۱۴۰۳ پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت

 

خطبه دوم ـ من از دولت مردان بزرگوارمان خواهش می‌کنم که اینقدر نقطه ضعف به دشمن نشان ندهند، این‌ها دشمن ما هستند، به هیچ‌وجه از دشمنی،عناد و عداوت با ما دست نمی‌کشند، چه مردشان باشد و چه زنشان.

 

 

به گزارش Alamolhoda.com، آیت‌الله علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه دوم نماز جمعه این هفته، 21 آبان ماه در حرم امام رضا (علیه‌السلام)، با اشاره به نزدیک شدن به اربعین حسین، اظهار کرد: این ایام، ایام پر هیجان و مبتهج حرکت زائرین اربعین برای درک زیارت مقدسه سیدالشهدا (علیه‌السلام) در سرزمین کربلا است.

 

ایشان ادامه داد: عاشقان ابی‌عبدالله از اطراف کره زمین نه منحصراً از ایران اسلامی و کشورهای شیعه نشین، ار تمام بلاد همه با عشقی خاص و دل آکندگی ویژه در جاده کربلا هستند و مسیر کربلا را طی می‌کنند، این راهپیمایی اربعین به طرف کربلای سیدالشهدا (علیه‌السلام) که با پای پیاده صورت می‌گیرد، در این جمعیت میلیونی عظیم، این در حقیقت دو نماد از دو جریان است؛ یک جریان مربوط به دیروز است و یک جریان مربوط به امروز.

 

دو جریان دیروز و امروز مربوط به اربعین حسینی

 

آیت‌الله علم‌الهدی به بیان دو جریان مربوط به اربعین پرداخت و گفت: جریان مربوط به دیروز، این حرکت با پای پیاده و بچه کوچک را دستش را گرفتن و در جاده راه بردن، در یک جایی نشان می‌داد تلویزیون که پدر بچه‌اش را از کالسکه پیاده کرد، دستش را گرفت و پیاده راه برد، این نماد یک جریان دیروز است و آن، هم‌پایی با سیدالشهدا (علیه‌السلام) است، این مسیر رفت و برگشت کربلا را این زن و بچه خیلی جور واجور طی کردند، این‌هایی که با پای پیاده طی کردند، می‌خواهند بگویند یا اباعبدالله، ما هم هم پای زن و بچه‌ات هستیم منتها با یک تفاوت و آن این‌که این خانم‌ها را کسی با تازیانه نمی‌زد، این بچه‌ها را کسی سیلی نمی‌زد.

 

ایشان افزود: بچه‌ها وقتی تشنه می‌شوند، به جای آب به آنان شربت گوارا می‌دهند اما آنان وقتی تشنه می‌شدند، با سیلی به صورتشان می‌زدند؛ یک سر ریسمان را به سر بازوی زینب کبری بسته بودند، یک سر ریسمان را به بازوی امام سجاد (علیه‌السلام)، این زن و بچه‌ها را مثل دانه تسبیح به این ریسمان کشیده بودند، این‌ها وقتی می‌رفتند، این بچه‌های کوچک عقب می‌ماندند، وقتی عقب می‌ماندند، از همان عقب شروع می‌کردند به تازیانه زدن، این‌ها می‌دویدند برای این‌که از تازیانه نجات پیدا کنند، همه جمعیت روی هم می‌ریختند.

 

امروز فضای عراق را عشق به امام حسین (علیه‌السلام) فراگرفته است

 

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان این‌که امروز فضای عراق را عشق به امام حسین (علیه‌السلام) فراگرفته است، خاطرنشان کرد: این قافله‌های کربلا که با بچه‌های امام حسین (علیه‌السلام) همراهی می‌کنند، کسی این‌ها را نمی‌زند، کسی این‌ها را به طناب نبسته، زن و مردشان دارند در جاده به عشق ابی‌عبدالله می‌روند، این فضای سرزمین عراق را الان این شعار و ندای یا حسین (علیه‌السلام)، آنچنان فراگرفته است که از در و دیوار، عشق امام حسین (علیه‌السلام) می‌بارد، این نماد دیروز.

 

«جهالت» و «حیرت ضلالت» بشریت را تهدید می‌کند

 

ایشان با بیان این که «جهالت» و «حیرت ضلالت» بشریت را تهدید می‌کند، گفت: اما نماد امروز، نماد یک جریان مربوط به امروز ما هست، امروز روی کره زمین، مسئله‌ای که بشریت را دارد تهدید می‌کند، همان نکته‌ای هست که در زیارت اربعین به آن اشاره شده، در زیارت اربعین شما این جمله را می‌خوانید: «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیْرَةِ الضَّلالَةِ»، «پاره جگرش را بذل مرد که بندگان تو خدا را از جهالت و حیرت ضلالت نجات دهد»، آن چه امروز بشریت را تهدید می‌کند، جهالت و حیرت ضلالت است، این جهالت و حیرت ضلالت تا کجا؟

 

مردمی که مدعی پیشتازی در علم و اقتصاد هستند، باید زعامت یک فاسد اخلاقی را بپذیرند

 

نماینده ولی فقیه تصریح کرد: مردمی که مدعی هستند روی کره زمین در عرصه علم و فناوری از همه انسان‌ها جلوتراند، مردمی که الان منابع اقتصاد را منحصر به خودشان می‌بینند، این مردم بدبخت، سرپرستی  و زعامت یک انسانی را مجبورند قبول کنند که از کوچک‌ترین اتهاماتش این است که از تجاوز به یک دختر 13 ساله خودداری نکرده است، با تکیه بر پول و قدرت، یک همچین جانوری را کسانی که ادعای برجسته‌ترین انسان‌ها روی کره زمین دارند در علم و فناوری، این‌ها باید بپذیرند و قبول کنند، حیرت جهالت و ضلالت از این بدتر؟

 

ایشان به درگیری‌های پس از انتخابات در آمریکا اشاره و عنوان کرد: در یک کشوری که ادعای دموکراسی و مردم سالاری‌اش گوش بشر را کر می‌کند و در دنیا طنین انداخته، یک عده مردم آگاهی که خود را در معرض خطر می‌‌بینند با زعامت و سرپرستی چنین جانوری، اعلام خطر می‌کنند، برای اعلام خطر به خیابان‌ها ریختند که فریاد بزنند که بشریت به داد آنان برسد، این‌ها سگ گزنده و درنده به جان آنان می‌اندازند که این‌ها را تکه‌تکه کنند که چرا می‌گویند سرنوشت ما در خطر است، یعنی آیا جهالت و حیرت ضلالت از این بدتر و این جهالت و حیرت ضلالت از این بدتر؟ امروز نمادش را در دنیا و حرکت بشریت نشان داده در این بوران جهالت و حیرت ضلالت.

 

برخی مدعی سیاستمداری در داخل به دنبال تعامل به چنین جانورانی هستند

 

آیت‌الله علم‌الهدی برخی مدعی سیاستمداری در داخل به دنبال تعامل با چنین جانورانی هستند، خاطرنشان کرد: متأسفانه یک عده آدم‌هایی که ادعای سیاستمداری در مملکت ما می‌کنند، این‌ها در صدد این هستند که توسعه تعامل به چنین موجوداتی داشته باشند این‌ها خط توسعه تعامل را با چنین جانورانی توصیه و پیگیری می‌کنند، تعامل با چنین موجودات؟ اصلأ فرقی نمی‌کند چه کسی رییس جمهور آمریکا شود، چه بر حاکمیت آمریکا به تعبیرغربی‌ها، «خر» حاکم باشد که دموکرات‌ها را می‌گویند، چه «فیل» حاکم باشد که جمهوری‌خواه‌ها را می‌گویند، فرقی نمی‌کند؛ آن دولت قبلی هم که بود، آخرین افتخاری که برای خودش اعلام کرد، این بود که ما بعد از برجام، تحریم‌های ایران را بیشتر کردیم، این شعار آنان بود، دولتی هم که آمده، همان اول رجز می‌خواند که برجام را پاره می‌کند.

 

دولت اینقدر نقطه ضعف به دشمن نشان ندهد

 

ایشان تصریح کرد: من از دولت‌مردان بزرگوارمان خواهش می کنم که این‌قدر نقطه ضعف به دشمن نشان ندهید؛ اول گقتید تحریم، تحریم، تحریم، دشمن فهمید نقطه ضعف ما تحریم است، روی همین قضیه زوم کرد و تا به الان این همه جنایت کرده، الان هم بگویید برجام، حفظ برجام و عمل به برجام، دشمن بفهمد نقطه ضعف ما همین است و روی همین جهت فشار بیاورد، نقطه ضعف نباید به دشمن نشان دهیم، این‌ها دشمن ما هستند، به هیچ وجه از دشمنی،عناد و عداوت با ما دست نمی‌کشند، چه مردشان باشد، چه زنشان، فرقی نمی‌کند.

 

امام جمعه مشهد مقدس اضافه کرد: دنیا اینطور دارد می‌رود، این بشریت در این جهالت و حیرت ضلالت، در اربعین امام حسین (علیه‌السلام) یک عده مردم چند ده میلیونی راه افتادند، به طرف یک نقطه هدفی دارند می‌روند برای این که خط او را در پیش بگریند، بذل مهجه کنند و دنیا را از جهالت و حیرت ضلالت نجات دهند. «تکبیر»

 

رفتن به کربلا تنها زیارت گند و ضریح امام حسین (علیه‌السلام) نیست

 

ایشان بابیان این‌که رفتن به‌طرف کربلا، تنها زیارت گنبد و ضریح شش‌گوشه اباعبدالله (علیه‌السلام) نیست، اظهار کرد: رفتن به کربلا، زیارت گنبد و ضریح شش‌گوشه تنها نیست، رفتن به کربلا، آن‌هم با پای پیاده، اعلام این حقیقت است که یا اباعبدالله، ما دنبال سر شما راه افتادیم، شما بذل مهجه کردید دنیا را نجات دهید، ما هم راه افتادیم به دنبال سر شما، بذل مهجه کنیم، ما هم حاضریم همه‌چیزمان را بدهیم، زن و بچه خود را هم آوردیم، پیرمرد و جوانمان هم آمده، دنبال سر شما راه افتادیم، ما هم حاضریم بذل مهجه کنیم، بگو آقا و صاحبمان بیاید، اربابمان بیاید جلو بیفتد تا دنیا از جهالت و حیرت ضلالت نجات پیدا کند، این نماد امروز مسئله زیارت اربعین و پیاده‌روی به‌طرف حرم سیدالشهدا (علیه‌السلام) است.

 

انتقاد از سودجویی آژانس‌های مسافرتی و گران کردن بلیت‌های اربعین

 

ایشان با انتقاد از سودجویی آژانس‌های مسافرتی بابت گران کردن بلیت‌های سفر به کربلا و نجف، تصریح کرد: اما بنده خواهش می‌کنم دستگاه‌های ما هم کمک کنند به این قضیه؛ در این مسئله، ضعفا هستند، فقرا هستند، آدم‌هایی که همه‌چیزشان را فروخته‌اند، یک آقایی می‌گفت «پدر و مادرم پیر و مریض هستند، گفتند بیا هرچه داریم برای ما بفروش و اربعین ما را به کربلا بفرست»، این پیرزن و پیرمرد را چگونه به کربلا بفرستند؟ این‌که می‌گوید باید همه‌چیز ما را بفروش و اربعین به کربلا بفرست، این باید با هواپیما برود، یک‌مرتبه یک‌مشت سودجو در این آژانس‌ها پیدا بشوند، بلیت یک‌میلیون و صدهزار تومان را به دو میلیون و نیم بفروشند؛ یک عده عاشق امام حسین هستند، یک عده هم در این مملکت شده‌اند لشکر عمر سعد، این چه جنایتی است که شما می‌کنید؟ این فقرا چه کنند؟

 

چرا هر زائر باید 25 هزار تومان پول بیمه بدهد؟

 

آیت‌الله علم‌الهدی، از دستگاه‌های دولتی نیز به‌واسطه دریافت حق بیمه 25 هزارتومانی از زوار اربعین انتقاد کرد و گفت: 25 هزار تومان هرکسی بیمه، چرا بیمه بدهد؟ اگر بیمه لازم است، دستگاه‌های ما بیایند بیمه کنند، شرکت‌های بیمه بیایند به عشق امام حسین این‌ها را بیمه کنند، آدم فقیری که یک تومان یک تومان از همه‌چیزش جدا می‌کند و می‌خواهد اربعین برود کربلا، چرا 25 هزار تومان بیمه بدهد؟ آیا کسانی که برای عیاشی به ترکیه می‌روند خوش‌گذرانی، آنان نیز 25 هزار تومان باید بیمه بدهند و از زائر اربعین امام حسین 25 هزار تومان گرفت؟

 

دولت عراق می‌خواهد از زوار اربعین کاسبی کند؟

 

ایشان خاطرنشان کرد: بدتر از آن دولت عراق، 40 دلار از هر نفر بابت ویزا باید بگیرند، آخر چرا؟ این چه مهمان‌نوازی است؟ مردم کربلا در خانه‌هایشان را باز کردند، مردم عراق این‌همه موکب می‌زنند، این‌همه پذیرایی می‌کنند، دولت می‌خواهد کاسبی‌اش را در اربعین امام حسین تأمین کند؟ از هر زائر 40 دلار بگیرد؟ هزار نفر رفته‌اند برای رفتگری، رفتگر تمام وجودش چقدر است؟ تمام زندگی‌اش چقدر است؟ این رفته در کربلا و نجف رفتگری کند، آشغال از زیر پای زائرین امام حسین(علیه‌السلام) جمع کند، به آنان گفتند شما هم باید 40 دلار بدهید.

 

برخورد بد دولت عراق با زوار اربعین جای گلایه دارد

 

آیت‌الله علم‌الهدی از برخورد نامناسب دولت عراق در اخذ ویزای زوار اربعین گلایه کرد و گفت: آن‌قدر گفت‌وگو شد، مذاکره شد که راضی بشوند این‌ها را با سه دلار ویزا ببرند، روز آخر گفتند نمی‌شود، این‌ها هم باید 40 دلار ویزا بدهند و لب مرز جلویشان را گرفتند؛ این برخوردها چرا؟ شما مسلمان هستید، شما شیعه هستید، شما دولت شیعه عراق هستید، چرا با مردم این‌طور برخورد می‌کنید؟ واقعاً این نوع برخوردها گلایه دارد و عزیزان مسؤول ما با مقامات عراقی مذاکره کنند، اربعین امام حسین را گران نکنید، مردم هستی‌شان را دارند می‌دهند که بروند زیارت اربعین، این چه وضعی است؟

 

مشروح خطبه دوم

 


دریافت
مدت زمان: 21 دقیقه 55 ثانیه

نظرات (۱)

با سلام
واقعا بعضی از مردم فقیر هستند و یک سال منتظر هستند تا اربعین شود و با هزینه ی کم به زیارت سید شهدا (ع) بروند.
تو رو خدا زیارت کربلا در هر ایامی هرچقدر که هست حداقل اربعین کم هزینه کنید تا مردم فقیر حدافل بتونن تو عمرشون یکبار هم که شده امام حسین (ع) رو زیارت کنن.
ایت الله علم الهدی خداوند به شما هم اجر بدهد

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی