۱۴۰۳ شنبه ۰۳ آذر

 

عده‌ای جریان‌های سیاسی می‌خواهند از قشر لائیک، لاابالی و بی‌بند و بار برای خود اردو درست کنند و این اردوی قشر لائیک را در انتخابات دنبال سر خود راه بیندازند، این‌ها مانع اجرای نهی از منکر در جامعه هستند.

 

به گزارش Alamolhoda.cm، آیت‌الله علم‌الهدی پیش از ظهر امروز در خطبه دوم نماز جمعه این هفته، 16 مهرماه در حرم امام رضا (علیه‌السلام)، بابیان این‌که هفته اول ماه محرم به نام هفته امربه‌معروف و نهی از منکر نامیده شده است، اظهار کرد: علت نام‌گذاری این هفته به‌عنوان هفته امربه‌معروف و نهی از منکر، در حقیقت الهام از فرمایش وجود مقدس ابی‌عبدالله (علیه‌السلام) است که فرمودند: «إِنّى لَمْ أَخْرُجْ أَشِرًا وَلا بَطَرًا وَلا مُفْسِدًا وَلا ظالِمًا وَإِنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الاِْصْلاحِ فى أُمَّةِ جَدّى، أُریدُ آن آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَأَنْهى عَنِ الْمُنْکَرِ وَأَسیرَ بِسیرَةِجَدّى وَأَبى عَلِىِّ بْنِ أَبیطالِب»؛ وجود مقدس سیدالشهدا (علیه‌السلام) انگیزه قیام خود را در اینجا، امربه‌معروف و نهی از منکر معرفی می‌کنند.

 

سیدالشهدا به دنبال اصلاح امت پیامبر است

 

ایشان ادامه داد: نکته جالبی که در فرمایش سیدالشهدا (علیه‌السلام) است، به دنبال اصلاح در امت پیغمبر است، به‌عنوان مطالبه اصلاح و دفع مفاسد امت، امام حسین می‌فرمایند من قیام کردم اما عامل اجرایی این اصلاح و ضامن اجرای اجتناب از مفاسد در امت، امربه‌معروف و نهی از منکر است؛ اول می‌فرمایند «... وَإِنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الاِْصْلاحِ فى أُمَّةِ جَدّى»، من برای طلب اصلاح در امت جدم خروج کردم، بعد می‌فرمایند «... أُریدُ آن آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَأَنْهى عَنِ الْمُنْکَرِ...»، یعنی مصداق تحقق عینی اصلاح در امت پیغمبر با ابزار امربه‌معروف و نهی از منکر قابل تحقق و قابل‌اجرا هست.

 

آیت‌الله علم‌الهدی بابیان این‌که سیدالشهدا (علیه‌السلام) برای خارج کردن مردم از بی‌تفاوتی نسبت به مفاسد و مظالم قیام کرد، عنوان کرد: علت آن این است که وقتی تا عمق قیام سیدالشهدا را در نظر می‌گیریم، اصلاً قیام حضرت برای این بود که مردم را از بی‌تفاوتی خارج کنند، این‌که یک سگ‌باز شراب‌خواری مثل یزید بر مردم مسلط شود، یک حکومت جانی جائر، سرنوشت مردم را در دست بگیرد، انواع مفاسد و مظالم را بر کشور اجرا کند، مردم هم به دنبال زندگی کردنشان باشند، کاسبی‌شان را بکنند، ناهار بخورند، شام بخورند، شب را به روز و روز را به شب بیاورند و در برابر حاکمیت این فساد بر سرنوشتان، مردم بی‌تفاوت باشند، امام حسین (علیه‌السلام) برای خارج کردن مردم از این بی‌تفاوتی، دست به این قیام زد.

 

امام حسین (علیه‌السلام) برای خارج کردن مردم از بی‌تفاوتی دست به قیام زد

 

ایشان خاطرنشان کرد: اولی که حضرت قیام کرد، افرادی که با سیدالشهدا برخورد می‌کردند، درصدد نصیحت مولا برمی‌آمدند، درصدد مسلحت اندیشی و خیراندیشی برای مولا برمی‌آمدند، همه حضرت را از این قیام منع می‌کردند؛ یکی از این افراد، ابن عباس بود، آمد به امام حسین گفت «ما اخرجک عن مدینه جدک»، چرا اصلاً داری از شهر بیرون می‌روی؟ چرا می‌خواهی قیام، انقلاب و حرکت کنی؟

 

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با اشاره به تلاش برخی نزدیکان اباعبدالله (علیه‌السلام) برای منصرف کردن ایشان از حرکت به سمت کوفه، تصریح کرد: حضرت فرمودند معلوم است، من تسلیم یزید نمی‌شوم، با یزید بیعت نمی‌کنم و نتیجه بیعت نکردن با یزید، قصه به جنگ کشیده می‌شود و من خواه‌ناخواه ملزم به چنین حرکتی هستم.

 

ایشان ادامه داد: ابن عباس گفت نه، این‌طور نیست که اگر شما بخواهید با یزید بیعت نکنید، حتماً قصه به جنگ منتهی شود، در سرزمین یمن، کوه‌های سر به فلک کشیده است، لابه‌لای دره‌های این کوه‌ها، ییلاق‌های خوش آب‌وهوایی است، شما با زن، بچه و کِس و کارتان بروید در آن ییلاق‌های خوش آب‌وهوای یمن، آنجا زندگی کنید، این بچه‌ها و زن‌ها خوش بگذرانند، شما هم خدا را عبادت کنید، آن کوه‌ها صعب‌العبور است، یزید قدرت لشکرکشی به آنجا ندارد، جنگی صورت نمی‌گیرد و شما هم سلامت می‌مانید، این مصلحت‌اندیشی ابن عباس برای امام حسین است.

 

امام‌جمعه مشهد مقدس افزود: کسی این کار را انجام می‌دهد که در مقابل فساد بی‌تفاوت است، در مقابل فراگیری جنایت و ظلم در جامعه و در مقابل توسعه ناهنجاری‌ها، شهوت‌رانی‌ها، بی‌بندوباری‌ها، نابکاری‌ها در جامعه، بی‌تفاوت است، چنین فردی برای این‌که از شر یزید محفوظ بماند، دست به چنین کاری می‌زند، آنچه برای امام حسین موضوعیت داشت، بی‌تفاوتی در برابر جنایت بود، هم امام حسین بی‌تفاوت نبود و هم می‌خواست مردم را از این بی‌تفاوتی بیرون بیاورد، مردم در برابر گناه بی‌تفاوت نباشند، در برابر مظالم و جنایات، مردم بی‌تفاوت برخورد نکنند.

 

خطبه امام حسین (علیه‌السلام) در تبیین جامعه بی‌تفاوت به گناه

 

آیت‌الله علم‌الهدی ادامه داد: وجود مقدس سیدالشهدا در آن خطبه‌ای که می‌خوانند که خطبه‌ای معنادار است، می‌فرمایند «آن هذِهِ الدُّنْیا قد تَغَیَّرَتْ وَ تَنَکَّرَتْ وَ أَدْبَرَ مَعْرُوفُها، فَلَمْ یَبْقَ مِنْها إِلاّ صُبابَةٌ کَصُبابَةِ الاِْناءِ وَ خَسیسُ عَیْش کَالْمَرْعَی  الْوَبیل، أَلا تَرَوْنَ آن الْحَقَّ لا یُعْمَلُ بِهِ وَ آن الْباطِلَ لا یُتَناهی  عَنْهُ، لِیَرْغَبَ الْمُؤْمِنُ فی  لِقاءِاللّهِ مُحِقًّا، فَإِنّی لا أَرَی الْمَوْتَ إِلاّ سَعادَةً وَ لاَ الْحَیاةَ مَعَ الظّالِمینَ إِلاّ بَرَمًا...»، این خطبه‌ای که در فقرات اول خطبه، وجود مقدس سیدالشهدا، جامعه را تبیین می‌کند، جامعه محکوم به ظلم، جامعه تحت ستم، جامعه آزاد در شهوت‌رانی، بی‌بندوباری، می گساری، لاابالی‌گری، این جامعه را تبیین می‌کنند، آخرش می‌گویند در جامعه این‌چنینی، « ...فَإِنّی لا أَرَی الْمَوْتَ إِلاّ سَعادَةً...»، در چنین جامعه‌ای، مرگ سعادت است، یعنی چه مرگ سعادت است؟

 

در راه نهی از منکر نباید از فحش، افترا و تهمت ترسید

 

ایشان تصریح کرد: مرگ آدم که دست خودش نیست، مرگ دست خداست پس این‌که در چنین جامعه‌ای، مرگ سعادت است، آدم باید خودکشی کند در چنین جامعه‌ای که جنایت را نبیند و بمیرد یا نه، باید در چنین جامعه‌ای، مبارزه با فساد، ظلم، امربه‌معروف و نهی از منکر تا کجا؟ تا مرز مرگ و کشته شدن نهی از منکر کند و در مقابل فساد بایستد، « فَإِنّی لا أَرَی الْمَوْتَ إِلاّ سَعادَةً» معنایش این است، جامعه‌ای که این‌چنین شد، جامعه‌ای که اگر بنا شد در این جامعه یک نفر بگوید شهوت‌رانی نکنید، ناهنجاری نکنید، گناه و بی‌بندوباری در یک نظام ولایی که صدها هزار شهید داده، مثل آبی که پای یک درخت بریزند و جریان داشته باشد، خون شهید 37 سال در پای این نظام جریان داشته و نظام سرپا است، در اینجا گناه نکنید، در اینجا ابزار شهوت‌رانی و عیاشی که باعث توسعه گناه می‌شود، در این شهر و بوم و زندگی مردم به وجود نیاورید، اگر آدم چنین حرفی زد و بعد به او بگویند چرا این حرف‌ها را می‌زنی؟ تو ضد لذتی، تو ضد جوانی، تو ضد خوش‌گذرانی و آسایش مردمی، نباید از این حرف‌ها بترسی، از فحش، اتهام، افترا و استهزا عقب‌نشینی نکند، تا کجا بایستد؟ تا جایی که امام حسین گفت فَإِنّی لا أَرَی الْمَوْتَ إِلاّ سَعادَةً، تا پای جان دادن باید بایستی. «تکبیر»

 

آیت‌الله علم‌الهدی بابیان این‌که جامعه هدف سیدالشهدا در قیام، یزید و دستگاه حکومتی نبود، اظهار کرد: یک نکته‌ای در اینجا هست که امام حسین خواست از کی امربه‌معروف و نهی از منکر کند؟ جامعه هدف امام حسین چه کسی بود که برای امربه‌معروف و نهی از منکر در چنین جامعه‌ای، امام حسین (علیه‌السلام) قیام کرد؟ آیا امام حسین (علیه‌السلام) می‌خواستند یزید را امربه‌معروف و نهی از منکر کنند؟ یزید که امربه‌معروف پذیر نیست، نهی از منکر که در یزید اثر ندارد.

 

ایشان ادامه داد: این‌که امام حسین (علیه‌السلام) می‌گوید من در این قیام و در این حرکت قوی، قاطع و پر مقاومت در برابر دشمن حرکت کردم، حرکتی که آخر آن جنگ است، شهادت و کشته شدن است، برای امربه‌معروف و نهی از منکر است، یعنی امام حسین می‌خواست به یزید بگوید شراب نخور؟ مگر یزید نهی از منکر پذیر است؟ امام حسین می‌خواست به یزید بگوید فسق و فجور نکن، مال مردم نخور، ظلم و جنایت نکن؟

 

انحراف سیاسی امت اسلامی، علت قیام امام حسین (علیه‌السلام)

 

آیت‌الله علم‌الهدی، علت قیام سیدالشهدا (علیه‌السلام) را انحراف سیاسی امت اسلامی عنوان و خاطرنشان کرد: جامعه هدف امام حسین که می‌گوید « أُریدُ آن آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَأَنْهى عَنِ الْمُنْکَرِ»، این جامعه هدف کی و چی است؟ این جامعه هدف یزید نبود، حکومت یزید، معلول این منکری بود که امام حسین (علیه‌السلام) می‌خواست نهی کند، انکر منکرات  زمان سیدالشهدا که برای نهی از این منکر، امام حسین قیام کرد، انحراف سیاسی جامعه و امت اسلامی آن روز بود، آن روز، امت دچار انحراف سیاسی شده بودند و این انحراف سیاسی، نتیجه و مولودش، حکومت معاویه و یزید بود و بنی‌امیه حاکم شدند، انحراف سیاسی که به‌عنوان انکر منکرات زمان امام حسین امت دچارش شده بود، اولاً امام حسین (علیه‌السلام) فرمودند «... وَإِنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الاِْصْلاحِ فى أُمَّةِ جَدّى»، من امت را می‌خواهم درست کنم نه حکومت را.

 

ایشان تصریح کرد: آن انحراف سیاسی عبارت بود از این‌که مردم در برابر ظلم، جنایت، گناه، بی‌تفاوت شدند و دنبال زندگی خودشان بودند، این مصلحت‌اندیشی برای زندگی بود؛ یک‌جوری کار کنند که زندگی‌شان به خطر نیفتد، جوری قدم بردارند که خواب و خوراکشان به هم نخورد، جوری در جامعه عمل کنند که خطری در زندگی متوجه شکم، شهوت و خوابشان نشود، این انحراف سیاسی بود و نقطه تبلور این انحراف سیاسی، نقض بیعت اهل کوفه با مسلم بود، چرا کوفی‌ها با مسلم نقض بیعت کردند و بیعت شکستند؟ عقیده‌شان برگشت؟ ایمانشان برگشت؟ فکرشان برگشت؟ اول امام حسین را قبول داشتند و بعد قبول نداشتند؟ دچار انحراف اعتقادی، فکری و مذهبی شدند؟ نه! مصلحت زندگی بود.

 

ترس از برهم خوردن زندگی آرام، باعث بی‌تفاوتی امت اسلامی شد

 

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی، علت بی‌تفاوتی مردم را ترس از برهم خوردن زندگی آرام و بدون مشکل عنوان کرد و گفت: مردم دیدند 20 سال معاویه هرچه جنایتکار قداره‌کش آدم کش داشته، بر مردم کوفه مسلط کرده، به جرم دوستی  اهل‌بیت و امیرالمؤمنین، خون این مردم را در شیشه کردند، گفتند الآن هم همان می‌شود، ما نمی‌توانیم زندگی کنیم، برای این‌که زندگی کنند، با مسلم نقض بیعت کردند.

 

ایشان اظهار کرد: برادران و خواهران، این شعاری که شما همیشه می‌گوید «ما اهل کوفه نیستیم، علی تنها بماند»، معنای این شعار چیست؟ یعنی با شعار دادن، آدم اهل کوفه نمی‌شود؟ این شعار شعور هست؟ کی واقعیت هست؟ شما وقتی کوفی نیستید که پای ولایت‌فقیه بایستید تا خود آقا تشریف بیاورند. «تکبیر»

 

مسلم امام زمان، ولی‌فقیه است

 

آیت‌الله علم‌الهدی، ولی‌فقیه در دوره حاضر را مسلم امام زمان خواند و عنوان کرد: مسلم امام زمان، ولی‌فقیه است، تا وقتی پای ولی‌فقیه بایستید تا خود آقا تشریف بیاورند، اگر مردم کوفه پای بیعت مسلم می‌ایستادند تا امام حسین (علیه‌السلام) تشریف بیاورند، دیگر مردم کوفه نمی‌شدند، کوفی بی‌وفا نمی‌شدند، شما وقتی اهل کوفه نیستید که تا آن‌وقت پای ولایت‌فقیه و ولی‌فقیه بایستید، پای ولایت‌فقیه ایستادن، نمی‌شود آدم مصلحت شکم و شهوت خود را هم در نظر بگیرد، نمی‌شود هم خوب بخورد، هم خوب بخوابد، راحت باشد و پای ولایت‌فقیه هم بایستد.

 

ایشان افزود: ولایت‌فقیهی که استکبار می‌خواهد از روی کره زمین با همه قدرت براندازی کند، هرکه پای این ستون خیمه است، جانش، شکمش، غذایش، خوراکش، پوشاکش، زندگی و زن و بچه‌اش هدف استکبار است، شما می‌روید کنار؟ اهل کوفه هم همین کار را کردند؛ این فرهنگ و فکر اگر بنا شد در جامعه ما حاکم شد، مصلحت‌اندیشی زندگی مادی فقط برای ما شکم، شهوت و خوردوخوراکمان در سیاست‌ها مطرح بود، نه دین و ارزش‌های دین، این را بدانید، این همان منکری است که امام حسین (علیه‌السلام) برای نهی از آن قیام کرد.

 

جریان‌های سیاسی، مانع اجرای نهی از منکر در جامعه

 

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی بابیان این‌که جریان‌های سیاسی، مانع اجرای نهی از منکر هستند، خاطرنشان کرد: امروز در جامعه ما، مانع اصلی نهی از منکر چیست؟ همه می‌خواهد امربه‌معروف و نهی از منکر کنند، مانع اصلی اجرای این قضیه چیست؟ ترس است؟ امروز که در این جامعه با این شرایط حکومت و نظام، ترس معنا ندارد، مانع اجرای امربه‌معروف و نهی از منکر، جریان‌های سیاسی هستند؛ یک عده جریان‌های سیاسی که می‌خواهند از قشر لائیک، از قشر لاابالی، از قشر بی‌بندوبار برای خودشان اردو درست کنند، در انتخابات دنبال سر خودشان این اردوی قشر لائیک را راه بیندازند، این‌ها مانع نهی از منکر هستند، تا یک نفر نهی از منکر می‌کند، در فضای مجازی، در فضای حقیقی، در مطبوعات، اهانت می‌کنند، جسارت می‌کنند، اتهام می‌زنند، استهزاء می‌کنند، چرا؟ به‌عنوان حمایت از لاابالی‌گری‌ها و فسق و فجورهای مردم لاابالی و بی‌بندوبار در کشور که از آنان یک لشکر در عرصه قدرت‌یابی خودشان، برای خودشان بسازند.

 

حتی در حد اظهار نیز دغدغه جوانان را ندارید

 

شما دلتان برای جوان سوخته؟ فکر خوشی جوانید؟ فکر آسایش جوانید؟ حتی در حد شعار یکی از شما برای بیکاری جوانان، شعارش را هم نمی‌دهد، در حد اظهار، کسی اظهار دغدغه و درد دل برای موقعیت‌های زندگی نسل جوان در مسئله ازدواجشان، اشتغالشان، در مسئله سعادتشان، یکی از شما حمایت نمی‌کند، حتی شعارش را هم نمی‌دهید، اظهار دغدغه‌اش را هم نمی‌کنید، آن‌وقت شما واقعاً دغدغه جوان دارید که عیاشی و خوش‌گذرانی کند به‌عنوان دفاع از لذت جوان؟

 

از جریان‌های لائیک برای اردوکشی در انتخابات استفاده می‌کنند

 

آن کدام جوان است که شما دارید از لذتش دفاع می‌کنید؟ این جوانان سینه‌زن شب و روز تاسوعا و عاشورا هستند؟ این جوانان مدافع حرم‌اند؟ این جوانان پایمرد در پای اصول و ارزش‌های انقلاب ایستاده‌اند یا یک‌مشت لاابالی در عرصه کشورند و شما فکر این جوانید؟ می‌خواهید این ولنگارها را دنبال سر خودتان راه بیندازید تا در انتخابات یک اردو داشته باشید و بیایید در عرصه قدرت‌یابی و فرصت‌طلبی، این‌ها مانع نهی از منکر هستند و این‌ها جلوی نهی از منکر را می‌گیرند.

 

به دنبال ترویج حساب‌شده فساد در کانون مرجعیت و روحانیت هستند

 

این‌ها درصدد این هستند که فسق و فجور را ترویج کنند ولو در کانون مرجعیت و روحانیت، حوزه علمیه قم، فسق و فجوری راه بیندازند که نمونه‌اش در شهرهای دیگر نبوده، این‌ها می‌خواهند یک جریانی به وجود بیاورند که لامذهبی، بی‌دینی، بی‌بندوباری یک‌طرف بایستد، دین یک‌طرف بایستد و این بی‌بندوبارها بیایند به‌عنوان یک جبهه قطب دوم در مقابل دین‌دارها بایستند، آنان از بی‌بندوبارها استفاده کنند و قدرت را به دست بگیرند و الا در شهر قم این بلوا راه انداختن ندارد.

 

در قبل از پیروزی انقلاب، در دوران نظام ستم‌شاهی، زنان بی‌حجاب وارد قم که می‌شدند، چادر سرشان می‌کردند، آن‌وقت در چنین قمی که کانون انقلاب است، خیزش گاه انقلاب است، خواستگاه این حرکت و انقلاب عظیم اسلامی و انسان‌ساز است، شما می‌آیید چنین فسق و فجوری راه می‌اندازید؟ این حساب‌شده است، این جریان‌ها مانع نهی از منکر هستند و شما مردم متغیر با تمام قدرت بایستید، امام حسین فرمودند «فَإِنّی لا أَرَی الْمَوْتَ إِلاّ سَعادَةً»، تا مرز جان دادن در امربه‌معروف و نهی از منکر مقاومت کنید و دچار عقب‌نشینی نشوید. «تکبیر»

 

 

نظرات (۱)

فایل صوتی یا تصویری این خطبه را کجا می توان یافت؟
پاسخ:
تحمل بفرمایید 
در حال تدوین است
تا شب آپلود میشه

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی