۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت

"سقیفه بنی‌ساعده" بیانگر گفتمان بدون وحی است

پنجشنبه, ۱۲ اسفند ۱۳۹۵، ۱۱:۱۴ ق.ظ

   

آنهایی که از وحی فاصله داشتند آن چنان کنار هم منسجم شدند که از دل آن سقیفه بنی‌ساعده شکل گرفت و این یک آموزه سیاسی بود که امروز هم برای ما قابل تولید بصیرت است.

به گزارش Alamolhoda.com، آیت‌الله علم‌الهدی ظهر امروز در مراسم عزاداری شهادت حضرت زهرا (س) در جوار بارگاه منور رضوی و در جمع زائران و مجاوران اظهار داشت:ما هر سال در نماز ظهر شهادت حضرت زهرا(س) مقتل این بانوی بزرگوار را می‎خوانیم تا عرض ارادتی به ساحت قدسی اهل بیت(ع) باشد.

وی گفت: حضرت علی (ع) عامل افتخار مسلمانان صدر اسلام در جنگ‌های آن زمان بود، 80 غزوه و میدان جنگ انجام شد و تقریباً هر یک ماه و نیم جنگی انجام می‌شد.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی بیان کرد: برخوردهای سیاسی باید دارای سوابقی باشد، اما واقعه‌ای اتفاق نیفتاده بود که پس از رحلت پیامبر آن اتفاقات بیفتد و مردم را در مقابل یکدیگر قرار دهد؛ مسلمانان در جنگ‌ها فاتح بودند و افرادی که مغلوب می‌شدند یا اسلام و وحی را قبول کرده بودند و یا محکوم قدرت پیامبر بودند.

آیت‌الله علم‌الهدی ادامه داد: زاویه گرفتن با پیامبر در بینش سیاسی پس از رحلت ایشان منشاء تمام اقدامات شد، آنهایی که از وحی فاصله داشتند آنچنان کنار هم منسجم شدند که از دل آن سقیفه بنی‌ساعده شکل گرفت و این یک آموزه سیاسی بود که امروز هم برای ما قابل تولید بصیرت است.

آیت الله علم الهدی افزود: «جریان نفوذ  در اندیشه سیاسی مسلمانان»، «عدم ایمان قلبی برخی از مسلمانان به پیامبر(ص)»، «زاویه پیدا کردن با افکار سیاسی پیامبر(ص)» و «به دنبال قدرت سیاسی بودن»  از علت‎های اصلی ارتجاع مسلمانان بعد از رحلت رسول خداست.

وی بیان کرد: زاویه پیدا کردن اگر بنا باشد در جامعه متکثر شود و سپس این اندیشه‌ها در کنار هم قرار گرفت همان قضایایی پیش می‌آید که در روز رحلت پیامبر شکل گرفت و اتفاق افتاد یعنی همان قضیه در یک جامعه سیاسی پیشرفته نیز ایجاد می‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با اشاره به اینکه مردم دست‌پرورده شخص پیامبر(ص) رشد سیاسی داشتند گفت: فاصله اندیشه‌ها و زاویه افکار سیاسی افراد که محکوم قدرت پیامبر بودند مشکل‌ساز شد و اینها امت را محاصره کردند و در یک عرصه تحول سیاسی این مسائل را ایجاد کردند.

 

آیت الله علم‌الهدی ادامه داد: حوادثی که رخ داد شاید تا یک روز قبل از رحلت پیامبر برای امت قابل پیش‌بینی نبود و امکان نداشت این حوادث شکل بگیرد و منشا حوادث نیز ادعای وحدت و یکپارچگی امت بود.

امام جمعه ی مشهد مقدس  اظهار کرد: کسانی که با اندیشه سیاسی پیامبر(ص) زاویه داشتند، باعث تشکیل سقیفه شدند، لذا ما باید با عبرت‎گیری از این رخداد دردناک، بصیرت خود را بالا ببریم.

وی افزود: مصائب حضرت زهرا(س) پس از رحلت پیامبر تازه شکل گرفت و ایشان تا 17 روز پس از رحلت پدرشان به بیت‌الاحزان می‌رفتند و امیرالمومنین برای ایشان سایبانی در بقیع ساختند.



دریافت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی