۱۴۰۳ پنجشنبه ۲۹ شهریور

جلسه ی پنجاه و یکم درس حوزه

چهارشنبه, ۲۷ آذر ۱۳۹۲، ۱۰:۳۰ ق.ظ

فرائد الاصول ، باب شکیات

کلام محدث استر آبادی : برائة اصلیه با اکمال دین سازگاری ندارد. وقتی دین کامل شد برای هر واقعیتی و موضوعی حکمش مشخص شده در این حال تمسک به اصالة البرائه معنی ندارد. کسانی که قائل به اصالة البرائه هستند یا حسن وفبح عقلی را قبول ندارند یا ( کل حکم به العقل حکم به الشرع ) ملازمه

جلسه ی پنجاه و یکم درس حوزه ، مسجد گوهرشاد


دریافت
مدت زمان: 47 دقیقه 25 ثانیه

شبهه وجوبیه – نظر اخباریین – اصالة البرائه

کلام محدث استر آبادی : برائة اصلیه با اکمال دین سازگاری ندارد. وقتی دین کامل شد برای هر واقعیتی و موضوعی حکمش مشخص شده در این حال تمسک به اصالة البرائه معنی ندارد. کسانی که قائل به اصالة البرائه هستند یا حسن وفبح عقلی را قبول ندارند یا ( کل حکم به العقل حکم به الشرع ) ملازمه

ممکن است بگوییم خطابی که از شارع مقدس داده شده موافق با برائة اصلیه است  شیخ می فرماید هیچ عاقلی این کلام را نمی پذیرد

شک در وجوب سه قسم است  1- تساوی دلیل بر وجوب وندب 2-  دلیل ظهور در ندب دارد 3- روایت ضعیفه ای وارد شده بر چیزی

محدث استر آبادی در همه جا حکم به اصالة البرائه نمی کند بلکه در بعضی موارد قائل به احتیاط می شوند

جواب مرحوم شیخ : می فرماید تمام کلام محدث تخیل وخیال است . عمده دلیل بر برائة قبح عقاب بلا بیان است  منظور از برائة برائة از حکم ظاهری است نه واقعی ..

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی