۱۴۰۳ يكشنبه ۰۹ ارديبهشت

 

خطبه دوم ـ آنچه در حادثه ساختمان پلاسکو مهم است، ارائه نمایش تفسیر «ایثار انقلابی» از سوی آتش‌نشانان فداکار به دنیا است.

 

به گزارش Alamolhoda.com، آیت‌الله علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه دوم نماز جمعه این هفته، هشتم بهمن‌ماه در حرم امام رضا (علیه‌السلام)، با اشاره به جان باختن شماری از آتش‌نشانان فداکار کشور در حادثه اخیر ساختمان پلاسکو، اظهار کرد: در این ایام، جان‌برکفان پر سوخته از دل آتش تا عرش پر کشیدند و داغ جان‌گداز عزیزان ایثارگری که نمایش عرصه خدمت را نه‌تنها در کشور ما بلکه در یک تابلوی شفاف به رخ دنیا کشاندند که در مقام ایثارگری در خط خدمت، پرورش‌یافتگان جامعه انقلابی و آموزه‌های انقلاب، چه انسان‌هایی را پرورش داده است و به بار آورده است.

 

ایشان ادامه داد: مقام معظم رهبری در پنج ماه گذشته در یک مرداد امسال فرمودند « جان فدا کردن به زبان آسان است، انسان می‌گوید که ما جانمان را می‌دهیم، آن‌وقتی که در مقام عمل مواجه می‌شود با مرگ، جور دیگری است، خیلی سخت است»، چهار ماه و نیم بعد از فرمایش مقام معظم رهبری، ایثارگری عزیزان ما در حادثه ساختمان پلاسکو، معنای فرمایش مقام معظم رهبری را در عرصه عمل نمایش داد.

 

ارائه تفسیر «ایثار انقلاب» از سوی آتش‌نشانان حادثه پلاسکو

 

آیت‌الله علم‌الهدی بابیان این‌که فداکاری آتش‌نشانان، تفسیر «ایثار انقلابی» بود، گفت: آنچه در این قضیه مهم است، تنها سوختن عزیزان آتش‌نشان در مقام انجام خدمت و وظیفه نیست، هر انسانی یک حرفه و شغلی دارد که گاهی در اوقات در مسیر اشتغال خودش با خطر مواجه می‌شود، راننده تصادف می‌کند، خلبان سقوط می‌کند و آتش‌نشان در معرض خطر قرار می‌گیرد اما آنچه در این قضیه مهم است، تقریباً تفسیر ایثار انقلابی را در این قضیه نمایش داد برای ما مهم است.

 

ایشان به بیان مثالی از ایثارگری جوان تربیت‌شده در نظام اسلامی پرداخت و افزود: یک جوان در حال مرخصی رفته امتحان بدهد، از جلسه امتحان آمده، وارد خانه شده، متوجه می‌شود چنین حادثه‌ای رخ‌داده است، با موتور شخصی خودش درحالی‌که در مرخصی هست، در محل حادثه حاضر می‌شود، داوطلبانه و فداکارانه در عرصه خدمت تا مرض سوخته شدن و جان دادن پیش می‌رود، انقلاب چه پرورش داده، فرهنگ ایثار انقلاب اسلامی چه تربیت‌کرده؟

 

ایثار انقلابی آتش‌نشانان، اعلام‌خطری بزرگ به استکبار جهانی است

 

آیت‌الله علم‌الهدی، ایثارگری آتش‌نشانان را اعلام‌خطری برای استکبار جهان دانست و عنوان کرد: این قضیه یک اعلام‌خطر بزرگی است به استکبار جهانی، استکبار جهانی با یک ملت روبرو است که فرهنگ ایثار، جان دادن و فدایی شدن در کانون زندگی این مردم آن‌هم نه در نسل اول انقلاب، این جوان مال نسل دوم و سوم انقلاب بوده، در این نسل‌ها این‌طور نهادینه و بومی‌شده است، ما فرهنگ بومی‌مان فدایی شدن است، او که وظیفه نداشت، در مرخصی بود.

 

ایشان ادامه داد: یکی دیگر از آتش‌نشانان از همه ابزار استفاده می‌کند، از عکاس و فیلم‌بردار و مردم عادی را تا جایی که بتواند نجات می‌دهد، به او بگویند خودت هم بیرون بیا، بگوید من هنوز کار دارم و برگردد به دل آتش؛ این نقطه‌ها یک نقطه‌های قابل‌تأملی است.

 

آیت‌الله علم‌الهدی تصریح کرد: دنیا دنیای کور و کر است، وقتی دنیای بی‌ایمان شد، دنیا، دنیای بی‌خدا شد، دنیا دنیای پشت پا زننده به همه فضیلت‌های انسانی شد، کور و کر می‌شود و این واقعیت‌ها را نمی‌داند، نمی‌بیند، نمی‌تواند تحمل کند که در این فرهنگ جامعه انقلابی ما و در فرهنگ دینی ما، امروز انسان‌ها چی بار آمده‌اند، چی پرورش پیداکرده‌اند؟ با این ملت می‌شود مقابله کرد؟ با این مردم می‌شود مبارزه کرد؟ هیبتش را دشمن درک می‌کند لذا نزدیک 28 سال است آمریکا اطراف ما دارد مثل سگ پارس می‌کند و جرأت نزدیک شدن به ما را ندارد.

 

 

ایثارگران پلاسکو، نمادی از ایثارگران در کربلای چهار هستند

 

ایشان به تشییع روز گذشته شهدای مدافع حرم در مشهد اشاره و عنوان کرد: دیروز در مشهد یک صحنه‌ای اجرا شد، به ذوق رسا و ادبیات لطیف شما خراسانی‌های ادب‌دوست و ادب‌شناس بنده تبریک عرض می‌کنم؛ تشییع‌جنازه شهدای دفاع از حرم برگزار شد، در لابه‌لای جنازه‌های شهدای مدافع حرم، نماد جنازه‌های عزیزان ایثارگر آتش‌نشان در پارچه زرد به‌وسیله برادران آتش‌نشانی تشییع شد، این نشان دادن این واقعیت هست که عزیزان ایثارگر ما در حادثه پلاسکو، یک تابلویی از ایثارگران کربلای چهار بودند.

 

آیت‌الله علم‌الهدی اضافه کرد: آن ایثارگری را این افراد امروز در این عرصه خدمت نمایش دادند و آنچه مهم است، ارائه این نماد و ارائه این قدرت عظیم غیرقابل شکست، یعنی بومی شدن ایثارگری در فرهنگ انقلابی ایرانی و مسلمان ایرانی است، این ارزش دارد و خوشبختانه این موضوع در حادثه پلاسکو در مقارن با سالگرد پیروزی مقدس اسلامی ما روشن شد.


برخی جریان‌ها به دنبال ایجاد اختلاف بین مسؤولان در جریان حادثه پلاسکو هستند

 

ایشان با اشاره به تلاش برخی جریان‌ها در فضای مجازی برای سیاه نمایی و ایجاد اختلاف بین مسؤولان در جریان حادثه پلاسکو، خاطرنشان کرد: برادران جوان، خواهران جوان، شمایی که امروز با توسعه ارتباطات، با باز شدن فضای مجازی، انواع و اقسام فرهنگ‌ها را زیرورو می‌کنید، به‌جای این‌که بعضی سیاه نمایی‌های مزورانه عوامل شیطان بزرگ را در فضای مجازی ملاحظه کنید که فقط تلخی‌ها و سیاه نمایی‌های این حادثه را نمایش می‌دهند، بیایید و این نمونه روشن، شفاف، شیرین و افتخارآفرین را در حادثه ساختمان پلاسکو ببینید نه آن سیاه نمایی‌های کفار و پیروان کفاری که در فضای مجازی ارائه می‌دهند، هر تلخی‌ها را بزرگ می‌کنند، سیاه نمایی می‌کنند و درصدد این هستند که مسؤولین را به جان هم بیندازند، گناه کی بوده، تقصیر کی بوده، دنبال مقصر بگردند و با این عمل، یک فضای تاریک سیاسی از کنار این حادثه تلخ به وجود بیاورند و تلخی این حادثه را به‌صورت زهر غیرقابل درمان در کام ملت ما بریزند، به آنان نگاه نکنید و آنان را نبینید.

 

آیت‌الله علم‌الهدی افزود: شما این زیبایی را ببینید، این نشاط و شفافیت را ببینید، این فرهنگ اصیل ایثار انقلابی در روز دوازدهم بهمن، آن روزی که دو روز دیگر سالگردش هست و امام بزرگوار ما قدم در خاک این زمین گذاشت و با قدم پربرکتش چه نسلی را به وجود آورد و چه نژادی را در این کشور ایجاد کرد که این نمایش‌های ایثارگرانه از آنان، دنیا را به لرزه می‌اندازد و دشمن را متوحش می‌کند، با 75 میلیون آدم این‌طوری مگر می‌شود مقابله کرد؟

 

قدرت نظام اسلامی تنها به موشک و مانور نظامی نیست

 

ایشان یادآور شد: نظامی که قدرتش تنها در موشکی نیست، تنها در تجهیزات نظامی نیست، توانمندی مبارزه و مقابله‌اش تنها در مانورهای نظامی که ارائه می‌دهد نیست بلکه قدرتش در حمایت و از پشتیبانی 75 میلیون انسانی است که این انسان‌ها با این فرهنگ بار آمدند و این‌جور ایثارگری می‌کنند. «تکبیر»

 

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی عنوان کرد: برادران و خواهران، در این تقارن سالگرد پیروزی انقلاب مقدس اسلامی، شما به یک مثلث عظیم انسان‌سازی توجه کنید، آن جریان‌ها و نقاطی که در ورود حضرت امام صورت گرفت، آن سر و  رمزی که در پیروزی این انقلاب مقدس اسلامی در سال 57 بود و مردمی که 38 سال است در پرتو فرهنگ این انقلاب بار آمدند، این مثلث به ذهن شما برادر و خواهر جوانی که گاهی از اوقات ممکن است در اساس و مبانی این انقلاب برایت شک و تردید حاصل شود، تأمل در این مثلث بسیار مؤثر و مفید است.

 

مثلث عظیم انسان‌سازی انقلاب اسلامی

 

ایشان بابیان این‌که عمق انقلاب، اراده و مشیت امام زمان (علیه‌السلام) است، تصریح کرد: روزی که امام قدمش را در این مملکت گذاشت، آن روزی بود که همه دنیا در مقام براندازی امام بودند و همه قدرت‌های طاغوتی جهان از داخل و خارج می‌خواستند امام به این کشور نیاید؛ خدا رحمت کند استاد شهید مرحوم آیت‌الله مطهری (اعلی‌الله‌مقامه الشریف)، ایشان می‌فرمودند «در شب شنبه بود، من پاریس با امام تماس گرفتم، به امام عرض کردم جلسه شورای انقلاب امشب تشکیل شد، به‌اتفاق همه نظر داشتند که شما از آمدن به کشور این روزها منصرف بشوید چون این‌ها فرودگاه‌ها را بسته‌اند، پدافند هوایی را آمده کرده‌اند و ممکن است این‌ها هواپیما را بزنند، مصمم هستند چون آخرین فرصتی که برای آنان مانده در به هم زدن انقلاب، همین یک‌چیز است و اگر این اتفاق رخ بدهد، دیگر انقلابی نمی‌ماند» گفت امام جواب دادند امروز صبح جمعه بود، متوسل شدم به وجود اقدس امام زمان (علیه‌السلام)، تصمیم گرفتم و روز یکشنبه هم به ایران می‌آیم.

 

ایشان اضافه کرد: امام متوسل شد به امام زمان (علیه‌السلام) و تصمیم گرفت روز یکشنبه به ایران بیاید، عزیزان، این‌یک واقعیت است که عمق این نظام و انقلاب، اراده و مشیت وجود اقدس بقیه‌الله است و تمام جریان جهت و گردش این انقلاب با سر انگشت توانمند او پس پرده‌نشین دارد تنظیم می شود، آیا غیرازاین چیز دیگری هست؟ آن‌وقت شما نسبت به این انقلاب شک می‌کنید؟ نسبت به این انقلاب کنار می‌کشید؟ نسبت به این انقلاب ژست آکادمیک می‌گیرد، کنار می‌ایستید و بالا و پایینش را اندازه می‌گیرد، آقای روشن‌فکر، آقای تحصیل‌کرده، آقای صاحب‌نظر می‌گوید کجایش کج شد، کجایش راست شد و بعد هم‌نظر بدهد.

 

اساس انقلاب جای شک و تردید نیست

 

آیت‌الله علم‌الهدی با تأکید بر این‌که انقلاب، جای شک و تردید نیست، گفت: اساس انقلاب جای شک و تردید نیست، در مبانی انقلاب جای شک و تردید نیست، انقلابی که تا شب بیست و یکم بهمن در خیابان‌ها مردم ما در مقابل مسلسل و شربنل، قوی‌ترین اسلحه‌ای که داشتند یک چوب‌دستی بود و شب بیست و دوم بهمن در مسجدها مثل هیزم اسلحه‌ها را روی‌هم انباشته کردند، انقلابی که این‌طور به پیروزی رسید، آیا این انقلاب جای شک و تردید می‌گذارد؟ جای این می‌گذارد که شما در حجیت این انقلاب بعد از 38 سال و این‌همه آثار پر برکت از این انقلاب دیدن، بازهم شک کنید؟

 

دستاورد انقلاب، بیرون کشیدن اسلام از چهاردیواری مساجد و حسینیه‌ها است

 

ایشان اظهار کرد: دستاورد انقلاب، خیابان و آسفالت و بلوارها و جاده‌ها و برق و آب نیست، دستاورد انقلاب این است که یک اسلام زندانی‌شده در گوشه مساجد و حسینیه و ناامن بوده در همان مساجد را از این حسینیه‌ها و چهاردیواری‌ها کشید بیرون، این اسلام را بر تمام معادلات بین‌المللی جهان حاکم کرد، سفره استکبار را جمع کرد. «تکبیر»

 

آیت‌الله علم‌الهدی، ضلع سوم مثلث انسان‌سازی انقلاب را مردم خواند و یادآور شد: ضلع سومش، این مردمی که ایثارگر در پرتو فرهنگ این انقلاب بار آمدند، یک تجربه ما در پیروزی انقلاب مقدس اسلامی‌مان داریم که این تجربه را باید هم مسؤولین ما توجه کنند، هم مدیران ما توجه کنند و هم مردم ما توجه کنند و آن مسئله این است که هرگاه رضای خدا با اراده مردم تطبیق کرد، خدا مردم را کمک می کند؛ برادران و عزیزان، شمایی که در عرصه مسؤولیت و مدیریت در این نظام کار می‌کنید، سعی کنید برنامه‌تان، طرح و اراده‌تان با رضای خدا تطبیق کند.

 

برای به دست آوردن دل یک‌مشت لائیک و اردوکشی سیاسی با خدا نجنگید

 

ایشان تأکید کرد: برای این‌که فکر می‌کنید دل یک‌مشت جریان لائیک بی‌ایمان را در این کشور به دست بیاورید با خدا نجنگید، فکر آزادی ضد ارزش‌های دینی و فکر ترویج و توسعه جریان‌های مغضوب خدا به‌عنوان شهوت‌رانی یک‌مشت جوان لائیک در این مملکت نیفتید، مدیریتتان در این مسئله خرج نشود، دنبال اردوکشی سیاسی از یک جریان لائیک ضد خدای ولنگار نیفتید که مسلم شکست خواهید خورد چون بنای این انقلاب بر این است، بنای این نظام این است، تضمین‌کننده این خط برای انقلاب، خون صدها هزار شهید است که مثل آبی که پای این نهال می‌رود، پای نهال این انقلاب رفته و آبیاری کرده که در این نظام و انقلاب، هر انسانی که بخواهد در خط اردوکشی سیاسی با خدا دربیفتد، قبل از عذاب آخرت به ذلت و خواری و نکبت دنیا گرفتار خواهد شد. «تکبیر»

 

ویدئو خطبه دوم

 


دریافت
مدت زمان: 26 دقیقه 54 ثانیه

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی