۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

   

برخی مفسران معتقدند عبارت «آل محمد» از این آیه شریفه حذف شده است،هر روایتی که بگوید چیزی از قرآن حذف شده، قابل قبول نیست چرا که با قرآن معارض است و پیامبر اکرم(ص) فرمودند «هرچه از ما گفتند، با قرآن تطبیق دهید. اگر قابل تطبیق بود، بپذیرید.» خداوند نیز در قرآن فرموده «نحن نزلنا الذّکر و إنّا له لحافظون»؛ پس امکان ندارد که کسی بتواند از قرآن چیزی را حذف کند.

به گزارش alamolhoda.com، آیت‌الله علم‌الهدی شامگاه چهارشنبه در ادامه سلسله جلسات هفتگی تفسیر قرآن خود که در محل مهدیه مشهد برگزار می‌شود، به بیان نکات تفسیری آِه 33 سوره مبارکه آل عمران پرداخت.
نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با بیان این‌که آیه مذکور به مسأله «اصطفاء» اشاره کرده است، گفت: پیامبر(ص) از همان ابتدا صفاتی داشتند که سایر آدمیان آن خصوصیات باطنی را درک نمی‌کردند و به ایشان به چشم انسانی عادی می‌نگریستند. مشهود شدن این واقعیات برای مردم موجب ایمان آن‌ها شد و این از باب «اصطفاء» بود.
آیت‌الله علم‌الهدی افزود: ذات مقدس پروردگار در این آیه 4 سوژه اصطفاء مشخص کرده که دو مورد آن‌ها شخص هستند و دو مورد، تبار. ابتدا به حضرت آدم و حضرت نوح اشاره فرموده و سپس به آل ابراهیم و آل عمران. چرا سوژه‌های اصطفاء این‌گونه بیان شده است؟ درک ما از علت این نوع بیان، به درک مفهوم «آل» بستگی دارد.
وی در تشریح سخن خود یادآور شد: راغب اصفهانی در مفردات می‌گوید «آل شیءٍ خاصه الشّیء» یعنی آل به افراد خاصه اشخاصی گویند که خودشان از انسان‌های برتر هستند. پس به زن پیامبر اکرم(ص) و قوم و خویشان پیامبر(ص)، نمی‌توان «آل» را نسبت داد. بلکه به کسانی که خصوصیات ذاتی پیامبر(ص) در آن‌ها متبلور است، «آل محمد(ص)» می‌گویند. از همین رو فقط معصومین آل محمد هستند.
امام جمعه مشهد مقدس سپس به تفسیر نکته اول این آیه شریفه پرداخت و اظهار کرد: آدم(ع) و نوح(ع) آل نداشتند. یعنی در بین اهل ایشان، کسانی نبودند که بتوانند ویژگی صفوه‌اللهی آدم و مقاومت نوح در ارشاد انسان‌ها را ادامه دهند. اما ابراهیم(ع) چنین افرادی را داشت. بخشی از فرزندان حضرت ابراهیم(ع) کسانی بودند که خصوصیت توحیدی ابراهیم در آن‌ها متبلور می‌شد. پس «اصطفاء» تنها مخصوص ابراهیم(ع) نبود و آل ابراهیم را هم شامل می‌شد.
آیت‌الله علم‌الهدی افزود: وقتی ابراهیم(ع) و اسماعیل(ع) خانه کعبه را ساختند، از خدا خواستند که این بندگی را در فرزندان‌شان هم قرار دهد و فرمودند «من ذریتنا امه مسلمه لک». از نسل اسماعیل(ع)، پیغمبری جز حضرت محمد(ص) نیامد و با این کیفیت، پیامبر اکرم(ص)، جزو آل ابراهیم(ع) محسوب می‌شود.
وی در ادامه با اشاره به این‌که برخی مفسران معتقدند عبارت «آل محمد» از این آیه شریفه حذف شده است، تصریح کرد: هر روایتی که بگوید چیزی از قرآن حذف شده، قابل قبول نیست چرا که با قرآن معارض است و پیامبر اکرم(ص) فرمودند «هرچه از ما گفتند، با قرآن تطبیق دهید. اگر قابل تطبیق بود، بپذیرید.» خداوند نیز در قرآن فرموده «نحن نزلنا الذّکر و إنّا له لحافظون»؛ پس امکان ندارد که کسی بتواند از قرآن چیزی را حذف کند.
نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی در پایان خاطرنشان کرد: آن‌چه مفسران در این باره گفته‌اند، به علت این است که پیامبر(ص) گاهی آیات را همراه با تفسیر بیان می‌کردند تا درک عموم را شامل شود. پیامبر(ص) این آیه را شامل اهل‌بیت پیامبر(ص) هم دانسته‌اند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی