۱۴۰۳ چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت

 

 خطبه دوم ـ اگر دشمن بخواهد ما را با نقض عهد کاملا زمین‌گیر کرده و دچار ذلت کند، ثروت هسته‌ای ما باید به روز اول و جایگاه اولش برگردد. چون ما کربلا و محرم و صفر داریم و بزرگ‌ترین شعار محرم و صفر ما به دنبال شعار امام حسین(ع)، «هیهات مناالذله» است.

 

به گزارش alamolhoda.com، آیت‌الله علم‌الهدی در خطبه دوم نماز جمعه امروز، نهم مهرماه 95 با اشاره به فرارسیدن ایام عزاداری سید و سالار شهیدان، به تبیین شیوه عزاداری صحیح اسلامی پرداخت و گفت: با تشکر از همه فعالیت ها و زحماتی که آحاد این نیرو در حفظ امنیت این کشور و توسعه ارزش‌ها و اقامه حدود الهی و توسعه فرهنگ دینی در جامعه بر می‌دارند. ان‌شاءالله خدمات نیروی مؤمن انتظامی ما به عنوان سپاه با اخلاص امام زمان(ع) مورد تقدیر و توجه آن حضرت قرار گیرد.

 

محرم فرصتی برای تجدید کربلا است

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی اظهار کرد: هفته آخر ماه ذی حجه و هفته استقبال از محرم است. از قدیم الأیام رسم بود، دو سه روز مانده بود به محرم، هیئات مراسم استقبال از محرم را برگزار می‌کردند و در مراسم استقبال، چاووشی می‌خواندند. می‌خواندند «هر که دارد هوس کرب‌و‌بلا بسم‌الله» محرم دارد می‌آید. هر که دارد هوس کرب‌و‌بلا بسم‌الله.

آیت‌الله علم‌الهدی یادآور شد: این‌که اول می‌خواندند «هرکه دارد هوس کرب‌و‌بلا بسم‌الله»، به چه معنا بود؟ محرم که در کربلا نبود؛ در محرم هرکسی در شهر و دیار و محل خودش محرم را اقامه می‌کرد. (پس) چرا می‌خواندند «هر که دارد هوس کرب‌و‌بلا بسم‌الله»؟ چون محرم یک کربلاسازی و تجدید کربلا است. این مراسم عزاداری و شعائر عزاداری، عینی کردن کربلا است.

 

لزوم اقامه عزاداری محرم و صفر به رسم همیشگی آن

وی خاطرنشان کرد: امام بزرگوار ما فرمودند «محرم و صفر اسلام را زنده نگه داشته است.» یعنی هر سال در محرم و صفر، یک کربلا می‌آید در زندگی مردم خودش را نشان می‌دهد. از آن افرادی که در دورترین نقاط و روستاها دارند زندگی می‌کنند، تا آن کسانی‌که در مراکز معنوی عتبات عالیات دارند زندگی می‌کنند. محرم خودش را برای همه به عنوان کربلا نشان می‌دهد و محرم نمایش‌گر کربلا است.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با اشاره به تأکید امام راحل بر برگزاری شعائر حسینی به شکل مرسوم از قدیم، گفت: امام بزرگوار فرمودند «به همان سبکی که از قدیم‌الایام وجود داشته است»؛ به همان سبک عزاداری، همان پرچم، همان کتل، همان سینه زدن، همان یاحسین گفتن، همان اشک باریدن، همان عاشورای پر هیجان و تاسوعای پرشور؛ این نمایش کربلاست.

 

پاسخ به شبهه کمونیستی پیرامون هزینه عزاداری سیدالشهدا(ع)

آیت‌الله علم‌الهدی در ادامه به روشنگری پیرامون شبهات مطرح شده در قبال برگزاری مراسم عزاداری سیدالشهدا(ع) توسط جریان‌های سیاسی قدرت‌طلب پرداخت و گفت: یک حرف نخ‌نمای کهنه مندرس به‌کار نیامده که توده‌ای‌های کافر 70 سال پیش در این کشور مطرح می‌کردند و این خوراک قی کرده کمونیست‌های ضد خدا بوده است.

وی تصریح کرد: اخیرا این مراکز اطلاعاتی ضد انقلاب در فضای مجازی این خوراک قی کرده کمونیست‌ها را سر دست گرفته و می‌گوید «چرا در محرم و صفر این‌قدر هزینه مصرف می‌شود، این‌قدر بودجه به عنوان عزاداری مصرف می‌شود؟ با این بودجه و هزینه بروید شغل ایجاد کنید، کارخانه بسازید، محرومین و جوانان را به سر و سامان برسانید. این همان حرف‌هایی است که توده‌ای‌ها 70 سال پیش در این مملکت زدند و کهنه شده و این همان مسائلی است که کمونیست‌ها قی کردند؛ الآن ضد انقلاب، کثافتِ قی کرده آن‌ها را برداشته در فضای مجازی و بعضی از پایگاه‌ها دارد این مطلب را مطرح می‌کند که «بروید شغل ایجاد کنید. چرا این‌همه هزینه صرف عزاداری محرم شود؟»

 

هزینه عزاداری سیدالشهدا(ع) از بودجه و اموال عمومی نیست

امام جمعه مشهد مقدس در پاسخ به این شبهه اظهار داشت: اولا این هزینه از ثروت عمومی و اموال و بودجه‌های دولتی و عمومی نیست. این هزینه مال مردم است. از جان و دل مردم است؛ مردم عاشق حسین‌اند؛ مردم دل‌داده حسین‌اند؛ مردم همه‌چیزشان را برای امام حسین(ع) می‌دهند. این مردم‌اند که ظهر عاشورا اطعام کرده؛ هیئت سر پا می‌کنند؛ این مردم‌اند که دارند عزاداری می‌کنند و عاشق و دل‌داده ابی‌عبدالله و کربلا هستند. این بودجه عمومی نیست که بگویید «بروید با این برای افراد شغل ایجاد کنید.» این مردم‌اند.

آیت‌الله علم‌الهدی در بیان دومین علت مردود بودن شبهه مذکور خاطرنشان کرد: اگر بناست مردم به جای عزاداری‌ها بیایند این کار را بکنند، خب بی مروت‌ها، این اشکال که به شما بیش‌تر وارد است. چرا شما از هزینه‌های جشن‌ها، پایکوبی‌ها، عیاشی و فسق و فجور، هزینه اتومبیل‌های آخرین سیستم چند میلیاردی و زندگانی‌های متجملانه کاخ‌نشینی‌تان مصرف نمی‌کنید که کارخانه بسازید و برای جوانان  شغل ایجاد کنید؟ از ناهار ظهر عاشورا و تاسوعا بیایند کارخانه بسازند؟

 

اقامه عزای سیدالشهدا(ع) با منافع قدرت‌طلبان سازگار نیست

وی تأکید کرد: این حرف‌های نخ‌نمای توده‌ای‌های 70 سال پیش را الآن در بعضی از سایت‌ها و پایگاه‌های اطلاعاتی فضای مجازی می‌گویند و یک جریان‌های سیاسی فرصت‌طلب قدرت‌یابی هم که این‌ها پایبند به هیچ چیز نیستند، اگر روزی از امام حسین(ع) دم می‌زنند، امام حسین(ع) برای آن‌ها دکان است. اگر روزی از قرآن و دین حرف می‌زنند، قرآن و دین را پلکان قرار دادند. اگر روزی ادعای حمایت از رهبری می‌کنند، برای این است که می‌خواهند به اوج قدرت برسند و امروز هم که وقتی ببینند این حرف‌های پوسیده نخ‌نمای کمونیست‌های 70 سال پیش ممکن است در عرصه‌هایی به دردشان بخورد؛ منبرها، سخنرانی‌ها و عزاداری‌ها و اقامه شعائر، فرصت را از دست آن‌ها می‌گیرد و مردم را به طرف دین هدایت می‌کند و مردم در انتخابات به دنبال دین‌دار و مسلمان و کربلایی و حسینی می‌روند، لذا آن‌ها هم می‌آیند همین حرف‌ها را می‌زنند و همین حرف‌ها را تأیید می‌کنند ولی مردم ما بصیرت‌شان مافوق آن‌هاست.  37سال امام و مقام معظم رهبری، فرد فرد از عناصر مردمی این کشور را در خط اهلبیت تربیت کردند. (تکبیر)

 

محرم و صفر همواره بحران‌های جهان تشیع را حل کرده است

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: شما برادران و خواهران سعی کنید محرم امسال، باشکوه‌تر و باعظمت‌تر از محرم هرسال برگزار بشود. البته محرمی که کربلای انقلابی در کشور ما ایجاد کند، نه کربلای شیعه انگلیسی و شعاری و خرافی موجب وهن به اسلام و مسلمین. محرمی که مردم ما را در انقلاب بسازد. در تاریخ هر وقت یک بحران اجتماعی سیاسی برای شیعه به وجود آمده، یک محرم و صفر به کلی وضع را دگرگون و بحران را حل کرده.

 

تبیین نگرش صحیح به عزاداری سیدالشهدا(ع)

آیت‌الله علم‌الهدی، در تبیین نگرش صحیح به عزاداری سیدالشهدا(ع) افزود: محرمی که امام رضا(ع) به ابن شبیب می‌گوید «یابن شبیب إذا ذکرت الحسین و اصحابه فقل یا لیتنی کنت معکم فأفوز معکم فوزا عظیما» (یعنی) «ای پسر شبیب هر وقت اسم امام حسین(ع) و اصحاب امام حسین(ع) را بردند، این جمله را بگو (که) ای کاش من هم با شما بودم و به فوز می‌رسیدم.» چطور بگوید؟ آیا این حرف راست است یا دروغ؟ این که بگوید «ای کاش من با شما بودم»، آرزوی تخیلی است یا آرزوی واقعی؟ آن روزی که امام رضا(ع) به ابن شبیب فرمودند این جمله را بگو، 150 سال از کربلا گذشته بود. «بگو ای کاش با شما بودم»، یعنی «آرزوی تخیلی کن و خیال کن که برگردی و 150 سال پیش با امام حسین و یارانش در کریلا باشی»؟ یا آرزوی واقعی است؟ حجت بالغه الهی، ثامن‌الحجج، علی بن موسی الرضا(ع) که مردم را به آرزوی تخیلی دعوت نمی‌کند. این آرزوی واقعی است؛ یعنی کربلا تمام نشده. شروعش سال 61 بود. امام حسین(ع) کربلا را راه انداخت. کربلا ادامه دارد؛ تمام نشده.

وی با بیان این‌که تداوم همین نگرش به اصلاح جهانی امام زمان(عج) متصل خواهد شد، ادامه داد: کربلا هست؛ سال به سال در محرم بر صف کربلا افزوده می‌شود و وسعت جبهه کربلا توسعه پیدا می‌کند. آنقدر کربلا بزرگ می‌شود که وقتی آن اصلاح‌گر جهانی می‌آید، می‌گوید «علی یا اهل العالم أنا من قتل جدی الحسین عطشانا» با این آرم می‌آید. چرا امام زمان(عج) با این آرم می‌آید؟ امام زمان(عج) می‌آید روضه بخواند؟ برای روضه‌خوانی می‌آید بگوید «علی یا اهل العالم أنا من قتل جدی الحسین عطشانا»؟ نه؛ امام زمان(عج) اعلام می‌کند «کربلا به آخرش رسید»؛ من آخرین نفر از کربلا و جبهه عاشورایم؛ من آمده‌ام کربلا را تمام کنم؛ به چه قیمت؟ به قیمت پیروزی بر کل جهان و (این‌که) حسین و کربلا همه جهان را بگیرند. من برای این آمده‌ام. این کربلا را می‌گویند «هرکه دارد هوس کرب‌و‌بلا بسم‌الله»؛ نه کربلایی که ضد انقلاب شیعه انگلیسی بخواهد با قمه زدنش درست کند.

 

قمه‌زنی موجب وهن اسلام و حرام قطعی است

عضو مجلس خبرگان رهبری قمه‌زنی را حرام قطعی دانست و تصریح کرد: برادران، خواهران! این قمه زدن وهن به اسلام است. یعنی قمه زدن یک آقایی به نام امام حسین(ع)، با سر بریدن داعش یکی است. هردو ابزار دشمن‌اند. دشمن ما در اسلام‌هراسی‌اش می‌خواهد بگوید «اسلام دین خون است؛ اسلام دین کشتار است» دلیلش این است که «آن کسی‌که قدرت پیدا می‌کند، می‌رود سرِ آدم زنده را می‌بُرد؛ آن کسی هم که قدرت ندارد و دستش به آدم‌کُشی نمی‌رسد، خودش را می‌زند و خودش را خون‌آلود می‌کند. این دلیل دشمن (است) برای این‌که ثابت کند اسلام دین خون و دین کشتار است. یعنی به سر بریدن داعش استدلال می‌کند، به قمه زدن این آقایی که «یا حسین» می‌گوید و قمه می‌زند هم استدلال می‌کند. لذا این وهن اسلام است. مقام معظم رهبری و مراجع معظم تقلید، تحریم کردند. این حرام است. این وهن به دین است.

 

روشنگری درباره شیطنت رسانه‌های مغرض درباره حکم قمه‌زنی

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به شیطنت رسانه‌های بیگانه و برخی رسانه‌های مغرض داخلی در تقطیع سخنان وی پیرامون حرمت «قمه‌زنی»، اظهار داشت: بنده سال گذشته در تبیین حرمت قمه زدن در نماز جمعه صحبت کردم و داشتم علت فتوای مقام معظم رهبری و مراجع امروز را در حرمت قمه زدن تحلیل می‌کردم و علت فتوای مراجع گذشته را در جواز قمه زدن بیان می‌کردم، یک جمله گفته‌ام؛ بعضی از این عناصر ناپاک که دلیل ارتباط این مسائل با شیعه انگلیسی هستند، آمده‌اند همان یک جمله مرا گرفته‌اند کلیپ درست کرده‌اند که «فلان کس گفته قمه زدن اشکالی ندارد.» یک عده افراد ناآگاه هم (به انتشار آن پرداختند.)

 

حرف بنده را از پایگاه اطلاع‌رسانی خودم بشنوید

وی تصریح کرد: برادران، خواهران! این فضای مجازی عین فضای واقعی است. چطور شد شما در فضای واقعی هرکسی به شما هر حرفی زد، باور نمی‌کنید، (اما) موبایل‌تان را دست‌تان می‌گیرید، در فضای مجازی می‌گردید و هرچه حرف آن‌جا هست، باور می‌کنید؟ خب بابا ما هم در فضای مجازی فایل و سایت داریم. اگر حرف بنده را می‌خواهید بشنوید، خب به آن پایگاهِ من مراجعه کنید. نه چیزهایی را که دیگران می‌گویند و تهمت می‌زنند و حرف‌های من را تقطیع می‌کنند. بصیرت شما باید این اقتضا را بکند که حرف هر کسی را از خودش بگیرید؛ نه از کس دیگری که دارد تهمت می‌زند و کس دیگری که دارای مطامع سیاسی هست و می‌خواهد شیعه انگلیسی از این کیفیت به هدفی برسد و آمده چنین کاری کرده.

 

عزاداری مغایر با شئون دینی، حرمت قطعی دارد

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی ضمن تأکید بر لزوم توجه به شیوه صحیح عزاداری دینی، افزود: امام(ره) که فرمودند «تاسوعا و عاشورا باید به همان شکل سابق برگزار بشود، مقصود ایشان مراسم عزاداری جایز و مراسم عزاداری پر هیجان و تکان‌دهنده است؛ نه اعمال و حرکاتی که موجب وهن اسلام است (که) از روی آتش رد بشوند، روی شیشه غلط بزنند؛ این‌ها وهن اسلام است. (اگر) ما این‌ها را به اسلام و معارف اهلبیت(ع) نسبت بدهیم، توهین به اهلبیت(ع) است و توهین به اسلام و اهلبیت(ع) حرام است. این حرکات و اعمالی که افراد انجام می‌دهند، حرمت قطعی دارد.

 

دشمن برخی عمامه ‌به ‌سر ها را وسیله توهین به اسلام کرده است

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به این‌که حضور افراد دارای لباس روحانیت در پشتیبانی از عزاداری‌های تشیع انگلیسی، نمی‌توان عاملی برای تأیید این سبک عزاداری‌ها باشد، تصریح کرد: اگر دوتا آخوند عمامه‌به ‌سر دکان‌دارِ مغازه‌دار هم بیایند برای گرمی بازار خودشان بیایند یک چنین چیزی را گوشه و کنار بگویند، بدانید این‌ها دانسته یا ندانسته، مستقیم یا غیر مستقیم دست‌نشانده دشمن هستند. دشمن این‌ها را جلو انداخته است که این‌طور بیایند وسایل موجب وهن اسلام را به عنوان بزرگداشت سیدالشهدا(ع) مطرح کنند.

آیت‌الله علم‌الهدی یادآور شد: پارسال من شنیدم که در کربلا در عتبه سیدالشهدا(ع) یک عده قمه زدند. بنده مشرف شدم عتبات، در صحن سیدالشهدا(ع) روی منبر این نکته را گفتم. گفتم آقا در50 کیلومتری این کربلا، تکفیری‌ها و وهابی‌های نجس‌العین مزدور دشمن آمده‌اند بچه شیعه را سر می‌برند که پیش‌تر بیایند و این بقعه و بارگاه را خراب کرده و حرم امام حسین(ع) را نابود کنند. شما به جای این‌که بروید جلوی آن آدم‌های تکفیریِ ناپاکِ مزدور دشمن را بگیرید (تا) حرمت امام حسین(ع) حفظ شود، آن‌ها را ول‌شان کرده‌اید، آمده‌اید اینجا خودتان را غرق خون می‌کنید و بعد هم اسمش را عشق امام حسین(ع) می‌گذارید؟

 

قمه‌زنی نوعی تمسخر نسبت به امام حسین(ع) است

وی در تقبیح عزاداری‌های موهن به حرمت دین مبین اسلام و اهلبیت، متذکر شد: آن کسانی‌که شب عاشورا گذاشتند رفتند و امام حسین(ع) را تنها گذاشته و امام حسین را مقابل دشمن رها کردند، اگر این‌ها می‌رفتند در یک بیابان و بعد شروع می‌کردند با شمشیر به سر خودشان زدن و خودشان را خون‌آلود کردن، امام حسین با آن‌ها چه می‌کرد؟ آن‌ها از نظر امام حسین(ع)، چه موجودی بودند؟ سیدالشهدا را با 84 زن و بچه در چنگ دشمن گذاشتند و رفتند و بعد بروند 2 کیلومتر، 3 کیلومتر، 10 کیلومتر آن‌طرف‌تر و چون دارند امام حسین(ع) را می‌کُشند، این‌ها خودشان را غرق خون کنند. اصلا امام حسین(ع) با این‌ها چه می‌کرد؟ این مسخره کردن امام حسین(ع) نیست؟

امام جمعه مشهد مقدس ادامه داد: دشمن سر 50 کیلومتری کربلا دارد می‌آید این گنبد و بارگاه را خراب کند، شیعه امام حسین(ع) را دارد سر می‌برد. تو او را ولش کرده‌ای و به او کار نداری، می‌آیی این‌جا خودت را غرق خون می‌کنی و بعدش هم اسمش را می‌گذاری عشق به امام حسین(ع)؟ این مسخره کردنِ امام حسین(ع) و توهین به سیدالشهداست.

آیت‌الله علم‌الهدی تأکید کرد: برادران و خواهران، سعی کنیم ما واقعا (طوری باشیم) که واقعا «هرکه دارد هوس کرب‌و‌بلا بسم‌الله.» این کربلای واقعی و حقیقی امام حسین(ع) در محرم و عاشورای هر سال دارد در پرتو این هیجان‌ها، شورها، روضه‌خوانی‌ها و عزاداری‌های مقدس تجدید می‌شود. بیاییم به کربلا متصل شویم.

 

خیانت و نامردی آمریکا در مسئله برجام ثابت شد

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که الآن نیاز ما به کربلا از هر زمانی بیشتر است، به شرایط روز کشور اشاره و اظهار کرد: امریکایی‌ها نامردی و خیانت و عنادشان را در برهم زدن قرار برجام ثابت کردند. مردم ما مردم ذلت پذیری نیستند. مردم ما مردمی هستند که با سینه خشک و مشت خالی 40 هزار مستشار ناپاک امریکایی را از این مملکت بیرون کردند. مردم ما یک چنین مردمی هستند. چون کربلا و محرم و صفر داشتند، با قدرت محرم و صفر این کار را کردند.

 

دولت در صورت ادامه بدعهدی غرب، فناوری هسته‌ای را به وضعیت پیشین برگرداند

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: محرم و صفر امسال هم کربلایی برای ما ایجاد می‌کند که اگر بنا شد استکبار جهانی بر این تخلف و نقض عهدش پافشاری کند و به آن‌چه قرارداد بسته، عمل نکند، دولت ما و مسئولین ما باید آماده شوند فناوری هسته‌ای و اتمی را به روز اولش برگردانند. سانتریفیوژها باید چندین برابر یا قدرت هرچه بیشتر بچرخند و آب سنگین اراک با تکمیل 20 درصدش به طور کامل وارد فناوری و وارد عایدات بشود. این خواسته و مطالبه مردم است.

آیت‌الله علم‌الهدی تصریح کرد: (اگر) دشمن تخلف کرد، ما که در مقابل دشمن زور و ذلت نمی‌پذیریم. می‌ایستیم. با چه می‌ایستیم؟ با محرم و صفر امسال‌مان. محرم و صفر امسال ما کربلایی نشان می‌دهد که جوان نسل سوم این انقلاب آن‌چنان مقابل دشمن بایستد که قوی‌تر از آن‌چه جوان نسل اول در هشت سال دفاع مقدس نمایش داد. ما در مقابل دشمن می‌ایستیم. اگر دشمن بخواهد ما را با نقض عهد کاملا زمین‌گیر کرده و دچار ذلت کند، ثروت هسته‌ای ما باید به روز اول و جایگاه اولش برگردد. چون ما کربلا و محرم و صفر داریم و بزرگ‌ترین شعار محرم و صفر ما به دنبال شعار امام حسین(ع)، «هیهات مناالذله» است. (هیهات مناالذله)

 

نظرات (۱)

سلام علیکم
لطفا فایل صوتی و تصویری خطبه ها رو قرار بدید.
با تشکر

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی