۱۴۰۳ پنجشنبه ۲۹ شهریور

جلسه ی چشم انداز حوزه

سه شنبه, ۱۲ آذر ۱۳۹۲، ۱۲:۳۶ ب.ظ

حوزه دستگاه نیروسازی و اتاق فکر روحانیت است

جایگاه حوزه با اساس روحانیت متفاوت است، حوزه دستگاه نیروسازی روحانیت است و جریان آموزشی در روحانیت است و رسالت حوزه نیروسازی و تربیت نیرو است وچشم انداز هم باید بر این اساس تبیین و تعیین شود.

جلسه چشم انداز حوزه، دفتر امام جمعه مشهد


آیت الله سید احمد علم الهدی در جلسه ی چشم انداز حوزه بیان داشتند: جایگاه حوزه با اساس روحانیت متفاوت است، حوزه دستگاه نیروسازی روحانیت است و جریان آموزشی در روحانیت است و رسالت حوزه نیروسازی و تربیت نیرو است وچشم انداز هم باید بر این اساس تبیین و تعیین شود.


حوزه پایگاه فکری و علمی روحانیت است و تشکیلات فکری روحانیت حوزه است. تشکیلات حوزه کاری به نظام ندارد ولی آنچه حوزه بر آن نظارت دارد اساس روحانیت است به عنوان خواستگاه انقلاب و رهبری انقلاب. یک بخش نظارتی مانند نظارت مجلس خبرگان رهبری و بخش دیگری هم کلی و فرهنگی در جریان روحانیت است.


دو تشکیلات روحانیت هست که کار مشخصی در نظام دارند یعنی شورای نگهبان و مجلس خبرگان رهبری اما اگر بحث فرهنگی مطرح باشد چون روحانیت در بستر این انقلاب است و روحانیت بود که مردم را پای انقلاب آورد و این بسیار جای بحث دارد.حوزه هیچ نظارتی در مسائل نظام ندارد و این بحث درمورد مدیریت حوزه ونظارت آن بر نظام قابل بحث است.
امام(ره) به عنوان یک روحانی توانست مردم را پای این انقلاب بیاورد و اگر امام(ره) با تمام این ویژگی ها که داشتند یک لیدر حزب یا شخصیت سیاسی بودند مردم به این شکل پشت سر ایشان نمی آمدند، به اعتبار روحانیت مردم به ندای ایشان لبیک گفتند و لذا روحانیت در شخصیت تباری و صنفی شان نظارت بر انقلاب و نظام پیدا می کنند.


نمایندگی خبرگان نظارت بر رهبری به جهت صیانت است نه عملکرد رهبری و لذا خبرگان نمی توانند در مورد عملکردی از رهبری سوال کنند. نظارت آنها بر داشتن شرایط رهبری است و اینکه این شخص شرایط رهبری را دارد یا نه. شورای نگهبان هم در محدوده ی قانون نظارت بر مصوبات دارد.
ریشه ی این نظارت بر نظام بر اساس اولویت بر امر به معروف و نهی از منکر است که در آن روحانیت در اولویت است. روحانیت ولایت نظارتی دارد و این خاصیت برای این تبار است که شامل نظارت بر دولت هم می باشد .
از ابتدای انقلاب برخی تشکلات روحانیت مقداری این جنبه ی نظارتی را داشتند مانند جامعه روحانیت مبارز و مدرسین که بر اساس روحانیت برای خود تشکیلات ایجاد کردند و اینها مافوق یک تشکل سیاسی هستند به خاطر روحانی بودن که جریان سرمایه گذار در انقلاب و نظام است و مسئولین هم باید پاسخگو باشند.

کسانی که دارای شخصیت جریانی هستد مانند ائمه جمعه که از رهبری حکم دارند و خطبا که در جریان امر به معروف برنامه ای دارند که در این شخصیت وظیفه دارند چه در نقد و توصیه مصالح نظام را درنظر بگیرند و خارج از آن عملی را انجام ندهند. نقد هم باید منصفانه باشد و به صورتی که به مصلحت نظام باشد.


نظارت روحانیت توسط شخصیت جریانی در بالاترین سطح مراجع تقلیدند که هم نظارت دارند و هم توصیه که اینها باید در این مسائل مصالح نظام را در نظر بگیرند چون این آقایان چند میلیون مقلد دارند. در بین مراجع هم یک مجتهد جامع الشرایط هست که آن ولی فقیه است که اگر ایشان اعلام حکم کرد همه باید از ایشان تبعیت کنند. درمسائل نظام یک مجتهد اعلام حکم کرده  که یا امام(ره) است یا مقام معظم رهبری. باقی آقایان هم در بحث نظام باید از ایشان تبعیت کنند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی