۱۴۰۳ پنجشنبه ۲۹ شهریور

  

شعار اعتدالی که دادید را معنا کنید زیرا پیش بینی می‌شد که از کنار این شعار، یک جریان سیاسی و حزب تشکیل خواهد شد؛ اگر این معنا مشخص و معین باشد، امکان سوء‌استفاده وجود نخواهد داشت.

 

 

 

 

به گزارش Alamolhoda.com، آیت‌الله علم‌الهدی در دیدار با اعضای حزب اعتدال و توسعه خراسان رضوی، بابیان این‌که تخصص اعضای حزب نشان از توان بالای آنان در اقتصاد و معنای توسعه دارد، اظهار کرد: خداوند به شما توفیق دهد که با استفاده از نخبگی خودتان که بامعنای توسعه بیشتر ارتباط دارد، در توسعه استان که در ابعاد گوناگون نیاز به توسعه دارد، موفق باشید.

 

ایشان با اشاره به اهمیت تعریف و مشخص کردن معانی و مرز شعارها، عنوان کرد: در دو بار صحبتی که با آقای نوبخت داشتیم، بیشتر پیرامون مباحث مربوط به اقتصاد دولت و مسائل روزمره‌ای که دولت دچار آن است، بحث شد اما این نکته باید موردتوجه باشد که دوستان فعال در رأس حزب اعتدال و توسعه، عمده تخصصشان در موضوعات اقتصادی است که باید نسبتشان با عنوان «اعتدال» را روشن کنند.

 

آیت‌الله علم‌الهدی بابیان این‌که دولت آقای روحانی نیز همچون دیگر دولت‌ها روزی تمام می‌شود، خاطرنشان کرد: آقای روحانی دولتی تشکیل داده و مثل دولت‌های قبل که با شعارهای مختلف آمدند، تمام می‌شود و می‌روند اما وقتی در شعاع یک دولت، حزبی تشکیل شد، تفسیر شعارهای آن حزب باید روشن باشد؛ عرصه سیاست در کشور ما مواج است، حزب در این عرصه در فرازوفرود قرار دارد که اگر مفاهیم و معنای درستی از شعارهای خود ارائه نکنند، به نقطه ثبات نخواهند رسید.

 

واژه «اعتدال» مثل «اصلاحات» بدون تعریف نماند

 

ایشان با تأکید بر این‌که باید کلیدواژه‌های حزب را به‌روشنی بیان کنید، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در ابتدای دولت به آقای روحانی گفتند «اعتدال واژه نویی بود که معرفی کردید، این واژه را معنا کنید تا مثل اصلاحات بدون تعریف نماند»؛ در ابتدا عنوان «اصلاحات»، جریان اصلاحات و دولت اصلاحات مطرح شد که درست شکل نگرفت، این جریان از ابتدا مورد اختلاف قرار گرفت و تا امروز نیز تعریف جامعی از آن ارائه نشده که این موضوع در خصوص اصولگرایی نیز صادق است.

 

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: رهبری ابتدا فرمودند شعار اعتدالی که دادید را معنا کنید زیرا پیش‌بینی می‌کردند ممکن است از کنار این شعار، یک جریان سیاسی و حزب تشکیل شود، اگر این معنا مشخص و معین بود، افرادی با این گرایش حرکت می‌کنند زیرا حزب بر اساس دوستی و صمیمیت شکل نمی‌گیرد و باید مبانی آن روشن باشد، اگر جریان حزب بر اساس دوستی شکل بگیرد، هرگاه فرد با شما اختلاف پیدا کنند، حزب را به هم می‌زند.

 

ایشان اضافه کرد: به آقای نوبخت منتقل کنید که در معنای اعتدال و توسعه، مفاهیم را مشخصاً بیان کنند و تفسیر این عناوین را در اساسنامه حزب مشخص کنند، وقتی کلیدواژه‌های اصلی حزب مشخص نباشد ممکن است مورد سوءاستفاده قرار گیرد؛ اصولی همچون اعتقاد به نظام جمهوری اسلامی و التزام به ولایت‌فقیه، این مسائل مشترک نشان می‌دهد که حزب به این نظام و انقلاب وابسته است اما این امر به‌تنهایی کفایت نمی‌کند.

 

ورود خاتمی به عرصه انتخابات با شعار «جامعه مدنی»

 

آیت‌الله علم‌الهدی به سابقه شکل‌گیری عنوان اصلاح‌طلبی اشاره و تصریح کرد: آقای خاتمی پیش از ریاست جمهوری در سال 76، در شعارهای انتخاباتی خود، شعار «جامعه مدنی» را مطرح کرد که به خاطر این شعار، اهل علم به‌خصوص آیت‌الله مدنی با ایشان مخالفت کردند زیرا جامعه مدنی غربی ازنظر ما باطل است و آن را قبول نداریم، ایشان از ابتدا جامعه مدنی را مطرح کرد و جامعه روحانیون و مراجع با ایشان مخالفت و برخورد کردند.

 

ایشان با اشاره به دلیل مخالفت با مفهوم جامعه مدنی، گفت: جامعه مدنی غربی موضوعی است که ما می‌خواهیم در دنیا آن را براندازی کنیم، لیبرال دموکراسی ازنظر ما عین کمونیستی و طاغوت است،؛ وقتی ایشان رییس‌جمهور شد، نمی‌توانست با این مفهوم ادامه فعالیت دهد که بر همین مبنا در کنفرانس اسلامی حرف خود را عوض کرد و گفت نظر من «جامعه مدینه النبی» است و منظورم جامعه غربی نیست، پس‌ازآن، دوستان ایشان ازجمله آقای سعید حجاریان از ایشان ناراحت شدند و اعتراض کردند.

 

عضو خبرگان رهبری به بیان معنای «اصلاحات» در علوم سیاسی پرداخت و عنوان کرد: بعدازاین، آمدند مسئله اصلاحات را مطرح کردند، اصطلاحی در علوم سیاسی است که به‌طور مثال می‌گوییم اصلاح مفاسد؛ در علوم سیاسی، مقابل اصلاحات اصولگرایی نیست، محافظه‌کاری است، یعنی کسانی که در خط برهم زدن یک نظام هستند به‌عنوان اصلاح در یک نظام قیام می‌کنند و از آن اصولش جدا می‌کنند، محافظه‌کار یعنی کسانی که می‌خواهند از نظام و اصول آن محافظت کنند.

 

رهبری خواستند مفهوم «اصلاح‌طلبی» شفاف بیان شود

 

ایشان ادامه داد: بعد از پایان دولت، رهبری تمام نمایندگان خود، اصولگرایان، اصلاح‌طلبان و تمام جریان‌های سیاسی را دعوت کردند و گفتند «کسانی که مدعی اصلاحات و اصلاح‌طلبی هستند، بیایند مفاهیم اصلاح‌طلبی را مشخص کنند» و فرمودند «رضاخان هم وقتی آمد آن مفاسد را راه انداخت و آن بی‌حجابی اجباری را انجام داد، اسم کار خود را اصلاحات رضاخانی گذاشت»، جلسه که تمام شد، هنگام ناهار آقای خاتمی به اسم مرا صدا زد و گفت «این اصلاحات ما، اصلاحات رضاخانی نیست که آقا گفتند، باز روی منبر نروی و این را بگویی!» که رهبری هم از این حرف ناراحت شدند.

 

آیت‌الله علم‌الهدی بابیان این‌که اعتدال بین حق و باطل معنا پیدا نمی‌کند بلکه بین افراط‌وتفریط موضوعیت دارد، خاطرنشان کرد: جریانی به نام جریان حاکمیت ولایت وجود دارد که همه اصول سیاسی در اسلام تابع آن اصل است که آن حاکمیت الله است.

 

ایشان بابیان این‌که لیبرال دموکراسی را قبول نداریم، اظهار کرد:لیبرال دموکراسی برای خدا شریک قائل شده و این به معنای شرک است، حاکمیت الله مظهر اجرایی دارد که آن یا امام معصوم است یا حجت امام معصوم، هر جریان حکومت و قانونی که می‌خواهد اجرایی شود باید بر مدار حاکمیت «الله» باشد؛ اصل پذیرش حاکمیت الله مرز بین کفر و اسلام است، در خط سیاسی هرچه هست باید از رهبر بگیریم زیرا ولی امر، مظهر اجرایی حاکمیت الله است، این‌ها مبانی اعتقادی ما است که اگر کسی غیرازاین قائل بود، از مرز تشیع خارج است.

 

وجود جریان‌های سیاسی کلان باعث انسجام سیاسی کشور می‌شود

 

آیت‌الله علم‌الهدی با تأکید بر این‌که کلان بودن جریان‌های سیاسی به انسجام سیاسی کشور می‌انجامد، گفت: در برخوردهای سیاسی هرچه جریان‌های کلان‌تر باشد، رقابت‌های جدی‌تر و قوی‌تری شکل خواهد گرفت اما اگر رقابت‌ها خرد باشد، واگرایی سیاسی در کشور رخ خواهد داد که این امر ضربه بزرگی به نظام می‌زند.

 

ایشان اضافه کرد: تکثیر حزب از دو جهت مفید است، یک جهت که نیروهای ما منسجم شده و در فعالیت‌های سیاسی و اقتصادی نیروها مشخص می‌شود و جهت دیگر این‌که جامعه دسته‌بندی می‌شود؛ هرچه جامعه دسته‌بندی شود دررسیدن به توافق و وحدت نزدیک‌تر می‌شود.

 

تشکیل احزاب قوی، دولت و مجلسی قوی به دنبال دارد

 

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی افزود: بنای ما در تشکیل احزاب، همگرایی ملی است، هرچه احزاب ما قوی در میدان اظهار خود قرار بگیرند، واگرایی کمتر می‌شود و این همگرایی به نفع کشور است؛ این‌که عناصر نخبه یک تفکر جمع شده‌اند و در عرصه برنامه‌ریزی و یا عرصه اجرایی کشور تشکیل جریان سیاسی می‌دهند، باعث شکل‌گیری دولت و مجلسی قوی خواهد شد.

 

ایشان، شفافیت حضور و فعالیت احزاب در عرصه سیاست را عامل همگرایی و مانع واگرایی دانست و عنوان کرد: وقتی به فعالیت دولت‌ها توجه می‌کنیم می‌بینیم بیش از 80 درصد کارشان به رفع اختلافات و تنش‌های گذشته سپری‌شده و تنها 20 درصد از توان خود را در مقام اجرایی کردن و گذران امور کشور برآمده‌اند که این میزان توان حتی جوابگوی امور روزمره کشور نیست.

 

چرا مردم از دولت‌ها ناراضی بودند؟

 

آیت‌الله علم‌الهدی بابیان این‌که وقتی دولت از طریق یک حزب روی کار می‌آید، آن حزب باید به دولت کمک کند، خاطرنشان کرد: مردم از هر دولتی که سر کار آمده و کنار رفته با هر بینش و اندیشه‌ای که داشته‌اند، ناراضی بودند زیرا هر دولت مولود یک جریان محدود بوده و یک واگرایی در آن دولت به وجود آمده درحالی‌که اگر از ابتدا در جریان احزاب شفافیت وجود داشت، احزاب در مقام اجرا باهم یکی می‌شدند.

 

ایشان تصریح کرد:  رهبر معظم انقلاب از ورود و مشارکت هر عنصر در میدان مشارکت اجتماعی و سیاسی خوشحال می‌شوند زیرا دنیا در مقابل نظام اسلامی ایستاده و نظام جمهوری اسلام نیز در مقابل دنیا ایستاده است، اگر توانستیم الگویی موفق به دنیا معرفی کنیم، زمینه برای ظهور امام زمان (علیه‌السلام) را فراهم کرده‌ایم.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی