۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت

 

خطبه اول نماز عید قربان ـ دستور قربانی در روز عید قربان که از سوی خدا به ما داده‌شده، یک نماد و تمرین برای نمایش دادن درون جان و ضمیر وجودی ما هست.

 

به گزارش Alamolhoda.com، آیت‌الله علم‌الهدی صبح امروز 22 شهریورماه در خطبه اول نماز عید سعید قربان در حرم امام رضا (علیه‌السلام)، با اشاره به فرازی از دعای قنوت نماز عید سعید قربان، «اللَّهُمَّ  بِحَقِّ هَذَا الْیَوْمِ الَّذِی جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمِینَ عِیداً»، اظهار کرد: خداوند متعال امروز را برای مسلمانان عید قرار داد و نامیده می‌شود «عید قربان»، علت این‌که این روز را عید قربان می‌گویند، بعضی‌ها چنین فکر می‌کنند که چون در امروز، افراد قربانی می‌کنند در راه خدا و جزء اعمال منا هم برای حجاج، قربانی کردن است، به مناسبت قربانی می‌گویند عید قربان درحالی‌که اگر این بود، باید می‌گفتند عید قربانی نه عید قربان.

 

عید قربان، عید لقاءالله است

 

ایشان ادامه داد: قربان به معنای نزدیکی به خداست و لذا این عید را اهل‌دل، عید لقاءالله نامیده‌اند یعنی عیدی که ما شادمان و مسروریم که به لقاءالله نائل شدیم، هم برای ما این عید قربان است و هم برای کسانی که این توفیق را داشته‌اند دیروز را در سرزمین عرفات به سر برده‌اند و امروز در منا قرار دارند، برای آنان نیز عید قربان است؛ نتیجه مناجاتی که دیروز در دعای عرفه با ذات مقدس پروردگار داشتید، آن اشک‌ریزان در راه توبه و عنابه به ذات مقدس پروردگار، در حقیقت عامل اصلی برای قربان امروز ما و تقرب ما به ساحت مقدس پروردگار شده است.

 

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان این‌که ذبح گوسفند و قربانی کردن در این عید، نمادی از تقرب به خداوند است، عنوان کرد: این قربانی کردن امروز هم این نماد از قربان و نزدیک شدن به درگاه خداست و علت این‌که این گوسفندی که ذبح می‌کنید، می‌گویند گوسفند قربانی، منصوب به قربان است، این گوسفند و ذبح گوسفند، مظهر و نماد تقرب به خداوند است؛ این‌که ما از راه دور به مقام قرب حق راه پیدا کردیم، بنده‌ی پرت شده از درگاه ربوبی حق به‌واسطه گناه و معصیت به ذات مقدس پروردگار دارای تقرب قرار گرفت و با یک عجزولابه‌ی نیمه روزه در درگاه پروردگار، علتش این است که انسان قبل از مرحله قرب پروردگار، عامل دوری و جدایی‌اش از خدا، نفس او بوده است.

 

اگر بر نفسانیات خود غلبه کردیم، بزرگ‌ترین مانع بین خود و خدا را از بین برده‌ایم

 

ایشان افزود: علت این‌که در زندگی ما، محور خواسته‌های نفسانی و هوای نفس ما واقع است، دلخواه، گرایش‌ها و خواسته‌های نفسانی ما چنان فضای وجودی ما را پرکرده‌اند که راه برای خداخواهی در دل ما باقی نگذاشته‌اند؛ اگر ما توفیق پیدا کنیم این نفسانیات را در وجود خود از بین ببریم و نفس را به مرحله نابودی و انهدام در باطن خود ازنظر خواسته‌های مختلف و گرایش‌های حیوانی گوناگون قرار دهیم، بزرگ‌ترین مانع بین ما و خدا از بین رفته است.

 

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی خاطرنشان کرد: اگر این دیوار سنگی بین ما و خدا از بین رفت، برای ما قربان محقق شده، تقرب ذات مقدس پروردگار و این قربان و نزدیکی را ما جشن می‌گیریم به‌عنوان عید قربان؛ در روز عید قربان، دستور قربانی که به ما داده‌اند برای یک نماد است، به‌منظور یک تمرین برای ما و نمایش دادن از درون جان و ضمیر وجودی ما هست.

 

اطعام فقرا تنها هدف عید قربان نیست

 

آیت‌الله علم‌الهدی ادامه داد: یعنی همان‌طور که ما یک گوسفند را روبه‌قبله برای خدا سر می‌بریم و او را ذبح می‌کنیم، تمام خواسته‌های نفسانی خودمان را در حقیقت داریم ذبح می‌کنیم؛ ما با نماد قربانی به خدا اعلام می‌کنیم که خدایا تا دیروز قبل از دعای عرفه که از تو جدا بودیم، عامل فاصله ما از ذات مقدس تو، منحصراً نفس ما بوده، نفسی که بخواهد مرا از تو جدا کند و خواسته‌ها و گرایش‌هایش دیوار بتنی بین من و خدا به وجود آورد و مرا از درگاه قرب تو پرت کند، این نفس را می‌کشم و نابود می‌کنم و بعدازاین خواسته‌های این نفس در زندگانی من محوریتی ندارد که به خاطر این نفس، از تو خدا جدا بشوم.

 

ایشان با تأکید بر این‌که هدف از عید قربان تنها قربانی کردن و اطعام نیست، تصریح کرد: قربانی برای این نیست که تنها اطعام می‌کنیم و گوشتی را به فقیر دهیم این اطعام و تقسیم گوشت قربانی برای جلوگیری از اسراف یک گوشت حیوانی است که می‌شود اطعام و غذا قرار بگیرد اما اطعام و گوشت به دیگران دادن، هدف از قربانی نیست، این عملی است در حاشیه قربانی

 

اطعام نیازمندان امری پسندیده است

 

آیت‌الله علم‌الهدی خاطرنشان کرد: این‌که یک آقایی به خاطر تمکن مالی امروز به خاطر عید قربان، چند گوسفند می‌کشد و در راه خدا بذل می‌کند، این اطعام خیلی مقدس است، احسان به دیگران مخصوصاً به فقرا و قشرهای آسیب‌پذیر فوق‌العاده ارزشمند است اما اصل قربانی، یک نماد و نمایش است.

 

ایشان گفت: برادران و خواهرانی که دیروز دعای عرفه امام حسین را خواندید، در دعای عرفه امام حسین به خدا عرض کردید «مَا ذَا وَجَدَ مَنْ فَقَدَکَ وَ مَا الَّذِی فَقَدَ مَنْ وَجَدَک ...»، خدایا هرکه تو را گم‌کرده، در زندگی‌اش چه پیدا کرده؟ هرکه تو را پیدا کرده، در زندگی‌اش چه گم‌کرده؟ این جمله‌ای که شما دیروز در دعای عرفه امام حسین عرضه داشتید، باور دارید؟ واقعاً مبنای فکری شما برادران، خواهران و عزیزان نسبت به مسئله ارتباط شما با خداست؟ این محور بندگی شما با خداست؟ زندگی شما دور این کلمه می‌چرخد که خدا را پیدا کنید؟ آیا تمام مصیبت‌ها و رنج‌ها برای این است که خدا را گم کنید؟

 

امام‌جمعه مشهد مقدس عنوان کرد: اگر واقعاً این جمله در زندگی من و شما تحولی ایجاد کرده، پیدا کردن خدا در زندگی ما، همه‌چیز داشتن است و گم کردن خدا در عرصه زندگانی ما، همه‌چیز را از دست دادن است، اگر واقعاً خط زندگی ما بعد از دعای عرفه‌ای که دیروز به درگاه خدا عرضه داشتیم، در اینجا امروز عید قربان و لقاءالله ما هست اما فقط امروز را به‌عنوان مراسمی که فلسفه‌اش را ندانیم و عید قربان بگیریم و فقط نزدیکی به خدا و قرب به پروردگار را اطعام گوسفند ذبح‌شده قرار دهیم، برای ما امروز عید قربان نیست.

 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی