۱۴۰۳ پنجشنبه ۲۹ شهریور

جلسه چهل و ششم درس حوزه

چهارشنبه, ۲۰ آذر ۱۳۹۲، ۱۰:۵۲ ق.ظ

فرائد الاصول ، باب شکیات

ملحق به نوع اول که شبهه حکمیه  باشد است و اجتناب واجب است . روایت کل شی فیه حلال وحرام فهو لک حلال این در مورد شبهه موضوعیه است  این روایت مخصص است بر روایاتی که دال بر وجوب احتیاط می کند در همه روایات باید احتیاط کنیم الا این روایت که در مورد شبهه موضوعیه است

جلسه ی چهل و ششم درس حوزه ، مسجد گوهرشاد


دریافت
مدت زمان: 39 دقیقه 4 ثانیه

تنبیه دوم از شبهات موضوعیه : شیخ حر عاملی از اخباریین می باشد به هم  نوع  خودش اعتراض کرده ومی گوید شما اخباریین در شبهه حکمیه قائل به احتیاط هستید ودر شبهه موضوعیه قائل به برائة چه فرقی است بین شبهه حکمیه و شبهه موضوعیه هر دو جزء شبهات هستند چرا در یکی قائل به احتیاط ودر یکی قائل به برائت شده اید .

شبهه حکمیه – در نفس حکم شک داریم ولی شبهه موضوعیه – حکم روشن است ولی شک در مصداق است . گاهی در حکم شک نداریم و همچنین موضوع مشخص است ولی شک در افراد کلی داریم . مثال : حرمت علیکم الخبائث  حکم : حرمت  موضوع : خبائث  شک در شرب تتن داریم که آیا جزء خبائث هست یا خیر

قسم سوم : ( شک در افراد کلی ) ملحق به نوع اول که شبهه حکمیه  باشد است و اجتناب واجب است . روایت کل شی فیه حلال وحرام فهو لک حلال این در مورد شبهه موضوعیه است  این روایت مخصص است بر روایاتی که دال بر وجوب احتیاط می کند در همه روایات باید احتیاط کنیم الا این روایت که در مورد شبهه موضوعیه است

جواب : سیاق روایات ابا دارد از تخصیص . چرا که در روایت علت آورده شده حکم رفته روی علت پس هر جایی که علت وجود داشت حکم روی آن بار می شود

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی