۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت

همایش بین المللی بسیج و رسانه

سه شنبه, ۱۲ آذر ۱۳۹۲، ۱۱:۱۷ ق.ظ

در جریان مقابله با جبهه فرهنگی دشمن، رسانه خط مقدم است.

ما اگر بخواهیم اخلاق رسانه را رعایت کنیم باید در درجه اول رسالت رسانه را روشن کنیم. در یک جامعه اگر رسانه بخواهد نقش بصیرت افزایی خود را ایفا کند، در درجه اول باید اعتماد جامعه را جلب کند.

همایش بین المللی بسیج و رسانه

آیت الله علم الهدی صبح امروز در همایش بین المللی بسیج و رسانه که با موضوع رسانه ، بسیج و گفتمان ولایت در مشهد برگزار می شد حضور یافت و در جمع صاحب‌ نظران علوم ارتباطات، رسانه و نخبگان کشوری در مشهد مقدس  بیان داشت: رسانه به عنوان یک جریان هدف مطرح نیست بلکه یک جریان ابزاری است که دو دیدگاه مادی و قدسی نسبت به این ابزار وجود دارد.


ایشان در ادامه افزودند: کسانی که نگاه مادی به رسانه دارند، از آن به عنوان ابزاری برای قدرت و اجرای اعمال نفسانی استفاده می کنند اما نگاه قدسی به رسانه به عنوان ابزاری است برای تحقق اهداف متعالی و رشد انسانی که در نظام اسلامی ما رویکرد به رسانه قدسی است نه مادی و این رویکرد نسبت به رسانه دارای دو وجهه عام و خاص است که وجهه عام آن هدایت گری انسانها توسط این ابزار است.



آیت الله علم الهدی با اشاره به آیات سوره کهف یادآور شدند: داستان اصحاب کهف جایگاه و موقعیت رسانه را در این منطق به خوبی مشخص می‌کند، چرا که این آیه ذات مقدس پروردگار را با سخن آمیخته با تحقیق و پژوهش به دیگر نسل‌ها منتقل می‌کند .
ایشان تصریح کردند: اخلاق رسانه‌ای را زمانی می‌توان مشخص کرد که رسالت رسانه مشخص باشد، در همین راستا اعتماد سازی به بطن هدایت رسانه‌ای کمک شایانی خواهد کرد و جلب اعتماد مستلزم بصیرت‌افزایی در اجتماع است بصیرت‌ افزایی به وسیله رسانه موجبات رشد فکری جامعه را فراهم می‌کند و اصلاح مفاسد اجتماعی و مسایل سیاسی به وسیله وجه عام رسانه از نظر اسلام قابل تحقق است.


آیت الله علم الهدی در ادامه افزودند: خصوصیتی که امروز در جریان رسانه با رویکرد قدسی با عنوان وجهه عام مورد توجه است، عدم نفوذ جریان باطل به رسانه و نقش آفرینی آن در بسط دین، هدایتگری جامعه، بصیرت افزایی، رشد فرهنگی و اصلاح مفاسد اجتماع در حوزه اخلاقی و سیاسی است.


ایشان با اشاره به اخلاق رسانه و استفاده از ابزار اجرایی آن بیان کردند: ما اگر بخواهیم اخلاق رسانه را رعایت کنیم باید در درجه اول رسالت رسانه را روشن سازیم.در یک جامعه اگر رسانه بخواهد نقش بصیرت افزایی خود را ایفا کند، در درجه اول باید اعتماد جامعه را جلب کند.


آیت الله علم الهدی با اشاره به مسئله جذب مخاطب که در هر رسانه ای مطرح است،تاکید داشتند: رسانه ها باید در جریان مخاطب یابی و جذب آن از گرایش های معنوی و انسانی استفاده کنند. در جریان مقابله با هجمه فرهنگی دشمن جبهه رسانه خط مقدم است و بسیج با داشتن خصوصیاتی چون ایثار و عدم توجه به منافع مادی و سودجویی میدان دار رسانه است و امروز هر رسانه ای در مرحله فعالیت نیازمند داشتن چنین ویژگی هایی است. برای حرکت به سوی اصول انقلاب و قرار گرفتن در چنین موقعیتی نیازمند جریان فعالی هم‌چون بسیج هستیم که برای اقداماتش مابه‌ ازای خاص خارجی وجود ندارد و بدون داشتن عقیده بسیجی نمی‌توان در این عرصه وارد شد.

ایشان ضمن انتقاد ازعملکرد برخی رسانه‌ها تصریح کردند: برخی از رسانه‌ها به هر شیوه خواهان جذب مخاطب هستند ولی جذب مخاطب بنا بر گرایشات نفسانی به هیچ‌وجه قابل توجیه نیست، چرا که جذب مخاطب باید عاری از هر گونه فساد صورت گیرد جذب مخاطب از طریق کانال‌های انسانی و نه از طریق گرایشات نفسانی و شهوانی باید صورت پذیرد .


ایشان درخصوص ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر جذب جوانان به حوزه‌های دینی تصریح کرد: جوانان را نباید با ابزارهای مفسدی همچون غنا به عرصه دینی دعوت کرد، رسانه‌ها باید در حوزه‌های مخاطب‌یابی توجه بیشتری را مبذول کنند. 


آیت الله علم‌الهدی درباره وجه خاص رسانه بیان کردند: رسانه سنگر دفاع از اسلام و مقابله با دشمنان اسلام است که در جریان مقابله با دشمن و جنگ با آن درخط مقدم قرار گرفته است و نقش بسیج در این خصوص به خوبی هویدا است.


ایشان با تاکید بر این که نقش بسیج در وجوه عام و خاص معیار و ملاک است، افزودند: بسیجیان در میدان بسیج نه به‌ دنبال قدرت و نه به‌ دنبال پول هستند، امروز رسانه ملی به چنین حسی نیازمند است. اگر رسانه به ابزار سیاست بازی، کسب قدرت و ثروت تبدیل شود از رویکرد قدسی خارج می شود که نقش بسیج در این راستا حفظ رسانه از هرنوع آلودگی است

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی