، اسلام انقلاب ماست، اسلامی است که 15 سال امام ایستاد، پشت سرش مردم، بچه دادند، جوان دادند، شهید دادند تا این اسلام را در این مملکت پیروز کردند، 38 سال است این اسلام در این مملکت حاکم است، مردم جان می‌دهند، خون می‌دهند، بچه می‌دهند، جوان می‌دهند، هزاران فشار، سختی، تحریم و محرومیت تن می‌دهند که این اسلام بماند، این‌چنین اسلامی است، آنان با این اسلام بد هستند و دشمن با این اسلام هستند.

 

این که ما بفهمیم چرا می‌گوییم مرگ بر آمریکا، این که چرا باید با همه قدرت با آمریکا جنگید، بفهمیم چرا و علتش چیست؟ این که بفهمیم تعامل با آمریکا ممکن نیست، معامله با این دشمن امکان ندارد، حرف اول آنان این است که از این اسلام و آیه قران دست‌بردارید، بشوید اسلام عربستان سعودی، حرف اولش این است، بعد بیایید از معامله، دادوستد و قرارداد و قطعنامه حرف بزنید، ما با این‌ها نمی‌توانیم معامله کنیم، این حرف ما هست.

 

مقام معظم رهبری این را تبیین کردند و ما باید به این تبیین به‌عنوان یک پیرو رهبری و یک ولایتمدار، به‌عنوان یک آدمی که قرآن می‌گوید «وَ مَنْ یَتَوَلَّ اللّهَ وَ رَسُولَهُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللّهِ هُمُ الْغالِبُونَ»، حزب خدا آنانی هستند که این ولایت را پذیرفته‌اند، دنبال سر این ولی راه افتادند، به‌عنوان چنین فردی باید به این رهنمود مقام معظم رهبری توجه کامل داشته باشیم.

 

بقیه مطالبی که فرمودند، ان‌شاءالله در هفته آینده بیان می‌شود که بسیار نکات ارزشمندی است.

 

مشروح خطبه دوم


دریافت
مدت زمان: 33 دقیقه 51 ثانیه
 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی