۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

     

درگذشته تمام بزرگان علمی در مدارس علوم دینی رشد کردند و اولین قدم استعمار و استکبار جداسازی علوم دینی و علوم تجربی و فناوری و سکولار سازی علم بود.

به گزارش Alamolhoda.com، آیت‌الله علم‌الهدی در همایش وحدت حوزه و دانشگاه که صبح امروز در حسینیه امام‌جمعه برگزار شد، با اشاره به اینکه درزمانی که ایجاد انقلاب به اوج خود رسیده بود از همان زمان وحدت روحانی و دانشجو مطرح شد، اظهار داشت: زمانی که انقلاب به پیروزی نزدیک بود مردم به دانشگاه‌ها رفتند و چند تن از روحانیون مطرح آن زمان مثل آیت‌الله مهدوی کنی و آیت‌الله محولاتی هم به دانشگاهیان پیوستند و شعار روحانی، دانشجو پیوندتان مبارک از همان زمان مطرح شد.

وی با بیان اینکه نقطه انعقاد نطفه دانشگاه و حوزه در وحدت روحانی و دانشجو در زمان ایجاد انقلاب اسلامی بود، افزود: وحدت حوزه و دانشگاه مسئله ریشه‌ای بود چراکه اولین اقدام حاکمیت طاغوت و حاکمیت فرهنگ غربی از روزی که فعالیت خود را آغاز کردند، جداسازی بین روحانی و دانشجو بود.

امام‌جمعه مشهد ادامه داد: مسئله جداسازی علم و دانش و فناوری مادی با علوم دینی از عمده فعالیت‌های آن‌ها بود که سعی کردند در تمام دستگاه‌های آموزشی این امر را اجرا کنند.

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان اینکه درگذشته مسئله دین آموزی، فناوری و علوم تجربی باهم آمیخته بود، تصریح کرد: بسیاری از دانشمندان علمی ما محصول حوزه علمیه بودند و کسانی مثل ابن‌سینا، فارابی، ابوریحان بیرونی و شیخ بهایی دانشمندان برجسته‌ای بودند که خود از حوزه‌ها بیرون آمدند.

وی خاطرنشان کرد: درگذشته تمام بزرگان علمی در مدارس علوم دینی رشد کردند و اولین قدم استعمار و استکبار جداسازی علوم دینی و علوم تجربی و فناوری و سکولار سازی علم بود.

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی ادامه داد: در روزگاری که نژاد آنگلوساکسون اروپایی دزدی و راهزنی می‌کردند، در بستر اسلام مدارس نظامیه بغداد به وجود آمد که کانون و مأمن محل علمی و آموزشی بود که هم دین و هم علوم تجربی و فناوری آموزش داده می‌شد و ریاضیدان‌های بزرگ و بزرگان فکری دارای علوم دینی بودند و در مدارس دینی رشد کردند.

آیت‌الله علم‌الهدی اولین قدم جریان استعمار برای نفوذ استکبار در کشورهای اسلامی را جداسازی علوم دینی و فناوری عنوان کرد و گفت: دارالفنون به‌عنوان اولین مدرسه فناوری در ایران در زمان ناصرالدین‌شاه 2 مسؤول داشت یکی میرزا ملکم خان که مرتد و منکر خدا شد و دیگری آخوندزاده بود که از ابتدا کافر بود و این دو گماشته شدند تا آموزه‌های دین و علمای متدین در این مدرسه نفوذ نکنند و از همان زمان، مسئله سکولار سازی علم شروع شد.

وی افزود: رضاخان دانشگاه را مقابل حوزه و به‌عنوان رقیب حوزه تأسیس کرد که دین به‌هیچ‌عنوان در آن نفوذ نکند و آموزش‌های دینی وجود نداشته باشد.

امام‌جمعه مشهد با اشاره به اینکه حیات جریان استعمار و استکبار در کشور از جداسازی علم و فناوری از علوم دینی بود، تصریح کرد: اولین قدمی که ما در آستانه پیروزی انقلاب و قبل از تشکیل حکومت و نظام انقلابی برداشتیم حل مشکلی بود که باعث نفوذ استعمار در کشور شده بود و آن جداسازی علم از دین و علوم تجربی از دین بود.

آیت‌الله علم‌الهدی ادامه داد: اولین مسئله‌ای که ما فکر کردیم حل این مشکل بود که مسئله آمیختگی علم و دین را حل کنیم و سکولار سازی تعلیم و تربیت و علوم تجربی و فناوری را حل کنیم فلذا برای حل این مشکل، پیوند روحانی و دانشجو مطرح شد و بعدازآن مسئله پیوند حوزه و دانشگاه به وجود آمد.

وی خاطرنشان کرد: مسئله وحدت حوزه و دانشگاه برای ما مسئله حیاتی است چراکه تا وقتی مسئله وحدت حوزه و دانشگاه وجود دارد، پزشک متدین و دانشجوی متصدی توسعه دین و مبلغ دین داشته باشیم، استعمار و استکبار خارجی و بیگانه قدرت نفوذ در ما را ندارد.

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی کلید پیروزی انقلاب و تداوم و استمرار آن را آمیختگی علم و فناوری و علوم دینی عنوان کرد و گفت: وحدت حوزه و دانشگاه این نیست که دانشجو در حوزه درس بخواند و طلبه در دانشگاه باشد و یا اینکه در دانشگاه علوم تجربی را کنار بگذاریم و علوم دینی تدریس کنیم و بالعکس بلکه دانشگاه در عرصه‌های علمی و علوم تجربی و فناوری خود استقلال دارد و نظام آموزشی کلاسیک دارد ولی نظام آموزشی حوزه آزاد است و در عرصه‌های علوم دینی خود استقلال دارد.

آیت‌الله علم‌الهدی افزود: دانشگاه و حوزه می‌توانند از تجربیات یکدیگر استفاده کنند کما اینکه حوزه از تجربیات کلاسیک دانشگاه مثل فصل‌بندی، برنامه بندی و امتحان استفاده کرده و دانشگاه از تحقیقات و پژوهش‌های آزاد حوزه تجربه پیداکرده است اما این وحدت نیست و این تفسیر درست نیست.

وی ادامه داد: وحدت حوزه و دانشگاه به معنای آمیختگی دین و علم باهم است یعنی نجات تعلیم و تربیت و علوم تجربی از سکولاری چراکه باید سکولار سازی را از بین برد.

امام‌جمعه مشهد نکته مهم را در حاکمیت اندیشه و فکر روحانیت در دانشگاه دانست و تصریح کرد: دانشجو غیر از رسالت علمی خود باید رسالت دینی هم برای خود قائل باشد چراکه وظیفه دارد ارزش‌های دینی را ترویج کند و از هر ظرفیت علمی و اجتماعی علم خود باید برای تبلیغ دین و شعائر آن استفاده کند و رسالت روحانیت را نیز به دوش بکشد و تفکر روحانیت و فضای حوزه علمیه باید در دانشگاه پیاده شود.

آیت‌الله علم‌الهدی خاطرنشان کرد: فضای حوزه فضای مسجد است و دانشگاه باید به‌صورت مسجد درآید یعنی دانشگاه کانون عبادت شود همان‌طوری که حوزه کانون عبادت است و این به معنای وحدت حوزه و دانشگاه است.

وی با اشاره به ایجاد دانشگاه امام صادق(ع) به همراه آیت‌الله مهدوی کنی گفت: ما دانشگاهی ساختیم که موفق‌ترین دانشگاه کشور است و امروز کشور هم در حوزه سیاست و هم در حوزه اقتصاد از این دانشگاه تغذیه می‌شود به‌گونه‌ای که از هیچ دانشگاهی این‌گونه تغذیه نمی‌شود.

امام‌جمعه مشهد خاطرنشان کرد: حاکمیت فکری و فرهنگی روحانیت در دانشگاه باید ایجاد شود باید فرهنگ روحانیت در دانشگاه پیاده شود، فرهنگ روحانیت همان رسالت توسعه دین و تبلیغ و ترویج اسلام است و دانشجوی متدین باید از هر ظرفیت وجودی و علمی خود در جهت توسعه و ترویج دین استفاده کند.

آیت‌الله علم‌الهدی افزود: امروزه دانشگاه ما به این بلوغ رسیده است و ما مشاهده می‌کنیم که برجستگان علمی دانشگاهی در حوزه فناوری هسته‌ای نیروهای متدین و متعبدی هستند که در عرصه فعالیت‌های علمی و فناوری،  دین و ارزش‌های آن را توسعه می‌دهند مثل شهید شهریاری که نماز نافله صبح می‌خواند درحالی‌که اندیشمند نابغه و متفکر و فناوری هسته‌ای است.

وی ادامه داد: فرآیند 37 سال وحدت حوزه و دانشگاه این است که در یک ژست دانشمند هسته‌ای یک عالم و عابد دینی می‌بینید و ما باید دنبال چنین وحدتی باشیم که طلبه با یک نظام بندی مؤثر آموزشی درس بخواند و دانشجو با یک زهد و توجه و تعبد روحانی همراه باشد.

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی گفت: با این وحدت موفق خواهیم شد که استعمار و استکبار قدرت نفوذ در این جامعه را نداشته باشد چراکه نفوذ بیگانه و استعمار خطر جدی برای انقلاب است.

آیت‌الله علم‌الهدی ادامه داد: نفوذ مثل شکافتن درز لباس است و با جدا کردن نخ‌هایی که دوپارچه به هم دوخته‌شده لباس را دو تیکه می‌کنند و جدا می‌کنند، نقش نفوذ در جامعه چنین است که اول شروع می‌کند دوتکه پارچه را از هم جدا می‌کند.

وی تصریح کرد: آن دوتکه پارچه‌ای که لباس این جامعه شده و آن را حفظ می‌کند دانشجو و روحانیت است که اگر بین آن دو فاصله بیندازند، می‌توانند همه‌جا نفوذ کنند و در همه شئون وارد شوند.

امام‌جمعه مشهد ادامه داد: دشمن نفوذ در دانشگاه را نشانه گرفته اما این به معنی این نیست که  در حوزه نفوذ پیدا نمی‌کند ولی راه نفوذ در دانشگاه هموارتر است و مثلاً بهتر می‌تواند یک مهندس بی‌دین بسازد.

آیت‌الله علم‌الهدی با توجه به اهمیت دانشگاه گفت: تمام دشمنان و جریانات استکباری دانشگاه را هدف قرار دارند و وقتی حادثه سیاسی پیش می‌آید جریان‌ها می‌خواهند محیط دانشگاه را تصرف کنند و با تصرف محیط دانشگاه در محیط جامعه نفوذ پیدا کنند.

وی خاطرنشان کرد: منفذ ورود در جامعه، جریان نخبه پرور دانشگاه و کانون نخبگان دانشگاهی است و اگر این نخ را محکم بین روحانیت و دانشگاه ببندیم از عهده دشمن هیچ هنری برنمی‌آید و جامعه مصون و محفوظ می‌ماند.

امام‌جمعه مشهد در پایان گفت: وحدت حوزه و دانشگاه نقطه کلیدی و حساس به‌عنوان مقابله با دشمن است که ضامن اجرای آن شما طلاب و دانشجویان هستید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی