۱۴۰۳ پنجشنبه ۰۹ فروردين

 

اگر تشکیلاتی بودن دانشگاه وارد نظام حوزوی و فرهنگ «علی باب الله» بودن حوزه وارد دانشگاه شود، اصل وحدت محقق شده و دست استعمار را برای همیشه از کشور قطع می‌کند.

 

به گزارش Alamolhoda.com، آیت‌الله علم‌الهدی امشب در آخرین دیدار سفر یک‌روزه خود به شهرستان تربت‌حیدریه، در جمع طلاب و دانشجویان این شهرستان، ضمن تبریک اعیاد گذشته و گرامیداشت 27 آذرماه، سالروز وحدت حوزه و دانشگاه، اظهار کرد: مقام معظم رهبری در خصوص موضوع وحدت حوزه و دانشگاه فرمودند «مسئله وحدت حوزه و دانشگاه از مسائل اساسی و از پیچیده‌ترین مسائل است»، این تعابیر نیازمند یک تحلیل است.

 

ایشان ادامه داد: فرمایشات رهبری را به‌عنوان نصیحت و موعظه نگیرید، گاهی فرمایش ایشان توصیفی است که از یک واقعیت خیلی جدی حکایت می‌کند، این فرمایشات باید مدتی بازخوانی و تحلیل شود تا به واقعیت آن برسیم؛ بخش دوم، اوامری است که صادر می‌کنند، این اوامر حکم است که باید عمل شود.

 

اهمیت وحدت حوزه و دانشگاه در کلام امام و رهبری

 

آیت‌الله علم‌الهدی به تبیین و تحلیل تعبیر رهبر معظم انقلاب را وحدت حوزه و دانشگاه پرداخت و عنوان کرد: ازجمله مسائلی که پیش از پیروزی انقلاب مطرح شد که باید در پرتو انقلاب گسترش داده شود، مسئله وحدت حوزه و دانشگاه بود؛ در روزهای اوج مبارزات، دریکی از اجتماعات بزرگی که در دانشگاه تهران تشکیل‌شده بود، مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی، شهید محلاتی، شهید شاه‌آبادی، چند نفر از اساتید دانشگاه‌ها و شهید مفتح دست هم را گرفتند و شعار دادند که «روحانی، دانشجو، پیوندتان مبارک».

 

ایشان به برخی مخالفت‌ها با شعار «وحدت حوزه و دانشگاه» اشاره و خاطرنشان کرد: آن روز، صحبت از پیوند روحانی و دانشجو مطرح بود که از دل این شعار، «وحدت حوزه و دانشگاه» بیرون آمد اما در ابتدا، برخی از نخبگان دانشگاهی و حوزوی، با کلمه «وحدت» مخالفت کردند؛ آنان معتقد بودند همان شعار «پیوند» درست است.

 

تأیید شعار «وحدت حوزه و دانشگاه» از سوی امام

 

آیت‌الله علم‌الهدی افزود: این افراد می‌گفتند «معنای وحدت این است که دانشگاه و حوزه استقلال خود را از دست بدهند و این کار معنی ندارد، یعنی بگوییم حوزه و دانشگاه دیگر مستقل نباشد و در هم ادغام شوند» درحالی‌که معنای وحدت حوزه و دانشگاه این نیست، همان زمان امام بر شعار وحدت صحه گذاشتند.

 

مفاخر علمی جهان اسلامی، فقیه و عالم دینی بودند

 

ایشان با طرح این سؤال که «چرا امام بر کلمه وحدت اصرار داشتند و رهبری نیز این موضوع را از اساسی‌ترین و  پیچیده‌ترین مسائل دانستند؟»، تصریح کرد: از ابتدای اسلام، تمام نوابغ و نخبگانی که جزء مفاخر علمی دنیای اسلام به شمار می‌روند، از حوزه علمیه صادرشده‌اند، یعنی ابوعلی سینا با همه شخصیت علمی، فکری، فلسفی و جهان‌بینی‌اش، درس‌خوانده مدرسه طلبگی بود.

 

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی ابوریحان و فارابی را دیگر نوابغ علمی جهان دانست که از حوزه علمیه ظهور کردند، گفت: از صدر اسلام، تنها منبع علمی، حوزه علمیه بود، یعنی کسی که می‌خواست طبیب شود، اول فقیه می‌شد، بعد طبیب، یک ریاضیدان، ابتدا مجتهد می‌شد و بعد ریاضیدان.

 

ورود استعمار بریتانیا باعث سکولار شدم علم و تعلیم شد

 

ایشان، ورود استعمار بریتانیا را آغاز انحراف مسیر علم در کشورهای اسلامی عنوان و خاطرنشان کرد: روزی که جریان استعمار بریتانیا در کشورهای اسلامی ازجمله کشور ما نفوذ کرد، اولین قدمی که برداشتند، سکولار سازی علم و تعلیم بود.

 

آیت‌الله علم‌الهدی ادامه داد: در آن دوران، بزرگان کشور بعد از سفر به روسیه، مدارسی ساختند که در آن آموزش دینی به‌هیچ‌وجه وجود نداشته باشد که ازجمله آن مدارس، دارالفنون بود؛ وقتی دارالفنون را به‌عنوان محلی که علوم تجربی و فن‌آوری در آن تدریس شود، ساختند، آن مدرسه را به «میرزا ملکم خان» سپردند که یک مسیحی مسلمان شده بود که بعد مرتد و کمونیست شد؛ در کنار او، «آخوندزاده» را قراردادند، این فرد یک ضد اسلام و ضد دین بود که در رد روحانیت و دین مقاله می‌نوشت.

 

ایشان افزود: این دو نفر را مسؤول آموزش دارالفنون قراردادند تا مؤسسه‌ای علمی باشد که دین و آموزش دین در آن راه پیدا نکند؛ روزی هم که رضاخان دانشگاه را در تهران تأُسیس کرد، دانشگاه را به‌عنوان رقیب حوزه علمیه تأسیس کرد، فضایی که به‌هیچ‌وجه دین پذیر نباشد.

 

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی به تجربه دکتر حداد عادل در دوران دانشجویی خود اشاره و اظهار کرد: دکتر حداد عادل نقل کرد که «من در دانشگاه تهران دانشجو بودم، روزی نماز ظهر و عصر من در حال قضا شدن بود، در دانشگاه دنبال جایی بودم که نماز بخوانم و کسی نبیند که من نماز می‌خوانم»، این وضعیت و فضای دانشگاهی بود که به وجود آوردند.

 

ایشان ادامه داد: بزرگ‌ترین فجایع و فحشا در دانشگاه صورت می‌گرفت تا دین در دانشگاه نفوذ پیدا نکند، وضع آموزش عالی طوری بود که حتی ما نیز سعی بر این داشتیم که فرزندان ما به دانشگاه راه پیدا نکنند، فضای دانشگاه آن‌قدر لائیک بود که اگر فرزندان ما به دانشگاه راه پیدا می‌کردند، لائیک می‌شدند.

 

وحدت حوزه و دانشگاه، استعمار را برای همیشه از مردم ناامید می‌کند

 

آیت‌الله علم‌الهدی، تحقق وحدت حوزه و دانشگاه را عامل ناامیدی استعمار از مردم دانست و گفت: این‌که رهبری فرمودند وحدت حوزه و دانشگاه از مسائل اساسی و پیچیده است، یعنی این‌که وحدت حوزوی و دانشگاهی اتفاقی است که برای همیشه استعمار و استکبار را از مردم ما ناامید می‌کند.

 

ایشان یادآور شد: معنای وحدت حوزه و دانشگاه تنها این نیست که استاد حوزه در دانشگاه و استاد دانشگاه در حوزه تدریس کند، دانشجو طلبه شود و طلبه سطوح دانشگاهی طی کند بلکه معنای اصلی آن، وحدت «فرهنگ حوزه» و «فرهنگ دانشگاه» است.

 

تحقق وحدت حوزه و دانشگاه، شکل‌گیری دو بال اعتقاد و علم است

 

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی، وحدت حوزه و دانشگاه را به شکل‌گیری دو بال «اعتقاد و علم» توصیف کرد و ادامه داد: این‌که بگوییم دو بال دین و علم، یعنی از حوزه تعبیر به بال دین و دانشگاه به بال علم تعبیر شود، درست نیست چون حوزه بال علم هم هست و دانشگاه نیز بال دین هم هست؛ دانشگاه‌های امروز ما یک مسجد و عبادتگاه است.

 

ایشان، تبدیل دانشگاه سکولار را به محل عبادت دانست و خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین دستاورد انقلاب ما، تبدیل دانشگاه سکولار به یک محل عبادت است؛ معنای وحدت حوزه و دانشگاه این است که فرهنگ حوزه وارد دانشگاه و فرهنگ دانشگاه وارد حوزه شود.

 

آیت‌الله علم‌الهدی ادامه داد: فرهنگ حوزه، «برای خدا کار کردن» است؛ یک طلبه قبل از این‌که قدم در عرصه روحانیت بگذارد، یک صیغه وقف می‌خواند و خود را وقف امام زمان و دین می‌کند؛ عرصه طلبگی، هیچ درآمد و افزون‌خواهی مادی ندارد و اگر چنین باشد، این طلبه بدبخت‌ترین مردم است که بخواهد از مسیر طلبگی به دنیا، پول و مقام برسد.

 

ایشان افزود: زندگی طلبه «علی باب الله» است؛ پیش‌بینی، محاسبه و جریان گذران مادی و زندگی در فرهنگ زندگی او جاری نیست؛ شما امروز وقتی فضای داخلی زندگی مقام معظم رهبری را بررسی می‌کنید، کل این زندگی به‌اندازه کل زندگی یک شاگرد سوپرمارکتی نیست.

 

«برای خدا بودن» باید وارد فضای دانشگاه شود

 

آیت‌الله علم‌الهدی اظهار کرد: این فضای برای خدا بودن باید وارد دانشگاه شود، اگر بنا شد یک مهندس و دکتر با همین اندیشه وارد فعالیت‌های مهندسی و جریان پزشکی خود شود، فضای دانشگاه تغییر خواهد کرد؛ از آن‌طرف، اگر فرهنگی دانشگاه وارد حوزه شود، یک حوزه تشکیلاتی و حوزه مبتنی بر برنامه‌ریزی منظم خواهد بود.

 

ایشان عنوان کرد: اگر نظام‌مند بودن و تشکیلاتی بودن دانشگاه وارد نظام حوزوی شود و فرهنگ علی باب الله بودن حوزه وارد دانشگاه شود، اصل وحدت است که اگر محقق شد، نقشه خائنانه استعمار در دانشگاه نقش بر آب می‌شود و دست استعمار همیشه از کشور قطع می‌شود.

 

دانشجویان و طلاب جوان از تجربیات گذشته استفاده کنند

 

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی خطاب به دانشجویان و طلاب حاضر، گفت: شما گذشته انقلاب و گذشته سیاست را در این کشور لمس نکردید، امروز همه‌چیز کشور به شما محتاج است، در ابتکار، حرف نو و نبوغ حرکتی به شما محتاجیم اما شما باید به تجربه گذشته سیاست در حوزه و دانشگاه توجه کنید.

 

ایشان به بیان آفت‌های حوزه و دانشگاه پرداخت و عنوان کرد: آفت‌های دانشگاه با آفت حوزه تفاوت دارد اما نتیجه این دو آفت به یک نقطه می‌رسد؛ آفت دانشگاه، سکولاریسم است، چیزی که در منطق بعضی اساتید لائیک جریان پیدا می‌کند، سر زبان‌ها می‌افتد و در مورد آن کنفرانس برگزار می‌کنند، مسئله سکولاریسم است.

 

سکولاریسم، آفت مدرنیته در فضای دانشگاهی است

 

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان این‌که مدرنیته در حوزه فناوری علمی امروز بشر و علوم مادی بشر نفوذ کرده، خاطرنشان کرد: مدرنیسم بر سه اصل «ناسیونالیسم»، «اومانیسم» و «سکولاریسم» استوار است، اصل ناسیونالیسم می‌گوید بشر باید در همه امور به فکر خود متکی باشد و سراغ بیرون فکر خود به نام دین و مذهب نرود، سکولاریسم نیز معتقد است مدیریت زندگی بشر در حوزه فرهنگ، اقتصاد و سیاست باید جدای از دین و مبتنی بر اندیشه خود باشد؛ سکولاریسم یک آفت انحراف برای دانشگاه است.

 

تحجر، آفت حوزه غیرانقلابی است

 

ایشان با بیان این‌که آفت حوزه، «تحجر» است، تصریح کرد: اگر یک طلبه عبای خود را بالا بگیرد که به زمین انقلاب نخورد، درسش را بخواند و دین‌داری‌اش را با دو رکعت نافله مستحبی تمام کند، برود در حوزه فکر کند که تنها با قواعد و اصول، اصطلاحات فقهی و اندیشه‌های فلسفی همه فضائل تمام می‌شود و بگوید این‌که چه کسی رییس‌جمهور و نماینده مجلس شود به ما ارتباطی ندارد، نتیجه تحجر است.

 

آیت‌الله علم‌الهدی خاطرنشان کرد: نتیجه این تحجر و آن سکولاریسم به یک نقطه می‌رسد که دانشجو اگر جذب جریان فاسد نشود، حداقل نسبت به نظام و انقلاب یک بی‌تفاوت است؛ آن طلبه نیز اگر جذب جریان‌های فاسد قرار نگیرد، تبدیل به یک عامل بی‌تفاوت نسبت به سرنوشت اسلام می‌شود.

 

نتیجه تحجر حوزه، شیعه انگلیسی است

 

ایشان افزود: شما دانشجویان برجسته و اندیشمند در دانشگاه سعی کنید اندیشه سکولاریسم که محصول مدرنیسم است، در دانشگاه و محیط تحصیلی شما آلودگی ایجاد نکند، شما برادران طلبه نیز سعی کنید حلقوم‌های تحجر را طوری فشار دهید که خفه شوند چون نتیجه تحجر حوزه، شیعه انگلیسی است.

 

نتیجه حضور سکولاریسم در دانشگاه، تربیت پیاده‌نظام برای آمریکا است

 

نماینده ولی‌فقیه تأکید کرد: ضرر شیعه انگلیسی برای اسلام و پیغمبر به‌مراتب بیشتر از وهابی آمریکایی است، وهابی آمریکایی می‌شود داعش و آدم می‌کشد اما شیعه انگلیسی وابستگان اهل‌بیت (علیه‌السلام) را از دامن اهل‌بیت جدا می‌کند؛ این را بدانید که آخر سکولاریسم در دانشگاه، پیاده‌نظام شدن آمریکا است و راه ورود آمریکا را از دروازه مردم‌سالاری باز می‌کند.

 

ایشان خاطرنشان کرد: اگر وحدت حوزه و دانشگاه از بوته شعار، تظاهر و ادعا خارج شود و در یک موقعیت گسترده جدی و اجرایی قرار بگیرد حتماً در سایه‌ی تشکیلاتی شدن قابل تحقق خواهد بود؛ امیدواریم این اقدام هم از طرف فرهیختگان دانشگاه و هم از طرف اساتید روشن‌فکر و روشن‌اندیش حوزه  شکل بگیرد.

 

آیت‌الله علم‌الهدی در خصوص کاربرد علوم دانشگاهی در حوزه‌های اجرایی کشور نیز گفت: این نقطه‌ای است که خود مقام معظم رهبری در ملاقات با اساتید دانشگاه و دانشجویان بسیار موردتوجه و تأکید قرار داده‌اند.

 

اقدام آستان قدس برای استفاده از علوم دانشگاهی در اجرائیات

 

ایشان ادامه داد: خوشبختانه در مقام اجرای فرامین اخیر مقام معظم رهبری، آستان قدس رضوی حرکت قابل‌توجهی در جهت استخدام امکانات خود در شرکت‌ها و تأسیسات دانش‌بنیان را شروع کرده که برای استفاده از نیروهای پیشرفته و متعالی دانشگاهی عالی‌ترین زمینه خواهد شد.

 

آیت‌الله علم‌الهدی اضافه کرد: این کار در حقیقت به‌صورت وحدتی بین جریان دانش‌بنیان و دانشگاه درخواهد آمد که امیدواریم این امر که جز خواسته‌های مقام معظم رهبری نیز هست با حرکتی که اخیراً آستان قدس شروع کرده، قابل‌اجرا و تحقق باشد.

 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی