۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت

   

عدم تساوی حقوق زن و مرد در گذشته دستاویزی برای حمله فرهنگی و ارزش‌های دینی بود.

به گزارش alamolhoda.com ،آیت‌الله علم‌الهدی صبح امروز در مراسم بزرگداشت بانوان فرهیخته و نیکوکار که در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد اظهار کرد: سال‌ها و قرن‌هاست که پرچم خیرات و برکات بانو گوهرشاد در جوار بارگاه منور رضوی به اهتزار در آمده است، اما خاصیت ارزش‌مداری که شخصیت و موقعیت زن را در تاریخ اسلام مورد توجه قرار دهد تا به امروز مورد تأمل قرار نگرفته بود.

وی با بیان اینکه آنچه از نظر بنده موضوعیت دارد اجرای این برنامه در ماهی است که به امام رضا (ع) تعلق دارد، افزود: اگر بنا به جریان‌سازی در مورد برپایی مراسم گرامیداشت وجود دارد به جای تعیین تاریخی شمسی باید تاریخ قمری برای برگزاری این مراسم گرامیداشت در نظر گرفته شود.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با اشاره به تعبیری که در گذشته به عنوان تساوی حقوق زن و مرد دستمایه مخالفین فرهنگ اسلام شده بود و اکنون تغییر یافته است؛ خاطرنشان کرد: عقیده مخالفین دین این بود که عدم تساوی حقوق زن و مرد در مبانی دینی و ارزش‌های دینی وجود دارد.

وی افزود: آنچه که ما در تبیین شخصیت بانوی نیکوکار و فرهنگ‌دوست که عشق ولایت و اهل‌بیت در او بوده مشاهده می‌کنیم شناخت تساوی حقوق زن و مرد در فرهنگ اسلام است، تساوی در حقوق انسانی و ارزش‌گذاری بین زن و مرد از ابتدا برای اسلام مقدس و به عنوان اندیشه مطرح بوده است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی بیان کرد: آنچه مورد توجه است حقوق انسانی و ارزش‌مداری بین زن و مرد است، آنها علاوه بر اینکه از حقوق مساوی برخوردار هستند در نقش‌آفرینی نیز با یکدیگر برابرند.

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان اینکه موقعیت بانو گوهرشاد موقعیتی خاص بوده است، گفت: امیر تیمور در جنایت و قتل‌عام مردم با انگیزه دینی اقدام می‌کرد، در اندیشه اعتقادی این فرد جرمی بالاتر از انتخاب اهل‌بیت نبوده و کشتار شیعیان را جهاد خود می‌دانست به نحوی که در زمانی که سبزوار به عنوان مرکز شیعیان بود امیر تیمور به آنجا حمله کرد و نه تنها انسان‌ها بلکه تمام جانداران را کشت، پس از کشتار شیعیان سبزوار دستور داده شد تا از سر‌ها گنبد بسازند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: بانو گوهرشاد تحولی فرهنگی را در تبار جنایتکاران ایجاد کرد، در این جریان خدمت به اهل‌بیت و پیامبر (ص) ادامه پیدا کرد، اقداماتی که بانو گوهرشاد انجام داد در طول قرن‌ها درخشید و توانست از تمام امکانات دستگاه‌های حکومتی در عرصه فرهنگ و ولایت بهره گیرد.

آیت‌الله علم‌الهدی خاطرنشان کرد: عده‌ای اصرار داشتند بگویند بانو گوهرشاد شیعه نبوده اما آنچه که ادله گواهی می‌دهد این است که این فرد دلبستگی قلبی به اهل‌بیت داشته و اقدام به احداث مسجد در جوار بارگاه منور رضوی کردند.

وی افزود: ادله‌ای در مورد شیعه نبودن بانو گوهرشاد آمده که شاید خدشه‌دار باشد، یکی از این ادله این است که در کاشیکاری‌هایی که در مسجد گوهرشاد نصب شده اسمی از ائمه و پیامبر نقش نبسته است، ولی آنچه که مهم است عدم نگاشته شدن اسمی از خلفا بوده است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه بانو گوهرشاد در عملیات جنگ فرهنگی اقدامات مدبرانه‌ای انجام داده است، گفت: احداث مسجد از مهم‌ترین اقدامات این بانوی فداکار بوده است، افرادی که جایزه گوهرشاد را دریافت کرده‌اند اقدامات قابل توجهی در سطح کشور و خارج از مرزها انجام داده‌اند.

آیت‌الله علم‌الهدی بیان کرد: دنیای اسلام می‌تواند پایگاهی برای زنان اثرگذار و انقلابی باشد تا بتوانند توسعه فرهنگی را بیش از پیش رقم زنند و کمک شایانی به معرفی زنان برجسته مسلمان به جهان کند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی