۱۴۰۳ شنبه ۰۳ آذر

جلسه ی چهل و هفتم درس حوزه

شنبه, ۲۳ آذر ۱۳۹۲، ۱۰:۴۶ ق.ظ

فرائد الاصول ، باب شکیات

وجه دیگر برای فرق گذاشتن بین شبهه حکمیه وموضوعیه : فاصله گذاشتن بین شبهه حکمیه و شبهه موضوعیه . بهترین وجه جمع بین اخبار این است که گفته شود اخباری که دال بر وجوب احتیاط و توقف است در شبهه حکمیه است وروایاتی که دال بر اباحه است شبهات موضوعیه  می باشد

جلسه ی چهل و هفتم درس حوزه ، مسجد گوهرشاد


دریافت
مدت زمان: 36 دقیقه 22 ثانیه

ادامه تنبیه دوم : اما ما ذکره من المانع

وجه دیگر برای فرق بین شبهه حکمیه وموضوعیه : در موضوعات حلال وحرام بین وجود ندارد . اشکال این مطلب واضح است که ما موضوعات  حرام وحلال بین داریم . واگر گفته شود حرام وحلال بین وجود دارد وبه ندرت – این ندرت موجب می شود که روایت را بر مساله ای که ندرت است است حمل کنیم

وجه دیگر روایات امری روشن دارد بر حرمت یحتمل الحرمه در تعارض نصیین و فقدان نص تعارض نصیین و فقدان نص مربوط به بیان حکم است نه موضوع لذا مورد این تعارض نصین وفقدان نص شبهات حکمیه است . جواب در تعارض نصین در وجوب احتیاط یک روایت داشتیم ولی بقیه روایات در مورد توسعه وتخییر واباحه است

وجه دیگر برای فرق گذاشتن بین شبهه حکمیه وموضوعیه : فاصله گذاشتن بین شبهه حکمیه و شبهه موضوعیه . بهترین وجه جمع بین اخبار این است که گفته شود اخباری که دال بر وجوب احتیاط و توقف است در شبهه حکمیه است وروایاتی که دال بر اباحه است شبهات موضوعیه  می باشد

اقول : انصاف این است که ادله احتیاط را حمل به ارشاد کنیم . ومسئله دیگر این است در شبهات حکمیه اگر به امام دسترسی داشت از امام سوال می کند واگر دسترسی نداشت باید احتیاط کند

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی