۱۴۰۳ شنبه ۰۳ آذر

جلسه ی چهل و دوم درس حوزه

شنبه, ۱۶ آذر ۱۳۹۲، ۱۰:۲۸ ق.ظ

فرائد الاصول ، باب شکیات

اشکالات بر تقدیم حاضر : 1- اگر این مسئله اجمالی باشد با مسئله اولی منافات دارد ( تقدیم دلیل مقرر) 2- با فتوی سازگاری ندارد اکثر فقها در تعارض مبیح وحاضر فتوی به اصالة البرائه داده اند 3- بخش عمده ای در تعارض نصین قائل به تخییر شده اند کسی که دلیل حاضر را مقدم کندکم است

جلسه ی چهل و دوم درس حوزه ، مسجد گوهرشاد


دریافت
مدت زمان: 41 دقیقه 13 ثانیه

خبری که دلالت کند بر اباحه ( مبیح گویند) وخبری که دلالت بر منع  ونهی می کند حاضر گویند ودر تعارض بین این دو دلیل حاضر مقدم است .

اشکالات بر تقدیم حاضر : 1- اگر این مسئله اجمالی باشد با مسئله اولی منافات دارد ( تقدیم دلیل مقرر) 2- با فتوی سازگاری ندارد اکثر فقها در تعارض مبیح وحاضر فتوی به اصالة البرائه داده اند 3- بخش عمده ای در تعارض نصین قائل به تخییر شده اند کسی که دلیل حاضر را مقدم کندکم است

دفع اشکال : یمکن ان یقال ...ممکن است گفته شود مراد آنها از اصل در جایی که تعارض بین ناقل ومقرر باشد اصالة البرائه می باشد پس فرق می کند با مسئله تعارض مبیح وحاضر آنهایی که فتوی به تخییر یا احتیاط داده اند عمل به اخبار علاجیه کرده اند پس این مسئله جدا است از تعارض مبیح وحاضر . شیخ می فرماید این وجهی که ذکر شد با با ادله فقها سازگاری ندارد

مسئله چهارم : دوران حکم بین حرمة وغیر وجوب حکم مشخص است ولی ما شک در خارج داریم شک در موضوعش داریم . می دانم شراب حرام است ولی نمی دانم این مایع شراب است یا خیر ومنشا شبهه فرد خارجی است در این مورد فقها قائل به اصالة الباحه شده اند( هم اخباریین وهم اصولیین )

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی