۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت

تفسیر آیات اجتماعی21آذر 92

پنجشنبه, ۲۱ آذر ۱۳۹۲، ۰۹:۱۳ ق.ظ

اگر حکومت دینی نباشد خدمات انسانها بیهوده است

در جریان دینی  اگر حاکمیت الله در راس حکومت باشد حکومت دینی است اگر حکومت مشروعیت نداشته باشد کل فعالیت اجتماعی ما باطل است و اگر حکومت دینی نباشد خدمات انسانها بیهوده است. اما رسیدن به قدرت سیاسی ومنفعت اجتماعی که کار جریان قدرت محور است ف خیلی جاها با حکومت اسلامی همخوانی ندارد و خیلی از حدود شرعی را زیر پا می گذارند.

تفسیر اجتماعی سوره مبارکه حشر، مدرسه ی نواب


آیت الله علم الهدی در ادامه ی تفسیر آیات اجتماعی قرآن کریم در تفسیر سوره ی حشر بیان کردند: در جلسه ی قبل مشاقه با خدا ورسول را توضیح دادیم و آن مخالفت با خدا ورسول او از روی عناد است. "ذالک بانهم شاقوا الله ورسوله ومن یشاق الله فان الله شدید العقاب" که مشاقه با رسول خدا مشاقه با خود الله است و هیچ کس بنای دشمنی با رسول خدا را ندارد که با خدا دشمن نباشد.


ایشان در ادامه افزودند: هر کس مبعوث به رسالت شده در میان قوم خودش دارای محبوبیت بالائی بوده است پیامبر اکرم (ص) زمانی که به رسالت رسید فقط ابوجهل دشمن او بود، اما چرا انسانهایی که مخلوق خدا هستند با خداوند مشافه می کنند یعنی مخالفت از روی عناد انجام می دهند؟ دوجریان در زندگی انسانها وجود دارد اول جریان قدرت محور و منفعت محور  و دوم جریان تکلیف محور.
آیت الله علم الهدی در تبیین این دو جریان تاکید کردند: جریان قدرت محور ومنفعت محور در هر فعالیت اجتماعی به دنبال کسب قدرت ومنفعت است و جریان تکلیف محور جریانی است که تکلیف شرعی و الهی  را در تمام عرصه ها وفعالیتهای اجتماعی مد نظر دارد. افرا تکلیف محور در جامعه ی دینی تکلیفشان تکلیف الهی است.


دریافت
مدت زمان: 41 دقیقه 26 ثانیه

 

ایشان در بحث حکومت دینی افزودند: در جریان دینی  اگر حاکمیت الله در راس حکومت باشد حکومت دینی است اگر حکومت مشروعیت نداشته باشد کل فعالیت اجتماعی ما باطل است و اگر حکومت دینی نباشد خدمات انسانها بیهوده است. اما رسیدن به قدرت سیاسی و منفعت اجتماعی که کار جریان قدرت محور است سرنوشت آنها به مشاقه با خدا و رسول خدا می انجامد زیرا در حکومت دینی خیلی جاها منفعت آنها با حکومت اسلامی همخوانی ندارد و خیلی از حدود شرعی را زیر پا می گذارند و با حدود شرعی و دینی و ارزشهای دینی معارضه می کند و به دنبال براندازی ارزش دینی می افتد لذا به مشاقه با خدا و رسول می پردازد. جریان قدرت محور در جامعه به مشاقه ی با خدا و رسول او می انجامد لذا در ابتدای شروع جریان قدرت محور و منفعت محور باید با او مبارزه کرد تا به مرحله مشاقه با خداوند ورسول خدا نرسد


آیت الله علم الهدی در ادامه تصریح کردند:دو نکته در سرنوشت مشاقه با خدا و رسول خدا بیان شده، نکته اول در شدید العقاب بودن خداوند است اما آیا شدید العقاب بودن خداوند آیا مخصوص آخرت(بوسیله جهنم) است یا دنیا و آخرت ؟ خداوند در هر دو عرصه شدید العقاب است و در عرصه دنیا عقاب با نکال و نقمت است. نتیجه ی مشاقه ی با خدا و رسول الله نکال و نفمت است و جایی که تمام عرصه ی زندگیشان را عقوبت فرا می گیرد و این ممکن است هم در عرصه ی دنیا باشد هم آخرت.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی